Crowdsourcing - üzletfejlesztés a tömegek által
Lior Zoref 2012-ben a Ted Globalon tartott előadásán egy elő bikát hozott fel a színpadra. Amellett, hogy vicces és veszélyes, mi értelme volt ennek? Megsaccoltatta a közönséggel, hány kilós az állat. 500 találgatás érkezett, 136 kilogrammtól egészen 3600 kilogrammig, az átlag pedig 813 kilogramm lett. A bika tényleges súlya 811 kilogramm volt.
Egyik legkézenfekvőbb példája a választások, ahol a tömegek bölcsességét (vagy butaságát) használjuk egy kérdés megválaszolására. Egy másik ismert példa az Oxford English Dictionary, ahol az olvasókat kérték arra, hogy küldjenek szavakat, amelyeket szeretnének látni a szótárban. 6 millió javaslat érkezett 70 év alatt. Az élet azóta felgyorsult, a Wikipedián 2001-es születése óta 28 millió szócikk született nem fizetett szerzőktől, ebből 4 millió az angol nyelvű.
Kai Busman egy lelkipásztor, szintén a crowdsourcing módszerét használja vasárnapi miséi tartalmának összeállítására. Minden héten megkérdezi, miről szeretnék a hívek, hogy beszéljen azon a héten vasárnap. A mise közben pedig a hallgatók telefonjaikon keresztül jelezhetik, hogy világosak-e számukra az éppen elhangzottak. Amint sejthető, a templom tele van minden vasárnap.
Alkalmazhatjuk-e a módszert az üzleti életben? Természetesen igen. A Threadless nevű pólógyártó cég, a weboldalán biztosítja a tervező szoftvert pontos instrukciókkal a vállalkozó kedvű és kreatív jelöltek számára, akik megtervezik a pólókat. A tömeg által megszavazott legsikeresebbeket le is gyártják, és a szerencsés tervező megkapja a neki járó alapösszeget, majd a folyamatosan befolyó további bevételekből (például ha a minta rákerül egy iPhone tartóra) egy bizonyos százalékot. Mik lehetnek azok a feltételek, amellyel a crowdsourcing sikerre vihető? - mivel figyelmes tervezés és kivitelezés nélkül katasztrófa is lehet a vége.
Íme hat alapelv:
1. A folyamat céljának meghatározása: A crowdsourcing sokféle célra használható, el kell döntenünk előtte, mi a célunk. Egy komplex probléma megoldása (Innocentive), kreatív alkotás (Ad Hack), szavazás egy új termék kinézetéről (Mountain Dew) vagy egy projekt finanszírozása (Kickstarter).
2. Ígéretek és elvárások: ne alakítsunk ki irreális elvárásokat a tömegben, illetve tartsuk be ígéreteinket. Például, ha azt ígértük, hogy minden javaslatot bizonyos módon figyelembe veszünk, akkor tegyünk is úgy, mert különben hiteltelenítjük magunkat.
3. Akadályozzuk meg, hogy egy kis csoport túlságosan befolyásolja az eredményt. A megkérdezett tömeg sokszínűsége a fontos. Karim Lakhani, a Harvard Business School professzora azt találta kutatásában, hogy a bevont hozzájárulók ötleteinek sikeressége növekedett akkor, ha olyan területeken adtak ötleteket, amelyeken nem volt előzetes mély ismeretük.
4. Határozzuk meg a hozzászólások célját és kereteit. A Dell 2007-ben beindította az IdeaStorm nevű oldalát, amelyen keresztül várja a vevők javaslatait a készülő termékeikről, illetve a tesztfázisban lévő termékeket kiküldik a legnagyobb vevőiknek tesztelésre.
5. Inszentívek: válasszuk meg a helyes inszentíveket, amelyek motiválják a hozzájárulókat.
6. Moderálás: ha a tömeg beindul a véleményeivel különböző fórumokon, akkor legyünk készek azok felügyeletére és moderálására, vagy azok könnyen kontrollálhatatlanná válhatnak.
Ezekkel az alapelvekkel előhozhatjuk a crowdsourcing előnyeit az üzlet számára: terheléscsökkentés csúcsidőben, jobb eredmények elérése szélesebb körű tudás és tehetség bevonásával, olcsóbb, sőt ingyenes munkaerő bevonása, illetve a vevők-ügyfelek mobilizálása és bevonása kedvenc cégük életébe.
"A nagy elmék egyformán gondolkodnak, az okos elmék pedig együtt."
Horváth Gábor
Krauthammer HR Blog
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A túlgondolás megbénít, nem hagy cselekedni, miközben csak egy téves reakció egy nehéz helyzetre. Az agyad meg akar védeni a kudarctól, és ezért... Teljes cikk
Legyen szó ügyfélről, szállítóról vagy a saját főnökünkről, minden esetben az ajánlatunkra adott elutasító válasz kihívást jelent, és... Teljes cikk
A közelmúlt híre, hogy a MOL eltörölte a home office lehetőségét. A cégnél egyébként is csak heti 1 napot lehetett otthonról dolgozni, ezt a... Teljes cikk
- 5 gyakori tévhit a bérszámfejtés kiszervezésről 9 hónapja
- Új piacra tört be a vezető HR szolgáltató - az ügyfélélmény magasabb szintjét kívánja elhozni a WHC 9 hónapja
- Kutatás: az új munkatársak felvétele a legnagyobb kihívás a pénzügyi vezetők szerint 12 hónapja
- Hogyan szervezzük ki a toborzási folyamatot? Mi fán terem az RPO? 12 hónapja
- Ki és hogyan kezelheti a GDPR adatokat kiszervezett bérszámfejtés esetén? 1 éve
- Új trend: bérszámfejtés mellett a HR-folyamatok kiszervezése 1 éve
- Minisztériumi vesztegetési botrány: Ötven fölé emelkedett a gyanúsítottak száma 2 éve
- Négy tipp, ami segít alkalmazkodni cégünk természetes növekedéséhez 3 éve
- Szervezetfejlesztés - Külső szervezeti megoldások bevonása 4 éve
- Outsourcing 4 éve
- Hatalmas kihívás az agilis átalakulás, de működik 4 éve