Az érzelmi intelligencia a HR szolgálatában
Ma, amikor szinte mindenkinek van diplomája és némi munkatapasztalata, nincs könnyű dolga a HR-eseknek a kiválasztás során. Így valami olyan újat kell beemelni a HR-es eszköztárába, amely a régi, megszokott elveken és módszereken alapulva, azokat kiegészítve hoz létre innovatív megoldást. Ez az eszköz az érzelmi intelligencia felmérése, fejlesztése lehet.
Az érzelmi intelligencia megközelítése nem egyértelmű. A definiálással is sokan próbálkoztak már. A nagy klasszikus Daniel Goleman, valamint Paul Ekman elméletei nyomán a saját megfogalmazásom szerint: az érzelmi intelligencia az érzelemvilág tudatosítása. Az érzelmek tudatos megfigyelése, tudatos átélése, azaz kognitív hozzáférés a saját érzelmi élethez. Az információ-feldolgozás olyan formája, mely magába foglalja a saját és mások érzelmeinek pontos értékelését, az érzelmek megfelelő kifejezését, valamint az érzelmeket követő cselekvések adaptív szabályozását is. E definícó is - akár a többi - sok is, és egyben kevés is. Mindenesetre az érzelmi intelligencia magában hordozza a tudatosságot, az önismeretet a múlt-jövő kontextusát, az ok-okozati összefüggések felismerését, a folyamatban gondolkodást, a behaviorista megnyilvánulásokat, és természetesen a klasszikus érzelmek felismerését, azokra adott reakciókat mind a saját, mind pedig a másik tekintetében.
Ez a szerteágazó, de egy irányba mutató rendezett káosz alapja az érzelmi intelligencia gondolatvilágának, mely gondolatok világa gyakorlati megvalósulásban ölt testet néhány szakmát kiemelten fókuszban tartva. Ezen szakmák egyike a HR, azon belüli preferált részterületek a kiválasztás, a motiváció és a fluktuáció csökkentése. Ezek azok a szakmai mezők, ahol az érzelmi intelligencia felmérése és fejlesztése nagy, vállalati stratégiát érintő gyakorlati megvalósulásokban lehet jelen.
A gyakorlat elsősorban az interjúztatásban, annak technikájában bontakozik ki. Az interjút megelőző önéletrajz és kérdőív nem alkalmas az érzelmi intelligencia felmérésére, legfeljebb csak a bennük szereplő "hard" információk előzetes támpontot adhatnak a konkrét kérdések megfogalmazásához, illetve a struktúra felállításához. Az interjú alatt itt nemcsak az új felvételes interjúztatást, hanem a "régi" dolgozók időszakosan visszatérő motivációs interjúját is értem.
Az érzelmi intelligencia interjút, mind kiegészítő elemet érdemes alkalmazni, a klasszikus állásinterjúban és a laza, vagy legalábbis lazának ható főnök-beosztott közötti motivációs interjú során is. Tehát a meglévő, "jól bevált" kérdéseket érdemes kiegészíteni az érzelmi intelligencia felmérésére irányuló kérdéscsoportokkal. A megszokott állásinterjú-kérdés- és témacsoportokat, melyeket korábban többen elemeztek - bevezetés, ráhangolódás, általános kérdések, iskolák, karrierállomások, munkamotivációk, célok, összegzés, elbúcsúzás, stb. - most nem, csak az új elemeket sorolom fel.
Az EQ kérdéscsoportok:
Idődimenziós kérdések /múlt, jövő)
Behaviorista kérdések /cselekvésekre irányuló)
Szociabilitás /laza és szoros kötések)
Együttműködési hajlandóságot jelző kérések
Motivációs kérdések /globál)
Önismereti kérdések /tulajdonságok, szokások)
Véleménykérdések /művészetek, sportok, állatok)
Szabad értékválasztó-kérdések /szeretem, nem szeretem)
Indító és befejező kérdések /hogyan indít valamit és hogyan lép ki valamiből, hogyan fejez be valamit)
Klasszikus érzelemvilágra irányuló kérdések
Fantáziákra irányuló kérdések
Kérdéstár
A konkrét kérdéseket az interjú során az interjúalany válaszai mentén az interjúztató fogalmazza meg. A kérdések közötti priorizáció, a válaszokból adódó vonzások és taszítások, a kötelező és a tiltott kérdések, illetve megjegyzések, megnyilvánulások, az egyes kérdéscsoportok felőli megközelítésből adódó átfedések, illetve duplikációk kiszűrése már a kérdéslista finomhangolását jelenti. A finomhangolásra és a konkretizálásra már az interjú előtt fel kell készülni, de folyamatosan az interjú alatt az egyedi válaszok kínálta és adta lehetőségekkel kell élőn tartani.
A felkészülést segíti a közel 3500 kérdésből álló és folyamatosan bővülő, interjú szakmai, összevont kérdésgyűjtemény/ISZÖK). Vagy mindenki maga - évek alatt - összeállíthatja saját kérdéseit. A kérdések jelentős része nyitott kérdés, de megtalálhatók köztük kérdésnek minősülő kérések, gyenge felszólítások is. A gyakorlati megvalósítás zökkenőmentességre és időkorlátokat tiszteletben tartására vonatkozó kérdéseket is érdemes alkalomadtán - különösen ventilláció esetén - használni. Ezek: visszafókuszáló kérdések, folyamatmegszakító kérdések, továbbmutató kérdések.
Jegyzetelés
Kardinális kérdésként merül fel az interjú alatti jegyzetelés megoldása. Erre legjobb egy szabad forma- és hangsúlyhasználatot lehetővé tevő laza térkihasználást nyújtó táblázat. Ez a fajta táblázatba foglalás és a jegyzetelés-vezetés szabad kezet ad az interjúztatónak abban, hogy szabadon választhassa meg a lényegi elemeket, a hangsúlyos információkat s azokat bővebben le tudja jegyzetelni, míg a lényeget nem érintőket el tudja nagyolni, vagy akár ki is tudja hagyni.
A jegyzetelő-lapon szereplő blokk címkék csak első ránézésre, látszólagosan eklektikusak. Valójában feszes logika szerint vertikálisan és horizontálisan is összefüggnek; vagy komplementerei, vagy ellentettjei egymásnak. A jegyzetelés célja hármas. Egyrészt a jegyzetekből lehet továbbszőni az interjú fonalát, másrészt a közel jövőbeni kiértékeléshez ad támpontokat, valamint az adatfeldolgozást segíti. A közeljövő, mint idődimenzió elsősorban az interjú kiértékelésénél fontos elem. Ne halasszuk, halogassuk a kiértékelést! Még másnapra sem! Annak ellenére sem, hogy tudjuk, a jól véghezvitt interjú igen kemény szellemi munka, s a végére igencsak elfáradunk. Ne hagyjuk a befektetett gondolatokat, mint energiát elveszni, így fog később tőkévé válni!
Értékelés
Az értékelés legkézenfekvőbb, leggyakorlatiasabb megoldását a modul-értékelés adja. A modulok szerint külön-külön, majd összevonva, pontosabban összefüggéseiben érdemes értékelni.
Az értékelés szempontjai/és egyben a modulok):
1. Érzelmek
2. Önismeret
3. Munkához való érzelmi hozzáállás
4. Globál faktor
Érzelmek: az alábbiakban az általam kidolgozott és gyakorlatban letesztelt kérdés, illetve érzelmi dimenziókat mutatom be. Természetesen minden interjúztató a saját meglátása szerint lényegi érzelmekre fókuszálhat és természetesen az interjúalany válaszai, egyénisége mentén változtathatnak a kérdéscsoportok és a konkrét kérdések is. Véleményem szerint az alábbi érzelmekre érdemes rákérdezni:
Öröm
Bánat
Büszkeség
Csalódás
Hála
Dicséret-érzés
Érzés nem-et mondáskor
Dimenziók: minden érzésre két irányból kell rákérdezni. 1. Mit érez, illetve akkor, amikor átéli azt az érzést? 2. Mit érez akkor, amikor máson tapasztalja azt az érzést.
Példák:
Mit csinál akkor, amikor örül? - Mit érez akkor, amikor mást lát örülni?
Mit csinál akkor, amikor szomorú valamiért? - Mit csinál akkor, amikor mást lát sírni?
Kire, vagy mire büszke? - Mit gondol, ki az, aki Önre büszke?
Mondjon egy konkrét példát arra, amikor Önt megdicsérte valaki! -Mondjon egy konkrét példát arra, amikor Ön megdicsért valakit!
Kulcsválaszok: a magas érzelmi intelligenciával rendelkezők válaszaiban - az interjúalany saját szavaival kifejezve - megjelennek az alábbi elemek:
Átélés, empátia
Kimutatás, észlelés
Megosztás, bevonás
Verbalitás
Cselekvések
Önismeret
Az önismeretet legegyszerűbben a pozitív és negatív tulajdonságok, illetve szokások mártixával lehet felmérni. Fontos különbséget tenni - és ha kell, elmagyarázni - a különbséget a tulajdonságok és a szokások között.
- Tulajdonság: jelző, ami bennünk van, ami jellemez minket. Amilyenek vagyunk.
- Szokás: Apró, rendszeresen visszatérő mozdulatsor, vagy cselekvés. Ide tartoznak az étkezési, alvási, utazási, tisztálkodási szokások kiegészítő cselekvéssorai, illetve az alapcselekvések egyéniséget tükröző, színező módjai.
Ebben a modulban elsősorban nem a tartalomra, hanem a válaszadás mennyiségére fókuszálunk. Nem az a lényeg, hogy mik a tulajdonsága, vagy szokásai, hanem az, hogy tud-e magáról 3-at, 3-at mondani.
Munkához való érzelmi hozzáállás: ez a blokk a globális EQ felmérés szakmai blokkja. /Ez a modul változik a különböző szakmák esetében.)
Dimenziók:
Problémamegoldás /kérdésfeltevés, kérés, segítségkérés/
Munkamegosztás /bevonás, bevonódás)
Elfogadás /hierarciatűrés/
Lemondás /áldozathozatal/
Vezetés
Követés
Fáradtságérzés
Fáradtságészlelés
Globál faktor
Szociabilitás
Tudatosság
Kommunikációs /szóhasználat, mimika, gesztusok, stb./
Összefüggés-meglátó képesség
Nyíltság
Beállítottság /pozitív, negatív/
A felsorolt négy modul megfelelő kombinálásának segítségével kapunk képet az illető kolléga, vagy leendő kolléga érzelmi világáról. Az értékelést szavakkal és a zárójelben jelzett számok kombinációjával akár számjegyekkel is megadhatjuk.
GottHard Anikó munkaszervező-szociológus
a Herr Mária Érzelmi Intelligencia Társaság elnöke
Ez a szerteágazó, de egy irányba mutató rendezett káosz alapja az érzelmi intelligencia gondolatvilágának, mely gondolatok világa gyakorlati megvalósulásban ölt testet néhány szakmát kiemelten fókuszban tartva. Ezen szakmák egyike a HR, azon belüli preferált részterületek a kiválasztás, a motiváció és a fluktuáció csökkentése. Ezek azok a szakmai mezők, ahol az érzelmi intelligencia felmérése és fejlesztése nagy, vállalati stratégiát érintő gyakorlati megvalósulásokban lehet jelen.
A gyakorlat elsősorban az interjúztatásban, annak technikájában bontakozik ki. Az interjút megelőző önéletrajz és kérdőív nem alkalmas az érzelmi intelligencia felmérésére, legfeljebb csak a bennük szereplő "hard" információk előzetes támpontot adhatnak a konkrét kérdések megfogalmazásához, illetve a struktúra felállításához. Az interjú alatt itt nemcsak az új felvételes interjúztatást, hanem a "régi" dolgozók időszakosan visszatérő motivációs interjúját is értem.
Az érzelmi intelligencia interjút, mind kiegészítő elemet érdemes alkalmazni, a klasszikus állásinterjúban és a laza, vagy legalábbis lazának ható főnök-beosztott közötti motivációs interjú során is. Tehát a meglévő, "jól bevált" kérdéseket érdemes kiegészíteni az érzelmi intelligencia felmérésére irányuló kérdéscsoportokkal. A megszokott állásinterjú-kérdés- és témacsoportokat, melyeket korábban többen elemeztek - bevezetés, ráhangolódás, általános kérdések, iskolák, karrierállomások, munkamotivációk, célok, összegzés, elbúcsúzás, stb. - most nem, csak az új elemeket sorolom fel.
Az EQ kérdéscsoportok:
Kérdéstár
A konkrét kérdéseket az interjú során az interjúalany válaszai mentén az interjúztató fogalmazza meg. A kérdések közötti priorizáció, a válaszokból adódó vonzások és taszítások, a kötelező és a tiltott kérdések, illetve megjegyzések, megnyilvánulások, az egyes kérdéscsoportok felőli megközelítésből adódó átfedések, illetve duplikációk kiszűrése már a kérdéslista finomhangolását jelenti. A finomhangolásra és a konkretizálásra már az interjú előtt fel kell készülni, de folyamatosan az interjú alatt az egyedi válaszok kínálta és adta lehetőségekkel kell élőn tartani.
A felkészülést segíti a közel 3500 kérdésből álló és folyamatosan bővülő, interjú szakmai, összevont kérdésgyűjtemény/ISZÖK). Vagy mindenki maga - évek alatt - összeállíthatja saját kérdéseit. A kérdések jelentős része nyitott kérdés, de megtalálhatók köztük kérdésnek minősülő kérések, gyenge felszólítások is. A gyakorlati megvalósítás zökkenőmentességre és időkorlátokat tiszteletben tartására vonatkozó kérdéseket is érdemes alkalomadtán - különösen ventilláció esetén - használni. Ezek: visszafókuszáló kérdések, folyamatmegszakító kérdések, továbbmutató kérdések.
Jegyzetelés
Kardinális kérdésként merül fel az interjú alatti jegyzetelés megoldása. Erre legjobb egy szabad forma- és hangsúlyhasználatot lehetővé tevő laza térkihasználást nyújtó táblázat. Ez a fajta táblázatba foglalás és a jegyzetelés-vezetés szabad kezet ad az interjúztatónak abban, hogy szabadon választhassa meg a lényegi elemeket, a hangsúlyos információkat s azokat bővebben le tudja jegyzetelni, míg a lényeget nem érintőket el tudja nagyolni, vagy akár ki is tudja hagyni.
A jegyzetelő-lapon szereplő blokk címkék csak első ránézésre, látszólagosan eklektikusak. Valójában feszes logika szerint vertikálisan és horizontálisan is összefüggnek; vagy komplementerei, vagy ellentettjei egymásnak. A jegyzetelés célja hármas. Egyrészt a jegyzetekből lehet továbbszőni az interjú fonalát, másrészt a közel jövőbeni kiértékeléshez ad támpontokat, valamint az adatfeldolgozást segíti. A közeljövő, mint idődimenzió elsősorban az interjú kiértékelésénél fontos elem. Ne halasszuk, halogassuk a kiértékelést! Még másnapra sem! Annak ellenére sem, hogy tudjuk, a jól véghezvitt interjú igen kemény szellemi munka, s a végére igencsak elfáradunk. Ne hagyjuk a befektetett gondolatokat, mint energiát elveszni, így fog később tőkévé válni!
Értékelés
Az értékelés legkézenfekvőbb, leggyakorlatiasabb megoldását a modul-értékelés adja. A modulok szerint külön-külön, majd összevonva, pontosabban összefüggéseiben érdemes értékelni.
Az értékelés szempontjai/és egyben a modulok):
1. Érzelmek
2. Önismeret
3. Munkához való érzelmi hozzáállás
4. Globál faktor
Érzelmek: az alábbiakban az általam kidolgozott és gyakorlatban letesztelt kérdés, illetve érzelmi dimenziókat mutatom be. Természetesen minden interjúztató a saját meglátása szerint lényegi érzelmekre fókuszálhat és természetesen az interjúalany válaszai, egyénisége mentén változtathatnak a kérdéscsoportok és a konkrét kérdések is. Véleményem szerint az alábbi érzelmekre érdemes rákérdezni:
Öröm
Bánat
Büszkeség
Csalódás
Hála
Dicséret-érzés
Érzés nem-et mondáskor
Dimenziók: minden érzésre két irányból kell rákérdezni. 1. Mit érez, illetve akkor, amikor átéli azt az érzést? 2. Mit érez akkor, amikor máson tapasztalja azt az érzést.
Példák:
Kulcsválaszok: a magas érzelmi intelligenciával rendelkezők válaszaiban - az interjúalany saját szavaival kifejezve - megjelennek az alábbi elemek:
Önismeret
Az önismeretet legegyszerűbben a pozitív és negatív tulajdonságok, illetve szokások mártixával lehet felmérni. Fontos különbséget tenni - és ha kell, elmagyarázni - a különbséget a tulajdonságok és a szokások között.
- Tulajdonság: jelző, ami bennünk van, ami jellemez minket. Amilyenek vagyunk.
- Szokás: Apró, rendszeresen visszatérő mozdulatsor, vagy cselekvés. Ide tartoznak az étkezési, alvási, utazási, tisztálkodási szokások kiegészítő cselekvéssorai, illetve az alapcselekvések egyéniséget tükröző, színező módjai.
Ebben a modulban elsősorban nem a tartalomra, hanem a válaszadás mennyiségére fókuszálunk. Nem az a lényeg, hogy mik a tulajdonsága, vagy szokásai, hanem az, hogy tud-e magáról 3-at, 3-at mondani.
Munkához való érzelmi hozzáállás: ez a blokk a globális EQ felmérés szakmai blokkja. /Ez a modul változik a különböző szakmák esetében.)
Dimenziók:
Globál faktor
A felsorolt négy modul megfelelő kombinálásának segítségével kapunk képet az illető kolléga, vagy leendő kolléga érzelmi világáról. Az értékelést szavakkal és a zárójelben jelzett számok kombinációjával akár számjegyekkel is megadhatjuk.
GottHard Anikó munkaszervező-szociológus
a Herr Mária Érzelmi Intelligencia Társaság elnöke
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Bizalmatlanságot szül az AI a toborzásban 1 hete
- A hardverfejlesztőké lehet a jövő az AI-ban? 2 hete
- Erre használják a magyar vállalatok az AI-t 2 hete
- Az e-mail és az ingázás halála? - Erre számít alfa generáció a munka világában 2 hete
- Felmérés: 10 vállalatból 3 tervezi, hogy jövőre AI-jal helyettesíti dolgozóit 2 hete
- Felmérés: gyorsabban terjednek az MI-ügynökök, mint az AI bevezetése 2 hete
- Ezek a szakmák vannak veszélyben a MI miatt 2 hete
- Milliomos IT-szakmák: ezekért a munkakörökért fizetnek csillagászati összegeket 2 hete
- Elképesztő, mi lett az új luxus: emberrel beszélni egy ügyfélszolgálaton 3 hete
- Még nincs kimondva, de egyre inkább ez dönti el, ki kapja meg az állást 3 hete
- Ezeken a területeken segítheti az AI a készségbeli különbségek áthidalásán 4 hete


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?