kapubanner for mobile
Mészáros Etelka
Megjelent: 11 éve

A nők és az idősebbek a legelkötelezettebb dolgozók

A munkahelyi elégedettség és elkötelezettség vizsgálatok eredményeinek értelmezése sokszor félrevezető lehet, ha figyelmen kívül hagyjuk azokat a változókat, amelyek a szervezeti tényezőkön kívül hatással lehetnek a dolgozói véleményekre. Egy elemzésből most kiderül, hogyan befolyásolhatja a munkahelyi elégedettséget, elkötelezettséget a munkahelyen eltöltött idő, az életkor, a nem vagy éppen a beosztás.

A témában a felmérés évétől és a szervezeti sajátosságoktól függetlenül a hosszú távú tendenciákat akarta azonosítani a BME Ergonómia és Pszichológia Tanszék, amelyhez az Aon Hewitt 2005 és 2009 között készített Legjobb Munkahely Felmérés adatait használták fel - mondta Dr. Krasz Kata adjunktus. Elemzésük alapját egy hozzávetőleg 420 cég 100 000 dolgozójából álló minta alkotta, amelyen több szempont alapján adattisztítást hajtottak végre, például a cégek véletlenszerűen, és egy cég csak egyszer került be a mintába.

A vizsgálat célja az elégedettség és elkötelezettség vizsgálatokban tapasztalható tendenciák és az életkor, a munkahelyen eltöltött idő, a nem és a beosztás hatásainak azonosítása volt. Ezek a tényezők hozzájárulhatnak az elkötelezettség és elégedettség felmérések eredményeinek pontosabb értelmezéséhez, és esetleg az egyes csoportok elégedettségét, elkötelezettségét növelő, eredményesebb akciók megtervezéséhez.

A felmérés kapcsán több kérdés is felmerült. Nem mindegy például, hogyan értelmezzük, hasonlítjuk össze két olyan szervezeti egység dolgozói által adott válaszokat, ahol az egyik szervezeti egységben a többség 55 év feletti nő, míg a másikban inkább 35 évnél fiatalabb férfiak dolgoznak. Biztos, hogy a véleményükben tapasztalható eltérések kizárólag a munkahelyi jellemzőkkel magyarázhatók? Érdekes lehet, hogyan változik a szervezeti elkötelezettség a munkahelyen eltöltött idő függvényében és, hogy általában mi az, amivel a szervezeti sajátosságoktól függetlenül a legelégedetlenebbek a munkatársak.

A munkahelyi tényezők és az elkötelezettség faktorai

Az Aon Hewitt Legjobb Munkahely Felmérés kérdőívében található, a munkahelyi jellemzők megítélésére irányuló kérdéseket hét csoportba rendezték, úgy mint: a közvetlen felettes, a munkafeladat jellemzői, a felső vezetés és tájékoztatás, a szervezeti bánásmód, a munkavállalói érdekek figyelembevétele, a méltányos fizetés, a karrier és fejlődési lehetőség, valamint a munka-magánélet egyensúlya. Az elkötelezettségen belül az Aon Hewitt felmérése pedig három faktort különböztetett meg, úgy mint a munkahelyen maradás szándéka, a szervezet érdekében tett erőfeszítés és a munkahelyről alkotott pozitív vélemény, a munkahely ajánlása másoknak.

Általános tendenciák a munkahelyi tényezők megítélésében

Nemtől, életkortól, munkahelyen eltöltött időtől és beosztástól függetlenül az anyagi ösztönzők méltányosságát ítélte meg legnegatívabban minden munkavállalói csoport, ami arra az általános tendenciára utal, hogy feltételezhetően a szervezeti ösztönzési rendszertől szinte függetlenül az anyagi javadalmazás megítélése a legrosszabb a többi tényezőhöz viszonyítva. - Az anyagi ösztönzést általában a szervezeti bánásmóddal, a fejlődési és karrier lehetőségekkel és a felső vezetés, tájékoztatás megítélésével való elégedettség követi, tehát ezek a tényezők szintén a sereghajtók közé tartoznak a rangsorban. Leginkább a munkafeladatukról, a munka-magánélet összhangjáról és a közvetlen felettesükről alkotnak pozitív véleményt a munkatársak - magyarázta Dr. Krasz Kata.

A beosztás

A vezetők és a beosztottak elégedettségének összehasonlítása alapján érdekes eredményt tapasztaltak a tanszék munkatársai. A vezetők minden vizsgált változóban pozitívabb véleményt formáltak, mint a beosztottak. Ez a különbség arra is felhívja a figyelmet, hogy munkahelyi jellemzőkkel kapcsolatos vélemények pontos megismeréséhez nélkülözhetetlen a dolgozók megkérdezése, mert a vezetők általában pozitívabban észlelik a munkahelyi helyzetet, mint a beosztottak.

A vezetők leginkább a munkafeladat jellemzőivel, a beosztottak pedig közvetlen felettesükkel elégedettek. A vezetői feladatok nagy valószínűséggel változatosabbak, lehetőséget biztosítanak arra, hogy az egyén kihasználja a képességeit, tudását, tapasztalatait, hogy tisztában legyen feladatának szerepével a szervezet egészében, és hogy önállóan végezze a munkáját.

A motivációs megközelítések szerint a munka előbb felsorolt jellemzői mind ösztönző erővel bírnak. A munkafeladatokkal való elégedettség kiemelt szerepet játszik az elégedettség, a motiváció és elkötelezettség befolyásolásában, ami hozzájárulhat a vezetők pozitívabb véleményéhez minden tényező tekintetében - mondta az adjunktusnő. A vezetők és beosztottak véleménye a fejlődési és karrierlehetőségek megítélésében tért el leginkább - a vezetők pozitívabban nyilatkoznak erről a kérdésről - míg a munka-magánélet egyensúlyáról alkotta a két csoport a leghasonlóbb véleményt.

A vezetők nemcsak elégedettebbek, hanem az eredmények alapján elkötelezettebbek is, mint beosztottjaik. A vezetők inkább vállalnak extra erőfeszítést a szervezet érdekében és szívesebben ajánlják a céget ismerőseiknek. A vezetői elkötelezettség és elégedettség azért is nagyon fontos, mert munkatársi vélemények befolyásolásában a vezetőnek kulcsszerepe van és csak egy elkötelezett vezető tudja a beosztottjait is elkötelezetté tenni.

A munkahelyen eltöltött idő

A munkahelyen eltöltött idő hatásáról összességében azt állapították meg, hogy az egy évnél kevesebb ideje a cégnél dolgozók véleménye a legpozitívabb a munkahelyi jellemzők minden faktorában, ami az idő előrehaladtával fokozatosan csökken. A 2-3 éve a szervezetnél dolgozók véleménye a legnegatívabb a munkafeladat jellemzőiről, a fejlődési és karrierlehetőségekről, valamint ekkor következik be az anyagi ösztönzőkkel való elégedettség drasztikus csökkenése is.

Mindezek jelentősen hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a szervezet elhagyását leginkább a 2-3 éve a vállalatnál dolgozók tervezik, tehát ekkor a legnagyobb a kockázata a munkahelyváltásnak is. Ezért ha a vezetőknek szándékukban áll munkavállalóik megtartása, akkor erre a csoportra érdemes fokozottabb figyelmet fordítani, akár a munkafeladatok megváltoztatásával, vagy a fejlődési és ha van rá mód, akkor karrierlehetőségek biztosításával.

Dr. Krasz Kata elmondása szerint a munkahelyi elkötelezettség faktorai sem egyformán változtak és míg a vállalatról alkotott pozitív vélemény, a vállalat ajánlása a munkahelyi elégedettséghez hasonlóan fokozatosan romlik, addig a munkahelyen maradás szándéka és a szervezet céljainak elérése érdekében tett erőfeszítések a munkahelyen eltöltött idő előrehaladtával U alakú összefüggést írtak le. Ez az összefüggés rámutatott, hogy a munkahelyi elégedetlenség nem minden esetben jár együtt az elkötelezettség hiányával.

A több mint öt éve a szervezetnél dolgozóknál az elégedettség hiánya a szervezetről alkotott véleményt befolyásolja csak negatívan, míg a szervezeti tagság megőrzésével és a szervezet céljainak elérése érdekében tett erőfeszítéssel nincs szoros összefüggésben. Hiába elégedetlenebbek tehát a több mint öt éve a szervezetnél dolgozók, mégis nehezebben tudják már elképzelni, hogy munkahelyet váltsanak. Vannak természetesen olyan szervezetek is, amelyekre nem jellemző az U alakú összefüggés, itt az idő előrehaladtával az elkötelezettség egyik faktorában sem következik be pozitív irányú változás, hanem csak fokozatos csökkenés, ami az üzleti eredmények romlásához is vezethet. - Ezért fontos, hogy a cég megtalálja azokat az eszközöket, módszereket, amivel a szinte törvényszerű elkötelezettség csökkenést újra pozitív irányba tudja fordítani - hangsúlyozta a szakember.

Az életkor

Az életkori csoportok között az egyik legszembetűnőbb különbség az volt, hogy az 55 év felettiek minden vizsgált változóban szignifikánsan pozitívabban nyilatkoznak a munkahelyi tényezőkről és a munkahelyen maradási szándékukról, ami egyébként az életkor előrehaladtával fokozatosan emelkedik. Feltételezhetően az 55 év felettiek elhelyezkedési lehetőségei a legkorlátozottabbak, ami hozzájárulhat ahhoz, hogy ugyanazon munkahelyi körülményekkel elégedettebbek, mint fiatalabb kollégáik.

Ezzel ellentétben a legfiatalabb életkori csoport, a 20-24 év közöttiek véleménye a legnegatívabb. Ők a legelégedetlenebbek a fizetésükkel, a munkafeladatukkal, a fejlődési és karrierlehetőségeikkel, valamint a munka-magánélet egyensúlyával. Ezek az eredmények persze nemcsak a korosztály magasabb, sokszor akár irreális elvárásaival magyarázhatók, hanem a ténylegesen alacsonyabb fizetéssel, a kezdő munkavállalók által végzett kedvezőtlenebb munkafeladatokkal és esetleg a cég által be nem tartott ígéretekkel.

A nem

Az összehasonlító próbák eredményei alapján a nők általában elégedettebbek munkahelyükkel, mint a férfiak, bár a különbség a változók többségében nem jelentős. Az elégedettségi tényezők sorrendje egy kis különbséggel egyébként szinte teljesen megegyezett a nőknél és a férfiaknál. A különbség a két csoport között az, hogy a nők közvetlen felettesükkel, míg a férfiak a munka-magánélet összehangolásával elégedettek leginkább. A nők nemcsak elégedettebbek, hanem általában elkötelezettebbek is, mint férfi kollégáik.

Bár a munkahelyi jellemzők nagyobb szerepet játszanak a munkahelyi elégedettség és elkötelezettség kialakításában, mint az egyéni jellemzők, azért érdemes az egyének szükségleteit, elvárásait is figyelembe vennünk az elégedettség és elkötelezettség vizsgálatok eredményeinek értelmezésekor. - Nem biztos például, hogy egy adott szervezeti egységben a közvetlen felettes pozitívabb megítélése ténylegesen az egység vezetőjének az érdeme, mivel ezt az eredményt a dolgozók elvárásai, igényei is befolyásolhatják. Az egyéni elvárások, igények bizonyos csoportosító változók mentén is jól megragadhatók, így az elégedettség, vagy elkötelezettség okainak elemzésekor ne csak a munkahelyi tényezőket vegyük sorra, hanem érdemes az életkort, a nemet, a munkahelyen eltöltött időt és a beosztást is figyelembe venni az eredmények pontos értelmezéséhez - fogalmazott Dr. Krasz Kata.

A téma feldolgozásában a BME Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Ergonómia és Pszichológia Tanszékének munkatársai voltak a szerző segítségére.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk