Az interim menedzsment trendjei Magyarországon
Az eltelt két évben jelentős változások mentek végbe az interim piacon. Dr. Tóth Tamás, az IMR Kft. ügyvezető partnere szerint az elmúlt időszak gazdasági tendenciái nagyban éreztették hatásukat ebben a szegmensben is, de egyben meg is teremtették az igényt a vállalatok minél hatékonyabb, ugyanakkor költségkímélőbb működésére, amelyre megfelelő megoldást kínál az interim menedzsment szolgáltatás.
Online, anonim kérdőívek segítségével szólították meg az IMR több száz fős megbízói/partneri adatbázisában és az OHE taglistáján lévő cégeket, valamint az IMR körülbelül 1000 fős gyakoroló és potenciális interim menedzsereit. Borai Tamás, az IMR Kft. ügyvezető partnere elmondta: "nagy örömünkre szolgált, hogy 2010-hez képest jelentősen nőtt a kitöltők száma, a megbízók esetében 18 százalékos, az interim menedzsereknél 25 százalékos volt a visszajelzés aránya."
Egyre növekszik az interim menedzserek "szervezett formában" való elhelyezkedése. Korábban ez az arány 80-20 százalék volt, amely napjainkra jelentősen változott, jelezve, hogy az interim menedzserek egyre nagyobb hányada szolgáltató cégen keresztül kapja megbízásait.
Lipcsei András az IMR Kft. ügyvezető partnerének véleménye szerint ez a növekedés is jelzi, hogy az interim menedzsment szolgáltató jelentős hozzáadott értéket képvisel az interim menedzserek számára a személyes tanácsadás, a nemzetközi hálózatépítés és az interim szakma piaci ismertségének bővítése révén.
A korábbi felméréshez képest csökkent az interim menedzsment igénybevétele az FMCG iparágakban, de izgalmas új területek is megjelentek; most induló startupok és kockázati tőke társaságok egyre növekvő mértékben használják az interim menedzsment megoldást - kommentálta a kutatás eredményét dr. Tóth Tamás ügyvezető.
Ennek oka lehet többek között, hogy a megbízók egyre komplexebb feladatokat is rábíznak interimekre, másrész előfordul a projektfeladat időbeli elhúzódása vagy jelentős módosulása, továbbá a megbízó döntése alapján az interim menedzser új feladatkörökben való további igénybevétele.
Lipcsei András ügyvezető tapasztalata alapján jellemző változás az utóbbi két évben, hogy a gazdasági élet lassulásával és a költség-megtakarítási törekvésekkel összhangban az interim napidíjak is kis mértékű csökkenésnek indultak.
A korábbi felmérésektől eltérően a mostani kutatási eredmények és az Interim Management Resourcing Kft. gyakorlata is azt mutatja, hogy az interim menedzsment alkalmazások, míg korábban zömmel a "gap menedzsmentről" szóltak (helyettesítő, gyors megoldás), mára - az egyre dinamikusabb vállalati környezet, a projekt-szemlélet egyre szélesebb körű elterjedése, illetve a válság hatásai miatt - inkább a projektmenedzsment/változásmenedzsment irányába tolódtak el. Ez összhangban van a korábban bemutatott megbízási idők hosszának növekedésével is.
Tendenciák
Összességében egy megismert és elismert szakma stabilizálódását jelzi minden részletében az Interim Management Resourcing Kft. és az Országos Humánmenedzsment Egyesület széleskörű felmérése. Dr. Tóth Tamás, az IMR Kft. ügyvezető partnere úgy vélekedik, hogy "ez feltétlenül jó hír úgy a növekvő számú felhasználónak, mint a bővülő létszámú interim menedzserek számára. A gazdasági növekedés sajnos lassúbb tempót enged az elterjedésnek, de összefoglalva legfrissebb felmérésünk azt mutatja, hogy az interim menedzsment szakma "készen áll" a széleskörű alkalmazásra."
Az interim menedzsment főbb alkalmazási területeit illetően gyakorlati tapasztalataik azonosak, csakúgy, mint a megbízások hosszát érintő változások. "Azonban a szolgáltatás vásárlás módszertana hazánkban egyelőre nem elég fejlett, a pszichés és bizalmi válság hatására mindenképpen azt javasoljuk ügyfeleinknek, hogy a beszerzési folyamatukat fejlesszék ebbe az irányba is. Nem véletlen, hogy kiemelkedően fontosnak tartjuk a leendő partnerek naprakész tájékoztatását, ami hol workshop, hol kötetlen club estek keretén belül, de rendszeresen zajlik" - teszi hozzá Kristóf Györgyi.
Tapasztalataik nem azonosak a napidíj nagyságára vonatkozóan a kutatás eredményeivel. A szakember hangsúlyozza: "nagyon fontos, hogy az interim sem állhat meg a projektek közötti szünetekben, aktívan pihennie, tanulnia kell, különben egyre radikálisabban fog csökkeni a napidíja. Erre a kezdő interimek nem fektetnek kellő hangsúlyt, de a gyakorlottak is nehezen találják meg az egyensúlyt. Holland kollégáktól tudjuk, hogy 5-10 év alatt ez azt is jelentheti, hogy nemcsak csökkenő napidíjjal kell számolni azoknak, akik nem naprakészek, hanem véglegesen kieshetnek az ügyfelek és a szolgáltatók látószögéből is."
Az ügyvezető örömmel fogadja a kutatás azon megállapításait, melyek szerint a piac és a szakma iránti nyitottság növekszik. Fokozódik az interim menedzsment szerepvállalása a workout, valamint a pénzügyi és szervezeti reorganizációs projektek területén, a magáncégeken túl, már az önkormányzatok is igénybe vesznek interim menedzsereket.
A Hammel & Hochreiternél 2003 óta alkalmaznak magyar tulajdonú cégeknél cégutódlás problémakör megoldásához interimeket. A cégcsoportoknál ezt a menedzsment eszközt - az ügyvezető szerint - lassan, de évről évre emelkedő számban veszik igénybe, akik nyitottak arra, hogy kipróbálják családi vállalkozásban a külső menedzsert bizonyos területeken. "A pénzintézetekkel 2007 óta folynak tárgyalások, hogy portfoliómentés témakörében alkalmazzák az interimet, mint vezetési eszközt. 2008-ban Angliában több száz interim chief restructuring officer került projektre, ennek hatására hazánkban is megtört a jég, és 2010-től lehet a hatását érezni, folyamatosan igényelik az ügyfelek erre a területre is az interimeket."
Ami a női interimek növekvő számát illeti, Kristóf Györgyi szerint a Hammel&Hochreiter interimek között a korábbi fele-fele arány most 40-60 százalékban oszlik meg nők és férfiak között, ennek hátterében a termelési projektek előtérbe kerülése áll a gazdasági projektekkel szemben.
Az interim menedzserek átlagos életkorának csökkenése szerinte nem újdonság: 2003 és 2008 között elindult már a fiatalodás a 40-es éveikben járók javára, azóta pedig 40 év alá kezd csökkenni az átlagéletkor. Tapasztalataik szerint a 42-45 év közötti kezdő interimek rendelkeznek azokkal a kompetenciákkal és szakmai/vezetői tapasztalatokkal, hogy Magyarországon keresett és jól fizetett interimek váljanak belőlük. Egyszerű a magyarázat: az elmúlt 20 évben a multinacionális cégek által "kitermelődött" vezetőkből válhatnak jó interim menedzserek. Végigjárták az operatív ranglétrát, szakmai és vezetői szempontból is, így alkalmasak arra, hogy interimként több szerepben (operatív vezető, stratégiai tanácsadó, változásmenedzser) és több szinten elsőszámú vezető, funkcionális vezető vagy szakértő váljon belőlük egy projekt során.
Kristóf Györgyi szerint a jelenlegi kutatás eredményei mindenképpen figyelemre méltóak, ugyanakkor az ügyfeleknek és a gyakorló interimeknek, illetve az interim életmód iránt érdeklődőknek egyaránt hasznos, ha pontosításra kerülnek a kérdések és szélesedik a válaszolók köre. Ehhez szükséges a piaci szereplők együttműködése, és ezzel párhuzamosan a piac fejlődése is, mivel releváns válaszokat olyan ügyfelektől és interimektől lehet kapni, akiknek már legalább 5-8 projekt tapasztalatuk van, és olyan interim szolgáltatóktól, akik több tíz, akár több száz lezárt projektet tudhatnak maguk mögött.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A fenti mondat Orbán Gábortól, a Richter Gedeon CEO-jától származik, aki a Mathias Corvinus Collegium vezetői konferenciáján beszélt Csányi Attila... Teljes cikk
Ősszel a hazai vállalatoknál megugrik az új munkatársak száma, és ezzel együtt a betanítási terhek is. A rosszul szervezett munkakezdés akár 50... Teljes cikk
Magyarországon már a második generációval érkezik a családi vállalkozásokkal kapcsolatban, a nemzetközi szóhasználatban élő "harmadik... Teljes cikk
- A fenntartható karrier mint új HR-trend 2 hónapja
- Ez az ára az igazságtalan bérezésnek 2 hónapja
- Ingyen dolgozó nők és szabadságra vágyó apák – parázs vita a Parlamentben 2 hónapja
- Október végétől a nők már ingyen dolgoznak – de most fordulhat a kocka 2 hónapja
- E-commerce Manager 3 hónapja
- Szigorodnak a számlaadat-szolgáltatás feltételei - közeleg a határidő 4 hónapja
- Több pihenés, hatékonyabb munka – a négynapos munkahét rejtélyes paradoxona 5 hónapja
- Mely cégek a legvonzóbbak a fiatalok számára? 5 hónapja
- Szuperszámítógép robbantja be a mesterséges intelligenciát Szegeden 6 hónapja
- Hogyan tanul az agy? – magyar kutatók új matematikai modelljei a memóriáról 6 hónapja
- AI-ügynökök és humán kollégák egy csapatban - de vajon ki lesz a főnök? 6 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja