kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 10 hónapja

Adómentes juttatás, fenntartható alternatíva: saját autó helyett autómegosztás

Bár a wigo a Wallis Autómegosztó megújult carsharing alkalmazása, a flotta, a szolgáltatási zóna és a csapat maradt a régi. 2022/23-ban radikálisan megnőtt az igény a mobilitási szolgáltatásra. Egyre több kkv és nagyvállalat építi be juttatási rendszerébe az autómegosztást választható cafeteriaként, ami adómentesen adható, akár minden munkavállalónak, és szemben a saját autó fenntartásával, fizetni csak a tényleges használat után kell. Koralewsky Márkkal, a wigo carsharing vezérigazgatójával beszélgettünk.

wigo, autómegosztás, carsharing-
images

Milyen változások, igények vezettek a márkaváltáshoz?

Szerettünk volna egy a lokális piacot jobban értő, arra jobban figyelő szolgáltatást alkotni, amit egy franchise keretei között nehezebb megvalósítani. Ezért döntöttünk saját márka indítása mellett, ami jobban tud reagálni a helyi igényekre, változásokra, ezáltal jobb kiszolgálást biztosít az ügyfeleknek. Akik számára azon kívül, hogy egy új applikációt kell letölteniük, és egy új branddel megismerkedniük, más nem változik.

A mai körülmények között elengedhetetlen a gyorsaság, a gazdasági változásokra egy vállalkozásnak szinte azonnal reagálnia kell. Pláne egy cégnek, ami olyan termékportfólióval rendelkezik, mint mi, aki még keresi a potenciális felhasználóit, és az ügyfelei is tanulják még a szolgáltatást, ezt a fajta mobilitást. Így a döntéshozatal gyorsaságát is szolgálja a saját márka. 

Hitvallásunk, hogy az autómegosztás a városi mobilitásnak az egyik szegmense, így szinergikus együttműködésre van szükség a többi mobilitási eszközzel. Hisszük, hogy akkor tudunk életképes alternatívát adni a felhasználóknak a saját autóval szemben, ha a különböző mobilitási megoldások kiegészítik egymást: vagyis a tömegközlekedés, a carsharing, a taxi, a mikromobilitási eszközök (bicikli, roller – a szerk.) egyaránt azt szolgálják, hogy az emberek minél könnyebben eljussanak A-ból B-be. 

Az autómegosztásnak minél több olyan felhasználói igényt le kell fednie, ami ennek a szolgáltatásnak a használatára ösztönöz. Például, ha be kell vásárolnom, több dolgot kell elintéznem, szállítanom kell valamit, vagy többen utazunk, akkor autóra lehet szükségünk. Minél több ilyen igényre tudunk választ adni a carsharinggel, annál inkább alternatívát tud jelenteni a saját autóval szemben. Így kialakulhat egy win-win szituáció, amikor a felhasználónak nem áll benne a pénze az autóban, ami a nap 95%-ában áll és parkolóhelyet foglal valahol, miközben használaton kívül is költséget termel. Úgy gondoljuk, hogy éves 10-12 ezer kilométer alatt anyagilag is jobb döntés lehet az autómagosztás, de persze vannak olyan élethelyzetek, amikor nem élhető ez az alternatíva

Az egyértelmű célközönségünk fővárosi és agglomerációs területen él. Az autók a zónánkon belül bárhol felvehetők és letehetők, és kizárólag a használat után kell díjat fizetni (vagyis nem kell foglalkozni a biztosítással, a parkolással, az autópályamatricával, súlyadóval stb.). Mi több, országon belül bárhol használhatóak, mindössze az út megkezdésekor és befejezésekor szükséges a zónában lenni. Az autós mobilitás ezen formája anyagi vagy akár környezetvédelmi megfontolásból is választható, hiszen egyre többen döntenek úgy ezeket a tényezőket figyelembe véve, hogy nem akarnak saját autót fenntartani. 

Hogyan alakulnak az igények munkáltató-munkavállalói relációkban?

A cégek részéről pedig egyre jellemzőbben merül fel az igény, hogy költségmegtakarító tényezőként emelik be az autómegosztást akár üzleti felhasználásra vagy mobilitási juttatásként, bónuszként. Gyakran alternatívát jelent a presztízs céges autókkal szemben is, ami jelentős fix költség lehet, és demokratikusabb is, hiszen a céges autó esetén érzékeny kérdés lehet annak az eldöntése, hogy ki az, akinek még jár, és ki az, akinek már nem. 

Az autómegosztás esetén jól skálázható, hogy kinek, milyen pozícióhoz mennyi mobilitást szeretnék hozzákapcsolni. Mivel adómentesen adható cafeteria elem, így igazi értékajánlatot jelenthet a munkavállalók felé. Tapasztaljuk, hogy azoknál a cégeknél, ahol beemelték ezt a lehetőséget a juttatási rendszerbe, ott a kollégák aktívan elkezdték használni a szolgáltatást.

Megoldást jelenhet akkor is, ha egy expat érkezik a céghez korlátozott időre, akár néhány hétre vagy pár napra. További előny, hogy mindennek a működtetése emberi beavatkozás nélkül, teljesen digitálisan megoldható, ezzel felváltva a hosszas adminisztrációt.  

Milyen mértékben nőttek a vállalati igények? 

2022-23-as évben radikális növekedés volt az igények és az aktuális szerződéskötések terén is. Korábban az volt érzékelhető, hogy a kkv-k igyekeztek költségoptimalizációs eszközként használni az autómegosztást, míg a nagyvállaltoknál az értékajánlat része volt. Most ez a helyzet megfordulni látszik a piacon. Az év vége a tervezés ideje, amikor át kell gondolni az üzleti és HR célokat, ami a munkaerő megcélzását, megtartását és költséghatékonyságot egyaránt jelenthet, így ezek intenzív időszakok. 

A mobilitás egyre központibb kérdéssé válik a vállalkozások számára is, egyre többször kapunk olyan kérdést, hogy ennek az egészét hogyan tudnánk kezelni egy-egy helyen. Valamint a főváros is egyre inkább egy nagy egészként kezeli a mobilitás kérdését, aminek nagyon örülünk, és az erről való egyeztetésekben lelkesen veszünk részt. 

Én alapvetően biciklizek, de vannak helyzetek, amiket nem tudok kerékpárral megoldani. Már az előtt eladtam az autómat, mielőtt a céghez kerültem. Három éve leültem egy Excel-táblával, és megnéztem, hogy mennyibe kerül nekem az autó, és úgy döntöttem, hogy eladom, így kezdődött a személyes kapcsolatom az autómegosztással. Egyre többen hoznak egyébként ilyen tudatos döntést, hiszen a gépkocsik fenntartási költségei folyamatosan növekszenek. Aztán olyanok is vannak, akiknek egy időre kiesik a saját autója, akár szerviz, akár egyéb ok miatt, így kipróbálják a megosztást, és van, aki az elektromos mobilitást teszteli először nálunk.

wigo, Koralewsky Márk
Koralewsky Márk: Ahol igény mutatkozik autós mobilitásra, ott nehéz olcsóbb megoldást találni a carsharingnél.

 

Milyen generációs különbségek vannak? 

Egyre kevésbé státusszimbólum az autó. Sokak számára a második vagy akár a legdrágább vagyonelem a gépkocsi, de egyre többen gondolkodnak el azon, hogy szeretnének-e sok millió forintot beletenni egy ilyen eszközbe. A fiatalabbaknak pedig egyre természetesebb a sharing economy vagyis nem a tulajdonon, hanem a megosztáson alapuló gazdaság megközelítési módja.  

A népszerűséget illetve a mobilitást befolyásolja-e, hogy a cégek egy része legalább részben visszahívta az irodákba a munkavállalókat? 

Ebben rendszerszerűséget nem látunk. A home office például abból a szempontból szintén elősegítette a használatot, hogy a kulcsos autókat csak a telephelyeken lehet felvenni, így az otthonról dolgozó alkalmazottnak külön be kellett mennie a céghez, ha el akarta vinni a céges autót. Carsharing autót azonban bármelyik sarkon találhatok, és ugyanúgy céges használattal el tudom vinni, hogy meglátogassak egy partnert, akár vidéken. 

A visszahívásokkal azonban ismét előtérbe került, hogy hogyan tudom elősegíteni a bejutást az irodába, megkönnyíteni a munkavállalók életét. A döntő az, hogy a mobilitás mennyire válik központi kérdéssé a munkáltatói döntéshozói oldalon

Tudunk olyan esetről, ahol alulról szerveződve jelent meg ez az igény, de sok cégnél a vezetés is gondolkodik azon, hogy mit tudna még nyújtani az alkalmazottak számára, hogyan tudnák magukat megkülönböztetni más munkaerőpiaci szereplőktől. 

Minden mobilitási megoldásnak megvan a helye és szerepe a piacon, és a vállalkozásoknak személyre szabottan kell dönteniük, hogy számukra éppen melyik tűnik egy adott pillanatban a legjobbnak. Előfordul olyan cég, ahol a teljes portfolió megjelenik a saját autótól, a tartós bérleten, rövid távú bérlésen át, az autómegosztásig, de alapvetően, ahol igény mutatkozik autós mobilitásra, ott nehéz olcsóbb megoldást találni a carsharingnél

Milyen korlátai vannak az elterjedésnek? 

Azt gondolom, hogy elég komoly edukációs feladat áll még előttünk a piacon, nem csak a felhasználók, hanem a céges és törvényhozói döntéshozók felé is. Idén valami megmozdult fővárosi szinten. Nagyon sok jó nyugati példát tudunk arra hozni, hogy hogyan tudja ösztönözni a város az autómegosztást, akár dedikált parkolókkal, akár parkolási kedvezményekkel, alacsony kibocsátási területek kijelölésével, vagy a saját autó visszaadásáért cserébe mobilitási krediteket jóvá írni az egyénnek. Mindezt annak érdekében, hogy kevesebb legyen az autó a városban, ami felszabadítja a mobilitást, helyet az önkormányzatoknak, így több hasznosítható, illetve zöldíthető területe lesz, amitől élhetőbb lesz a város. 

 

  • 2024.09.19PANNON HR KONFERENCIA 2024. Hagyományos őszi Pannon HR Konferenciánkon, ahol ismét neves előadókkal, érdekes és aktuális témákkal, izgalmas kerekasztal beszélgetésekkel készülünk. Célunk, hogy lehetőséget biztosítsunk a HR-es közösségnek, hogy megvitassák az aktuális kihívásokat, trendeket, valamint hogy szakmai újdonságokkal ismerkedhessenek meg.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ilyen feltételekkel adhat kerékpárt a munkahely

A cafeteria rendszeren belül bérelhető kerékpárok népszerűsége változó a vállalatok körében, míg a vásárlási lehetőség csak piaci áron... Teljes cikk

Egy kevéssé ismert eszköz a megtartásban: csekély értékű ajándék, évente akár háromszor

Csekély értékű ajándékot a munkáltató egy évben akár háromszor is adhat, ráadásul nem csak a munkavállalónak, hanem a dolgozó családtagjainak... Teljes cikk

Lakhatási támogatás

A lakhatási támogatás fontos eleme lehet a munkáltatói juttatási rendszernek, hiszen a lakhatására az emberek többségének költenie kell, így az... Teljes cikk