kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

A tyúk megtojt a színpadon - Litkai Gergely humorpiacról, trágárságról, sikerről

Zsúfolt határidőnaplóval érkezik. Előttünk épp a Színházak éjszakája projekten dolgozott, beszélgetésünk után még délelőtt legalább két megbeszélés várja. Litkai Gergelyt a populáris stand-up comedy műfajának hazai meghonosítóját, a Dumaszínház egyik alapítóját arról is kérdeztük, kinek való a humorszakma.

Zsúfolt határidőnaplóval érkezik. Előttünk épp a Színházak éjszakája projekten dolgozott, beszélgetésünk után még délelőtt legalább két megbeszélés várja. Litkai Gergelyt a populáris stand-up comedy műfajának hazai meghonosítóját, a Dumaszínház egyik alapítóját arról is kérdeztük, kinek való a humorszakma.

Hello Karrier: Országszerte sok humoros ember dédelget stand-upos ambíciókat. Baráti társaságokban is mindig akad egy-egy „wannabe” humorista. De nem mindenki alkalmas a szakmára. Hol a plusz, ami a humoristát valóban humoristává teszi?

Litkai Gergely: Olyan ez, mint az írás. Sokan írnak jól. De hát nyilván nem lesz mindenkiből Esterházy Péter vagy Péterfy Gergely… A humor is hasonló. Tegyük hozzá: az ismert, befutott humoristák közül senki nem azért lett humorista, mert a sztárrá váláshoz vezető utat látták a stand-upolásban. Ez meg se fordult a fejükben... Hanem azért, mert nagyon szeretnek ezzel foglalkozni - írni, olvasni, ötletelni, kreatívkodni, szerepelni.

Aztán sok tehetséges ember menet közben adja fel, fárad ki és veszti el a lelkesedés tüzét. Mert például nincs elég türelme a sikerhez. Nincs türelme kitartóan végigcsinálni a legalább négy-öt évnyi, kőkemény gyakorlással, írással, energiabefektetéssel, színpadi rutinszerzéssel töltött időt, ami után már tényleg megérné a szakmával foglalkoznia. De olyan is előfordulhat, hogy a standupolással próbálkozóban csak egy - két jó fellépésnyi anyag van, de hasonló színvonalút már nem tud többet produkálni. Ráadásul nem minden jól író ember jó előadó. A színpad speciális közeg, sok spontán történéssel. Ott nagyon más szabályok szerint működnek a dolgok, pillanatonként változhat a közönség reakciója. Arra meg azonnal kell tudni reagálni... Ami nem baj, sőt! Ahogy a vízvezeték-szerelőt nem hozhatja zavarba a csőrepedés, úgy bennünket se a váratlan fordulat. Máskülönben ő se lenne jó szakember és a humorista se lenne jó humorista. 

+ Melyek a humorral, a stand-up-pal próbálkozók körében a leggyakoribb tévhitek?

- Jellemző például, hogy azt hiszik: a bekerülés a Showder Klubba és az ismertté válás máris gyökeresen megváltoztatja az életüket és révbe értek. De ez még nem garancia, mert nagyon könnyű valakit pillanatok alatt ejteni-elfelejteni, ha a közönség úgy dönt. De az is, hogy azt hiszik: a műfaj könnyű, mert csak egy mikrofon kell hozzá. Közben meg a szakmával tizenéve foglalkozók se dőlhetnek hátra kényelmesen a karosszékükben, mert naponta tanulunk újat. Itt nincs olyan, hogy valaki már kész van. Emellett sokan könnyű munkának vélik a stand-upot, pedig a fesztivál-időszakokban akár havi 20-30 fellépése is lehet egy-egy népszerűbb előadónak. Ami meg a rengeteg utazással együtt komoly állóképességet is igényel. Emellett jellemző még, hogy sokan könnyed, laza életnek képzelik az egész humoristáskodást, tartalmi kötöttségek nélkül. Pedig a piac itt is kőkemény és a megrendelő szava szent. Ha például a céges megrendelő kifejezett kérése, hogy a humorista ne említse/ne szidja/ne dicsérje a konkurens vállalatot, azt illik nagyon komolyan venni. Ahogyan a többi megrendelői kérést is...

+ Szinte minden tehetségkutatóra jellemző, hogy míg a tényleg rátermettek nehezebben szánják rá magukat a megmérettetésre, az oda nem valókból valóságos áradat van. Milyenek voltak a humorista tehetségkutatóitok eddigi legbizarrabb próbálkozói?

- Már több mint 10 éve mennek a Dumaszínházas tehetségkutatók, de nagyon durva, meredek próbálkozások inkább az első időszakban voltak jellemzőek. Egy férfi például egy gumibabával perdült táncra, míg valaki a feladatot alaposan félreértelmezve énekes számmal érkezett. Amihez persze zenei alapot se hozott. Így azt kérte a nézőktől, inkább képzeljék oda… Egy bácsi pedig egy tyúkkal állt színpadra. Ami a szám végére szépen megtojt… Azóta viszont a jelentkezők jobban megismerték a műfajt. Van már róla fogalmuk, hogy nagyjából mit várnak el tőlük, így nincsenek ennyire szélsőséges próbálkozók. Így most az unalom, az érdektelenség, a közöny lehet a versenyzők, a nézők és a zsűri legnagyobb ellensége a tehetségkutatókon. De erről a közönség hamar dönt: ha nem tetszik nekik, amit látnak-hallanak, a piros lapok felmutatásával hamar kis is nyilvánítják véleményüket a produkcióról. Ami ott véget is ér...

+ A Dumaszínháznak 23 alaptagja és 40 vendég-fellépője van, miközben a tehetségkutatás is folyamatos. Van még hely újaknak az amúgy sem túl nagy hazai piacon?

- Ez igazából soha nem arról szól, hogy limitált lenne a létszám. Nincs olyan, hogy n számú humorista még lehet, de n plusz 1 fő már nem fér el a porondon. A piac szabályai szerint még bőven van a műfajban, a tehetségekben annyi tartalék, hogyha valaki kiemelkedően jó, azt simán el fogja bírni. Még azzal együtt is lehet újabb tehetségeket kihalászni a tömegből, hogy eddig körülbelül 3500 ember fordult meg a Dumaszínház tehetségkutatóin. Nyilván ez sosem a közepes vagy a gyengébb előadókra vonatkozik.

Azt azért hozzá kell tenni: a humorszakma sokszor kicsit olyan, mint a popszakma. Lehet valaki a területen pont azért sikeresebb, mert jóképűbb, csinosabb, ”sztárosabb” alkat, mint a kollégái. De azért is, mert a nézők jobban maguk közül valónak érzik. De találkozhat elutasítással például azért is, mert a közönséget már emlékezteti valakire: csak a közönség nem akar még egy ugyanolyan előadót. Vagy épp ”ugyanabból” a karakterből - egy picit rosszabbat...

+ A kereskedelmi televíziókban szereplők produkciói milliókhoz jutnak el, így a nyilvánosságnak felelőssége is van. Mit kezd a humorszakma azokkal a kritikákkal, amelyek kifogásolják a sok "kötőszavas", trágárkodós, ivócimborákra kihegyezett stand-upot - amellett, hogy a műfajt egyébként nagyon szeretik?

- A stand-upban trágárkodást kifogásolni olyan, mintha azért kritizálnának bizonyos színdarabokat, mert azokban túl sok királyt ölnek meg... Maga a stand-up comedy sem volt soha megjátszós műfaj: amellett, hogy az emberek nagy része is így beszél a hétköznapokban, az előadók egy része is hasonló közegből érkezik. És pusztán a színpadi jelenlét kedvéért nem fognak megváltozni, másként viselkedni. Ráadásul ez egy szórakoztató műfaj, amelyről nem gondolom, hogy a benne szereplők felelőssége lenne mások viselkedése. A Dumaszínházban pedig pont az a szép, hogy mindenféle érdeklődési körű ember találhat magának előadást. Így ha az elmélyültebb, komolyabb, filozofikusabb hangvételű témák vagy épp az aktuálpolitikai történések iránt érdeklődik, akkor is találhat majd a repertoárban az igényeinek megfelelőt.

Az előbbiekben már kiderült: még a tehetség se garancia a sikerre, miközben a közönség hozzáállásán és a szerencsén is rengeteg múlhat.

+ Ezek után milyen tanácsot adnál útravalóként azoknak, akik kedvet éreznek a szakma iránt?

- Feltétlenül olvassanak sokat, és ha lehet, még többet írjanak. Járjanak nyitott szemmel, nyitott füllel, mozogjanak minél többet az emberek között, továbbá próbáljanak meg a körülöttük lévő dolgokhoz, jelenségekhez, történésekhez direkt nem a szokványos szemszögből viszonyulni a sztorigyűjtéskor. És persze gyakorolni is rengeteget kell. Ha Woody Allennek legalább napi 2-3 órát kellett írással és legalább ugyanennyi időt a műsorszámai klubos elpróbálásával, „legyakorlásával” töltenie, akkor sikerre vágyó próbálkozóként legalább ekkora energiát be kell fektetni a stand-up comedy-ba is.

Névjegy - Litkai Gergely

Karinthy-gyűrűs humorista, író, forgatókönyvíró, a Dumaszínház egyik alapítója. 1998-ban megnyerte a Magyar Rádió Humorfesztiválját. Legalább nyolc, humor tárgyú kötetet jegyez társszerzőként és további hat hazai vígjáték forgatókönyvírója. Pályafutásának elején az újonnan induló kereskedelmi rádiók és TV-k ötletemberei közt találjuk: többek közt az Esti Showder Fábry Sándorral produkció gegcsapatának állandó résztvevője. A 2008-ban indult Comedy Central TV-nek először főszerkesztője, később programigazgatója volt, míg a Dumaszínház körüli teendők a mai napig bőségesen ellátják feladattal.

  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Diákmunka tanulás mellett Dániában

Mrsán Zoltán egy évvel ezelőtt költözött ki Dániába. Multimédia szakon tanul Kolpingban és részmunkaidőben dolgozik. Hogyan jutott ki? Mennyi... Teljes cikk

Álláslehetőségek Dániában

Dánia május elsejétől megnyitja álláspiacát a 2004-ben csatlakozott uniós tagországok - köztük Magyarország - munkavállalói előtt. Ez azt... Teljes cikk

Munkajogi kisokos (új) dolgozóknak

Pályakezdők körében nagyobb, ám még több éves munkatapasztalattal rendelkező körében is megfigyelhető bizonytalanság, mit tehet meg a főnök a... Teljes cikk