Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 5 éve

Dolgozói elégedettség: orvoslátogatókat kérdeztek munkájukról

Jelen helyzetben kritikus kérdés, hogyan élik meg a változásokat az orvoslátogató szakma képviselői, mit gondolnak jövőjükről, és miként tekintenek a digitális megoldásokra. Egy kutatásból kiderül, a jövedelmi lehetőségekkel jobban, a HR menedzsmenttel kevésbé elégedettek a szakmabeliek. Úgy tűnik, nemcsak a marketing, de a humánerőforrás területén is izgalmas, kihívásokkal teli időszak elé néz a gyógyszeripar.

Kétségtelen tény, jelentős átalakuláson megy keresztül a gyógyszeripari marketing. A Széll Kálmán terv orvoslátogatókat érintő változása nem csak plusz terheket ró a gyógyszercégekre, de az eddigiekhez képest még inkább előtérbe helyezi a költséghatékonyság kérdését. Sok cég a létszám jelentős csökkentésére kényszerült, a hatósági jelentések alapján 2011 júniusa óta mintegy 1.000 fővel kevesebb képviselőt regisztrálnak.



Mindemellett hazánkban is érzékelhető az a globális trend, amely az orvosokkal, patikusokkal történő kommunikációban egyre inkább az alternatív csatornák megjelenését, használatát helyezi előtérbe - vagy legalábbis ezek alkalmazásával kapcsolatosan megfontolásra készteti az érintett szakembereket.

Egy ilyen helyzetben kritikus kérdés, hogyan élik meg a változásokat a képviselők, mit gondolnak szakmájuk jövőjéről és hogyan tekintenek a digitális megoldásokra. Mindezek vizsgálata céljából a Szinapszis Kft. a Ventivvel közösen 2012 augusztusában online kérdőíves kutatást végzett az orvoslátogatók körében. A mintegy 1.600 kiküldött meghívóra 207 látogató válaszolt, originális és generikus cégek látogatói egyaránt részt vettek a felmérésben. A részvétel önkéntesen és természetesen anonim módon zajlott.



Bizonytalan légkörben érzik magukat a látogatók

A gyógyszeripari változásokat 10-ből 7 látogató proaktívan követte, de az érdeklődés fokát az iparágban eltöltött évek száma jelentősen befolyásolja, az idősebbek aktívabbak ebből a szempontból. 10-ből 9 látogató munkahelyén is érzi az intézkedésekkel kapcsolatos negatív hatásokat, többségük drasztikusan hátrányos következményekről számolt be. Talán nem meglepő, hogy 70 százalékuk teljesen elutasítja a vonatkozó egészségpolitikai lépéseket, és még azok szükségességével sem ért egyet, az azonban érdekes tény, hogy az idősebb, gyógyszeriparban régebb óta dolgozó látogatók jellemzően jobban támogatják a megszorítások valamilyen szintű szükségességét.

Általában véve a képviselők helyzetüket bizonytalannak ítélik, és nehéznek, sokan irreálisnak tartják a menedzsment által támasztott elvárások teljesíthetőségét. Habár szinte mindannyian érzik a szakmájukat érintő változás előszelét, az orvoslátogatást - talán úgy is fogalmazhatnánk: még mindig - a gyógyszeripari marketing nélkülözhetetlen elemének tartják.

A jövedelmi lehetőségekkel jobban, a HR menedzsmenttel kevésbé elégedettek

A kutatás külön kérdésben vizsgálta, mennyire elégedettek a látogatók munkájukkal különböző szempontok alapján. Első helyen a jövedelmi megbecsültség áll, ezzel a látogatók igen komoly, 82 százaléka elégedett. A demográfiai bontások alapján a gyógyszeriparban töltött évek számának növekedésével szignifikánsan nő azok aránya, akik kedvezőnek ítélik helyzetüket fizetési lehetőségeik tekintetében (a legfiatalabbak körében 68, míg a legidősebbeknél 91 százalék arányuk).

Ugyancsak kevésbé éri kritika a munkakörülményeket, amelyről az orvoslátogatók közel 70 százaléka pozitívan vélekedett, főként az originális cégnél dolgozók (esetükben 75 százalék volt az elégedettek aránya, míg a generikus vállalatnál dolgozók 58 százalékáról mondható el ugyanez).

Megoszlanak a vélemények ugyanakkor a dolgozói légkört illetően, amelyről 10-ből 6 látogatónak pozitív, 4-nek inkább negatív véleménye van, és még jobban megosztott a társaság a szakmai fejlődési lehetőségek valamint a HR menedzsment tekintetében, mely utóbbiakkal minden 2. válaszadó elégedett a munkahelyén. Érdekesség, hogy az említett két szempont megítélése a gyógyszeriparban több mint 10 éve dolgozók esetében a legrosszabb (37 százalék elégedett), míg az ennél kevesebb ideje alkalmazásban lévők esetében lényegesen jobb a helyzet (60 százalék elégedett).

Iskolázottság szempontjából egyértelműen érzékelhető, hogy az ápolónő/védőnő végzettségűek számára az orvoslátogatói munka mind a szakmai fejlődési lehetőség, mind a HR menedzsment szempontjából kiugrási lehetőséget jelent és ennél fogva lényegesen pozitívabb megítélés alá esik, szemben egy orvos/gyógyszerész képviselővel, aki helyzetét - különösen a munkakörülményeket - rosszabbnak ítéli.



Kihívások előtt a gyógyszeripari menedzsment

A kutatás eredményei alapján érzékelhető látogatói hangulat egyértelműen rámutat arra, hogy az elkövetkező időszak a gyógyszeripari HR szakemberek számára is tartogat feladatokat. A megmaradt látogatók esetében a válság menedzselése, az egyéni fejlődési-karrierlehetőségek támogatása mindenképpen előtérbe kerül. Az is jól látható, hogy az orvoslátogatók "anamnézise" - úgy, mint a gyógyszeriparban eltöltött éveinek száma, szakmai tapasztalata, de különösen végzettsége - döntően befolyásoló, ezek alapján ugyanis egyénileg eltérő menedzselésre, coachingra lesz szükség.

A kutatási adatokat Berey Zita, a Garda Consulting Kft. ügyvezető igazgatója is megerősíti, aki munkája során a gyakorlatban is tapasztalja a változások HR vonatkozású szeleit. "Míg a korábbi években a látogatói tréningek az egységes kommunikációra és az eladástechnika csiszolására fókuszáltak, addig a mostani trendek egészen más megközelítéseket helyeznek kilátásba. A képzések végén kitöltött programértékelő lapok eredményei alapján nyilvánvaló, hogy a látogatók érdeklődése a készségfejlesztésről az önismereti eszközök, a stresszkezelési technikák és kiégést megelőző programok felé fordult. Az egyéni fejlesztési lehetőségek, mint a coaching vagy az On the Job Training is beelőzte a hagyományos tréningeket. Új elemként jelent meg a szupervízió, azaz a szakmai személyiség mentális karbantartása."

A fentiek alapján elmondható, hogy nem csak a marketing, de a humánerőforrás területén is izgalmas, kihívásokkal teli időszak elé néz a gyógyszeripar.

Kiss Katalin
Szinapszis Kft. kutatásvezető
Follow hrportal_hu on Twitter

Fokozódó munkaerő-válság - lesz-e rá megoldás?

Minden jel arra mutat, hogy a jövőben sem lesz könnyebb munkaerőt szerezni a magyar munkaerőpiacon, sőt a probléma mélyülni fog még a robotmunkatársak megjelenésének ellenére is. Egy friss elemzés szerint 2035-re Magyarországon 900 ezer fővel leszünk kevesebben, mint ahányan most vagyunk. A gazdaságilag aktív állomány 650 ezer fővel lesz kevesebb. A munkáltatóknak a piacon maradás érdekében új módszerekkel kell toborozni, illetve minél jobb stratégiával munkaerőt megtartani. A megoldás kulcsa az oktatás átalakításában és a tudatos szervezeti működésben van, a humán vonal szerepe felértékelődik. Sokkoló adatok, új trendek, best practise-ek és jó tanácsok hangzottak el a témában a Piac & Profit által megrendezett Munkaerőhiány 2018 című konferencián. tovább..

További cikkek
200 milliós adócsalást követhetett el egy borkereskedő cég

A NAV gyanúja szerint 200 millió forint adót csalt el egy tizenegy emberből álló borral kereskedő és fuvarozással foglalkozó bűnszervezet. Ügyüket... Teljes cikk

Távozik a Magyar Telekom vezérigazgatója, magyar szakember váltja

Távozik a társaságtól a Magyar Telekom Nyrt. vezérigazgatója, Christopher Mattheisen, az új vezérigazgató Rékasi Tibor lesz - írja az MTI. Teljes cikk

Az európaiak többsége elégedett életkörülményeivel

Az európaiak többsége általában véve elégedett az Európai Unióban biztosított életkörülményekkel, ugyanakkor sokan aggodalmukat fejezik ki az... Teljes cikk

Mészáros Lőrinc lemond a polgármesterségről, üzleti ügyeivel foglalkozik

Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester lemond tisztségéről, hogy kizárólag gazdasági érdekeltségeire koncentráljon. Az üzletember... Teljes cikk

Megválasztotta első női elnökét a Német Szociáldemokrata Párt (SPD)

Megválasztotta első női elnökét vasárnapi wiesbadeni kongresszusán a Német Szociáldemokrata Párt (SPD), a kormánypártot ezentúl Andrea Nahles... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár