kapubanner for mobile
Gyimóthy Éva
Megjelent: 10 éve
A szerzőről ▼

Érzett valaha flow-élményt munka közben?

A CEU Üzleti Kar leadership kutatói csoportjának legújabb eredményei szerint a flow megteremtése a munkahelyeken kevésbe annak kérdése, hogy vicces szlogeneket írunk ki az iroda falára vagy egyéb hasonló „pozitív légkört árasztó intézkedéseket”teszünk. Ehelyett olyan munkát érdemes kialakítani, amiben a dolgozó felfedezheti örömét, sőt értelmét, továbbá minél vonzóbbá kell tenni a munka feltételeit. De legalább ennyire fontos a szervezet légköréhez leginkább illeszkedő munkatársak kiválasztása, valamint a cég értékrendjének közös meghatározása és újra alkotása - mondta portálunknak Dr. Buzády Zoltán. A CEU Business School egyetemi docense kitért egy világra szóló és máris díjnyertes videojáték alapú vezetésfejlesztésre is, melynek célja épp a flow-alapú vezetés ismertetése. De lássuk mi is ez.

Úgy értesültem, flow-menedzsmenttel is foglalkozik, könyvet is írt, amely világszerte nagy visszhangot váltott ki és épp most volt Csíkszentmihályi Mihály előadása a CEU-n. Honnan jött a könyv ötlete?

Két kollégámmal írtuk a könyvet, amihez Mihály is hozzájárult egy fejezettel. Azért jött el hozzánk, hogy a könyvbemutatón jelen lehessen, mert nagyon érdekli, hogy az inkább pszichológiai gondolatait, modelljeit, hogyan is lehet konkrétan a vezetésben is alkalmazni. Én pedig éppen ezzel a kérdéssel foglalkozom már lassan másfél évtizede: miként tehetjük tartósan motiválttá, kreatívvá és boldoggá a beosztottakat, hogy az a szervezet és tágabb környezet javára is válhasson. Tehát erről írtuk a könyv egy részét – a másik része pedig egy konkrét vezetésfejlesztési eszközről, egy játékos vezetési szimulációról szól. Tudja, ez manapság nagyon trendi téma, de eddig én kevés tényleg jó alkalmazást láttam. Ezt a menedzserdiákjaim pedig nagyon megszerették. A könyvbemutatónkon többen lelkesen ezt osztották meg a közösséggel.

Az előadás a flow üzleti alkalmazásának lehetőségével foglalkozott, bemutatva annak a „Good Business” néven futó, valódi döntéshozókkal készült interjúkból kiindult több éves projektnek, majd később könyvben is megjelent eredményeit. Most azt vizsgálták, hogy vezetési szempontból melyek a fő okai annak, hogy a szervezetben alacsony vagy magas a flow. Mit találtak?

Könyvünkben elsőként írtuk le azt az üzleti etikai keretrendszert, amely az összes kimagaslóan sikeres interjúalanynál és az általa vezetett cégnél megfigyelhető volt:

1) Önző okokból ne cselekedjél olyat, ami másnak kárára lehetne!
2) Úgy segíts másoknak, hogy minél gyakrabban Flow-állapotba kerülhessenek!
3) Törekedj arra, hogy a saját munkádon túlmutassál, azaz valamilyen társadalmi többletet tudjál teremteni és alkotni!

Ezek így együtt segítették elő a jó érzést, a szervezeti teljesítményt és a társadalmi harmóniát.

FLOW-Leadership etikai keretrendszere – az ábra forrása a „Missing Link Discovered” c. könyv © Aleas, 2015

Az egyik gyakori hiba, hogy a feladatok elvégzésének ritmusa nem a résztvevőkhöz, hanem külső igényekhez igazodik. Hogyan lehet például ezen segíteni?

Igen, hallom, látom és tapasztalom ezt. Szerintem a beosztottnak és a vezetőknek ezen a problémán is közösen kell dolgozniuk. Olyan feladatokat kellene találniuk, hogy a flow-állapot szempontjai teljesülhessenek, melyek a következőek:

1) a célok legyenek egyértelműen megfogalmazva, és azok az illető képességeivel legyenek összhangban
2) legyen lehetséges, hogy erősen és tudatosan koncentrálhassunk a feladat megoldására - azaz lehetőleg semmi és senki ne zavarjon minket egy jó ideig
3) jellemző a flow-állapotra a tudatos észlelés megszűnése, az önfeledt munkavégzés
4) eltorzul az időérzékelésünk
5) nagyon fontos, hogy azonnali visszajelzést kapjunk a tevékenységünk hatásaira
6) szintén fontos, hogy az egyén képességei és a feladat nehézsége közt relatív egyensúly legyen, azaz a feladat ne legyen se túl könnyű, se túl nehéz
7) a munkát végző érezze, hogy a szituáció felett kontrollja van
8) olyan legyen maga a tevékenység, hogy az a munkát végző személyt belülről is jutalmazza, ezért nem érzi azt majd annyira megterhelőnek
9) ekkor gyakran előáll maga a flow-állapot, amikor is az illető teljesen elmerül éppen tevékenységében és minden figyelmét arra összpontosítja.

Buzády Zoltán
Szóval próbáljunk ezek szempontok mentén keresni magunknak munkát illetve vezetőként e szerint delegáljunk.

Az olvasóinkat bizonyára az is nagyon érdekli, hogy maga a flow-élmény kiterjeszthető-e szervezetekre is. És ha igen, hogyan?

Igen, a munkahelyen is lehetséges a flow-élmény. Sőt, Csíkszentmihályi alapmunkája az, hogy az ember miként lehet kreatív (alkotó) és ez vezethet el egy fajta boldogsághoz. Az új kutatási eredményeink szerint a flow megteremtése a munkahelyeken viszont kevésbe annak kérdése, hogy milyen barátságos, „jó kedvet árasztó” eszközöket helyezünk el a munkahelyünkön, vagy milyen vicces szlogeneket írunk ki az iroda falára. Manapság terjed egy fura „flow-kultusz”. Ez ennél kicsit összetettebb, de véleményem szerint mégis kivitelezhető tényezők mentén kell haladnunk: olyan munkát kell kialakítani, amiben a dolgozó felfedezheti a munka értelmét. Vonzóvá kell tenni a munka feltételeit (társadalmi, anyagi, működési). Továbbá olyan munkatársakat kell kiválasztani, akik pozitívan hatnak a szervezet légkörére, moráljára. Végül meg kell határozni és el kell magyarázni az értékrendet a munkatársaknak és a gyakorlatban is használni kell.

Egyébként sem mondja senki, még maga Csíkszentmihályi professzor sem, hogy “kolbászból, mondhatnám, flow-ból van a kerítés”. Tehát sajnos vannak olyan szükséges feladatok, amelyek nem okoznak flow-t. A lényeg inkább, hogy a munkafeladatok átalakítása, a beosztott és a munkakörülmények adottságaihoz illesztése legyen egy folyamatos gyakorlat.

És van még egy kicsit meghökkentő üzenetem is, ami mindebből következik: ha a vezetőnek mindezek után sehogy sem sikerül egyensúlyt teremtenie a beosztott képességei és elvégzendő feladatok közt, akkor az is elképzelhető, hogy csak az a megoldás marad, ha az illető másik munkahelyre megy dolgozni.

A Flow-Leadership kutatásai és a szimulációs játék fejlesztése során mára egy 29 elemből álló rendszert alkottak meg, amely minden, a flow-alapú vezetéshez szükséges kompetenciát magában foglal. Melyek a legfontosabb a flow megtapasztalásához?

Számos és különböző vezetői készségeket csoportosító és akár felmérő rendszer létezik. Csikszentmihalyi „Good Business” kutatásai és könyve alapján azonosítottuk be a 29 vezetői készséget.

A flow szempontból ebből a 29-ből viszont 4 kimagaslóan fontos vezetői készség, mivel ezek teremhetik meg a beosztottnak a flow-hoz szükséges előfeltételeket:

1) A vezető ügyeljen a feladat és a beosztott készségei közötti egyensúly megtartására (ld. fent 6. pont)
2) A vezető adjon kellő gyakorisággal közvetlen visszajelzést a beosztott munkájára vonatkozóan (ld. fent 5. pont)
3) Olyan új feladatokat adjon ki a vezető, amely illeszkedik a beosztott személyiségéhez és készségeihez (ld. fent 6. pont)
4) A vezető vázolja fel a beosztottaknak a stratégiai távlatokat és konkrét elérendő célokat (ld. fent 1. pont)

A FLIGBY vezetői szimulációban konkrétan mért készségek - az ábra forrása a „Missing Link Discovered” c. könyv © Aleas, 2015

És vajon miért fontos ennyire a flow az üzleti világban? Mi változott meg?

A mai kor embere, és különösen a fiatalabb generációk az iparosodás időkben élt beosztottakhoz képest teljesen más jellegű és minőségű vezetést várnak el, mivel elsősorban a tudásukkal és nem a fizikai erejükkel dolgoznak. Ezért érdemes most a flow-alapú vezetési módszereket megismerni, megtanulni és gyakorolni. Én magam is ezen a folyamaton mentem végig és mondhatom, teljesen másképp tartom vezetőfejlesztési óráimat. Már nem igazán „oktatok” a hagyományos értelemben, tanulócsoportjaimat inkább „flow-ba helyezem”. Így sokkal többre jutunk együtt.

Hogyan kell ezt elképzelnünk?

Amikor húsz évvel ezelőtt doktoranduszként oktattam, akkor a diákoknak a tudást érdekes nemzetközi cikkek segítségével adtam át. Ehhez képest most az óráimat úgy kell tartsam, hogy az motiváló legyen és a tanulás-érdeklődés fennmaradhasson. Egyik eszközöm ez a vezetésfejlesztési játék lett, ami a flow ismertetésére is vonatozik.

Kérem, meséljen még egy kicsit a hogyan kapcsolja össze a flow-leadership-serious gaming témákat az óráin?

Manapság teljesen más eszközöket használok, hogy az új, flow-alapú vezetési módszereket ismertessem. Erre fejlesztette ki az ALEAS, Csíkszentmihályival szorosan együtt működve, az ő hivatalos vezetőképzési koncepcióját, a FLIGBY-t. Ebben a videojátékban a diákjaim vagy a tréning résztvevők egy borászat ügyvezetőjeként folyamatos probléma megoldó döntéséket kell hogy hozzanak: egyszer leáll a préspumpa, máskor a termék portfolióról kell stratégiai döntést hozni az általa vezetett csapatnak, megint máskor pedig személyzeti döntésekkel traktálják, nem beszélve a munkahelyeken szokásos személyeskedések és emberi játszmákról. A film és a történet szerteágazik a játékos által meghozott döntései szerint. Közben a játék rendszer folyamatosan visszajelzést ad a 7 vezetői team tagok flow-állapotáról, a csapatban uralkodó légkörről, a cég pénzügyi állapotáról és a fenntarthatósági mutatóról, ami szerintem megint teljesen egyedül állóan modern vezetési szempont. A játék összességében 7-9 órát vesz igénybe, azt javasolom, hogy ezt 2-3 hétre elosztva végezze el mindenki, s nem egyben. Pedig gyakran fékezhetetlen játék flow-ba is kerülhetnek. De ez így van rendjén.

A jövőre tekintve pedig folytatom ezt a kutatási irányzatomat, sőt szívesen várom mindazokat, akiket a flow és vezetés kapcsolatai „flow-ba” hozzák.

Milyen típusú cégek érdeklődnek ennyire a munkavállalók mentális állapota és motivációja iránt?

Fontos tudni, hogy én elsősorban kutató-oktató vagyok, nem tréner vagy hasonló. Olyan típusú szervezetek érdeklődnek, amelyek a flow-alapú megközelítést magukévá szeretnék tenni, sőt az USÁ-ban vagy egyéb országokban olyanok, akik már ebbe a folyamatba már régebben elszánták magukat és már megvalósítják.

Ezek szerint van igény a cégek részéről, hogy motivált, kreatív, boldog munkavállalóik legyenek?

Igen, de hát ez nem megy olyan könnyen, csak úgy magától. Mint általában mindennel, ezzel is foglalkozni kell, tudatosan, strukturáltan és talán a legfontosabb sikertényező az, hogy először a cégvezetőnek kell megértenie a flow elmélet és annak gyakorlatának lényegét.

Mi történik akkor, ha egyáltalán nem foglalkoznak ezzel a cégek?

Attól még akár szépen zajlik tovább az élet és üzletmenet. Nagy pozitív elmozdulások se várhatóak hosszútávon. De valószínűsíthető a tehetségek elvándorlása, és így lényegében egy lebutult, nem hatékony cég alakul ki – szépen észrevétlenül. De van alternatíva. Csíkszentmihályi Mihály eredetileg is ezt a kérdést kezdte vizsgálni: mi annak az oka, hogy az élet viszontagságai ellenére is vannak olyan emberek, akik változtatnak a jobb irány felé, alkotnak és végeredményként boldogok. Mindenki maga dönt.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Bértranszparencia másképp

Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk

Több mint ezer munkavállaló távozott a MÁV-tól, ide igazolt

Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk

Mennyit keresnek a marketingesek 2025-ben?

Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk