"Fókuszáljunk a megoldásra!" - egy workshop a tapasztalati tanulás jegyében
Átélni, átadni a megoldás élményét - ez volt a célja Daniel Meier svájci coach megoldásközpontú team-coaching workshopjának. Rövidebbé, hatékonyabbá és tartósabbá tud válni a coaching folyamat csapatok esetében is, ha a probléma boncolgatása, az okok, akadályok és felelős keresése helyett rögtön a megoldáson kezdünk el dolgozni. Szilágyi Miklós írása.
Rövid bevezetőjében Daniel a megoldásközpontú megközelítésnek arra az alapvető jellemzőjére hívta fel a 'Megoldáskör csapatok' (Solution Circle for Teams) figyelmét, hogy rövidebbé, hatékonyabbá és tartósabbá tud válni a coaching folyamat csapatok esetében is, ha a probléma boncolgatása, az okok, akadályok és felelős keresése helyett rögtön a megoldáson kezdünk el dolgozni.
A megoldásközpontú megközelítés sok könyvben, kutatásban és alkalmazásban is megjelenő többféle megalapozó elvéből Daniel négyet emelt ki, melyekre team-coaching munkáját alapozza:
Daniel Meier több nyelven kiadott ezzel foglalkozó szakkönyvét nemrég magyarul is kiadták ('Teamcoaching - Csapatok megoldásközpontú támogatása a gyakorlatban', Solutionsurfers, 2013).
A workshopon nyilván nem lehetett idő a Megoldáskör összes, nyolc lépésének bemutatására a gyakorlatban (amelyek természetesen bőven kifejtve, példákkal illusztrálva megtalálhatóak a könyvben), de álljon itt 'bemelegítésül' mind a nyolc lépés:
1. Keretek - Előkészíteni a terepet (egyértelművé tenni és biztosítani a kommunikációs és interakciós alapszabályok lefektetésével, hogy mindenki egyenlő esélyt kapva, komfortosan vehessen részt a munkában).
2. Elvárások, célok - A megbeszélés sikerének kritériumai, milyen célokat kell elérni, milyen elvárásoknak kell megfelelni?
3. Gyújtópontok - Milyen témákban van szükség fejlődésre, melyek a legkritikusabb pontok a működésben, amelyekben változást kell elérni.
4. Kivételes alkalmak - Kivételek, előjelek, amikor az adott probléma, konfliktus egyáltalán nem, vagy alig jelentkezik, vagy amelyekben már a csapat úgy működik (legalább egy kicsit), ahogy szeretne, ahogy a cél eléréséhez szükség van rá.
5. Megcélzott jövő (Future perfect) - A csapat a lehető legrészletesebben felvázolja azt a jövőképet, amelyben a problémát (a 'gyújtópontban' meghatározott témát, vagy témákat) már megoldotta.
6. Skálázás - A megoldásközpontú megközelítés talán legismertebb és legszélesebb körben használt eszköze, a 0-10-es skálán való 'tánc', ahol 10-es jelenti a megcélzott jövő elérését, 0 az ellenkezőjét. Tág tere nyílik a használatának attól kezdve, hogy most hol van a csapat éppen az adott témában (egy pontban, vagy egy intervallumban), mi minden kellett ahhoz, hogy oda elérjen, ha egy-két fokkal feljebb lenne, mit csinálna másképpen, mi lenne más, mi lenne már elegendő az első szakaszban, ha elérné, stb.)
7. A következő lépés - Konkrét lépések kijelölése történik ebben a fázisban, amelyeket a csapat a közeli jövőben megvalósít - minél előbb annál jobb.
8. Egyéni feladat - A coach megbízza a csapatot egy megfigyeléses, vagy egy adott cselekvésre irányuló feladattal, az érintettek figyelme a megvalósítás egy bizonyos aspektusára irányul, és ezzel a mindennapi munkába ágyazottan támogathatja a változás folyamatát.
A sok egyéni és csoportos feladat közül egyet, az elsőt emelem itt ki, mert ez mutatja talán legjobban a különbséget a többi megközelítéshez képest. A megoldásközpontú gondolkodás egyik kulcsa: elkezdeni a folyamatot a végével. Mi is a célja a coachingnak?
Egy kis gyakorlat megmutatta, hogy egy rövid belemerülés a célokról való beszélgetésbe, milyen tartalmas, érdekes élményt jelenthet. Amikor Daniel visszajelzéseket kért a gyakorlat végén az egész csoport előtt, egymást érték a jelentkezők beszámolói. 2-2 perces beszélgetések mutatták meg a megoldásközpontú megközelítés hatását a gyakorlatban, amelyek 2-3 fős csoportokban zajlottak. A résztvevők egymásnak tették fel egymás után az alábbi 2 kérdést:
A következő visszajelzések születtek többek között, amelyek a "Mi lett más azáltal, hogy válaszoltál ezekre a kérdésekre?" kérdésre válaszoltak:
"Sokkal fókuszáltabb lettem, sokkal inkább tudom, hogy mit szeretnék, jó volt összefoglalni, hogy mit szeretnék, mire szeretnék figyelni."
A kapcsolat, a rapport építésre hívta fel a figyelmet ez a válasz, amelyet egy ilyen találkozókra ritkábban járó társunk válaszolt: "Barátságosabb lett a légkör, mert már 2 emberrel is találkoztam."
"Az első kérdésre olyan választ adtam, amit előtte még nem tudtam, és akkor megkérdezte a 'coach', hogy 'Miként fogod Te észrevenni?' Onnantól olyan részleteket kellett kigondolnom, hogy miért is vagyok itt, amelyek mielőtt bejöttem, nem voltak annyira világosak. A különbség talán az, hogy részletgazdagabb az, amit akarok."
"Kapcsolódik kicsit a fókuszhoz, sokkal tudatosabb vagyok."
"Hárman voltunk így együtt és érdekes volt megtapasztalni, hogy milyen különböző célokkal jöttünk, mit szeretnénk hazavinni."
Valaki, aki egy kicsit elkésett: "Talán ezek a kérdések segítettek abban, hogy megérkezzek, és hogy a helyzetben már itt legyek."
"Ha ezt a kérdést magamnak teszem fel, nem biztos, hogy őszintén válaszolok. Ha valaki más kérdezi, akkor fegyelmezettebb vagyok."
Daniel egy kis történetet mesélt kiegészítésképpen: "Ez segített nekem, hogy elkezdjem látni az utat is, amin haladni fogok a céljaim felé".
Párokban úgy kellett egymást coacholnunk, hogy ugyanarra a problémára, illetve megoldáskeresésre két percig kizárólag 'miért'-tel kezdődő kérdéseket tehetett fel a 'coach', majd két percig pedig csak 'hogyan'-nal kezdődőeket.
A cél az volt, hogy megérezzük és megéljük - mind coachként, mind ügyfélként -, mennyire bezáró, a problémára orientálóak a 'miért' kérdések, és mennyire megnyitást eredményező, megoldáskeresést segítőek a 'hogyan' kérdések. A visszajelzések egyértelműen visszajelezték ezt a nem meglepő hatást.
Egy résztvevő mégis feltette a végén azt a kérdést, mit tegyen, ha a 'hogyan' kérdések nem vezetnek megoldásra, mert mindegyikre ugyanaz a válasz. Akkor mégiscsak szükség lehet az okok keresésére is, többek között a 'miért' kérdésekkel. Daniel ránézett a kérdezőre, és szokásos nyugodt tempójában és ritmusában, kis mosollyal megkérdezte: "És ez neked működik?". "Igen" - volt a válasz. "Akkor csinálj többet belőle" - válaszolta Daniel.
Szilágyi Miklós
business és vezetői coach, tréner
A fotókat Gózon Diana készítette.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk
Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk
Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk
- Öt párhuzam a sakk és a kockázatkezelés között 2 hónapja
- Coach képzések: ezek az akkreditált üzleti coach képzők 6 hónapja
- Ezek a legjobb céges coaching gyakorlatok 9 hónapja
- Juttassuk munkához a gyermekvédelemből kikerülő fiatalokat: új program indult 10 hónapja
- Új vezérigazgató a Bosch Rexroth Kft.-nél 11 hónapja
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 1 éve
- Mesterséges intelligencia a coachingban? Működhet egyáltalán? 1 éve
- Mi az az imposztor szindróma és hogyan hat a munkahelyre? 1 éve
- Hogyan kezeljünk egy fiatal beosztottat, aki rombolja a vezetői tekintélyünket? 1 éve
- Jogos a végkielégítés megvonása egészségügyi okokból? 1 éve
- A konfliktuskerülés megöli a mikroinnovációt és ezzel csökkenti a termelékenységet 1 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?