HR vezetők rendkívüli helyzetben (8.) - Mihók Krisztina, Erste Bank
“Jó néhány tabu ledőlt most” - summázza az utóbbi két hónapot Mihók Krisztina. Az Erste Bank két nap alatt állította át online működésre 2500 fős központi csapatának több mint 90 százalékát. A HR vezető jelenleg végtelenített munkaidőben, otthonról dolgozik, és kisfia is rendszeres szereplője a csapatmegbeszéléseknek.
Kizárólag otthonról dolgozom, ahogy az Erste közel 2500 központi csapatának nagy része is. Eredetileg 2200-2300 kolléga járt be a Népfürdő utcai székházunkba, közülük azonban most csak kétszázan látogatják naponta személyesen az irodaházat. Főként a contact centerünk munkatársai, illetve néhányan az operációs és IT területekről, valamint a postázó személyzete. A fiókhálózatunk közel ezer fős csapatának jelentős része heti váltásokban végzi a feladatait: egyik héten bejárnak a fiókba, a másikban pedig otthon vannak ők is.
Valójában mindössze két nap alatt álltunk át a vírus miatt ilyen szintű otthoni munkavégzésre. Szerencsénk volt, ugyanis amikor a XIII. kerületi központi irodaházat tavaly felújítottuk, bevezettük a desk sharing rendszert is, ezért gyakorlatilag mindenki kapott céges laptopot. Ez igencsak megkönnyítette most a dolgunkat, és mivel a home office rendszere szintén működött már - a munkatársak a vezetőikkel történő egyeztetés során állapodhatnak meg abban, hogy ki, mikor és heti hány napot szeretne otthonról dolgozni -, a biztonsági protokollok is tökéletesen működtek. Ráadásul én vagyok az Erste pandémiás ügyekért felelős vezetője, így én már februárban nyakig merültem a lehetséges forgatókönyvek, a szükséges biztonsági intézkedések módszertanába.
A veszélyhelyzet kihirdetése egyáltalán nem ért minket meglepetésként. Aztán annyira lekötött a gyakorlati megvalósítás, hogy egyszer csak azt vettem észre, már hetek óta itthon ülök a kisfiammal és a férjemmel, miközben a világ kifordult a sarkaiból, én pedig száz százalékban online végzem a munkámat. Nyilván nem egyszerű egyszerre szakácsnőnek, anyának, társnak és vezetőnek lenni, de számomra nem is extra nehéz, és tele van új kihívásokkal, lehetőségekkel.
"Már mindannyian felismerjük egymás gyerekét a hangjáról"
Hogyan működnek együtt a csapatával? Milyen eszközöket használnak?
Nálunk az alapplatform a virtuális megbeszélésekre a Skype for Business, ezt a rendszert használjuk már két éve. Az IT gyorsan készített egy részletes segédletet minden funkció használatához. A vezetői csapatommal hetente kétszer tartunk megbeszélést, kéthetente rendezünk meetinget a teljes HR csapatnak, emellett rendszeresek az ügyvezetői egyeztetések is. Még szorosabbra fűztük az együttműködést a PR részleggel, heti 2-3 alkalommal mennek ki hírlevelek minden kollégának, emellett létrehoztunk egy pandémiás központi e-mailcímet is, amire a kollégák bármikor bármilyen kérdést, észrevételt küldhetnek. Egy külső szolgáltatón keresztül pszichológiai segítséget is nyújtunk annak, aki úgy érzi, szüksége van erre.
Szinte egyik napról a másikra álltunk át a Skype-alapú tréningekre és interjúkra is. Ez főként a belépő kollégákat segíti, és eddig nagyrészt személyesen zajlott. Ami az eddigi tapasztalatokat illeti, azt mondhatom, hogy lassan már mindannyian felismerjük egymás gyerekét a hangjáról. Állandó résztvevői lettek az online megbeszéléseknek, az én kisfiam például már többször felvilágosította a kollégákat a koronavírus elleni védekezés helyes lépéseiről és fontosságáról.
Online meetingen nehezen érzékelhető a kollégák reakciója
Mit volt a legnehezebb megszokni, megoldani a járványhelyzetben, és mihez volt a legkönnyebb alkalmazkodni?
Egyrészt folyamatosan figyelnem kell a járvánnyal kapcsolatos híreket, a kormányzati kommunikációt, miközben végzem a megszokott feladataimat. Őszintén szólva kicsit várom már, hogy ennek vége legyen. Amellett, hogy szakmai szempontból vannak pozitív hozadékai is ennek az időszaknak, a napok sűrűek és egybefolynak, nehéz véget vetni a munkaidőnek. Szokatlan és némiképp megnehezíti a helyzetemet az is, hogy nem látom olyan módon a kollégáim reakcióit, ahogy egy személyes megbeszélésen. Az online világban sokkal nehezebb kikövetkeztetni, hogy valamiről már eleget beszéltem, vagy várnak még valamit tőlem, illetve, hogy minden rendben van-e a másik félnél, esetleg szüksége van-e valamilyen segítségre, motivációra. Nekem hiányzik a személyes interakció.
Ugyanakkor bebizonyosodott az is, hogy rengeteg dolog, amit korábban ki sem próbáltunk, szuperül működik online, és ezzel most azok is szembesültek, akikben korábban sok volt a kérdőjel a home office-szal kapcsolatban. Jó néhány tabu ledőlt. Biztos vagyok benne, hogy sok mindent meg fogunk tartani a most kialakított rendszerből a járvány utáni időkben is. Ez vonatkozik az otthoni munkavégzésre, a toborzásra és a tréningekre is.
Nagy volt a sikere a Veletek vagyunk! kampánynak
Milyen, a munkavállalókra vonatkozó intézkedéseket hoztak a járványhelyzet kapcsán?
Kiemelten ügyelünk a bankfiókokban dolgozó munkatársaink egészségére. Maszkokkal, kesztyűkkel, fertőtlenítő szerekkel láttuk el őket, és már minden fiókunkban plexifalak védik őket. A központi irodába bejárók hétköznapjait transzferbuszokkal, a parkolóház ingyenessé tételével segítettük, és az összes céges autót rendelkezésre bocsátottuk. Aki inkább a saját gépkocsiját használja, annak pedig költségtérítést biztosítunk. Az volt a cél, hogy minél kevesebb ember kényszerüljön a tömegközlekedés használatára.
Ügyelünk arra is, hogy mindenkinek maradjon szabadsága az év hátra levő részére is. A gyermekeiket egyedül nevelő, így dolgozni most nem tudó kollégáknak egy nap szabadság után további egy nap állásidőt, azaz lényegében extra szabadságot biztosítunk. Ők egyébként kevesen vannak.
Veletek vagyunk! kampányunk, amivel a fiókokban dolgozó kollégák erőfeszítéseit is elismerjük, óriási sikert aratott, nem csak az Erste-dolgozók, és ügyfeleink, hanem a versenytársaink körében is. Több konkurens bank is gratulált a kezdeményezésünkhöz.
Mik az eddigi tapasztalatok, visszajelzések a munkatársak részéről?
Készítettünk egy felmérést erről, és egy hét alatt közel 2000 válasz érkezett. Amit mindenképpen kiemelnék, az az, hogy rengeteg kolléga szeretne önkéntes, jótékony célú tevékenységekben részt venni az idősek támogatásán át a nehéz helyzetbe került munkatársaink segítéséig. A legtöbben komfortosan érzik magukat a home office-ban, mert a visszajelzések szerint majdnem 80 százalék el tudja képzelni, hogy hosszú távon is otthonról dolgozzon legalább heti 2-3 napot. Sokaknak hiányzik az iroda és a többiek, de mindössze 4 százalék menne vissza már holnap dolgozni. Felpezsdült a klubéletünk is, folytatja munkáját a kötő-, társasjáték, e-game és jógaklubunk is, természetesen most a világhálón működve. Online borkóstoló csapatunk is van már. HR vezetőként úgy gondolom, ebből a közösségi erőből később rengeteg jó dolgot kovácsolhatunk.
Százával kapják a CV-ket, de informatikust és vezetőt nehéz találni
Terveznek-e a következő időszakban változtatást a toborzási módszereikben, és látható-e már az, hogy az otthoni munkavégzés módszerekből mi az, ami hosszú távon is része maradhat a vállalati működésnek?
Mindaz, ami megkönnyíti a kollégáink életét, és motiválja őket, hosszú távon is része marad a működésünknek. Ha megspórolhatunk valakinek napi 2-3 óra munkába járást, miközben ő ugyanolyan hatékonyan látja el a feladatait, mint korábban, miért ne tennénk meg? A következő időszakban különösen fontos lesz, hogy egy munkahely képes legyen home office lehetőséget biztosítani, és erre mi képesek vagyunk. Ez nagy előny lesz az átalakuló munkaerőpiacon. Bizonyos területeken - például a contact centerünkben, ahova most az átlagosnál közel kétszer több ügyfélmegkeresés érkezik - bővítenünk kellett a létszámot az elmúlt időszakban. Ezt egyelőre más területen dolgozó kollégák átirányításával oldottunk meg, de folyamatos felvételeket tervezünk ezen a területen.
Nagyon sok és nagyon jó jelölt van most a piacon. Nem csak már elbocsátott emberektől kapjuk százával az önéletrajzokat, hanem olyanoktól is, akiknek inog az állása, vagy nem elégedettek a munkáltatójuk vírushelyzetre adott válaszával. Az IT pozíciókra viszont nem lett egyszerűbb a toborzás, ott még azok a jelentkezők is kivárnak, akik korábban érdeklődtek az Erste iránt, hiszen a mostani válság ezt a piacot érinti legkevésbé negatívan.
Vezetőt keresni és találni szintén extrém nehéz most, hiszen egy online interjún szinte képtelenség felmérni, hogy az illető valóban beleillik-e a csapatba. Egyelőre motivációs és csapatépítési szempontból sem könnyű a vezetők helyzete, ugyanakkor számos dologról kiderült az elmúlt hetekben, hogy nagyon is jól működik kizárólag online térben. A járvány elmúltával ezeket fogjuk kombinálni a már bevett technikáinkkal.
Sorozatunk eddigi válaszadói (időrendi sorrendben):
Széll Hajnalka - Auchan Magyarország
Bessenyei Zsolt - Pick Szeged
Kreiter Éva - Dreher Sörgyárak
Szeleczky Noémi - Libri Bookline
Bauer Dávid - MOL Nyrt.
Steványik Tamás - ELMŰ-ÉMÁSZ
Friedl Zsuzsanna - Magyar Telekom
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Megszünteti a Mol az otthoni munkavégzés szabályzatát, és a Mol csoport egészében a rendszeres irodai jelenlét válik alapértelmezett munkavégzési... Teljes cikk
Egy floridai vasúttársaság coworking terekké alakítja állomásait és vonatait, hogy az utasok útközben is hatékonyan dolgozhassanak. A távmunka új... Teljes cikk
Navigating Hybrid Work, azaz "a hibrid munka világa" címmel készült kiállítás az angliai Oxford Brookes Egyetem Think Human (Gondolkodj emberként)... Teljes cikk
- Mondjuk ki végre, milyen fájdalmas árat fizetünk a rugalmas munkáért! 4 napja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Németh Kinga, Audi Hungaria Zrt. 4 napja
- Ezek a legnagyobb kihívások a hazai vállalkozások számára 5 napja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szalavics Mariann, Nemzeti Adó- és Vámhivatal 1 hete
- Ebben az országban használják a legtöbben az AI-t a HR területén 1 hete
- 5-ből 3 munkáltató szerint a soft skill-ek fontosabbak, mint valaha 1 hete
- Új felsővezetők csatlakoztak a Rossmannhoz 1 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szijjné Kállai Ildikó, SPAR 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Dobi Kitti, MBH Bank 2 hete
- Felmérés: az otthonról dolgozó alkalmazottak kevésbé valószínű, hogy fizetésemelést vagy előléptetést kapnak 3 hete
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 3 hete