Aki kérdez: Papp András
HR Szubjektív rovatunkban Papp András, az Ifjúsági Koordinációs és Szolgáltató Egyesület (IKSZE) szakmai vezetője kérdez, miután Ágoston László, a Kreater Társadalmi Innovációs Ügynökség ügyvezetője kérdésére válaszol.
A 2000-es évek elején az Ifjúsági Koordinációs és Szolgáltató Egyesülettel (IKSZE) hazai egyetemi karrierirodákkal dolgoztunk együtt fejlesztő projektekben. Angliai tanulmányutakra mentünk, ahol először nagy lelkesen kerestük a "Career Office"-t. Óriási katarzisként ért minket, hogy "Employability Office"-t találtunk. Micsoda fantasztikus szemlélet! - mondtuk. Foglalkoztathatóság - milyen modern, jó szemlélet ez. A TÁMOP-os hazai egyetemi fejlesztés kutatásában 500-nál több munkaadó válaszából szépen látszik, hogy sokkal többre értékelik a szociális kompetenciákat, amitől valóban "foglalkoztatható" az új munkaerő. Igyekeztük adaptálni, több hazai egyetemi karrieriroda szemléletei és gyakorlati életébe bevinni ezt a vonalat.
A 2010-es évek elején Írországban, Svájcban, Ausztriában jártunk tanulmányutakon az entrepreneurship education jó gyakorlatait megvizsgálni. Itt találkoztunk azzal a gondolattal, hogy adott felsőoktatási intézmény célja, hogy végzősei "entreprenurial graduate"-ek legyenek. Vállalkozó szemléletűek. Ismét fordult a világ bennem akkor. Micsoda nagy lépés, hogy foglalkoztatható vagyok-e, azaz Valaki foglalkoztat Engem, vagy Én vállalkozó vagyok. Én döntök, és dönthetek bárhogyan! Ők nem mindenképpen vállalkozókat akartak képezni, hanem a szemléletet formálni hozzá. Nem csak akkor vagyok vállalkozó (szemléletű), ha önfoglalkoztató, vagy akár munkahelyteremtő vagyok.
A kompetenciahalmaz hasonló: felelősségvállalás, önállóság, döntésképesség, kreativitás, megvalósító képesség, együttműködő készség, nyitottság, stb., de ezt kamatoztathatom akár egy nagyvállalatnál, egy kkv-nál alkalmazottként, vagy az állami szektorban, egy civil szervezetben. Nem is beszélve ezen kompetenciák magánéleti hasznáról. A vállalkozói szemlélet oktatása kapcsán ez tűnik kiemelkedően fontosnak, hogy a fiataloknak legyen olyan önreflexiójuk, hogy meg tudják mondani: én így és így szoktam dönteni; így állok az önállósággal; ha hibázok, akkor...
Nincs jó és rossz válasz, hiszen a helyes és reális önismeret a cél. Nem kell mindenkinek vállalkozónak lennie! Ha az önállóság nekem nem megy, jobban dolgozom, ha feladatokat kapok, ha fontos nekem a kiszámítható munkakeret, életállapotom miatt nem merek kockáztatni - akkor ne legyek vállalkozó. Ne essünk a ló túloldalára, azért, mert a startup világ ma nagyon trendi, nekem lehet, hogy egy vállalatnál (vagy a közigazgatásban stb.) van a saját utam. Nem ciki. De ha megőrülök a hierarchiától, ha magam szeretném beosztani időmet, jó szívvel vállalok nagyobb kockázatot - akkor merüljünk mélyebbre a vállalkozói lét lehetőségeit vizsgálva!
Ezen kompetenciákkal való önismereti út véleményem szerint minden fiatalnak jár, hogy önmagához hű pályadöntést tudjon hozni. Ezt egy-két középiskolai, szakiskolai, egyetemi kurzus tudja jól támogatni. Ilyeneket fejlesztettünk az elmúlt időben az IKSZE-ben, és kezdjük tesztelni oktatási intézményekben. Azoknak, akiknek van kedve továbblépni a vállalkozások világában, érdemes mondjuk egy hétvégi versenyt hirdetni, próbáljanak ki szituációkat: amikor egy termék ötletet validálni kell a piacon, egy költségvetésnek meg kell állnia a valóságban, a prototípusnak működnie kell. Ráadásul ezt mind el is kell tudni mondani klienseknek, befektetőknek. Majd, akik még mindig velünk maradnak az úton, velük érdemes hosszabb-rövidebb inkubációs folyamatban csiszolni a szükséges szakmai kompetenciákon.
KÉRDÉS:
- Engem nagyon érdekel, hogyan lehetne spirituális, szellemi szempontokat bevinni egy szervezet (vagy bármi) vezetésébe. Gulyás Pétertől, egyházi fejlesztőtől kérdezem, hogy állnak az egyházi szervezetek e kérdéssel, mit és hogyan tudunk egymástól tanulni e téren?
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk
HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk
„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk
- Agrárminisztérium: tervezhető jövőképet biztosít a fiataloknak az agrárszakképzés 4 napja
- Itt a segítség a magyar vállalkozásoknak, hogy kijussanak a globális piacokra 1 hete
- Határfelületi vezetők az iparban és kereskedelemben 1 hete
- Úton a felsővezetői lét felé - hogyan segíthet egy mentor a cél elérésben? 1 hete
- Balogh Levente: általában a kitűnő tanulókból lesznek a menedzserek, a 3-as 4-es tanulókból a vállalkozók 1 hete
- Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben? 2 hete
- Már lehet jelentkezni az Ifjúsági garancia plusz programra 2 hete
- Kihirdették, mikor rendezik a Szakma Sztár Fesztivált 2 hete
- Már lehet pályázni az Európai Vállalkozásfejlesztési Díj 2024. évi felhívására 2 hete
- 30 év alattiak és munkáltatók figyelem! - április 15-től lehet jelentkezni az Ifjúsági garancia plusz programra 2 hete
- 75-150 millió forint támogatással képezhetik munkavállalóikat a cégek - Még elérhető az év slágerpályázata 2 hete