Az IKEA teljesítmény-értékelési programja (II.)
Cikkünk második és egyben befejező részében Lánczi Judit, az IKEA Magyarország HR menedzsere a teljesítménymérés során felmerülő problémákról és a teljesítménycsökkenés kezeléséről, továbbá az IKEA magas színvonalú teljesítményének HR-feltételeiről osztja meg tapasztalatait.
-Találkoztak-e és ha igen, milyen problémával/problémákkal az írásos és szóbeli teljesítménymérés esetén és hogyan kezelték azt/azokat?
-Első problémaként említeném azt, amikor nem azonos módon ítéli meg a teljesítményt a vezető és a beosztott. Én azt gondolom, hogy itt nem szükséges a megegyezés. A vezető feladata az értékelés, és az értékelést a munkatárs tudomásul kell vegye. Ha nem fogadja el, akkor fűzhet hozzá megjegyzést. Elkerülhető ez a buktató, ha a vezető nem csupán a formális értékeléskor ad visszajelzést a teljesítményről, hanem gyakran, a napi vezetői munka részeként is.
A teljesítményértékelés esetén másodikként azt a problémát említeném, amikor nincs mit visszajelezni és így az egész erőltetetten formálissá válik. Itt a legfontosabb a vezetők felkészítése a vezetői szerepre, ami természetesen hozza magával azt az elvárást, hogy bizony egy vezetőnek értékelnie, minősítenie kell, és ez nem mindig kellemes. Ha egy vezető nem tud, vagy nem akar eleget tenni ennek az elvárásnak, akkor bármilyen profi rendszer hasztalan marad. Nem a rendszer a fontos, hanem az a cél, amit az szolgál. Ha egy vezető azt kezdi el kifogásolni, hogy az értékelési skála miért 5, és miért nem 7 fokozatú, akkor én már kezdek gyanakodni.
-Hogyan kezelik az esetleges teljesítményelmaradást? Esetleg vannak-e speciális motivációs technikáik arra az esetre, ha egy kiváló alkalmazottjuk munkájában valami ok folytán hirtelen teljesítménycsökkenés tapasztalható? És hogyan kezelik a csoportos teljesítménycsökkenést?
-Más céghez viszonyítva - mivel korábban tanácsadóként dolgoztam, így lehetőségem van az összehasonlításra - úgy
-Ön, mint HR-szakember mit gondol (mit ajánl), mire kell leginkább ügyelni egy teljesítménymérés során? Mik lehetnek az esetleges buktatók és melyek a hangsúlyos pontok?
-Nagyon fontos, hogy az értékelés tartalma elfogadható és érthető legyen. Akkor elfogadható, ha 'befogadható', tehát olyan módon van megfogalmazva, ami nem sértő, nem minősítő. Sohasem az embereket, hanem a teljesítményt értékeljük. Akkor érthető, ha konkrét, és jól időzített. Ha valakivel májusban elégedetlenek vagyunk, nem kell megvárni a december végét, hogy ezt visszajelezzük.
-Végezetül engedjen meg egy utolsó kérdést: Ön hogyan ítéli meg, HR-es, teljesítményértékelési szempontból miért olyan sikeres az IKEA?
-Egyrészt teljesítményértékelésünkben és mindennapi munkánk során nagyon egyértelmű és világos HR prioritások alapján dolgozunk. De még ezt megelőzően alaposak és körültekintőek vagyunk a kiválasztás során is: olyan embereket keresünk, akik értékrendjük, belső motivációjuk alapján könnyedén beilleszkednek hozzánk és azt a teljesítményt nyújtják, amit mindenkitől elvárunk. Ez egy 'lapos' szervezet, ahol a státusz, a pozíció nem annyira fontos, mint más szervezeteknél. Van, aki ezt szereti, és ilyen közegben tud dolgozni, van, aki számára viszont ez idegen.
Ami számunkra a legfontosabb prioritás minden alkalmazottal szemben: a csapatmunka, a mobilitás és rugalmasság, illetve a vásárlók és a kereskedelem szeretete. A csapatmunka azért kiemelten fontos nálunk, mert egy-egy probléma olyan komplex, hogy annak megoldásához több ember tudására, látásmódjára van szükség. A csapatmunka nem azt jelenti, hogy 'szeressük egymást gyerekek', hanem azt, hogy legyünk nyitottak a másik ember másfajta ötleteire.
A rugalmasság és mobilitás a piac-, az elvárások-, a szervezet-, és a munkakör folyamatos változása miatt szükséges szempont. Akit tegnap éttermi személyzetként alkalmaztunk, az mára eladó lehet, holnaptól pedig HR asszisztensként dolgozhat, ha megbízhatóan, tisztességgel látja el a munkáját. A szakmai tudás nálunk elsajátítható, de egy-egy ilyen váltáshoz jócskán kell bátorság. A szakmai, emberi fejlődés a munkatársak felelőssége. Az IKEA a feltételeket teremti meg hozzá.
Végezetül a vásárlók, így a kereskedelem szeretete azért fontos, mert bár sokan szeretnének nálunk dolgozni, de sokkal kevesebben akarnak jó kereskedők lenni, márpedig mi a kereskedelemből élünk. Keressük a SZENVEDÉLYES kereskedőket.
Az IKEA keretein belül a munkatársakért a vezetők 'felelnek', más szavakkal: a vezetők végzik a 'személyzeti munka' nagyobb részét a HR-es munkatársak segítségével. A HR-es rendszereket, folyamatokat dolgoz ki, olyanokat, melyekkel a vezetőket tudja támogatni, így biztosítjuk, hogy az előbbi kompetenciák birtokában az egész humánerőforrás-bázisunk a teljesítménymérési technikák révén az elvárt, magas színvonalú teljesítményt nyújtsa most és a jövőben egyaránt.
Cikkünk előző részét itt olvashatja el.
Garai Katalin
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A járvány utáni évek rugalmassága leáldozóban van: egyre több cégvezető követeli vissza dolgozóit az irodába, szigorítja a teljesítménymérést... Teljes cikk
Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk
Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk
- Meglepő eredmény: a magyar pedagógusok az átlagnál elégedettebbek 2 hónapja
- 3000 alkalmazottját figyelmezteti a brit bankcég, hogy alulteljesítés miatt elbocsátás vár rájuk 3 hónapja
- Új vezetőt kap az IKEA Magyarországon is 4 hónapja
- Értékelés vagy büntetés? Több tanárnak lehúzták a pontját a bérkeret miatt 5 hónapja
- Hogy kell jól tönkretenni a kolléga hétvégéjét? - avagy a visszajelzés művészete 6 hónapja
- Itt a tanév vége, pontozással értékelik a pedagógusok egyéni teljesítményét 6 hónapja
- Ne akarj gyorsan túlesni rajta: így tűzz ki teljesítménycélokat 10 hónapja
- Új regionális marketing vezetőt jelentett be az IKEA 13 hónapja
- A teljesítményértékelés digitalizálása: Hogyan változtatják meg a digitális eszközök a teljesítményértékelési folyamatokat? 2 éve
- Szeptembertől a tanárok és az igazgatók is kapnak értékelést az alapján, hogy milyen munkát végeztek 2 éve
- Innováció a teljesítményértékelésben: egy új út a minőségi visszajelzésekért 2 éve


Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?