kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

7 tipp, hogy újra megtaláljuk az értelmet a munkánkban

Jelen helyzetben, amikor sok a bizonytalanság, gyakran másoktól távol, esetleg magányosan végezzük a munkánkat, eltávolodunk a csapattól, értelmét veszítheti az, amit csinálunk. Pedig nagyon fontos, saját érdekünkben is, hogy megtaláljuk benne újra a motivációt. Kérdés, mit tehetünk ezért? Milyen viselkedéseket kerüljünk el?

Jelen helyzetben különösen nehéz értelmet találni a mindennapos taposómalomban. Pedig meg kell próbálni leküzdeni a negatív érzéseket, hozzáállást, perspektívát váltani, és újra személyessé tenni a feladatot. Megpróbálni visszaemlékezni arra mi motivált a munkában korábban, mi volt az, amiért lelkesedni tudtam, a tevékenységem milyen hatással van másokra? A HBR tanácsai.

1. Meg kell találni a gyökerét a motiválatlanságnak. Az egyik összetevő szinte mindig a stressz, és itt nem kell feltétlenül jelentős tényezőkre gondolni, apróságok is okozhatnak frusztrációt - mint például mikor egy kolléga nem készül el időre vagy valaki vitatkozik velünk -, amit máskor könnyebb levezetni a munkahelyen kívül, most azonban a lehetőségek jóval korlátozottabbak.

Ugyanakkor éppen hasonlóan apró örömökkel ellensúlyozni lehet ezeket a „mikro-stresszorokat”, például egy átmozgató sétával, egy album átnézésével, egy virtuális „utazással”. Érdemes egy kis digitális vagy hír detoxot is tartani, ugyanis a hírekből ömlő negativitás hatással van a jóllétünkre.

2. Álljunk alázattal a helyzethez. Az „egy hajóban evezünk” segítség lehet a szituáció feldolgozásában, hiszen nem egyedül kell megbirkóznunk ezzel az élethelyzettel, másoknak is hasonló problémái vannak, lehet, hogy még súlyosabban érintettek a járvány következményeitől. Fontos az együttérzés. Az, hogy hogyan tekintünk a helyzetünkre befolyásolja is azt. Persze némi önsajnálat természetes, de nem érdemes elmerülni benne. Ha megpróbálunk apró dolgokért hálásak lenni, az sokat segít az egyébként nyilvánvalóan nehéz helyzetek megélésében is.

3. Elevenítsük fel a számunkra fontos értékeket. Mi hajt? Miben vagyok jó? Mivel szeretnék értéket teremteni? Érdemes aktívan reflektálni arra, hogy a munka, amit végzünk milyen hatással van másokra. Ez akkor is fontos, ha nem éppen egy gyógyszer vagy vakcina előállításában működünk közre. Miért kezdtük el az adott munkát, milyen projektek lelkesítettek igazán? Ha ez egyedül nehezen megy, érdemes a csapat, a kollégák segítségét is kérni inspirációért.

4. Legyünk segítőkészek. A célt megtalálni, a feladatot újból személyessé tenni segíthet, ha másoknak segítünk. Lehet mentorálást felajánlani fiatalabb kollégának, támogatást nyújtani, ha valaki küzd a feladataival. Esetleg a cégen kívül is lehet valamilyen értelmes célt találni, civil szervezet vagy közösségi kezdeményezés érdekében végzett munkával. Ez kapcsolódási lehetőség és az elégedettség, hasznosság érzését egyaránt nyújthatja.

5. Formáljuk a munkánkat aszerint, hogy mi lehet a távolabbi cél. Ha a jelen pillanatban hiányzik is a nagy egészhez való tartozás érzése, ezt nem kell feladni. Gondoljuk át erősségeinket, készségeinket, a számunkra igazán fontos dolgokat, és próbáljunk ezek mentén stratégiát kialakítani, hogy hogyan lehet nagyobb a hozzáadott értékünk a szervezetben ezek tudatában. Ha például a járvány ellen szeretnénk hatékonyabban fellépni, részt lehet venni a vállalati pandémiás terv kimunkálásában vagy egyéb módon azokban a tevékenységekben, amik a krízismenedzsmenthez hozzájárulnak.

6. Keressük a kapcsolatot a kollégákkal. Ha a munka éppen nem is lelkesít, remélhetőleg a kapcsolódás a kollégákkal és a csapattal nem vész el ezzel egy időben. Érdemes keresni a kapcsolatot azokkal, akiknek egyébként is élvezzük a társaságát, értékeljük a hozzájuk való viszonyunkat. Az ezekért a kapcsolatokért érzett hála, ennek tudatosítása is jó ellensúly lehet a negatív érzelmekkel szemben. Kutatások igazolják, hogy az a látszólag egyszerű, mégis talán sokszor elhanyagolt gesztus, hogy értékeljük a másikat és ezt el is mondjuk neki, önmagában jutalmazó cselekedet annak is, aki mondja.

7. Ha mégis váltanál, gondold át. A stresszes szituációban hozott döntés lehet elhamarkodott, különösen a jelenlegi munkaerő-piaci helyzetben kockázatos. Így érdemes valóban biztosnak lenni a döntésben a munkahely vagy karrierváltásról, mielőtt sorsfordító lépést teszünk.

Nyitókép: Foundry Co képe a Pixabay -en.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk