A HR már nem csak egy kiszolgáló szerep
Csak Magyarországon több 1300-an dolgoznak azon, hogy kiszolgálják a LEGO-játékok iránti óriási keresletet. Ehhez nem volt elég 250 új munkavállalót felvenni: egy idő után a szervezeti struktúrát is át kellett alakítani. Hogyan áll át egy több mint 1000 fős szervezet a HR Business Partner modellre? Nagy István, a LEGO Manufacturing Kft. Senior Toborzás és Fejlesztési Vezetője arról beszélt a HR Portalnak, hogy miként gyorsult fel a cégnél a toborzási folyamat és hogyan segítette a HR az üzleti igényekhez közelebb vinni a szervezeti struktúrát.
2008-ban jött létre a LEGO Csoport saját gyártó leányvállalataként a LEGO Manufacturing Kft. Korábban már készültek Nyíregyházán bérgyártásban LEGO termékek, és az addigi gyártócég szinte teljes munkavállalói létszáma átkerült hozzánk.
Nagy IstvánAz azóta eltelt időben sokkal szervezettebb lett a toborzási folyamat, és mindemellett egyre vonzóbb munkahely vagyunk: ugyanolyan pozíciókra ma már sokkal rövidebb idő alatt találjuk meg a megfelelő jelölteket, mint néhány évvel ezelőtt. Vannak persze hiányszakmák, amelyekben nehéz jól képzett munkaerőt találni, éppen ezért több szakközépiskolával is indítottunk közös képzéseket, hogy biztosítva legyen az utánpótlás a műanyaggyártás és szerszámkészítés területén.Mikor, miért lett szükséges újabb fejlesztés, újabb munkavállalók felvétele?
Játékaink népszerűsége világszerte töretlenül nő, ezért egyre nagyobb mennyiségben kell gyártanunk őket ahhoz, hogy minden gyerek hozzájusson, aki szeretne. Az utóbbi kilenc évben kétszámjegyű növekedést ért el a cégcsoport, ennek megfelelően a gyártókapacitást is jelentősen bővíteni kellett. Egy gyártási területtel érzékeltetném a növekedés mértékét: Nyíregyházán ez azt jelenti, hogy az eddigi 356 fröccsöntő gép helyett már 669 géppel gyártjuk a LEGO és DUPLO elemeket. A kapacitással párhuzamosan természetesen a munkavállalói létszámot is növelnünk kell, mind a szellemi, mind a kékgalléros pozíciókban.
A gyár indulását követően álltak át HR Business Partneri rendszerre. Mi ennek az oka, miért látták jobbnak ezt a modellt?
Idén tavasszal adtuk át az új gyárunkat - ami sokkal nagyobb és modernebb az eddiginél - és júliustól álltunk át a HR Business Partneri működésre. Eddig négy toborzó kolléga dolgozott párhuzamosan, hiszen a létszámbővítésen volt a fókusz. A képzésekkel foglalkozó munkatársak mindeközben a standard work nevű képzési rendszerünk működtetésével és vezetőfejlesztéssel foglalkoztak.
Az új, kibővült szervezetben szerettük volna, ha a HR, a szervezetfejlesztés és képzés közelebb kerül az üzleti igényekhez. Az eddigi funkcionális megközelítés helyett nagyobb rugalmasságot és szorosabb együttműködést szerettünk volna - ettől a szervezet stabilitásának növelését és a folyamatos fejlődés elérését reméljük. A HR Business Partnerek munkájának része nálunk az egyéni és szervezetfejlesztési tanácsadás - hiszen a kollégák együtt élnek az egyes termelési területekkel, vezetőkkel, felismerik azokat az igényeket is, amelyeket a vezetők a maguk szemüvegén keresztül esetleg nem - és megoldásokat javasolnak. Egy friss példa erre a fröccsöntés területen a csoportvezetői működésmód megjelenése a szervezetben. Az új szervezeti struktúrára való átállás folyamatát a HR Business Partner vezette.
Miért fontos az üzleti élet részévé tenni a HR-t?
Azt gondolom, hogy az egyszerre külső és belső szempont rendkívül fontos a folyamatos fejlődés kapcsán. A partnerek belülről támogatják a vezetők munkáját, de bizonyos értelemben külső tanácsadóként felismerik az igényeket és maguktól is előállnak javaslatokkal, hogy hatékonyabbá tegyék a működést. Ez már nem egy kiszolgáló-támogató szerep, célunk, hogy elébe menjünk a változásoknak, és már a döntéselőkészítés során inputokkal szolgáljunk.
Önöknél miként viszonyul a HR az új szerephez?
Többek között a HR-szolgáltatást végző csapattal is meg kellett változtatnia az együttműködésnek. Ők foglalkoznak nálunk a HR-adminisztrációval, ezért természetesen szorosan együtt dolgozunk. A HR Business Partnerek szerepe szorosabb kapcsolódást tesz lehetővé a szolgáltatás csapat és az adott gyártási terület között. Ugyanez igaz a toborzással és képzéssel foglalkozó kollégákra is.
És hogyan viszonyulnak a vezetők a megváltozott HR-támogatáshoz?
Az eddigi visszajelzések alapján tetszik nekik. Hozzátartozik a történethez, hogy nagyok az elvárások is, hiszen van számos olyan tennivaló, amire a HR Business Partnerek segítségével szeretnénk megoldást találni. Ezek a megoldások pedig már az új rendszerben, szorosabb közös munka során fognak megszületni.
Milyen tanulságai vannak a HRBP-re való átállásnak?
Azt kell, hogy mondjam, hogy még nagyon az elején járunk, hiszen július elsejével álltunk át az új rendszerre. De az már most világosan látszik, hogy sokkal aktívabbak a kapcsolatok és gyorsabb a reagálás az üzleti kihívásokra.
Nagy István LegolandbanNégy fő termelési egységünk van a gyáron belül, mindegyikhez tartozik egy dedikált HR Business Partner. Az eddigi példánál maradva: a fröccsöntés a maga 669 gépével, high-tech szerszámüzemével olyan, mint egy cég a cégben - ez kiemelt koordinációt igényel. A logisztika szintén, hiszen ott olyan nagyszabású projekt is fut, mint a legösszetettebb és legnagyobb hazai automata magasraktár létrehozása, az ehhez kapcsolódó folyamatbeli és szervezeti átalakulással megspékelve.Hogyan fejlesztik a HR Business Partnereket?
Nincs formális HRBP képzésünk, a különböző kollégáknak különböző egyéni erősségei és kihívásai vannak. Fejlesztésükben fontos szerepe van a belső tudásmegosztáson alapul a programoknak. Fontos, hogy folyamatosan tanuljanak a egymástól kollégák, hiszen nyilván nem egységes a tudás, más-más szakterületeken dolgoztak eddig.
A LEGO Csoportnál az úgynevezett 70-20-10 modellben hiszünk. Ez azt jelenti, hogy a munka kiváló elvégzéséhez szükséges tudás 10 százalékát lehet formális képzés keretében megszerezni, 20 százalékát tudásmegosztás során, a maradék 70 százalékot pedig már a munkavégzés alatt.
Egy másik alapelvünk, a folyamatos fejlesztés elve mentén rendszeresen átbeszéljük csapatszinten a sikereket és kudarcok okait, a fejleszthető területeket. Így biztosított, hogy minden Business Partner folyamatosan fejlődik és hozzácsiszolódik az adott szervezeti egység igényeihez.
A saját szerepem, a vezetői támogatás és utánkövetés szintén kritikus a kollégák fejlesztésében. Fontos, hogy nincsenek magukra hagyva és folyamatosan kapjanak visszajelzést a munkájukkal kapcsolatban. Szeretnénk, hogy a csapat egyfajta tudásközpontként is működjön, amelynek célja, hogy az egyes területeken megszerzett tudás át tudjon csatornázódni a másikba.
Miért áll át egyre több cég erre a modellre, miért versenyképesebbek azok a cégek, melyek bevezetik a HRBP modellt?
Az általunk alaposan tanulmányozott elmélet szerint ez egy jól működő, hatékony modell. Mi azt láttuk benne, hogy a jelenlegi működésünk és szervezetünk hatékonyságát növelhetei. Hogy valóban így van-e, csak akkor fogjuk tudni megítélni, ha legjobb tudásunk szerint implementáljuk és működtetjük.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk
Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk
Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 1 hete
- Inspiráló rendezvényhelyszín a főváros közelében, komplex élményekkel 2 hete
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 2 hete
- Nagy Márton a minimálbérről: ha az állam nem avatkozik be, nem lesz megállapodás 3 hete
- A vezetés nem jutalom, hanem szakma: a mikromenedzsment nem HIBA, hanem HIÁNY 3 hete
- Felpörgeti a toborzást a CATL Debrecenben – duplájára nőhet a dolgozói létszám 3 hete
- HR Business Partner 3 hete
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 4 hete
- Brutális szigorítás Nagy-Britanniában: nyelvvizsga nélkül nincs munkavállalás 1 hónapja
- Próbaidő: munkavállaló hosszabbítaná, munkáltató elengedné? 1 hónapja
- Hogyan férhet össze, ha szombaton dolgozunk, de október 24-én meg szabadságot írnak elő? 1 hónapja


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?