Az élménytervezés komplex, holisztikus folyamat

Az élménytervezés esetében az egész szervezeten belül változást kell előidézni, de hogyan működik ez egy nagyobb multinál? Kalmár Elvíra azt tanácsolja, hogy ha tudjuk, mit szeretnénk elérni, mi a stratégiánk, akkor a szervezetnél érdemes átnézni, hogyan szervezi magát a cég, milyen struktúrában osztjuk el a hatalmat, milyen az elismerési (pl. bérezés, jutalmazás) és a visszajelzési rendszerünk, milyen viselkedést erősítünk ezzel. Ez egy nagyon komplex dolog, amelyhez a szervezetek általában nem szoktak egyszerre hozzányúlni. Szerinte ritka eset, ha a szervezet végiggondolja, hogyan működik most, és hogy ez passzol-e a küldetési stratégiához. Azt is hozzátette, hogy a változás csak legfelülről tud elindulni, de ha a mindset váltás megtörténik, akkor az a vezetőség minden döntését át fogja hatni, így előbb-utóbb az egész szervezetre is hatással lesz. Ha viszont az érték csak vallott érték és nem követett, akkor semmi nem fog változni.

Az egész szervezeten átívelő változás kapcsán Duca Andrea megjegyezte, hogy a kommunikációs ügynökség ügyvezető partnereként több kultúraváltó szervezetet látott pl. a home office bevezetésével, és azt tapasztalta, hogy tudatos, lassan építkező és nem hirtelen váltásra van szükség.
„#lovemyjob” - A pozitív munkavállalói élménynek erős a bevonzó hatása
Számos kutatás bizonyította, hogy az ügyfélélmény rendkívül nagy korrelációt mutat a dolgozói élménnyel. Sok cég kifejezetten csak az alkalmazotti élményfejlesztésre fókuszál, mert tudják, hogy ha ez az élmény nagyon magasan van, akkor ez az ügyfél-elégedettségre is hatással lesz. De milyen konkrét hatásai lehetnek a pozitív munkavállalói élménynek az üzletre?

Az NN biztosító Talent Acquisition Department vezetője szerint az élménytervezés legfontosabb üzleti előnye a toborzás költségcsökkentésében érhető tetten. Látva azt, hogy egy cég mennyit költhet toborzásra, kampányokra, hirdetésekre, a leghatékonyabb eszköz a belső ajánlás, mégis a vállalatok a büdzsé csupán 9%-át költik erre. Ha élménytervezésről beszélünk, akkor a legerősebb toborzási csatornák maguk a munkatársak. Ha ők elégedettek, nagyon szívesen ajánlanak baráti körből is új munkavállalókat. Később ez a mindennapi tervezésben is érezteti a hatását, hiszen nem kell betanulnia új embereknek. Szerinte számszerűsíthető az a konkrét hiány, amit egy tehetséges munkavállaló elvesztése jelent amiatt, hogy nem a kívánt élményt kapja.
Duca Andrea hasonlóan látja a helyeztet, szerinte a vállalatok jó munkaerőért folytatott versenyében kell valami extra, ami az employer branding szakemberek által kontrollálatlan csatornákon jön - a barátokon vagy a közösségi médián keresztül. Ha azt látjuk, hogy a munkavállaló pl. #lovemyjob hashtaggel pozitív munkavállalói élményeket oszt meg a saját oldalán, akkor annak nagyon erős a bevonzó hatása.
Kommunikációs szempontból nagyon fontos, hogy tudják az emberek, mi történik a céggel - emelte ki végül Radó András, hiszen ha a munkavállaló nem találja meg az információt a hivatalos csatornán, akkor keresni fog más csatornát, de nem biztos, hogy a jó és pontos információhoz jut hozzá. A Wizz Air vállalati kommunikációs szakembere szerint nagyon nagy megtartási ereje van annak, ha folyamatosan tájékoztatják a munkavállalókat, különösen a közösségi média korában, ahol az emberek információra való éhsége rendkívül magas.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Élményfókuszú HR: A munkavállalói élménytervezés rögös út, de el kell rajta indulni
2. oldal - Az élménytervezés komplex, holisztikus folyamat