Burjánzanak a helikopter-főnökök a távmunka terjedése miatt
Mikromenedzserek mindig is léteztek, de a távmunka terjedésével egyre több helikopter-főnök keseríti meg alkalmazottai életét.
Ritkán telik el úgy egy óra, hogy Alison, a szoftvermérnök ne hallana a feletteséről.
"Ha azt látja, hogy a státuszomat "nem elérhető" állapotra állítottam, a következő fél órában biztosan érkezik egy e-mail tőle, amelyben megkérdezi, hogy haladok valamelyik projektemmel" - mondja a 24 éves, az Egyesült Királyságban, Bristolban élő Alison. Neki és kollégáinak minden reggeli megbeszélésen fel kell sorolniuk, min dolgoznak éppen - azokat a hosszú távú munkákat is, amelyekben lényegében semmilyen változás nem történik egyik napról a másikra.
Alison szerint a helyzet közel sem volt ilyen rossz, amikor a csapat fizikailag egy térben volt. A világjárvány óta azonban az egészségügyi szolgáltató, amelynek dolgoznak, úgy döntött, hogy számos technikai szerepkört tartósan távmunkába tesz át. "Úgy tűnik, a főnököm nem hiszi, hogy bármelyikünk is képes lenne elvégezni a munkáját az ő állandó közreműködése nélkül. Ez rettentő dühítő" - mondja Alison.
A Harvard Business Review 2020 júliusában megjelent tanulmánya, amely 24 különböző országban több mint 1200 ember megkérdezésével készült, kimutatta, hogy a távmunkások ötöde úgy érezte, felettese folyamatosan figyeli, és egyharmaduk egyetértett azzal, hogy vezetőik nem bíznak bennük és a munkájukban. Nem csak képzelődtek: ugyanez a tanulmány kimutatta, hogy a vezetők 38%-a úgy érezte, hogy a munkavállalók egyszerűen nem olyan produktívak otthon, és 40%-uk nem bízik abban, hogy képesek távolról irányítani a munkájukat. Még most is sok vezetőnek okoz nehézséget a távoli csapatok vezetése azokkal a hagyományos eszközökkel, amelyekre egykor támaszkodtak.
Ezek a távoli mikromenedzserek állandó ellenőrzésekkel és hívásokkal, szükségtelen Zoom megbeszélésekkel vagy túlságosan részletes utasításokkal bombázzák a munkatársakat - és a szakértők szerint ez jelentős károkat okoz - írja a BBC.
"A távmunkára való áttérés óta két vezetési stílus erősödött meg" - magyarázza Katleen De Stobbeleir, a belgiumi Vlerick Business School vezetőképző és coaching professzora. Sajnos egyik sem pozitív irányba mutat. Az egyikben a vezetők elzárkóznak otthonról dolgozó munkatársaiktól, sőt, el is felejtkeznek róluk, ami azt eredményezi, hogy a munkavállalók elszigeteltnek vagy elidegenedettnek érzik magukat; a másik stílus pedig ennek szöges ellentéte: a mikromenedzsment.
"Ezek a vezetők folyamatosan ellenőrzik az alkalmazottakat, sőt, még arra is ösztökélik őket, hogy térjenek vissza az irodába" - mondja De Stobbeleir. Előfordulhat, hogy szinte végtelen számú videokonferenciát szerveznek, ragaszkodnak ahhoz, hogy minden e-mailre tegyék rá őket, vagy olyan rendkívül szűk mozgásteret biztosító utasításokat adnak, amelyek nem hagynak teret a kreativitásnak és a függetlenségnek.
Az ilyen típusú túlbuzgó felügyelet okai egyértelműek Arielle Sadan, a New York-i székhelyű vezetőfejlesztő és coach szerint. "A mikromenedzsment mindig is olyan probléma volt, amely elsősorban a vezető és csapata közötti bizalomhiányban gyökerezett" - mondja. Amikor a vezetőnek nincs lehetősége a közvetlen fizikai felügyeletre, úgy érzi, nem tudja pontosan, mit csinálnak az alkalmazottai, ezért a bizalmatlanság felerősödik. Mindannyian arra vágyunk, hogy kontrolláljuk az eseményeket, ám azoknál a vezetőknél, akik nem látják az alkalmazottakat, ez még égetőbb szükségletté válik.
A digitális platformok és eszközök ráadásul meg is könnyítik számukra, hogy virtuálisan leskelődjenek a csapattagok válla fölött. Az állapotjelzők, amelyek azt mutatják, hogy az alkalmazottak a számítógépük előtt ülnek-e, igazi áldást jelentenek egy mikromenedzser számára.
Néhány alkalmazott már olyan eszközökbe is beruház, mint az "egérrázók", amelyek aktívan tartják a státuszukat, így elkerülhetik a folyamatos ellenőrzést.
"Természetesen a mikromenedzsmentet nem mindig a rosszindulat szüli" - hangsúlyozza De Stobbeleir. A helikopter-főnökök egy része egyszerűen csak azért próbál folyamatosan kapcsolatot tartani a kollégákkal, hogy a távmunkások érezzék a támogatást és kötődjenek a csapathoz.
"A mikromenedzsment bizonyos mértékig a rossz vezetési gyakorlatból és az irányításátadási-képesség hiányából eredő magatartás" - mondja Mark Williams, a WorkJam EMEA ügyvezető igazgatója, aki a termelékenység javítását célzó digitális eszközöket fejleszt, és rendszeresen dolgozik olyan vállalatokkal, ahol az alkalmazottak mikromenedzsmenttel vádolják a főnökeiket.
Ennek az a következménye, hogy az emberek úgy érzik, alulértékelik, ötleteit és gondolatait nem veszik komolyan. Ezért fokozatosan elszakadnak a vállalattól és az általa képviselt márkától is.
Ez pedig végső soron a felmondások számának növekedését eredményezheti.
Sadan szerint a mikromenedzsment könnyebben kezelhető személyes környezetben, hiszen ilyenkor a vezetők kevésbé tolakodó módon tudják szemmel tartani a kollégákat. Amikor azonban mindez állandó e-mailek vagy hívások formájában jelentkezik, sokkal erőteljesebb a munkahelyi kapcsolatokra gyakorolt romboló hatás. A vezető egyre több frusztrációt és szorongást okoz, ami csökkenti a motivációt, az elköteleződést, végül pedig az emberek elmennek a cégtől.
Léteznek hosszabb távú hatások is, amelyek végigkísérhetik a munkavállalókat egész pályafutásuk során. Ha ugyanis valakit túl sokáig mikromenedzselnek, végül képtelenné válik az önálló feladatvégzésre, nem fog tudni kilépni a komfortzónájából, rezilienciája drasztikusan csökken. A kreativitás, a kritikus gondolkodás és a magabiztosság minden szervezet és egyéni karrier fejlesztésének is a kulcsa.
Ráadásul maguk a mikromenedzserek sem járnak jól.
Mivel a home office megváltoztatta a munkahelyeket, a vezetők új módszereket kerestek a csapataikkal való kapcsolattartásra, például arra, hogyan értékeljék a jó teljesítményt, ha fizikailag nem látják, mi is történik valójában.
"Ez egy tanulási folyamat" - mondja De Stobbeleir. Szerinte a távmunka és a hibrid munkavégzés általánossá válásával a helikopter-főnökök idővel valószínűleg megnyugszanak, és megtanulják, hogyan alakítsanak ki bizalmi légkört a távollévőkkel is.
Alison reméli, hogy ez így lesz. Addig is részt vesz a napi Zoom megbeszéléseken, és a lehető legudvariasabban válaszol a folyamatosan érkező e-mailekre. Reméli, hogy egy ponton a főnöke rájön majd, hogy képes elvégezni a munkáját anélkül, hogy állandóan a válla fölött lebegne. Egyelőre azonban ez az idő még nem jött el.
Fordította: Willin-Tóth Kornélia
Fotó: unsplash.com
- 2023.02.16Lean black belt képzés A képzés során a résztvevő megismerhetik azokat a haladó és új lean módszereket, illetve az Ipar 4.0-hoz kapcsolódó fejlesztéseket, amelyek ráépülnek és kiegészítik a korábbi lean ismereteiket, ezzel szélesebb körben tudják a szervezetüknél folyó lean bevezetést támogatni.
Részletek
Jegyek
- 2023.02.16CX-Ray elégedettségfelmérés online workshop A munkahelyi hatékonyság az elégedett kollégákkal kezdődik! Skálázható, szűrhető eredmények - tudd meg, munkatársaid szerint, mik a valóban égető problémák!
Részletek
Jegyek
- 2023.02.23CX-Ray teljesítményértékelés online workshop Miért fontos a TÉR? Az egyértelmű egyéni és csapat célok és a folyamatos visszajelzés az elkötelezettséget és motivációt kiemelten meghatározó tényezők.
Részletek
Jegyek
- 2023.03.22recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Ismét egy olyan évet zárunk, amilyenben még nem volt részünk – az ESET szakértői szerint sosem látott szintet ért el a digitális eszközöktől... Teljes cikk
Az otthoni munkavégzés, vagy más néven home office egyre népszerűbbé válik a munkáltatók és a munkavállalók körében egyaránt. A home office... Teljes cikk
Mikromenedzserek mindig is léteztek, de a távmunka terjedésével egyre több helikopter-főnök keseríti meg alkalmazottai életét. Teljes cikk
- Ne engedd, hogy egy rossz főnök hátráltassa karrieredet! 6 napja
- Női kvóta - ezért kell 1 hete
- Miért beszélünk még mindig erről? 1 hete
- Így kezelik majd a cégvezetők a recessziót 2 hete
- Elmosódó határvonalak munka és magánélet közt - Kiberbiztonsági trendek a hibrid világában 2 hete
- Home Office 3 hete
- Így vegyük fel a harcot a munkahelyi figyelemeltereléssel! 3 hete
- Egérút az irodába - avagy miért vetett véget a Disney a home office-nak? 3 hete
- Ha egy vezető mobbingol - tehetetlen a HR? 4 hete
- A munkavállalói jóllét, a képzés és az adatelemzés lesz 2023 fókuszában: Schmidt Andrea, a Siemens Zrt. HR vezetője 1 hónapja
- Évközi béremelés és egyszeri juttatás is volt 2022-ben a dm-nél: Csoknyainé Horváth Gertrud 1 hónapja