Burjánzanak a helikopter-főnökök a távmunka terjedése miatt
Mikromenedzserek mindig is léteztek, de a távmunka terjedésével egyre több helikopter-főnök keseríti meg alkalmazottai életét.
Ritkán telik el úgy egy óra, hogy Alison, a szoftvermérnök ne hallana a feletteséről.
"Ha azt látja, hogy a státuszomat "nem elérhető" állapotra állítottam, a következő fél órában biztosan érkezik egy e-mail tőle, amelyben megkérdezi, hogy haladok valamelyik projektemmel" - mondja a 24 éves, az Egyesült Királyságban, Bristolban élő Alison. Neki és kollégáinak minden reggeli megbeszélésen fel kell sorolniuk, min dolgoznak éppen - azokat a hosszú távú munkákat is, amelyekben lényegében semmilyen változás nem történik egyik napról a másikra.
Alison szerint a helyzet közel sem volt ilyen rossz, amikor a csapat fizikailag egy térben volt. A világjárvány óta azonban az egészségügyi szolgáltató, amelynek dolgoznak, úgy döntött, hogy számos technikai szerepkört tartósan távmunkába tesz át. "Úgy tűnik, a főnököm nem hiszi, hogy bármelyikünk is képes lenne elvégezni a munkáját az ő állandó közreműködése nélkül. Ez rettentő dühítő" - mondja Alison.
A Harvard Business Review 2020 júliusában megjelent tanulmánya, amely 24 különböző országban több mint 1200 ember megkérdezésével készült, kimutatta, hogy a távmunkások ötöde úgy érezte, felettese folyamatosan figyeli, és egyharmaduk egyetértett azzal, hogy vezetőik nem bíznak bennük és a munkájukban. Nem csak képzelődtek: ugyanez a tanulmány kimutatta, hogy a vezetők 38%-a úgy érezte, hogy a munkavállalók egyszerűen nem olyan produktívak otthon, és 40%-uk nem bízik abban, hogy képesek távolról irányítani a munkájukat. Még most is sok vezetőnek okoz nehézséget a távoli csapatok vezetése azokkal a hagyományos eszközökkel, amelyekre egykor támaszkodtak.
Ezek a távoli mikromenedzserek állandó ellenőrzésekkel és hívásokkal, szükségtelen Zoom megbeszélésekkel vagy túlságosan részletes utasításokkal bombázzák a munkatársakat - és a szakértők szerint ez jelentős károkat okoz - írja a BBC.
"A távmunkára való áttérés óta két vezetési stílus erősödött meg" - magyarázza Katleen De Stobbeleir, a belgiumi Vlerick Business School vezetőképző és coaching professzora. Sajnos egyik sem pozitív irányba mutat. Az egyikben a vezetők elzárkóznak otthonról dolgozó munkatársaiktól, sőt, el is felejtkeznek róluk, ami azt eredményezi, hogy a munkavállalók elszigeteltnek vagy elidegenedettnek érzik magukat; a másik stílus pedig ennek szöges ellentéte: a mikromenedzsment.
"Ezek a vezetők folyamatosan ellenőrzik az alkalmazottakat, sőt, még arra is ösztökélik őket, hogy térjenek vissza az irodába" - mondja De Stobbeleir. Előfordulhat, hogy szinte végtelen számú videokonferenciát szerveznek, ragaszkodnak ahhoz, hogy minden e-mailre tegyék rá őket, vagy olyan rendkívül szűk mozgásteret biztosító utasításokat adnak, amelyek nem hagynak teret a kreativitásnak és a függetlenségnek.
Az ilyen típusú túlbuzgó felügyelet okai egyértelműek Arielle Sadan, a New York-i székhelyű vezetőfejlesztő és coach szerint. "A mikromenedzsment mindig is olyan probléma volt, amely elsősorban a vezető és csapata közötti bizalomhiányban gyökerezett" - mondja. Amikor a vezetőnek nincs lehetősége a közvetlen fizikai felügyeletre, úgy érzi, nem tudja pontosan, mit csinálnak az alkalmazottai, ezért a bizalmatlanság felerősödik. Mindannyian arra vágyunk, hogy kontrolláljuk az eseményeket, ám azoknál a vezetőknél, akik nem látják az alkalmazottakat, ez még égetőbb szükségletté válik.
A digitális platformok és eszközök ráadásul meg is könnyítik számukra, hogy virtuálisan leskelődjenek a csapattagok válla fölött. Az állapotjelzők, amelyek azt mutatják, hogy az alkalmazottak a számítógépük előtt ülnek-e, igazi áldást jelentenek egy mikromenedzser számára.
Néhány alkalmazott már olyan eszközökbe is beruház, mint az "egérrázók", amelyek aktívan tartják a státuszukat, így elkerülhetik a folyamatos ellenőrzést.
"Természetesen a mikromenedzsmentet nem mindig a rosszindulat szüli" - hangsúlyozza De Stobbeleir. A helikopter-főnökök egy része egyszerűen csak azért próbál folyamatosan kapcsolatot tartani a kollégákkal, hogy a távmunkások érezzék a támogatást és kötődjenek a csapathoz.
"A mikromenedzsment bizonyos mértékig a rossz vezetési gyakorlatból és az irányításátadási-képesség hiányából eredő magatartás" - mondja Mark Williams, a WorkJam EMEA ügyvezető igazgatója, aki a termelékenység javítását célzó digitális eszközöket fejleszt, és rendszeresen dolgozik olyan vállalatokkal, ahol az alkalmazottak mikromenedzsmenttel vádolják a főnökeiket.
Ennek az a következménye, hogy az emberek úgy érzik, alulértékelik, ötleteit és gondolatait nem veszik komolyan. Ezért fokozatosan elszakadnak a vállalattól és az általa képviselt márkától is.
Ez pedig végső soron a felmondások számának növekedését eredményezheti.
Sadan szerint a mikromenedzsment könnyebben kezelhető személyes környezetben, hiszen ilyenkor a vezetők kevésbé tolakodó módon tudják szemmel tartani a kollégákat. Amikor azonban mindez állandó e-mailek vagy hívások formájában jelentkezik, sokkal erőteljesebb a munkahelyi kapcsolatokra gyakorolt romboló hatás. A vezető egyre több frusztrációt és szorongást okoz, ami csökkenti a motivációt, az elköteleződést, végül pedig az emberek elmennek a cégtől.
Léteznek hosszabb távú hatások is, amelyek végigkísérhetik a munkavállalókat egész pályafutásuk során. Ha ugyanis valakit túl sokáig mikromenedzselnek, végül képtelenné válik az önálló feladatvégzésre, nem fog tudni kilépni a komfortzónájából, rezilienciája drasztikusan csökken. A kreativitás, a kritikus gondolkodás és a magabiztosság minden szervezet és egyéni karrier fejlesztésének is a kulcsa.
Ráadásul maguk a mikromenedzserek sem járnak jól.
Mivel a home office megváltoztatta a munkahelyeket, a vezetők új módszereket kerestek a csapataikkal való kapcsolattartásra, például arra, hogyan értékeljék a jó teljesítményt, ha fizikailag nem látják, mi is történik valójában.
"Ez egy tanulási folyamat" - mondja De Stobbeleir. Szerinte a távmunka és a hibrid munkavégzés általánossá válásával a helikopter-főnökök idővel valószínűleg megnyugszanak, és megtanulják, hogyan alakítsanak ki bizalmi légkört a távollévőkkel is.
Alison reméli, hogy ez így lesz. Addig is részt vesz a napi Zoom megbeszéléseken, és a lehető legudvariasabban válaszol a folyamatosan érkező e-mailekre. Reméli, hogy egy ponton a főnöke rájön majd, hogy képes elvégezni a munkáját anélkül, hogy állandóan a válla fölött lebegne. Egyelőre azonban ez az idő még nem jött el.
Fordította: Willin-Tóth Kornélia
Fotó: unsplash.com
- 2023.03.22recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
- 2023.03.30euChance KLUB Elindult az euChance program, melynek egyik kulcs eleme a networking lehetőséget biztosító euChance KLUB. Szeretettel meghívjuk a 2023-as év első eseményére. 2023. március 30. 9:00-11:00 Nem Adom Fel Kávézó 1086 Budapest, Magdolna utca 1.
Részletek
Jegyek
- 2023.04.28Vezetői Best Practice Fórum VEZETŐI ÉS SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, MOTIVÁCIÓ A fórum célja a vezetői legjobb gyakorlatok megosztása
Részletek
Jegyek
- 2023.05.18Lean Konferencia Lean és digitális transzformáció Lean, energiahatékonyság, folyamatfejlesztés.
Részletek
Jegyek
A magyarok 38%-a dolgozik kizárólag vagy részben otthonról, és ez az arány némiképp tovább emelkedik a közeljövőben a Kiwi.com friss reprezentatív... Teljes cikk
A dolgozó anyák közel 64 százaléka dolgozik teljes munkaidőben, részmunkaidős állása csak 36 százaléknak van. Az anyák csaknem 70 százaléka... Teljes cikk
Ismét egy olyan évet zárunk, amilyenben még nem volt részünk – az ESET szakértői szerint sosem látott szintet ért el a digitális eszközöktől... Teljes cikk
- Így beszélj a vezetőddel: beosztottképző 1 hete
- Jelöltirányított piac vagy jelöltdiktatúra? Terítéken a vezetői álláspiac 2 hete
- Kampánnyal hívják fel a figyelmet a női vezetők fontosságára 2 hete
- Mondjon búcsút a papíralapú HR-nek! 3 hete
- Magányos hős vagy inspiráló csapattag? - kutatás a jövő vezetőjéről 3 hete
- Vezető munkavállaló munkaszerződése: érdemes aláírás előtt átbeszélni 4 hete
- Emberközpontú, felhatalmazó kultúra kiépítése a cél - interjú Váradi Csillával, az eMAG új HR vezetőjével 1 hónapja
- Több szabálytalanságot követtek el a munkáltatók 2022-ben - feketemunka, munkaidő-beosztás, munkabér 1 hónapja
- Gazsi Zoltán lett Az Év Leginspirálóbb Vezetője 1 hónapja
- Meghökkentő kutatási eredmény látott napvilágot az MBA-képzésekről 1 hónapja
- Nem tervez létszámcsökkentést a magyar vezetők többsége 1 hónapja