Megjelent: 1 hónapja

Újévi fogadalmak a munkahelyen: 3 működő tipp

Minden évben milliók tesznek újévi fogadalmat. Minden évben milliók adják fel az újévi fogadalmaikat már az első héten, nem csak a magánéletben, hanem a munkahelyen is. Hogyan érjük el, hogy megvalósuljanak a fogadalmak és valóban sikeres év legyen 2023? Van olyan tudományosan igazolt változtatási modell és folyamat, amelyik nem csak nagy valószínűséggel eredményes, hanem közben még jól is érezhetjük magunkat. A Karrier Intézet tippjei a megvalósításhoz.

Még mielőtt megnéznénk a statisztikát, talán érdemes egy pillanatra megállnunk: ha bármilyen változást létre tudna hozni, ha bármilyen új szokást ki tudna alakítani, mi lenne az? Mire vonatkozna?

Statistic Brain Research Institute felmérése szerint a legtöbbször választott munkahelyi/üzleti fogadalmak a következők:
• munka/magánélet egyensúlyának javítása (41%),
• anyagi helyzet javítása (34%),
• karrier lehetőségek fejlesztése (28%),
• kommunikációs készségek javítása (27%),
• időmenedzsment készségek javítása (23%).

Bukásra ítélve?

Ugyanekkor, személyes tapasztalatból is tudhatjuk, de, a kutatások tanúsága szerint is nagy a bukás esélye. (Egy a Scranton Egyetem által végzett felmérés azt találta, hogy míg Amerikában kb. 45% azok aránya, akik újévi fogadalmakat tesznek, csak 8%-nak sikerül elérniük a céljaikat. Egy másik kutatás azt találta, hogy bár 76% azok aránya, akik biztosak abban, hogy teljesíteni tudják az újévi fogadalmaikat, csak 46%-uknak sikerül ezt valóra váltani.)

Mi lenne, ha lenne egy módszer új viselkedések, szokások létrehozására, ami könnyű, hatékony és még élvezetes is lenne?
A Stanford Egyetem Viselkedéstervezési Laboratóriumának alapítója, a magatartástudós, BJ Fogg Phd. csaknem 20 év kutatásával fejlesztette ki és tökéletesítette a "Tiny Habits" (Apró Szokások) nevű módszertant szokások kialakítására, amihez mindössze napi néhány perc időre van szükség.

Ez, azon - az egyébként hétköznapi tapasztalatból is megerősíthető - feltevésen alapul, hogy a kis lépésekkel megkezdett változtatások nagyobb eséllyel vezetnek jelentős átalakuláshoz.

A módszertan egyszerű, így működik:

1. Kicsinyítsd le!

Ahhoz, hogy egy új szokást alakítsunk ki, először az ehhez tartozó viselkedést kell egyszerűsíteni. Tehát, legyen nevetségesen apró. A jó apró szokás egyszerű és nagyon-nagyon kicsi. Például, ha a fogadalmunk a munka/magánélet egyensúlyának javítása, elkezdhetjük úgy, hogy mondjuk óránként 5 perc szünetet tartunk, amikor számítógép előtt ülve dolgozunk. Vagy, ha az anyagi helyzetünket akarjuk javítani az új évben, kezdhetjük azzal, hogy minden reggel csak arra a napra készítünk egy költségvetést. Ha a karrierfejlesztésben gondolkodunk, akkor esetleg kezdjük azzal, hogy elhatározzuk, hogy hetente egyszer beszélgetést kezdeményezünk egy új kollégával. Amennyiben a kommunikációs készségeik javítását fogadtuk meg, milyen kezdés lenne például, ha kitűznénk, hogy naponta mindössze 2 percig aktívan figyelünk egy kollégánkra? Az időgazdálkodásunkat, valószínűleg javíthatjuk azzal, hogy az értesítéseket kikapcsoljuk kezdetnek 15 percre, és ezalatt csak egy feladatra koncentrálunk, amíg az idő le nem jár.

2. Találj egy megfelelő „helyet” az új apró szokásodnak!

A következő lépésben keressük meg a meglévő rutinjainkban azt a pillanatot – helyet – ahol ez az új apró viselkedés kényelmesen elfér. Érdemes ezt valami már működő, meglévő szokás, rutin utánra ütemeznünk, például az e-mailek ellenőrzése után, vagy amikor beérünk az irodádba. Ez, a már meglévő szokás, a „horgony”, ami megadhatja a kezdőlökést az új apró szokásunknak. Például, ha a fogadalmunk a munkahelyi stressz csökkentése, ez egy jó recept lehet: "Miután kiléptem a reggeli megbeszélésről (a horgony), veszek két mély relaxáló lélegzetet a folyosón (az apró szokás).

3. Gyakorold a szokásod folyamatát!

A harmadik lépés tényleg egyszerű, ha valóban apró viselkedést választottunk. Próbáljuk ki néhányszor – csak, hogy meglegyen az, hogy milyen érzés. Azután a megfelelő (horgony által jelzett) pillanatban csak egyszerűen csináljuk meg az apró szokásunkat, az általunk kiválasztott helyen és időben. Ha ez a viselkedés túl nehéz (azaz valamiért nem tudjuk megcsinálni), lépjünk vissza az első lépéshez, és egyszerűsítsük tovább. Ha az újévi fogadalmainkat a fentieknek megfelelően megtervezett apró szokásokból és viselkedésekből építjük fel, hatékony változás-elősegítő eszközhöz juttathatjuk magunkat.

Kísérletezz és érezd jól magad!

Ahogy a statisztikák is mutatják, sokunknak adódnak nehézségei a fogadalmak betartásával; gyakran előfordul, hogy valamilyen szempontból irreális célt tűzünk ki, vagy túlságosan általánosan fogalmazzuk meg, esetleg túl sok dolgot akarunk megváltoztatni egyszerre.

Összegyűjtöttünk 4 tippet, ami segíthet valóra váltani az újévi fogadalmakat:

Legyél konkrét!

Határozzuk meg a szokást/viselkedést minél pontosabban: "A heti értekezleten felteszek legalább egy kérdést", ahelyett, hogy "jobban figyelek".

Tedd megvalósíthatóvá!

Figyeljünk arra, hogy ne tűzzünk ki irreális célokat, mert így kerülhetjük a sikertelenséget. Kezdjük inkább apró viselkedésekkel, és fokozatosan, organikusan haladjunk haladj a nagyobbak felé.

Ünnepelj!

Ha eszünkbe jutott az apró szokásunk, ha megcsináltuk, az elég ok arra, hogy vállon veregessük magunkat, hiszen elkezdtük a változtatást, és mindig az első lépés a legnehezebb – akkor azon már túl vagyunk! Ez segít a motivációt fenntartani.

Ne légy túl kemény magaddal!

Végül a legfontosabb, hogy folyamatosan emlékeztessük magunkat arra, hogy ha egy viselkedés nem jön létre, az alapvetően tervezési hiba, nem pedig a saját személyiségünk hibája: nem arról van szó, hogy lusták, alkalmatlanok és a többi vagyunk, hanem, hogy rosszul terveztük meg az adott viselkedést vagy szokást.  El lehet felejteni tehát a lelkiismeretfurdalást, inkább tekintsük a sikertelenséget felhívásnak további kísérletezésre, mindig sok megoldás van egy-egy törekvés, cél elérésére.

Fogg több, mint negyvenezer emberen alkalmazta nagy sikerrel a modelljét. Talán érdemes nekünk is kipróbálni, hogy megnöveljük egy valóban sikeres újév esélyét.

Sok sikert és produktív évet kívánunk!

Gerlei Béla MSc. MBA
A nyelvhasználat és viselkedés szakértője
„Certified Tiny Habits Consultant and Coach”
Karrier Intézet

  • 2023.02.08Az MT. új szabályai - munkajogi aktualitások, változások 2023. Az Országgyűlés 2022. decemberében módosította a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvényt, mely több pontban is módosult a korábbiakhoz képest. On-line programunk keretében szeretnénk bemutatni résztvevőinknek a módosításban érintett részeket, aktualitásokat gyakorlati megközelítésben. Részletek Jegyek
  • 2023.02.15Hoshin Kanri képzés A Hoshin Kanri, amely a minőségi termékek és szolgáltatások biztosítása érdekében a változásmenedzsment projektek lebontásával segíti elő az egész vállalatra kiterjedő stratégiai tervezést, ezáltal megvalósítja a munkafolyamatok racionális napi menedzsment rendszerének hosszú távú kialakítását a szervezetnél. A Hoshin Kanri módszer megismerése és a stratégiai célok lebontása, célmegállapodások megkötése, erőforrás és projekttervek, akció meghatározása a célok elérése érdekében. Részletek Jegyek
  • 2023.02.16Lean black belt képzés A képzés során a résztvevő megismerhetik azokat a haladó és új lean módszereket, illetve az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztéseket, amelyek ráépülnek és kiegészítik a korábbi lean ismereteiket, ezzel szélesebb körben tudják a szervezetüknél folyó lean bevezetést támogatni. Részletek Jegyek
  • 2023.03.22recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét. Részletek Jegyek
További cikkek
A home office és a vezetővel való kapcsolat mindent visz!

A munkavállalók igénylik a visszajelzést, a vezetői iránymutatást. Így az elkötelezettségre ható egyik legfontosabb tényező a vezetővel való... Teljes cikk

A megtartás Szent Grálja: a Mattering

Az emberi természet egyik legalapvetőbb igénye az az érzés, hogy számítok, fontos vagyok, azaz a mattering. De hogyan kapcsolódik ez az... Teljes cikk

Most sokkal fontosabb jó vezetőnek lenni

Október 5-én rendeztükk a Tréning Kerekasztal és a HR Portál konferenciáját, amelyen 12 tréningcég mutatta be azt, hogy merre tart a tréningpiac,... Teljes cikk