AI és Nokia 3210: nem hagyható ki a személyes jelenlét a toborzásból
A digitalizáció és az AI (mesterséges intelligencia) forradalom ellenére a kontakt-alapú, sokszor személyes jelenléten alapuló toborzás szerepe továbbra is megmarad, egyes régiókban és célcsoportokban tovább erősödik – állítja Gáspár Gergely, a Work Force HR szolgáltató értékesítési és marketing igazgatója. Mi áll ennek a hátterében? Erről szól a HR szakember írása.

Legyen szó akár vezető HR-konferenciákról, akár specifikus vagy lokális szakmai rendezvényekről, a HR technológia - a digitalizációtól az AI alkalmazásáig - és a hazai munkaerő-tartalék kérdéskörei mindenhol napirendre kerülnek. A piaci trendeket követve persze egyértelműen kiemelt szakterületekről beszélünk: a technológiai innovációk minden kétséget kizáróan egyre komolyabb szerephez jutnak a HR területén is, a gazdaságban várható – és a különböző konjunktúra-indexekben már előrejelzett – felfutás pedig újra reflektorfénybe helyezi a még elérhető hazai munkaerő-állományt. Logikusnak tűnik, hogy a két trend egymást erősítve jelenjen meg a jövőben – azonban számos, Magyarország-specifikus korlátot kellene ehhez legyőzni.
AI a 3210-es árnyékában
A KSH egy korábbi felmérése szerint a hazai lakosság mintegy 20%-a esetében olyan ritka az internethasználat, hogy digitális ismeretszint nem is mérhető – ehhez jön még hozzá az internetet egyáltalán nem használók köre. Az aktívan világhálóhoz csatlakozók esetén pedig közel egyharmad arányban alacsony szintű digitális ismeretekről számolnak be, elmaradva az EU átlagától is. A statisztikák jól mutatják, hogy a fogadó oldalon (ideértve akár az inaktív, akár az aktív jelölteket) komoly kompetencia-deficittel szembesülünk, miközben ezzel párhuzamosan a foglalkoztatók számára egyre több szolgáltatás és technológia válik elérhetővé.
A statisztikáknál mindig meghatározóbb a személyes tapasztalat: a közelmúltban egy rendezvényen egy 50-55 éves úriember fordult oda hozzám, hogy segítsek neki a telefonjával kapcsolatban. A következő két percben egy NOKIA 3210-esen töröltem több tíz véletlenül beütött karaktert, ami a (idősebbek által még ismert) menü + csillag kombináció hiányában szorgosan próbálta felhívni a betű-szám-szimbólum karaktersor a tulajdonos zsebéből. Rövid beszélgetésünk során kiderült, hogy egy rendkívül tapasztalt hegesztő-szerkezetlakatos szakemberrel, az egyik legkeresettebb hazai hiányszakma képviselőjével van dolgom. Akit egyértelműen nem tudnánk elérni a legjobb applikációval és AI-eszközzel sem a jelenlegi készülékén.
A korosztályos különbségek számottevőek: míg a 16-24 éves korosztály közel 100%-a gyakori internethasználó, 45 év felett rohamosan csökken ez az arány. Az 55-64 évesek esetén már csak 65% környékén, a 65-74 közöttieknél pedig csupán 40%-nál járunk. Amennyiben ezt a sávos felosztást a magyarországi korfára vetítjük át, kijózanító képet kapunk: a legnépesebb korosztályokban látjuk a kevésbé aktív internethasználókat, míg a fiatalabb generációk hiába töltenek rengeteg időt a neten, sokkal kisebb tömeget tudunk általuk megszólítani. A statisztika ráadásul arra is rávilágít, hogy a leginkább keresett és értékelt szakembereket (15-20 év tapasztalattal) nem feltétlenül online kommunikációval tudjuk megszólítani.
Hasonlóan beszédes, ha az internetelérések számát és a munkanélküliséget földrajzi alapon vetítjük egymásra, régiós vagy vármegyei szinten. A rengeteg ingyenes wifi-spot mellett természetesen ez nem jelenti azt, hogy saját elérés nélkül valaki ne tudná megoldani a webes csatlakozást, viszont az arányokról jó képet ad. Az adatok pedig egy teljesen ellentétes megoszlást mutatnak kelet-nyugat viszonylatban: a jelenleg is magasabb munkanélküliséggel küzdő keleti régiókban a legalacsonyabb a világhálóhoz csatlakozók száma, míg a nyugati és középső országrészben ez a szám jóval magasabb. Fontos tanulság ez alapján, hogy pontosan a jelentős munkaerő-tartalékkal bíró területeken (ahol ráadásul sok kistelepülés, szegregátum, hátrányos helyzetű közösség található) szembesülhetünk a legnagyobb elérési korlátokkal.
A társadalmi helyzetnél maradva még egy gondolatébresztő adat: a legalacsonyabb jövedelmi negyedben kevesebb, mint fele annyi internetelérést regisztrált a Központi Statisztikai Hivatal, mint a legmagasabb esetében, ami még tovább nehezíti az alacsony jövedelmű, jellemzői szakképzetlen vagy alacsonyan képzett munkavállalók digitális elérését. Jól látható, hogy már maga az elérés is jelentős korlátokat állít a kizárólag digitális toborzás elé – és a sikeres elérést követően érkezünk meg a kompetenciák hiányosságainak köszönhető következő akadályokhoz.
Innováció és ügyfélkapcsolat – a jövő toborzása?
A hazai társadalmi-szociális helyzet ellenére a technológiai innovációnak egyértelmű helye van a toborzási gyakorlatban, annak alkalmazási területe, a folyamatba való integráltsága és sablonosítása válnak kulcskérdésekké. A gyakorlat mellett a fenti statisztikák is azt mutatják, hogy a jelölti oldalon lehet a legkevésbé automatizálni: a generációs különbségek, eszközellátottság, IT-kompetenciák jelentős szórása miatt a specifikáció egy idő után vagy nem éri meg, vagy nem is működőképes.
Különösen igaz ez, ha a magyar munkaerő-tartalékban rejlő további potenciál kihasználását célozzuk meg. A foglalkoztatottsági adatok alapján korosztály szerint a legfiatalabb (15-24) és az 55 év fölötti korcsoportoknál látható még tartalék, azonban közülük előbbi esetében jelent csak valós megoldást a jelöltoldali digitalizáció. Szintén nehezíti ennek a – körülbelül 300.000 fős – rétegnek az elérését, hogy jellemzően alacsony iskolázottság, és kevés megszerzett IT ismeret jellemzi őket.
A kontakt-alapú, sokszor személyes jelenléten alapuló toborzás szerepe tehát továbbra is megmarad, egyes régiókban és célcsoportokban tovább erősödik. A hazai toborzási eredménykényszert ráadásul növeli, hogy a harmadik országbeli dolgozók kölcsönzésének lehetőségét sikeres magyar elhelyezési kvótához (is) kötötték, így komolyan felértékelődik minden egyes sikerrel megszólított és munkába állított magyar dolgozó. Mivel az ügyféloldalon a digitalizáció pozitív hatásai egy ponton túl nem növeli a hatékonyságot, komolyabb „terepmunkát” igényel majd a cégek és szolgáltatók részéről a toborzás – jelentős előnnyel indulnak azok a vállalkozások, amelyek évtizedes rutinnal és csatornákkal rendelkeznek a területen.
Az ügyféloldali alkalmazástól függetlenül az HR-tech digitális innovációi rendkívüli hatékonyságnövekedést hoznak a folyamat egyes részein, szükségességük nem megkérdőjelezhető. Fontos azonban, hogy jól határozzuk meg, meddig és milyen területeken váltható ki jelenleg a személyes jelenlét és az offline munka – figyelembe véve a magyar adottságokat. Emellett pedig nem lehet elégszer hangsúlyozni: a digitális edukáció közös feladat és felelősség!
Gáspár Gergely (a nyitóképen), a Work Force értékesítési és marketing igazgatója
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
A globális bizonytalanság és a fokozódó geopolitikai feszültségek mellett az infláció és az elhúzódó válság réme kísért továbbra is a magyar... Teljes cikk
Kinek való? Bicikli, motor vagy autó? Mennyi pénzt lehet ezzel hazavinni? Kemény munka, vannak buktatók, de aki ráérez az ízére, nehezen engedi el ezt... Teljes cikk
Jelentősen csökkent tavaly a meghirdetett új pénzügyi munkahelyek száma a londoni Cityben, mivel a pénzügyi szolgáltató cégek a nehéz gazdasági... Teljes cikk
- Képzés a munkahelyen: kötelezhet a munkáltató? 1 hónapja
- Költséghatékony foglalkoztatás: Alternatívák az EFO helyett 2 hónapja
- A munkavállaló titoktartási kötelezettsége 2 hónapja
- Ekkor utalják a 13. havi nyugdíjat 3 hónapja
- Feszes munkaerőpiac, változó kihívások – ez vár ránk 2025-ben 3 hónapja
- Ezek a munkakörök tűnnek el a süllyesztőben és ezek virágoznak fel 2030-ra 3 hónapja
- Új HR vezető a MediaMarkt Magyarországnál 3 hónapja
- 200 ezer munkahely szűnhet meg a Wall Streeten 4 hónapja
- Így befolyásolják a 2025-ös jogszabályi változások a bérszámfejtést 4 hónapja
- Mégsem élünk olyan jól, mint ahogy az MNB adatai mutatják? - Ekkora a magyarok vagyona 4 hónapja
- Ezek lehetnek 2025 trendjei HR informatikában 5 hónapja