kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

AI és Nokia 3210: nem hagyható ki a személyes jelenlét a toborzásból

A digitalizáció és az AI (mesterséges intelligencia) forradalom ellenére a kontakt-alapú, sokszor személyes jelenléten alapuló toborzás szerepe továbbra is megmarad, egyes régiókban és célcsoportokban tovább erősödik – állítja Gáspár Gergely, a Work Force HR szolgáltató értékesítési és marketing igazgatója. Mi áll ennek a hátterében? Erről szól a HR szakember írása.

Gáspár Gergely Work Force elemzés-

Legyen szó akár vezető HR-konferenciákról, akár specifikus vagy lokális szakmai rendezvényekről, a HR technológia - a digitalizációtól az AI alkalmazásáig - és a hazai munkaerő-tartalék kérdéskörei mindenhol napirendre kerülnek. A piaci trendeket követve persze egyértelműen kiemelt szakterületekről beszélünk: a technológiai innovációk minden kétséget kizáróan egyre komolyabb szerephez jutnak a HR területén is, a gazdaságban várható – és a különböző konjunktúra-indexekben már előrejelzett – felfutás pedig újra reflektorfénybe helyezi a még elérhető hazai munkaerő-állományt. Logikusnak tűnik, hogy a két trend egymást erősítve jelenjen meg a jövőben – azonban számos, Magyarország-specifikus korlátot kellene ehhez legyőzni.

AI a 3210-es árnyékában

A KSH egy korábbi felmérése szerint a hazai lakosság mintegy 20%-a esetében olyan ritka az internethasználat, hogy digitális ismeretszint nem is mérhető – ehhez jön még hozzá az internetet egyáltalán nem használók köre. Az aktívan világhálóhoz csatlakozók esetén pedig közel egyharmad arányban alacsony szintű digitális ismeretekről számolnak be, elmaradva az EU átlagától is. A statisztikák jól mutatják, hogy a fogadó oldalon (ideértve akár az inaktív, akár az aktív jelölteket) komoly kompetencia-deficittel szembesülünk, miközben ezzel párhuzamosan a foglalkoztatók számára egyre több szolgáltatás és technológia válik elérhetővé.

A statisztikáknál mindig meghatározóbb a személyes tapasztalat: a közelmúltban egy rendezvényen egy 50-55 éves úriember fordult oda hozzám, hogy segítsek neki a telefonjával kapcsolatban. A következő két percben egy NOKIA 3210-esen töröltem több tíz véletlenül beütött karaktert, ami a (idősebbek által még ismert) menü + csillag kombináció hiányában szorgosan próbálta felhívni a betű-szám-szimbólum karaktersor a tulajdonos zsebéből. Rövid beszélgetésünk során kiderült, hogy egy rendkívül tapasztalt hegesztő-szerkezetlakatos szakemberrel, az egyik legkeresettebb hazai hiányszakma képviselőjével van dolgom. Akit egyértelműen nem tudnánk elérni a legjobb applikációval és AI-eszközzel sem a jelenlegi készülékén.

A korosztályos különbségek számottevőek: míg a 16-24 éves korosztály közel 100%-a gyakori internethasználó, 45 év felett rohamosan csökken ez az arány. Az 55-64 évesek esetén már csak 65% környékén, a 65-74 közöttieknél pedig csupán 40%-nál járunk. Amennyiben ezt a sávos felosztást a magyarországi korfára vetítjük át, kijózanító képet kapunk: a legnépesebb korosztályokban látjuk a kevésbé aktív internethasználókat, míg a fiatalabb generációk hiába töltenek rengeteg időt a neten, sokkal kisebb tömeget tudunk általuk megszólítani. A statisztika ráadásul arra is rávilágít, hogy a leginkább keresett és értékelt szakembereket (15-20 év tapasztalattal) nem feltétlenül online kommunikációval tudjuk megszólítani.

Hasonlóan beszédes, ha az internetelérések számát és a munkanélküliséget földrajzi alapon vetítjük egymásra, régiós vagy vármegyei szinten. A rengeteg ingyenes wifi-spot mellett természetesen ez nem jelenti azt, hogy saját elérés nélkül valaki ne tudná megoldani a webes csatlakozást, viszont az arányokról jó képet ad. Az adatok pedig egy teljesen ellentétes megoszlást mutatnak kelet-nyugat viszonylatban: a jelenleg is magasabb munkanélküliséggel küzdő keleti régiókban a legalacsonyabb a világhálóhoz csatlakozók száma, míg a nyugati és középső országrészben ez a szám jóval magasabb. Fontos tanulság ez alapján, hogy pontosan a jelentős munkaerő-tartalékkal bíró területeken (ahol ráadásul sok kistelepülés, szegregátum, hátrányos helyzetű közösség található) szembesülhetünk a legnagyobb elérési korlátokkal.
A társadalmi helyzetnél maradva még egy gondolatébresztő adat: a legalacsonyabb jövedelmi negyedben kevesebb, mint fele annyi internetelérést regisztrált a Központi Statisztikai Hivatal, mint a legmagasabb esetében, ami még tovább nehezíti az alacsony jövedelmű, jellemzői szakképzetlen vagy alacsonyan képzett munkavállalók digitális elérését. Jól látható, hogy már maga az elérés is jelentős korlátokat állít a kizárólag digitális toborzás elé – és a sikeres elérést követően érkezünk meg a kompetenciák hiányosságainak köszönhető következő akadályokhoz.

Innováció és ügyfélkapcsolat – a jövő toborzása?

A hazai társadalmi-szociális helyzet ellenére a technológiai innovációnak egyértelmű helye van a toborzási gyakorlatban, annak alkalmazási területe, a folyamatba való integráltsága és sablonosítása válnak kulcskérdésekké. A gyakorlat mellett a fenti statisztikák is azt mutatják, hogy a jelölti oldalon lehet a legkevésbé automatizálni: a generációs különbségek, eszközellátottság, IT-kompetenciák jelentős szórása miatt a specifikáció egy idő után vagy nem éri meg, vagy nem is működőképes.

Különösen igaz ez, ha a magyar munkaerő-tartalékban rejlő további potenciál kihasználását célozzuk meg. A foglalkoztatottsági adatok alapján korosztály szerint a legfiatalabb (15-24) és az 55 év fölötti korcsoportoknál látható még tartalék, azonban közülük előbbi esetében jelent csak valós megoldást a jelöltoldali digitalizáció. Szintén nehezíti ennek a – körülbelül 300.000 fős – rétegnek az elérését, hogy jellemzően alacsony iskolázottság, és kevés megszerzett IT ismeret jellemzi őket.

A kontakt-alapú, sokszor személyes jelenléten alapuló toborzás szerepe tehát továbbra is megmarad, egyes régiókban és célcsoportokban tovább erősödik. A hazai toborzási eredménykényszert ráadásul növeli, hogy a harmadik országbeli dolgozók kölcsönzésének lehetőségét sikeres magyar elhelyezési kvótához (is) kötötték, így komolyan felértékelődik minden egyes sikerrel megszólított és munkába állított magyar dolgozó. Mivel az ügyféloldalon a digitalizáció pozitív hatásai egy ponton túl nem növeli a hatékonyságot, komolyabb „terepmunkát” igényel majd a cégek és szolgáltatók részéről a toborzás – jelentős előnnyel indulnak azok a vállalkozások, amelyek évtizedes rutinnal és csatornákkal rendelkeznek a területen.

Az ügyféloldali alkalmazástól függetlenül az HR-tech digitális innovációi rendkívüli hatékonyságnövekedést hoznak a folyamat egyes részein, szükségességük nem megkérdőjelezhető. Fontos azonban, hogy jól határozzuk meg, meddig és milyen területeken váltható ki jelenleg a személyes jelenlét és az offline munka – figyelembe véve a magyar adottságokat. Emellett pedig nem lehet elégszer hangsúlyozni: a digitális edukáció közös feladat és felelősség!

Gáspár Gergely (a nyitóképen), a Work Force értékesítési és marketing igazgatója

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért nehezebb ma vezetői állást találni Magyarországon, mint pár éve?

A gazdaság lassulása és az iparági átrendeződések miatt jelentősen csökkent a nyitott vezetői álláshelyek száma Magyarországon. A szűkülő... Teljes cikk

Feladatot keressünk, ne pozíciónevet: Jobangel az álláskeresés titkairól

Jobban merünk állást váltani 2025 őszén, mint korábban? Melyek a főbb dilemmák? Mennyire félünk az AI-tól? Erről is kérdeztük Fazekas Évát, a... Teljes cikk

Ha nem válik be, ingyen újra keresik - fejvadászat garanciával

San Francisco nem bízza a véletlenre a rendőrfőnök-váltást: a város ismét a Ralph Andersen & Associates fejvadászcéget bízta meg, hogy... Teljes cikk