Burjánzanak a helikopter-főnökök a távmunka terjedése miatt
Mikromenedzserek mindig is léteztek, de a távmunka terjedésével egyre több helikopter-főnök keseríti meg alkalmazottai életét.
Ritkán telik el úgy egy óra, hogy Alison, a szoftvermérnök ne hallana a feletteséről.
"Ha azt látja, hogy a státuszomat "nem elérhető" állapotra állítottam, a következő fél órában biztosan érkezik egy e-mail tőle, amelyben megkérdezi, hogy haladok valamelyik projektemmel" - mondja a 24 éves, az Egyesült Királyságban, Bristolban élő Alison. Neki és kollégáinak minden reggeli megbeszélésen fel kell sorolniuk, min dolgoznak éppen - azokat a hosszú távú munkákat is, amelyekben lényegében semmilyen változás nem történik egyik napról a másikra.
Alison szerint a helyzet közel sem volt ilyen rossz, amikor a csapat fizikailag egy térben volt. A világjárvány óta azonban az egészségügyi szolgáltató, amelynek dolgoznak, úgy döntött, hogy számos technikai szerepkört tartósan távmunkába tesz át. "Úgy tűnik, a főnököm nem hiszi, hogy bármelyikünk is képes lenne elvégezni a munkáját az ő állandó közreműködése nélkül. Ez rettentő dühítő" - mondja Alison.
A Harvard Business Review 2020 júliusában megjelent tanulmánya, amely 24 különböző országban több mint 1200 ember megkérdezésével készült, kimutatta, hogy a távmunkások ötöde úgy érezte, felettese folyamatosan figyeli, és egyharmaduk egyetértett azzal, hogy vezetőik nem bíznak bennük és a munkájukban. Nem csak képzelődtek: ugyanez a tanulmány kimutatta, hogy a vezetők 38%-a úgy érezte, hogy a munkavállalók egyszerűen nem olyan produktívak otthon, és 40%-uk nem bízik abban, hogy képesek távolról irányítani a munkájukat. Még most is sok vezetőnek okoz nehézséget a távoli csapatok vezetése azokkal a hagyományos eszközökkel, amelyekre egykor támaszkodtak.
Ezek a távoli mikromenedzserek állandó ellenőrzésekkel és hívásokkal, szükségtelen Zoom megbeszélésekkel vagy túlságosan részletes utasításokkal bombázzák a munkatársakat - és a szakértők szerint ez jelentős károkat okoz - írja a BBC.
"A távmunkára való áttérés óta két vezetési stílus erősödött meg" - magyarázza Katleen De Stobbeleir, a belgiumi Vlerick Business School vezetőképző és coaching professzora. Sajnos egyik sem pozitív irányba mutat. Az egyikben a vezetők elzárkóznak otthonról dolgozó munkatársaiktól, sőt, el is felejtkeznek róluk, ami azt eredményezi, hogy a munkavállalók elszigeteltnek vagy elidegenedettnek érzik magukat; a másik stílus pedig ennek szöges ellentéte: a mikromenedzsment.
"Ezek a vezetők folyamatosan ellenőrzik az alkalmazottakat, sőt, még arra is ösztökélik őket, hogy térjenek vissza az irodába" - mondja De Stobbeleir. Előfordulhat, hogy szinte végtelen számú videokonferenciát szerveznek, ragaszkodnak ahhoz, hogy minden e-mailre tegyék rá őket, vagy olyan rendkívül szűk mozgásteret biztosító utasításokat adnak, amelyek nem hagynak teret a kreativitásnak és a függetlenségnek.
Az ilyen típusú túlbuzgó felügyelet okai egyértelműek Arielle Sadan, a New York-i székhelyű vezetőfejlesztő és coach szerint. "A mikromenedzsment mindig is olyan probléma volt, amely elsősorban a vezető és csapata közötti bizalomhiányban gyökerezett" - mondja. Amikor a vezetőnek nincs lehetősége a közvetlen fizikai felügyeletre, úgy érzi, nem tudja pontosan, mit csinálnak az alkalmazottai, ezért a bizalmatlanság felerősödik. Mindannyian arra vágyunk, hogy kontrolláljuk az eseményeket, ám azoknál a vezetőknél, akik nem látják az alkalmazottakat, ez még égetőbb szükségletté válik.
A digitális platformok és eszközök ráadásul meg is könnyítik számukra, hogy virtuálisan leskelődjenek a csapattagok válla fölött. Az állapotjelzők, amelyek azt mutatják, hogy az alkalmazottak a számítógépük előtt ülnek-e, igazi áldást jelentenek egy mikromenedzser számára.
Néhány alkalmazott már olyan eszközökbe is beruház, mint az "egérrázók", amelyek aktívan tartják a státuszukat, így elkerülhetik a folyamatos ellenőrzést.
"Természetesen a mikromenedzsmentet nem mindig a rosszindulat szüli" - hangsúlyozza De Stobbeleir. A helikopter-főnökök egy része egyszerűen csak azért próbál folyamatosan kapcsolatot tartani a kollégákkal, hogy a távmunkások érezzék a támogatást és kötődjenek a csapathoz.
"A mikromenedzsment bizonyos mértékig a rossz vezetési gyakorlatból és az irányításátadási-képesség hiányából eredő magatartás" - mondja Mark Williams, a WorkJam EMEA ügyvezető igazgatója, aki a termelékenység javítását célzó digitális eszközöket fejleszt, és rendszeresen dolgozik olyan vállalatokkal, ahol az alkalmazottak mikromenedzsmenttel vádolják a főnökeiket.
Ennek az a következménye, hogy az emberek úgy érzik, alulértékelik, ötleteit és gondolatait nem veszik komolyan. Ezért fokozatosan elszakadnak a vállalattól és az általa képviselt márkától is.
Ez pedig végső soron a felmondások számának növekedését eredményezheti.
Sadan szerint a mikromenedzsment könnyebben kezelhető személyes környezetben, hiszen ilyenkor a vezetők kevésbé tolakodó módon tudják szemmel tartani a kollégákat. Amikor azonban mindez állandó e-mailek vagy hívások formájában jelentkezik, sokkal erőteljesebb a munkahelyi kapcsolatokra gyakorolt romboló hatás. A vezető egyre több frusztrációt és szorongást okoz, ami csökkenti a motivációt, az elköteleződést, végül pedig az emberek elmennek a cégtől.
Léteznek hosszabb távú hatások is, amelyek végigkísérhetik a munkavállalókat egész pályafutásuk során. Ha ugyanis valakit túl sokáig mikromenedzselnek, végül képtelenné válik az önálló feladatvégzésre, nem fog tudni kilépni a komfortzónájából, rezilienciája drasztikusan csökken. A kreativitás, a kritikus gondolkodás és a magabiztosság minden szervezet és egyéni karrier fejlesztésének is a kulcsa.
Ráadásul maguk a mikromenedzserek sem járnak jól.
Mivel a home office megváltoztatta a munkahelyeket, a vezetők új módszereket kerestek a csapataikkal való kapcsolattartásra, például arra, hogyan értékeljék a jó teljesítményt, ha fizikailag nem látják, mi is történik valójában.
"Ez egy tanulási folyamat" - mondja De Stobbeleir. Szerinte a távmunka és a hibrid munkavégzés általánossá válásával a helikopter-főnökök idővel valószínűleg megnyugszanak, és megtanulják, hogyan alakítsanak ki bizalmi légkört a távollévőkkel is.
Alison reméli, hogy ez így lesz. Addig is részt vesz a napi Zoom megbeszéléseken, és a lehető legudvariasabban válaszol a folyamatosan érkező e-mailekre. Reméli, hogy egy ponton a főnöke rájön majd, hogy képes elvégezni a munkáját anélkül, hogy állandóan a válla fölött lebegne. Egyelőre azonban ez az idő még nem jött el.
Fordította: Willin-Tóth Kornélia
Fotó: unsplash.com
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Óvatosabbak lettek a cégek a szellemi munkavállalók felvételében: kivárnak vagy sokszor csak projekt alapon alkalmaznak, a hirdetések száma is... Teljes cikk
Miközben világszerte egyre több vállalat próbálja visszarendezni a munkavégzést az irodai keretek közé, a Grant Thornton Magyarország... Teljes cikk
A közösségi élmény mellett a napi rutin könnyebb érvényesíthetőségét és a munka–magánélet egyensúlyának egyszerűbb fenntartását emelték... Teljes cikk
- Organizational Development Manager 3 hete
- Lebuktat a WIFI: mostantól pontosan lehet tudni, ki honnan dolgozik 3 hete
- Távmunka vagy home office? Akár több tízezer forint múlhat a helyes besoroláson 3 hete
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 4 hete
- Miért nem érti meg a cégvezető a dolgozót? 1 hónapja
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 1 hónapja
- Megújul a Shell Hungary vezetősége - novembertől új HR-vezető is érkezik 1 hónapja
- Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes 1 hónapja
- Extra szabadság, home office és kreatív HR-sek: ezt teszik a jóllétért a megbízható munkaadók 2 hónapja
- A brit vezetők jobban bíznak az AI-ügynökökben, mint a fiatalabb dolgozókban 2 hónapja
- Kiderült, mitől lesz ideális egy iroda 2025-ben 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?