Megjelent: 10 hónapja

Terjed a rugalmas munka, a távmunka viszont alig

A KSH szerint csak a magyar munkavállalók alig 3 százaléka dolgozik távmunkásként, de az atipikus munkavállalási formák azért a vállalatok egyötödénél már előfordulnak valamilyen formában. A cégvezetők 80 százaléka szerint a távmunka sikere döntően a munkavállaló megbízhatóságán múlik - míg a bevezetése már a vezetők nyitottságán.

41700 magyar távmunkás


Hazánkban a rendszeresen távmunkázók mintegy 41 700-an vannak, ám az alkalmi jelleggel ezt a megoldást választók valamivel többen, 52 700-an. Távmunka terén egyelőre úgy tűnik, erőteljesen a férfiak "vezetnek": a rendszeresen ezt az atipikus foglalkoztatási formát választók közel 25 ezren vannak, míg a nők csak 17 ezren és az alkalmi távmunka arányai is hasonlóan alakulnak a nemenkénti megoszlásban a Központi Statisztikai Hivatal kutatása szerint.


Diplomás, vezetői vagy szakértői munkakörökben a leggyakoribb


Utóbbiból egyébként az is kiderül, hogy a távmunka előnyeit elsősorban a felsőfokú végzettségű, szellemi munkakörben, többnyire vezető beosztásban dolgozó, vagy speciális szakértői munkát végző, 30-35 éves korosztályba tartozók élvezik. (Bár az országszerte alig 3 százaléknyi távmunkás riasztóan kevésnek tűnhet, a képet azért árnyalja, hogy a KSH csak a szó szoros értelmében vett távmunkát sorolja ebbe a kategóriába: az atipikus munkavállalási formát csak alkalmanként, vagy hetente néhány alkalommal választókat, vagy a munkavégzés módjába időnként távmunka-jellegű elemeket is kombinálókat már egyáltalán nem számítja be. Utóbbiakkal együtt már a hazai cégek 16-20 százalékánál létezik valamilyen formában a távmunka. )


77 százaléknál van rugalmas munkavégzés


A hazai vállalatok ezzel együtt többé-kevésbé nyitottak az atipikus munkavállalási formákra és a home office rendszerek bevezetésére - derül ki a Magyar Távmunka Szövetség 110 vállalatot vizsgáló felméréséből. A vállalatok 77 százaléka szívesen él is a rugalmas munkaidő nyújtotta lehetőségekkel és 67 százalékuknál van alkalmankénti távmunka, míg közel harmaduknál (28%) már rendszeresen is távmunka. Emellett a vállalatok kicsivel több, mint felénél (55 %) létezik a részmunkaidős foglalkoztatás.


A megbízhatóság a legfontosabb szempont


A cégek szerint a távmunka feltételeinek megteremtésekor sokkal többet nyom a latban a munkavállalók megbízhatósága és korrektsége, mintsem a tényleges szakértelem: míg előbbit a vállalatok 80 százaléka, utóbbit csupán 30 százalékuk tartja elengedhetetlennek. Emellett a rugalmas vezetői szemléletmódot - mint a távmunka bevezetésének előfeltételét - 10 cég közül 7 ugyancsak megkerülhetetlennek tartja. Abban közel felük egyetért, hogy bizalmi alapú vállalati kultúrákban sokkal könnyebb elfogadtatni és előkészíteni az atipikus munkavégzést. 10 vállalat közül 4 viszont már azon az állásponton van, hogy elsősorban a szükséges technikai háttér megteremtésén áll vagy bukik az atipikus munkavégzési formák bevezetése - míg a vállalatok 11 százaléka úgy értékelte, hogy több, a kezdeményezést valóban támogató pályázati forrás bevonása mellett több távmunka-lehetőséget is teremtenének.


Tesztelje a munkaadó a távmunkát 1 napig


Az atipikus munkavállalási formákat valamilyen módon lehetővé tevő cégek egyébként közel 60 százaléka egyértelműen azt tapasztalta, hogy a munkavállalókat ösztönző és elégedettségüket növelő lépésre került sor: további 40 százalékuk szerint ráadásul mind a munkaszervezésben, mind az időbeosztásban sokkal jobban tudtak gazdálkodni a meglévő "humán erőforrással." Az atipikus munkavégzési formákkal szemben bizalmatlan cégeknek egyébként azt tanácsolja a Magyar Távmunka Szövetség, hogy a legjobb módszer a hatékonyság tesztelésére egy éles, távmunkás próbanap. Érdemes először 1 munkanapot ebben a formában eltölteni - majd a tapasztalatok és a főbb tanulságok átbeszélése után belevágni az erre lehetőséget adó pozíciókban, amennyiben a próbanap eredményes volt.


Melyek a "távmunkás" területek?
Adminisztráció 45%
IT 39%
Ügyfélszolgálat 23%
Pénzügy-számvitel 23%
Humán erőforrás 11%


2013. június 27.

  • 2019.10.18Office Fvck Up Day Az iroda költözés vagy átalakítás során elkövetett bakikról nem szoktunk beszélni, pedig ezekből a történetekből igazán sokat lehet tanulni. Éppen ezért 15 olyan előadót hívunk a nagyszínpadra, akik őszintén mesélnek az elbaltázott projektekről. Részletek Jegyek
  • 2019.11.14Munkajog a HR gyakorlatában Munkajogi ismeretek érthetően, rendszerezve, remek oktató tolmácsolásában! A jogszabályi naprakész tudás mellett a saját kérdéseire is választ kap. Képzésünk munkáltatói és munkavállalói oldalról is hasznos ismereteket nyújt. Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter