100 féle arculat - 2. Munkáltatói arculat leépítés után
Az Erste Bank év elején jelentősebb létszámleépítést hajtott végre, és szembe kell néznie a bankszektor egészét érintő piaci nehézségekkel. Egy ilyen helyzetben is vannak azonban olyan szakterületek, ahol új munkaerőt kell bevonzani, a bizonytalanság érzetét eloszlatni, az értékes munkaerőt megtartani. Ebben a helyzetben beszélgettünk a munkáltatói márka menedzseléséről Bek-Balla Lászlóval, az Erste Bank HR igazgatójával.
- Adja magát viszont a kérdés, lehet-e egy ekkora szervezetben egységes munkáltatói márkát építeni, vagy szegmensenként más az üzenet?
- Az alapértékeinket mind házon belül, mind kifelé is képviselni szeretnénk: ezek az egyszerűség, a személyesség és a kiszámíthatóság. Hogy ezek az értékek mit jelentenek például a lakossági-, a vállalati, vagy mondjuk az informatikai területünkön, abban vannak különbségek.
- A szlogennek megfelelően: valóban megoszthatja bárki az ötleteit a döntéshozókkal?
- Három példa jut ennek igazolására rögtön eszembe: az első a közismert ötletládának egy továbbfejlesztett változata; az ötletbankunk, egy olyan intranetes felület, amelynek segítségével tematikus javaslatokat várunk a munkatársaktól. A beérkezett javaslatokat folyamatosan kiértékeljük, a legjobb ötletek gazdáit pedig külön jutalmazzuk, de rajtuk kívül valamennyi ötletelő kap visszajelzést. Szervezünk rendszeres vezérigazgatói reggeliket is: 10-12 kollégát különböző területekről hívunk meg, akikkel az aktuális kérdésekről beszélgetünk, de egyúttal javaslatokat is várunk tőlük. A bankunk még egy fejlődésben lévő, fiatal szervezet, ahol a folyamatok kevésbé vannak centralizálva; a központból a leányvállalatokra erőltetve, így a munkatársak kezdeményezőkészsége kiemelt fontossággal bír.
- Összhangba van hozva a kidolgozott munkáltatói márka a fogyasztói márkával? Azaz, érezhető adott esetben, ha belépek egy bankfiókba, mint ügyfél, vagy potenciális ügyfél, hogy nemcsak, mint bank, hanem, mint munkahely is jó hely lehet?
- Ezek az értékek, ahogy mondtam, a külső megnyilvánulásainkban is szeretnénk, ha tetten érhetőek lennének. Ha például a személyességre gondolunk, ez már ma is jellemzi az ügyfélkiszolgálásunkat. De ha önkritikus akarok lenni, akkor még számos - az ügyfelek által is érezhető - egyszerűsítést igényel több folyamatunk, amelyeket tudatosan és folyamatosan fejlesztünk.
Pulay Gellért a Human Priority - HR brand tanácsadó cég - vezető tanácsadója, partnere annak igyekszik utána járni, hogy milyen szinten, milyen módszerekkel formálják munkáltatói arculatukat a magyarországi vállalatok és tanácsadó cégek. Ezen cégek felsővezetőit, HR igazgatóit kérte fel egy-egy interjúra, melynek legérdekesebb kérdéseit és az arra adott válaszokat, 100 féle arculat címmel egy cikksorozatban igyekszik bemutatni. A cikksorozatban a munkáltatói arculatépítést minden esetben kiterjesztett értelemben használja.
- Mondhatjuk, hogy speciális helyzetben van a bank. Az év elején nagyobb létszámleépítést jelentettek be és vittek végig. Egyrészről, hogyan lehet ezt jól csinálni, hogy a lehető legkisebb mértékben rontsa a cég bevonzó és megtartó képességét? Másrészről, hogyan lehet a félelmeket eloszlatni, hogy a munkára koncentráljanak a kollégák és ne a pánik legyen úrrá?
- Három dolgot emelnék ki. Az első a minden részletre kiterjedő belső kommunikáció. Részletesen elmagyaráztuk, hogy pontosan miért történik a szervezeti racionalizálás, milyen okok állnak a döntés hátterében, mi a célunk, mi az a költségszint, amit el kell érjünk. Fontosnak tartottuk, hogy mindenki megértse a változás szükségességét: azok is, akik személyesen érintettek és azok is, akik nem. A második, a kiválasztás mikéntje. Igyekeztünk a szervezetet is ésszerűbbé tenni, másrészt odafigyelni arra, hogy a teljesítményértékelések alapján legjobban teljesítőket lehetőség szerint megtartsuk. A harmadik az érintetteknek felkínált feltételrendszer. A Munka törvénykönyvéhez képest sokkal több juttatást biztosítottunk, egyrészt az anyagiak tekintetében (magasabb végkielégítés, rugalmasság a munkaviszony megszüntetésének időzítésében, időpontjának tekintetében), másrészt outplacement programban való részvételt biztosítottunk (szakértői támogatás az újra elhelyezkedésben).
- Mérhető, hogy visszavetette-e a bank iránti érdeklődést a leépítés? Kevesebben jelentkeznek az álláshirdetésekre?
- Nem érezzük, hogy ez visszavetett volna minket, hiszen versenytársaink is hasonló átalakuláson mentek/mennek keresztül. Ráadásul a pályázók számára is nehéz időszak ez, sokan közülük kevésbé válogathatnak, hiszen az álláslehetőségek sem gyarapodtak a válságban.
- A vezetőség szerint, milyennek látja ma egy külsős az Erste Bankot, mint munkáltatót?
- Sokáig az Erste a növekedés dinamikájával tűnt ki a piacról, de ennek a kirobbanó piaci növekedési szakasznak a válság megálljt parancsolt. Ugyanakkor azt remélem, hogy minket most is egy, ezt a régiót hazai piacának tekintő, ebben a régióban otthonosan mozgó banknak tekintenek. Ebben a viharos időszakban ugyanis meghatározó az, hogy egy pénzintézetnek hány földrajzi régió, hány ország között oszlik meg figyelme, és a befektetései közül mennyire meghatározó a magyarországi jelenléte, mennyire természetes számára ez az üzleti környezet. Az Erste ebben a régióban van otthon.
- Milyen reális jövőképet tud a bank kínálni a frissen belépőknek, amelyet a későbbiekben biztosan be is tud tartani és nem puszta reklámfogás?
- Visszautalnék az előző válaszra. Biztonságérzetet kell adjon egy olyan bank, mint munkáltató, amely ebben a régióban van igazán otthon. Ezen kívül van egy erős ügyfélbázisunk, közel egymillió ügyféllel, amely meghatározó piaci jelenlétet biztosít, még akkor is, ha egy adott évben a piaci helyzet alapján a banknak veszteséget kell elkönyvelnie. Egy gazdaságilag erős és fejlődő régiónak a bankjai is sikerre vannak ítélve. Míg ennek fordítottja esetén egy bank sem tud igazán boldogulni.
- Érezhető a bank számára, hogy a toborzási technikákban fejlődni kell, mert nehéz elérni az igazán jó szakembereket? Változott a jelöltek elérési útvonala?
- A bankszektor továbbra is vonzó munkahelynek számít, a jövedelmi viszonyok miatt is, de a munkakörülmények és a munka változatossága szempontjából is. Nem lehet gyökeresen elválasztani a szolgáltatói márkát és a munkáltatói arculatot. A szolgáltatás ismertsége a munkaadói arculatot is támogatja, ezért egy-két specialista munkakörtől eltekintve nem a munkaerő bevonzása a legnagyobb kihívás jelenleg a szektor számára.
- Ha egyértelművé válik egy kolléga távozási szándéka, megpróbálja a cég őt valamiképpen megtartani, visszatartani?
- Minden távozó kollégával készítünk exit-interjút, amelyben felmérjük a távozás okait, és azt, hogyan látják a bank, mint munkáltató erősségeit és gyengeségeit. Ezek a visszajelzések kellően objektívek, hogy beépítsük az ebből nyert tapasztalatokat a mindennapi gyakorlatainkba. És igen, van olyan eset, amikor igyekszünk mindent megtenni, hogy a távozási szándékát bejelentő kollégát lebeszéljük erről és megtartsuk. De azt gondolom, ezt hitelesen csak akkor tudjuk, tenni, ha folyamatosan olyan munkakörnyezetet, feladatokat, kompenzációt, előrelépési lehetőségeket biztosítunk, amelyek összhangban vannak a távozást fontolgató munkatárs várakozásaival.
- Y generáció. Érezhető változás, vagy ez valami olyan, amit már megint csak túlbeszélünk?
- Vannak különbségek, amelyek jellemzőek rájuk, és amelyek mellett nem lehet elmenni. Más forrásokból informálódnak, másmilyen felkészültséggel jönnek el egy interjúra. Sok esetben mások a karrier elképzeléseik is és jól meghatározható az a kör is, akik már nem annyira ambiciózusak, mint mondjuk 10-15 évvel ezelőtt hasonló helyzetben lévők. Vannak különbségek, de nem misztifikálnám túl. Már csak azért sem, mert nincsen egy generáció-specifikus toborzási célunk, amely alapján például kifejezetten Y-generációs jelöltek felvételére törekednénk. Egy-egy konkrét kiválasztásnál pedig ennek a generációnak a sajátosságai akár előnyt, akár hátrányt is jelenthetnek.
Pulay Gellért
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk
A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk
- Világszintű pályakezdőválság: miért a Z generáció lép be a legnehezebb a munkaerőpiacra? 4 napja
- Hogyan hangoljuk össze az X, Y, Z és alfa generáció elvárásait a munkahelyen? 6 napja
- "Ha meg akarod szólítani az embereket, ne küldj emailt, hívd fel őket!" – James Reed HR-tanácsai az AI korában 1 hete
- Nincs szorgalmas vagy lusta generáció - a Z a közös élményt keresi és nem akar belehalni a munkába 1 hete
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 1 hete
- Életre szóló hűség nincs: Z generációsok a munkaadókról 2 hete
- Rég nem látott leépítési hullámot mértek az Egyesült Államokban 2 hete
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 2 hete
- Munkaerősokk: ezektől a cégektől küldenek el ezreket az AI miatt 3 hete
- Felpörgeti a toborzást a CATL Debrecenben – duplájára nőhet a dolgozói létszám 3 hete
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 4 hete

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?