Az interim menedzsment trendjei Magyarországon
Az eltelt két évben jelentős változások mentek végbe az interim piacon. Dr. Tóth Tamás, az IMR Kft. ügyvezető partnere szerint az elmúlt időszak gazdasági tendenciái nagyban éreztették hatásukat ebben a szegmensben is, de egyben meg is teremtették az igényt a vállalatok minél hatékonyabb, ugyanakkor költségkímélőbb működésére, amelyre megfelelő megoldást kínál az interim menedzsment szolgáltatás.
Online, anonim kérdőívek segítségével szólították meg az IMR több száz fős megbízói/partneri adatbázisában és az OHE taglistáján lévő cégeket, valamint az IMR körülbelül 1000 fős gyakoroló és potenciális interim menedzsereit. Borai Tamás, az IMR Kft. ügyvezető partnere elmondta: "nagy örömünkre szolgált, hogy 2010-hez képest jelentősen nőtt a kitöltők száma, a megbízók esetében 18 százalékos, az interim menedzsereknél 25 százalékos volt a visszajelzés aránya."
Egyre növekszik az interim menedzserek "szervezett formában" való elhelyezkedése. Korábban ez az arány 80-20 százalék volt, amely napjainkra jelentősen változott, jelezve, hogy az interim menedzserek egyre nagyobb hányada szolgáltató cégen keresztül kapja megbízásait.
Lipcsei András az IMR Kft. ügyvezető partnerének véleménye szerint ez a növekedés is jelzi, hogy az interim menedzsment szolgáltató jelentős hozzáadott értéket képvisel az interim menedzserek számára a személyes tanácsadás, a nemzetközi hálózatépítés és az interim szakma piaci ismertségének bővítése révén.
A korábbi felméréshez képest csökkent az interim menedzsment igénybevétele az FMCG iparágakban, de izgalmas új területek is megjelentek; most induló startupok és kockázati tőke társaságok egyre növekvő mértékben használják az interim menedzsment megoldást - kommentálta a kutatás eredményét dr. Tóth Tamás ügyvezető.
Ennek oka lehet többek között, hogy a megbízók egyre komplexebb feladatokat is rábíznak interimekre, másrész előfordul a projektfeladat időbeli elhúzódása vagy jelentős módosulása, továbbá a megbízó döntése alapján az interim menedzser új feladatkörökben való további igénybevétele.
Lipcsei András ügyvezető tapasztalata alapján jellemző változás az utóbbi két évben, hogy a gazdasági élet lassulásával és a költség-megtakarítási törekvésekkel összhangban az interim napidíjak is kis mértékű csökkenésnek indultak.
A korábbi felmérésektől eltérően a mostani kutatási eredmények és az Interim Management Resourcing Kft. gyakorlata is azt mutatja, hogy az interim menedzsment alkalmazások, míg korábban zömmel a "gap menedzsmentről" szóltak (helyettesítő, gyors megoldás), mára - az egyre dinamikusabb vállalati környezet, a projekt-szemlélet egyre szélesebb körű elterjedése, illetve a válság hatásai miatt - inkább a projektmenedzsment/változásmenedzsment irányába tolódtak el. Ez összhangban van a korábban bemutatott megbízási idők hosszának növekedésével is.
Tendenciák
Összességében egy megismert és elismert szakma stabilizálódását jelzi minden részletében az Interim Management Resourcing Kft. és az Országos Humánmenedzsment Egyesület széleskörű felmérése. Dr. Tóth Tamás, az IMR Kft. ügyvezető partnere úgy vélekedik, hogy "ez feltétlenül jó hír úgy a növekvő számú felhasználónak, mint a bővülő létszámú interim menedzserek számára. A gazdasági növekedés sajnos lassúbb tempót enged az elterjedésnek, de összefoglalva legfrissebb felmérésünk azt mutatja, hogy az interim menedzsment szakma "készen áll" a széleskörű alkalmazásra."
Az interim menedzsment főbb alkalmazási területeit illetően gyakorlati tapasztalataik azonosak, csakúgy, mint a megbízások hosszát érintő változások. "Azonban a szolgáltatás vásárlás módszertana hazánkban egyelőre nem elég fejlett, a pszichés és bizalmi válság hatására mindenképpen azt javasoljuk ügyfeleinknek, hogy a beszerzési folyamatukat fejlesszék ebbe az irányba is. Nem véletlen, hogy kiemelkedően fontosnak tartjuk a leendő partnerek naprakész tájékoztatását, ami hol workshop, hol kötetlen club estek keretén belül, de rendszeresen zajlik" - teszi hozzá Kristóf Györgyi.
Tapasztalataik nem azonosak a napidíj nagyságára vonatkozóan a kutatás eredményeivel. A szakember hangsúlyozza: "nagyon fontos, hogy az interim sem állhat meg a projektek közötti szünetekben, aktívan pihennie, tanulnia kell, különben egyre radikálisabban fog csökkeni a napidíja. Erre a kezdő interimek nem fektetnek kellő hangsúlyt, de a gyakorlottak is nehezen találják meg az egyensúlyt. Holland kollégáktól tudjuk, hogy 5-10 év alatt ez azt is jelentheti, hogy nemcsak csökkenő napidíjjal kell számolni azoknak, akik nem naprakészek, hanem véglegesen kieshetnek az ügyfelek és a szolgáltatók látószögéből is."
Az ügyvezető örömmel fogadja a kutatás azon megállapításait, melyek szerint a piac és a szakma iránti nyitottság növekszik. Fokozódik az interim menedzsment szerepvállalása a workout, valamint a pénzügyi és szervezeti reorganizációs projektek területén, a magáncégeken túl, már az önkormányzatok is igénybe vesznek interim menedzsereket.
A Hammel & Hochreiternél 2003 óta alkalmaznak magyar tulajdonú cégeknél cégutódlás problémakör megoldásához interimeket. A cégcsoportoknál ezt a menedzsment eszközt - az ügyvezető szerint - lassan, de évről évre emelkedő számban veszik igénybe, akik nyitottak arra, hogy kipróbálják családi vállalkozásban a külső menedzsert bizonyos területeken. "A pénzintézetekkel 2007 óta folynak tárgyalások, hogy portfoliómentés témakörében alkalmazzák az interimet, mint vezetési eszközt. 2008-ban Angliában több száz interim chief restructuring officer került projektre, ennek hatására hazánkban is megtört a jég, és 2010-től lehet a hatását érezni, folyamatosan igényelik az ügyfelek erre a területre is az interimeket."
Ami a női interimek növekvő számát illeti, Kristóf Györgyi szerint a Hammel&Hochreiter interimek között a korábbi fele-fele arány most 40-60 százalékban oszlik meg nők és férfiak között, ennek hátterében a termelési projektek előtérbe kerülése áll a gazdasági projektekkel szemben.
Az interim menedzserek átlagos életkorának csökkenése szerinte nem újdonság: 2003 és 2008 között elindult már a fiatalodás a 40-es éveikben járók javára, azóta pedig 40 év alá kezd csökkenni az átlagéletkor. Tapasztalataik szerint a 42-45 év közötti kezdő interimek rendelkeznek azokkal a kompetenciákkal és szakmai/vezetői tapasztalatokkal, hogy Magyarországon keresett és jól fizetett interimek váljanak belőlük. Egyszerű a magyarázat: az elmúlt 20 évben a multinacionális cégek által "kitermelődött" vezetőkből válhatnak jó interim menedzserek. Végigjárták az operatív ranglétrát, szakmai és vezetői szempontból is, így alkalmasak arra, hogy interimként több szerepben (operatív vezető, stratégiai tanácsadó, változásmenedzser) és több szinten elsőszámú vezető, funkcionális vezető vagy szakértő váljon belőlük egy projekt során.
Kristóf Györgyi szerint a jelenlegi kutatás eredményei mindenképpen figyelemre méltóak, ugyanakkor az ügyfeleknek és a gyakorló interimeknek, illetve az interim életmód iránt érdeklődőknek egyaránt hasznos, ha pontosításra kerülnek a kérdések és szélesedik a válaszolók köre. Ehhez szükséges a piaci szereplők együttműködése, és ezzel párhuzamosan a piac fejlődése is, mivel releváns válaszokat olyan ügyfelektől és interimektől lehet kapni, akiknek már legalább 5-8 projekt tapasztalatuk van, és olyan interim szolgáltatóktól, akik több tíz, akár több száz lezárt projektet tudhatnak maguk mögött.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Az év eleje az újrakezdés ideje a generációváltásban is. A rendszerváltás idején alakult vállalkozások vezetői lassan nyugdíjba vonulnak, és... Teljes cikk
Az Opten adatai szerint jelenleg mintegy 153 ezer családi vállalkozás működik Magyarországon, mely a hazai cégek mintegy 40 százaléka. A családi... Teljes cikk
Minden családi vállalkozás életében eljön a pillanat, amikor az alapító generáció tagjai átadnák a stafétát a fiataloknak. De vajon mindkét fél... Teljes cikk
- Egy HR-es átlagosan nem 100, hanem "csak" 50 embert szolgál ki 3 hónapja
- Öt kérdés és válasz a külföldi vendégmunkásokról 3 hónapja
- 2023-as trendek a munkaerő-kölcsönzés és -közvetítés területén 3 hónapja
- Üzleti előnyt jelent, ha egy vállalat stratégiai szinten kezeli a társadalmi felelősségvállalást 3 hónapja
- Legfontosabb HR trendek 2024-ben 4 hónapja
- Magyar professzor a világ 10 legmeghatározóbb közbeszerzés-kutatója között 4 hónapja
- Célzott programokat fog kidolgozni a kormány a munkaerő-tartalék kihasználásához 4 hónapja
- Milyen volt 2023 a munka világában? Trendek, amelyek meghatározták az évet 4 hónapja
- Így lehet gördülékeny a szakember-utánpótlás 5 hónapja
- Kezeljük emberként a vendégmunkásokat 5 hónapja
- Magas hozzáadott értékű munkahelyeket teremt az új K+F központ Budapesten 6 hónapja