Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 9 éve

Amikor a gyerek a szülővel megy dolgozni

Családbarát iroda, csúsztatott munkaidő, mentoring és coaching program szülőknek, mindez azokon a munkahelyeken, ahol jó gyakorlatok működnek a munka-magánélet összehangolására, ahol a kismamák visszatérését segítik a munka világába és az édesapákat is bátorítják, hogy a családi munkamegosztásban is hangsúlyosabban tudjanak jelen lenni. Így nem is véletlen, hogy ezek a jó gyakorlatok elismerést is nyertek a családbarát munkahely pályázatokon.

Ma már audit is létezik, amely segít a munkahelyeknek, hogy milyen irányba érdemes terelni törekvéseiket, melyek azok a területek, ahol vállalatra szabottan, erejükhöz mérten, akár nagyobb anyagi befektetés nélkül is, a szemléletmódon változtatva képesek lehetnek a családbarátság irányába elmozdulni, vagy a már megkezdett utat folytatni. Ugyanis egyre többen megértik, hogy a területbe befektetett pénz és energia egyet jelent a hatékonyságba, teljesítménybe befektetéssel, hiszen az elégedettebb, lojálisabb munkavállaló jobban is teljesít, hangsúlyozta Ternovszky Csilla. A ProLabora Munka és Család Audit Kft. ügyvezető igazgatója kiemelt néhány példát, amelyet munkájuk során tapasztaltak: említette például a csúsztatott munkavégzést, amely elsősorban odafigyelés kérdése, hogy mondjuk egy szülőpár két tagja a gyermekintézmények "munkanapjához" tudja hangolni a saját munkaidejét. Egyikük mondjuk reggel tudja vinni a gyereket, gyerekeket, és tovább dolgozik, míg a másik pedig korábban megy és időben el tud jönni ahhoz, hogy értük tudjon menni.


Családbarát iroda



Ha nincs kire bízni a gyereket egy-egy napra, akkor vajon szívesen fogadják-e a munkahelyen, egyáltalán felmerülhet-e a szülőben, hogy vele töltse bent a napot? De mivel tudja magát az irodában elfoglalni, hogy ne zavarja a munkát sem, azon túl, hogy a felügyelete így megoldódik? Ternovszky Csilla szerint például elég lehet annyi is, hogy a cég vesz három nagy műanyag kosarat, amibe a kollégák behozhatják az otthon megunt játékokat, amelyek így közkinccsé válhatnak szükséghelyzetben. Ennél már nagyobb lépés egy családbarát iroda létrehozása, amilyen például a K&H Bankban működik. A cég idén különdíjat kapott a Három Királyfi, Három Királylány mozgalom által meghirdetett Családbarát vállalat pályázaton illetve szintén ebben az évben elnyerték az EMMI Családbarát Munkahely címét is.



A cégnél kialakított családbarát irodában a munkatársak saját maguk vigyázhatnak gyerekeikre, miközben dolgozni is tudnak. A HR Portál megkérdezte dr. Révész Bálintot, a K&H HR Személyügyi szolgáltatások vezetőjét, hogy hogyan született az iroda kialakításának ötlete, és hogyan fogtak hozzá?

"2012. nyarán több munkatársunk is jelezte, hogy gondot okoz számukra gyermekének nyári elhelyezése, ezért elkezdtünk gondolkodni azon, hogy milyen eszközökkel segíthetnénk nekik. Tekintettel arra, hogy többen korábban is behozták esetenként gyermekeiket a munkahelyre, úgy gondoltuk, hogy a többiek munkavégzését és a gyermekek jobb kiszolgálását, játékkal, könyvvel való ellátását úgy tudjuk elősegíteni, ha egy olyan munkahelyi szobát hozunk létre, ahol a szülők a gyerekekkel együtt lehetnek, miközben a gyerekek egymással is és a játékokkal is tudnak játszani.

Az ötlet után a megvalósítás első lépése az volt, hogy találjunk a székházunkban egy olyan nagyméretű helyiséget, ahol nem csak a munkaállomások, hanem a gyermekek számára is tágas tér biztosított. Ezt követően gyermekes szülőket kértünk meg arra, hogy egy ilyen helyiséggel kapcsolatos elvárásaikat, ötleteiket osszák meg velünk. Az iroda berendezési tárgyait gyermekbútorok és játékok vásárlásával valósítottuk meg és munkatársaink is sok jól működő, otthon már feleslegessé vált játékot hoztak be. A Családbarát munkahelyi szoba berendezési tárgyaira és további játékok beszerzésére még idén 300.000,- Ft-ot fogunk fordítani, melynek 1/3-a saját erő, 2/3-a a Kormány által meghirdetett Családbarát Munkahely 2014 díjhoz járó pályázati forrás.


Hány munkavállaló dolgozhat ott egyszerre a gyerekével együtt?



Egyszerre 5 munkatársunk tud dolgozni a Családbarát irodában, a szoba ezen felül 6-8 gyermek kényelmes elhelyezését tudja biztosítani.

Hogyan fogadták a dolgozók kezdetben, azóta? Milyen gyakran népesítik be valóban gyerekek? Gondolom, alapvetően átmeneti elhelyezési gondokat, 1-1 napot lehet így megoldani?

A szülők és a gyerekek is lelkesedéssel fogadták az ötletet és a megvalósulást, több gyermek is visszajelezte, hogy felnőttként is itt szeretne dolgozni. Az iroda 2013. július 1-jén történt megnyitása óta több mint 70 munkatársunk vette igénybe. Vannak visszatérő vendégeink, de egyszerre 1-3 napot tölthetnek itt a gyermekek. Általában az iskolai szünetek időszakában nagyobb a kihasználtság, de ettől eltérő időpontokban is van néhány munkatársunk, aki igénybe veszi ezt a lehetőséget.

Mit tapasztalnak, mennyire megnyugtató ez a szülő számára, mennyire tud ilyenkor hatékony lenni a munkavégzés?

A szülő számára nagymértékben megnyugtató, hogy nem marad el a munkájával, hanem össze tudja egyeztetni a feladatait és a gyermekek ellátásának felelősségét. Úgy látjuk, hogy a Családbarát Irodában való munkavégzés javítja a munka minőségét és azáltal, hogy munkatársaink nyugodtak, hogy gyermekeik jó helyen vannak, jobban oda tudnak figyelni a feladataikra is."

Ternovszky Csilla említette, hogy vannak olyan ügyfeleik, amelyek a céghez közeli családi napközikkel, magánóvodákkal, bölcsődékkel veszik fel a kapcsolatot, felmérve az igényeket, anyagilag támogatják a családokat a gyerekek elhelyezésében. Ennek eredményeként a kismamák könnyebben vissza tudnak térni a munka világába. Nevek említése nélkül a ProLabora ügyvezető igazgatója egy másik példát is említett: egy nagy irodaházban dolgozó öt cég összefogott, kibéreltek egy szintén az épületben található kihasználatlan helyiséget, ahol családi napközit hoznak létre közösen. Néhány évtizede a nagyobb vállalatoknál létezett még a saját óvoda, bölcsőde intézménye, azonban ezek legtöbbjét megszüntették.


Nem feltétlenül a pénz, hanem a szemléletmód az elsődleges



A család-munka audit során a cégeket nem egymáshoz hasonlítják, mondta Ternovszky Csilla, hiszen óriási különbség van köztük méretben, állapotban, anyagi lehetőségekben stb. Az auditot nyolc szempont mentén végzik: munkaidő, munkavégzés helye, munkaszervezés, béren kívüli juttatások, családtámogató intézkedések, vezetői támogatás, szervezeti kultúra, HR-fejlesztés, családtudatosság kommunikációja. Cégspecifikus, hogy ki, mit lát megvalósíthatónak, de a munkaidővel kapcsolatos rugalmasabb megoldások (részmunka, távmunka, munkaidő megosztása), a kismamával az otthon töltött idő alatti kapcsolattartás vagy mikulásünnepség megszervezésével a cégnél, szinte mindenki el tud indulni a családbarátság irányába. Azonban a vezető elkötelezettsége a megvalósítás mellett egyértelműen fontos, mert ha ebben látja a cég jövőjét, akkor épülhet be a gyakorlat a vállalati mindennapokba.

Az audit utánkövetése pedig segít abban, hogy áttekintsék mit sikerült a kitűzött célokból megvalósítani. Ternovszky Csilla, aki a Családbarát vállalat pályázat bírálóbizottságában is benne van elmondta, hogy a Három Királyfi, Három királylány mozgalommal együtt szeretnének egy jó gyakorlatok tárházát összeállítani, amiből azok, akik változtatni akarnak ötleteket meríthetnek. Jó jel, hogy egyre többen pályáznak a családbarát címet odaítélő díjakra, a mozgalomhoz idén például már több mint 300 jelölés érkezett, ami mutatja, hogy a téma köztudatban is egyre inkább jelen van és a cégek is motiváltabbak ebben az irányban.


Holnapi cikkünkben azt mutatjuk be, hogy miként segíti kisgyerekes munkavállalóit a GE.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés

Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk

Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén?

A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk

Így járulhat hozzá a HR a vállalati sikerhez: a HR-es mint az üzleti stratégiaalkotás résztvevője

A HR szakembereknek részt kell venniük az üzleti stratégiaalkotásban, ennek érdekében érdekében szükséges az üzleti gondolkodás fejlesztése, hogy... Teljes cikk