Érzelmi intelligencia a munkahelyen
Hogyan hat a vezetői viselkedés a munkatársak teljesítményére?
Jól használható, gyakorlatias eszközt ajánlok ennek a felmérésére és a vezetők, munkatársak, a szervezeti kultúra fejlesztésére.
Magyarul és idegen nyelveken is elérhető, online megvalósítható, és erősíti a munkatársak bizalmát. Tovább is van, mondjam még?
Érzelmi intelligencia. Sokan kételkednek abban, hogy van-e ennek helye munkahelyi környezetben. Nézzük, milyen megoldást – és választ – találtam erre a kérdésre.
A Genos International kiváló eszköze a 180 / 360 fokos munkahelyi EQ felmérés, melynek alkalmazására nemrég jogosultságot szereztem. A remek képzésen érdekes új nézőpontokkal gazdagodott a szakmai szemléletem, és rengeteg tartalommal felvérteztem magam. Mi tagadás, volt néhány saját húb felismerésem aha-élményem is.
EQ szakértőként szívesen tartok egyéni vezetői coachingot, együttműködési és kompetenciafejlesztő tréningeket, valamint csapatfejlesztést az érzelmi intelligenciára fókuszálva.
Az Inspiring Leadership through Emotional Intelligence című képzést a Courserán 2014-ben végeztem el (jó szívvel ajánlom mindenkinek, aki a téma iránt érdeklődik, ezen a linken elérhető). Azóta intenzíven foglalkoztat, hogyan járul hozzá a sikeres, eredményes vezetéshez a vezetői EQ – vállalati mérettől és iparágtól függetlenül.
Mire jó az érzelmi intelligencia fejlesztése? Van-e létjogosultsága ennek a munkahelyen?
A kutatások megállapításai szerint a magasabb vezetői EQ hatékonyabb együttműködést, jobb munkahelyi légkört és motiváltabb munkavállalókat eredményez. Így tehát a vezetők fejlesztésével az egész szervezeti kultúrát fejleszthetjük. Növekszik a munkavállalói elkötelezettség, nem szükséges külön csillagászati összegeket költeni a munkáltatói márkaépítésre (ami az alacsony érzelmi intelligenciájú vezetőkkel a szervezetben amúgy ablakon kidobott pénz). A munkatársak magasabb EQ-jával a csapatok kohéziója is erősebb lesz, és egyértelműen nő az egyéni és a szervezeti teljesítmény.
A Genos koncepciója szerint a vezetés és az együttműködés lényege: hogyan ösztönözzünk másokat arra, hogy jobban teljesítsenek, hatékonyan és eredményesen lássák el a feladataikat. A vezetésben alkalmazott érzelmi intelligencia arról szól, mennyire intelligensen használja az egyén az emberi érzelmeket a pozitív eredmények elérése érdekében.
Röviden tehát: azt nézzük, hogy a vezető vagy munkatárs viselkedése hogyan hat a környezetükben dolgozó emberekre.
Jól érzik-e magukat a kollégák az illető közelében, vagy nem szívesen kerülnek vele munkakapcsolatba.
Tudjuk jól a munkahelyi kutatásokból, hogy a felmondások első számú oka a vezető, a közvetlen felettes viselkedése. Ha a vezetési kultúrán javítunk (mert ez fejleszthető, javítható egyéni és csapatszinten!), akkor a tehetséges munkatársak jobban fogják érezni magukat, és eszük ágába nem jut lelépni – ha minden egyéb munkahelyi tényezővel elégedettek.
Miről szól a Genos Érzelmi intelligencia modell?
A modell a vezetők (vagy munkatársak) viselkedésének hat aspektusát vizsgálja 180 vagy 360 fokos felmérés keretében. Számszerűsíti azokat a tényezőket, jelenségeket, amelyek ott vannak a levegőben, de eddig nem igazán lehetett megfogalmazni őket, legfeljebb az elégedettségi felméréseken adhattak nekik burkoltan hangot a kollégák.
Az alábbi hat kompetencia tükrözi az érzelmi intelligenciát a modellben:
Önismeret: az egyén tudatosan odafigyel a saját viselkedésére, ismeri erősségeit és korlátait, és tudja, hogy mindez milyen hatással van a környezetére.
Odafigyelés másokra: az egyén elismeri a környezetében levőket, gondoskodik az igényeikről, odafigyel a stílusára – így ők megbecsültnek érzik magukat.
Hitelesség: az egyén önazonos, nyíltan és eredményesen fejezi ki önmagát, teljesíti a vállalásait, és másokat is erre ösztönöz.
Érzelmileg tudatos döntéshozatal: az egyén a döntéshozatalkor egyaránt támaszkodik az átfogó információkra és az érzelmi szempontokra (a saját érzéseire és a döntésben érintett más személyek érzéseire is).
Önirányítás: az egyén odafigyel a hangulatára és az érzelmeire, megfelelő mértékben enged teret ennek. Tudatos az időgazdálkodásában, és folyamatosan fejleszti magát.
Teljesítményre ösztönzés: az egyén képes arra, hogy problémamegoldással, elismeréssel, támogatással magas teljesítményre ösztönözzön másokat.
Az érzelmileg intelligens, azaz jól teljesítő vezető / munkatárs tehát az alábbi tulajdonságokkal jellemezhető (ld. a fenti ábra jobb oldali oszlopában a felsorolást): jelenlevő, empatikus, őszinte, bevonó, reziliens és felhatalmazó.
Jó hír, hogy a fenti kompetenciák mind fejleszthetők, és ehhez a Genos eszköze és tudástára alapos, átfogó útmutatást is ad.
És hogy miért fontos törődni az érzelmekkel? Hiszen sokak szerint professzionálisabb, ha az irodán (vagy home office-on) kívül hagyjuk az emberi érzéseket.
Azért, mert emberek vagyunk.
„A munkatársak 100%-a ember. A vevők 100%-a ember. A beszállítók 100%-a, a cég összes külső és belső partnere… ember. Ha nem érted meg az embereket, nem értesz az üzlethez.” (Simon Sinek)
Keress meg, ha izgalmasnak találod a témát. Szívesen beszélgetek arról, nálatok a szervezetben hogy lehet a motivációs és elkötelezettségi szintet fellendíteni, szinten tartani. Ez különösen fontos téma lehet a most zajló és a következő nehéz időszakban, amikor minden a feje tetejére áll a világban, és mindenkinek megbillent az alapvető biztonságérzete.
A Genos EI felmérés természetesen anonim, tíz nyelven elérhető (magyarul és a főbb világnyelveken), és a számszerű értékelés mellett szöveges visszajelzést is tartalmazhat.
A konzultáció, a felmérés, a visszajelzés mind megvalósítható online formában, így a remote időszakban is elindítható a program. A kapott visszajelzés sok értéket ad a további együttműködéshez, az egyéni és csapatfejlődéshez, a szervezeti kultúra alakításához.
Van még kérdésed? Írj vagy hívj. szabados at a-coaching.hu
A szerző bemutatkozik
Szabados Andrea vagyok, humánfejlesztési és vállalati kommunikációs szakember. Vezetői coachként az együttgondolkodó partner szerepében dolgozom. Inspiráló, kreatív szellemi műhelyt teremtek. Kérdezek, visszajelzek, elgondolkodtatok. Kifogásokat irtok, cselekvésre buzdítok. Ügyfeleim elsősorban innovatív, technológiai vállalatok vezetői, csapatai és tehetséges munkatársai. Egyéni coachingot, team coachingot, tréningeket, vezetőfejlesztő programokat tartok. Okleveles közgazdász vagyok, két évtizedes vállalati kommunikációs és humánfejlesztési tapasztalattal rendelkezem. A Nemzetközi Coach Szövetség által akkreditált coachként a magas színvonal és az állandó szakmai fejlődés mellett köteleztem el magam. Rendszeresen publikálok a hazai és nemzetközi szaksajtóban. Öt idegen nyelven beszélek. Megszállott közösségépítő hírében állok. A TEDxLibertyBridgeWomen társalapítójaként és kurátoraként a TED-szellemiségű, megosztásra érdemes gondolatok felkutatására és terjesztésére fordítom sok energiámat. A Professzionális Coaching Egyesület alapító elnökeként három évig aktívan ügyködtem a coaching népszerűsítéséért. Két kamasz fiammal folyamatos fejlődésre inspiráljuk egymást.