kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

"Fókuszáljunk a megoldásra!" - egy workshop a tapasztalati tanulás jegyében

Átélni, átadni a megoldás élményét - ez volt a célja Daniel Meier svájci coach megoldásközpontú team-coaching workshopjának. Rövidebbé, hatékonyabbá és tartósabbá tud válni a coaching folyamat csapatok esetében is, ha a probléma boncolgatása, az okok, akadályok és felelős keresése helyett rögtön a megoldáson kezdünk el dolgozni. Szilágyi Miklós írása.

A Coaching Határok Nélkül 3. évad programsorozata Daniel Meier svájci coach megoldásközpontú team-coaching workshopjával indult. Daniel kevés összekötő szöveggel és sok gyakorlattal (egyéni, két illetve több fős csoportos feladatokkal, majd azok plenáris megbeszélésével) magyarázta el, illusztrálta, érzékeltette, miként működik, hogyan hat az a bizonyos 'Megoldáskör', amit egy évtizede sikeresen alkalmaz csapatok, csoportok támogatására.

Rövid bevezetőjében Daniel a megoldásközpontú megközelítésnek arra az alapvető jellemzőjére hívta fel a 'Megoldáskör csapatok' (Solution Circle for Teams) figyelmét, hogy rövidebbé, hatékonyabbá és tartósabbá tud válni a coaching folyamat csapatok esetében is, ha a probléma boncolgatása, az okok, akadályok és felelős keresése helyett rögtön a megoldáson kezdünk el dolgozni.


A megoldásközpontú megközelítés sok könyvben, kutatásban és alkalmazásban is megjelenő többféle megalapozó elvéből Daniel négyet emelt ki, melyekre team-coaching munkáját alapozza:

  • Fókuszáljunk a megoldásokra! Ha 'problémanyelven' a problémáról beszélgetünk, egyre többet fogunk megtudni a problémáról, ha a 'megoldásnyelven' a megoldásról beszélgetünk, egyre többet fogunk megtudni a megoldásról. Azokban az esetekben, amikor a kommunikációnak, egyáltalán az emberi pszichének szerepe van (ellentétben az elromlott autó vagy fürdőszobai csap esetével, amikor bizony meg kell keresni a hiba okát), nem igaz az a tétel, hogy a megoldás és a probléma összefügg egymással, azaz, hogy a megoldás függ a probléma okának megtalálásától.
  • Építkezzünk a sikerekből! Ha valami működik, csináljunk belőle többet (és ha nem, csináljunk helyette valami mást)!
  • Világítsunk rá az erőforrásokra! Segítsünk megtalálni a releváns erősségeket, erőforrásokat, képességeket, készségeket, amelyek hasznosak lehetnek a megoldás keresésében és végrehajtásában.
  • Keressünk új perspektívákat! Változtassuk meg figyelmünk fókuszát (átkeretezés, alternatívák számának, minőségének növelésének támogatása).

    Daniel Meier több nyelven kiadott ezzel foglalkozó szakkönyvét nemrég magyarul is kiadták ('Teamcoaching - Csapatok megoldásközpontú támogatása a gyakorlatban', Solutionsurfers, 2013).

    A workshopon nyilván nem lehetett idő a Megoldáskör összes, nyolc lépésének bemutatására a gyakorlatban (amelyek természetesen bőven kifejtve, példákkal illusztrálva megtalálhatóak a könyvben), de álljon itt 'bemelegítésül' mind a nyolc lépés:

    1. Keretek - Előkészíteni a terepet (egyértelművé tenni és biztosítani a kommunikációs és interakciós alapszabályok lefektetésével, hogy mindenki egyenlő esélyt kapva, komfortosan vehessen részt a munkában).
    2. Elvárások, célok - A megbeszélés sikerének kritériumai, milyen célokat kell elérni, milyen elvárásoknak kell megfelelni?
    3. Gyújtópontok - Milyen témákban van szükség fejlődésre, melyek a legkritikusabb pontok a működésben, amelyekben változást kell elérni.
    4. Kivételes alkalmak - Kivételek, előjelek, amikor az adott probléma, konfliktus egyáltalán nem, vagy alig jelentkezik, vagy amelyekben már a csapat úgy működik (legalább egy kicsit), ahogy szeretne, ahogy a cél eléréséhez szükség van rá.
    5. Megcélzott jövő (Future perfect) - A csapat a lehető legrészletesebben felvázolja azt a jövőképet, amelyben a problémát (a 'gyújtópontban' meghatározott témát, vagy témákat) már megoldotta.
    6. Skálázás - A megoldásközpontú megközelítés talán legismertebb és legszélesebb körben használt eszköze, a 0-10-es skálán való 'tánc', ahol 10-es jelenti a megcélzott jövő elérését, 0 az ellenkezőjét. Tág tere nyílik a használatának attól kezdve, hogy most hol van a csapat éppen az adott témában (egy pontban, vagy egy intervallumban), mi minden kellett ahhoz, hogy oda elérjen, ha egy-két fokkal feljebb lenne, mit csinálna másképpen, mi lenne más, mi lenne már elegendő az első szakaszban, ha elérné, stb.)
    7. A következő lépés - Konkrét lépések kijelölése történik ebben a fázisban, amelyeket a csapat a közeli jövőben megvalósít - minél előbb annál jobb.
    8. Egyéni feladat - A coach megbízza a csapatot egy megfigyeléses, vagy egy adott cselekvésre irányuló feladattal, az érintettek figyelme a megvalósítás egy bizonyos aspektusára irányul, és ezzel a mindennapi munkába ágyazottan támogathatja a változás folyamatát.

    A sok egyéni és csoportos feladat közül egyet, az elsőt emelem itt ki, mert ez mutatja talán legjobban a különbséget a többi megközelítéshez képest. A megoldásközpontú gondolkodás egyik kulcsa: elkezdeni a folyamatot a végével. Mi is a célja a coachingnak?


    Egy kis gyakorlat megmutatta, hogy egy rövid belemerülés a célokról való beszélgetésbe, milyen tartalmas, érdekes élményt jelenthet. Amikor Daniel visszajelzéseket kért a gyakorlat végén az egész csoport előtt, egymást érték a jelentkezők beszámolói. 2-2 perces beszélgetések mutatták meg a megoldásközpontú megközelítés hatását a gyakorlatban, amelyek 2-3 fős csoportokban zajlottak. A résztvevők egymásnak tették fel egymás után az alábbi 2 kérdést:

  • "Minek kell történnie ezen a workshopon, hogy azt mondhasd: jól használtad az erre szánt idődet?
  • "Miben szeretnéd a változást látni a workshop után?"

    A következő visszajelzések születtek többek között, amelyek a "Mi lett más azáltal, hogy válaszoltál ezekre a kérdésekre?" kérdésre válaszoltak:

    "Sokkal fókuszáltabb lettem, sokkal inkább tudom, hogy mit szeretnék, jó volt összefoglalni, hogy mit szeretnék, mire szeretnék figyelni."

    A kapcsolat, a rapport építésre hívta fel a figyelmet ez a válasz, amelyet egy ilyen találkozókra ritkábban járó társunk válaszolt: "Barátságosabb lett a légkör, mert már 2 emberrel is találkoztam."

    "Az első kérdésre olyan választ adtam, amit előtte még nem tudtam, és akkor megkérdezte a 'coach', hogy 'Miként fogod Te észrevenni?' Onnantól olyan részleteket kellett kigondolnom, hogy miért is vagyok itt, amelyek mielőtt bejöttem, nem voltak annyira világosak. A különbség talán az, hogy részletgazdagabb az, amit akarok."

    "Kapcsolódik kicsit a fókuszhoz, sokkal tudatosabb vagyok."

    "Hárman voltunk így együtt és érdekes volt megtapasztalni, hogy milyen különböző célokkal jöttünk, mit szeretnénk hazavinni."

    Valaki, aki egy kicsit elkésett: "Talán ezek a kérdések segítettek abban, hogy megérkezzek, és hogy a helyzetben már itt legyek."

    "Ha ezt a kérdést magamnak teszem fel, nem biztos, hogy őszintén válaszolok. Ha valaki más kérdezi, akkor fegyelmezettebb vagyok."

    Daniel egy kis történetet mesélt kiegészítésképpen: "Ez segített nekem, hogy elkezdjem látni az utat is, amin haladni fogok a céljaim felé".

    Párokban úgy kellett egymást coacholnunk, hogy ugyanarra a problémára, illetve megoldáskeresésre két percig kizárólag 'miért'-tel kezdődő kérdéseket tehetett fel a 'coach', majd két percig pedig csak 'hogyan'-nal kezdődőeket.

    A cél az volt, hogy megérezzük és megéljük - mind coachként, mind ügyfélként -, mennyire bezáró, a problémára orientálóak a 'miért' kérdések, és mennyire megnyitást eredményező, megoldáskeresést segítőek a 'hogyan' kérdések. A visszajelzések egyértelműen visszajelezték ezt a nem meglepő hatást.

    Egy résztvevő mégis feltette a végén azt a kérdést, mit tegyen, ha a 'hogyan' kérdések nem vezetnek megoldásra, mert mindegyikre ugyanaz a válasz. Akkor mégiscsak szükség lehet az okok keresésére is, többek között a 'miért' kérdésekkel. Daniel ránézett a kérdezőre, és szokásos nyugodt tempójában és ritmusában, kis mosollyal megkérdezte: "És ez neked működik?". "Igen" - volt a válasz. "Akkor csinálj többet belőle" - válaszolta Daniel.

    Szilágyi Miklós
    business és vezetői coach, tréner


    A fotókat Gózon Diana készítette.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala

    2019 és 2022 között 54 százalékkal nőtt a life coachok száma, így ez az egyik leggyorsabban növekvő szakma az Egyesült Államokban. Népszerűsége... Teljes cikk

    Milyen az igazi emberközpontú munkahely?

    Bár sok cég vallja magáról, hogy emberközpontú, legyen szó, akár az ügyfelekről vagy a munkavállalókról, és valószínűleg bizonyos folyamataik... Teljes cikk

    Mi leszel, ha nagy leszel? - miért céltalanok a mai fiatalok és mit tehetünk ellene?

    Hogyan vált a fiatalkori céltalanság társadalmi jelenséggé és mit tehetünk ellene? Mennyiben hibás a közösségi média? Ez az cikk segíthet a... Teljes cikk