kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 7 éve

Tekintélyelvű főnök - meg tud változni




A személyiség nyilván nem tud alapvetően változni, vagy hosszú folyamat, munka eredménye - egy autoriter főnökből tud "valaki más" lenni?



Ha meg tudja változtatni a szemléletét és a hozzáállását, akkor tud más lenni. Ez lehet egy hosszú folyamat eredménye, ugyanakkor lehet oka egy olyan krízis megélése is, amikor belátja a vezető, hogy az általa eddig használt eszközök már nem működnek és másként dönt, elkezd könyveket olvasni, elmegy egy képzésre, figyeli, hogy a sikeresek hogy csinálják és esetenként nagy „kínokat átélve” változtat.

Az érzelmi intelligenciát lehet ilyen mértékben fejleszteni?

Ha elégedetlenné válik magával a vezető, látja, hogy mi az, ami működni tud, meg tudja tenni az első lépéseket és van elkötelezettsége, akkor igen. Ehhez sok dolgot el kell fogadnia, illetve el kell engednie.

A generációk ilyen viszonylatban hogyan tudnak "megküzdeni" egymással?

Mészáros ArankaMészáros Aranka szerint a vezetőknek ki kell lépniük a komfortzónáikból, ha meg akarják tartani a munkavállalókat
Inkább azt mondanám, hogy küzdés helyett érdemes kialakítani a generációk közötti szinergiát, ami azt jelenti, hogy építünk egymás erősségeire. Az idősebbek értékeljék, hogy a fiatalabb generáció több információhoz tud jutni rövidebb idő alatt, építsenek a nyelvtudásukra, ismerjék el az erősségeit az Y és Z generációnak, ezzel együtt el kell fogadni, hogy a tisztelet megadása csak kölcsönösségi elven működik és oda kell figyelni az egyes emberek sajátos igényeire is. A fiatalokkal való bánásmód alapvető elve, hogy olyan módon kommunikáljunk velük, hogy a határokat, együttműködési alapelveket tisztázzuk, ezzel együtt fontosnak érezhessék magukat és akkor a dolog visszafelé is működni fog. A fiataloknak pedig türelmet kell tanulniuk, toleranciát, ha figyelnek az idősebbekre, a tapasztalataikra tudnak építeni.

Ezeket a feszültségeket milyen eszközökkel lehet hatékonyan oldani?

Egymásra való folyamatos figyeléssel, asszertív kommunikációval, ahol figyelünk a saját igényeinkre, miközben elismerjük a másikét is, használjuk az én-üzenetek és az értő figyelem technikáját. Kimondjuk és meghallgatjuk az igényeket, megfelelő módon tudunk nemet mondani és a nemeket megfelelő indok és a felajánlott alternatívák megfontolása után el tudjuk fogadni. Közös megállapodásokat kötünk, ezeket betartjuk, illetve a körülmények, a helyzet változása esetén készen állunk a megváltoztatásukra. Tudnunk kell arról, hogy a tanulási, összecsiszolódási folyamat többlépcsős, s ha a másik reakcióiból azt érezzük, hogy beleadtunk mindent, mégsem működik, ne adjuk fel, módosítsunk.

A minderre ható motivációkat hogyan lehetne alakítani?

Alapvető, hogy ne próbáljuk a másik embert a „saját képünkre” formálni. Fogadjuk el az egyediségét, vegyük figyelembe azt, hogy alapvető igényünk, hogy mindenki szeretne minél jobban teljesíteni a munkahelyen, szeretné, ha megbecsülnék. Egy jól kidolgozott teljesítményértékelési rendszer, amit komolyan vesznek, s ahol meghallgatják a munkatársak véleményét, igényeit, sokat tud segíteni. A javadalmazások odaítélésénél értékes információ és nagyon motiváló lehet, ha látja a dolgozó, hogy milyen értéket termel, a bevételek milyen kiadásokkal állíthatók szembe, illetve méltányosnak tartja a számára kifizetésre kerülő jövedelmet.

Az emberek többsége számára fontos a felnőtt-felnőtt kommunikáció, ha úgy érzik a munkatársak, hogy partnerként tekintenek rájuk a vezetők akkor a megfelelő módon kapott pozitív és konstruktív, megoldásokra törekvő, a leértékelésektől, minősítésektől mentes, konkrétumokra építő negatív visszajelzések a fejlődést és a motivációt segíthetik, ezt sokszor tanulnunk kell, mert a porosz oktatási rendszerben ennek elsajátításra nem volt lehetőség.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Belátja a vezető, ha valami már nem működik?
2. oldal - Tekintélyelvű főnök - meg tud változni
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk