Verseny folyik a jó szakemberekért Kelet-Magyarországon
A munkavállalók hiánya mellett már a meglévő állomány megtartása is komoly nehézségeket okoz a cégeknek. A probléma okai között szerepel a nagyszámú külföldre vándorlás, illetve az országon belüli mobilitás. A termelő vállalatoknál eddig nem tapasztalt méreteket öltött a munkaerő elvándorlása. Egyes gyártó cégeknél az emberhiány következményeképpen, az ügyfelek igényeinek kielégítése is nehézségeket okoz. Az utóbbi két évben súlyos szakemberhiány alakult ki a magasan képzett munkavállalókból és szakmunkásokból egyaránt. Másképpen kell a munkaerőt megszerezni és megtartani, mint akár egy évvel ezelőtt.
Az építőipari vállalatoknál is számos építkezés, beruházás késik a dolgozói állomány hiánya miatt. Az ország növekedésében és felzárkózásában is komoly nehézséget jelent a humántőkében mutatkozó hiány, amely a színvonal mellett, a vállalkozások működőképességét is veszélyezteti. A szolgáltató szektorban 40, az építőiparban 60, míg a feldolgozóiparban már a cégek 80 százaléka küzd munkaerőhiánnyal. Utóbbiban, az első negyedévben 17 ezerre emelkedett a betöltetlen munkahelyek száma, amely kétezerrel több, mint az előző év azonos időszakában. Az információ-kommunikációban 2700, a kereskedelem-gépjárműjavítás terén több mint 5000, a szálláshely-szolgáltatásban pedig már több mint 2000 a betöltetlen állások száma, amely a közigazgatás mellett, az egészségügyben és a szociális ellátásban is folyamatos növekedést mutat.
A vállalatok a fizetések jelentős, akár két számjegyű emelésével, az elvárások csökkentésével és saját képzési programokkal próbálnak enyhíteni a helyzeten. Azonban egyre jobban érdeklődnek az automatizálás iránt is, főleg azoknál a munkaköröknél, ahol gépekkel helyettesíthetők a dolgozók.
Többek között a munkaerőhiány kezeléséről, a HR stratégia kialakításáról kérdeztük Sipos Editet, a kelet-magyarországi régió egyik legnagyobb munkáltatójának, a HAJDU Cégcsoportnak a közelmúltban kinevezett Humánpolitikai vezetőjét.
„2015 óta tapasztaljuk a nagyobb mértékű munkaerőhiányt, egyelőre még a fizikai dolgozókat illetően; a szellemi foglalkozású pozíciókat általában 2-4 hónap alatt szoktuk betölteni, azonban már egy ideje külső segítséggel is toborozunk, fejvadász cégek és munkaerő kölcsönző cégek bevonásával. Folyamatosan keressük a lehetőségeket, azaz a szokásos álláshirdetéseken kívül munkaerő utánpótlásban is gondolkodunk. Aktív kapcsolatot tartunk fenn a HBM Kereskedelmi és Iparkamarával, továbbá a Szakképzési Centrumokkal, középiskolákkal. Idén és a tavalyi év során minden eddiginél nagyobb létszámban fogadtunk nyári gyakorlat kapcsán középiskolai, főiskolai és egyetemi hallgatókat: 2016-ban cégcsoport szinten közel 60 főt, idén pedig közel 40 főt. Cégcsoportunk aktívan részt vesz a duális képzésben is. Együttműködési megállapodást kötöttünk a Debreceni Egyetemmel, a Miskolci Egyetemmel és a Nyíregyházi Egyemmel is. - sorolta a pillanatnyilag 806 főt foglalkoztató téglási nagyvállalat HR vezetője.
A munkáltatói márkaépítés is segítség lehet a munkaerő megtartásában
„A munkaerőpiacon bekövetkezett gyökeres változások miatt általánosságban elmondható, hogy a cégek nincsenek könnyű helyzetben: nagyon nehezen találnak jó, megbízható, értékes munkaerőt, pláne hosszútávra. Ma már kevés meghirdetni az állást, már nem az a tendencia, mint akár 2-3 évvel ezelőtt, hogy özönlenek a képzett, tapasztalt szakemberek egy meghirdetett pozícióra. Az igazság az, hogy szerintem most a másik oldal (a munkavállalói oldal) van helyzeti előnyben. Ez persze azzal is jár, hogy komoly szemléletváltásra van szükség a cégek részéről. Az „örülj, hogy van munkád” felfogás ma már nem állja meg a helyét, ugyanis a munkaerő piacon a hozzáértő munkavállaló nagyon kelendő. Azért, hogy megszerezzük, és meg is tudjuk tartani a jó munkaerőt az employer branding azaz a munkáltatói márkaépítés egyfajta segítség lehet. Vagyis olyan képet kell kialakítani a cégről, mint munkahelyről, hogy az emberek akarjanak és szeressenek nálunk dolgozni. Terjedjen el, hogy itt jó dolgozni, ez egy jó munkahely. Tavaly végeztünk egy Elkötelezettség és Elégedettségmérést Cégcsoportos szinten. Ennek eredménye kapcsán elindult egy folyamat, melynek célja hogy az emberek akarjanak és szeressenek nálunk dolgozni, ezzel egyben egyfajta munkáltatói márkaépítés is történik”- tette hozzá a szakember.
Stresszmentes munkahely, rugalmas munkaidő
Komoly változás történt a munkaerőpiacon az elmúlt években, a munkaerőhiány felborított minden eddig ismert piaci mozgást. Lassan már nem a munkavállalók versengenek az állásokért, sokkal inkább a munkaadók játszanak székfoglalóst a munkavállalóért. A munkavállalói oldalról egyre erősebb a törekvés a munka és a magánélet egyensúlyban tartására, a „stresszmentes” munkahelyen történő munkavállalásra. A HAJDU Cégcsoportnál a következő években a HR- és a Marketing részlegek egyik legfontosabb feladatává fog válni a saját dolgozóik és a potenciális új munkavállalóik elégedettségének növelése, valamint a dolgozók megtartása hosszú távon. A versenyképes bérezés mellett - melyre több éves bérpolitikát dolgozott ki -, bizonyos területeken bevezette a rugalmas munkaidő keretet.
Továbbá magas minőségű, az arculati elemeket hordozó munkaruházatot biztosít és folyamatosan fejleszti IT eszközparkját. Több éves képzési tervvel, szakmai, nyelvi és vezető képzéssel támogatja a dolgozók fejlődését, szem előtt tartva a közös érdekeket. Hatékony, az egész szervezetre kiterjedő tájékoztatási rendszert működtet és mindegyik vállalatánál bevezette az ötletmenedzsmentet, amelynek keretein belül díjazza azon dolgozói ötleteket, amelyek a vállalati folyamatok hatékonyság javulását eredményezik. A szabadidő eltöltéséhez és az értékteremtéshez pedig dolgozói kirándulások, családi nap, nyári tábor szervezésével járul hozzá.
Fotó: Pixabay
- 2025.01.20Lean Quality képzés Minőségügyi munkatársak Lean szemléletű továbbképzése, a Lean filozófia és rendszer alapjainak megismerése és a 0 hiba koncepció és rendszer eszközeinek és módszereinek készség szintű elsajátítása. Részletek Jegyek
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése. Részletek Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME Részletek Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. Részletek Jegyek
Az Uniqa People&Brand területét vezeti, és a szervezetben 520-540 munkavállalóért felel Kamarás Zsuzsanna. A biztosítótársaságnál jelenleg... Teljes cikk
A mai bizonytalan és kiszámíthatatlan időkben a cselekedeteink céljának ismerete nemcsak erőt, hanem fókuszt és irányt is adhat számunkra – legyen... Teljes cikk
"A menedzsment, mint egy temetői gondnok: egy csomó ember felett áll, de senkivel nincs kapcsolatban." Miért elengedhetetlen a humor a vezetésben, és mik... Teljes cikk
- A Btátv. első éve - kihívások és lehetőségek a munkaerő-kölcsönzés területén 6 napja
- Találd meg a hozzád illő feladatot - Erős Zita, a KPMG Hungária HR igazgatója 1 hete
- Egyre több háziorvos "állva hal meg" 1 hete
- Munkaerőhiány miatt több vidéki nagyvárosban megszűnnek bizonyos egészségügyi ellátások 1 hete
- Új innovációs központ nyílik Magyarországon 1 hete
- Elégedett munkatársak, stabil csapatok - A munkahelyi boldogság ereje 2 hete
- Elindult a 35 évnél fiatalabb munkavállalóknak járó lakhatási támogatás 2 hete
- A hiányzó tudást a munkahelyen kell biztosítani - így látta az elmúlt évet Szüle Mária, a BMW debreceni gyárának HR menedzsment vezetője 2 hete
- Így emelkednek a bérek a SPAR-nál 2025-ben 2 hete
- Nagy árat fizetnek azok a cégek, akik korlátozzák a rugalmas munkát 3 hete
- Fókuszban a hatékonyság növelése és a Z generáció - így látta az évet Kiss Zsuzsanna, a Marriott 4 budapesti szállodájáért felelős HR igazgatója 3 hete