Megjelent: 3 hónapja

Hatalmas a magyar HR Tech cégek elmaradása – íme az elemzés

A magyar HR startup cégek 92%-a a 8 befektetési kulcskritérium közül legfeljebb háromnak felel meg – áll egy friss elemzésben. Ráadásul minden második a Profession állásportál piacára törne be, míg külföldön az alapítók más területekben látnak potenciált, például a munkavállalói elköteleződés fejlesztésében. Az Impact HrTech Hub angyal befektetői csoport elemzése 486 HR startup cégről.

A HR Tech (emberi erőforrás technológia) piac a többi startup területhez hasonlóan dinamikus ütemben növekszik. A gépek, eszközök és egyéb erőforrások robotizálása és automatizálása után a jövőben a menedzserek már elsősorban a munkaerő menedzsmentjéért lesznek felelősek. Azok a cégek, amelyek képesek minél jobb döntéseket hozni a csapattagjaik kiválasztásában és fejlesztésében, illetve hatékony HR menedzsment megoldásokat használnak, előnyt élvezhetnek az üzleti versenyben. Az Impact HrTech Hub elemezte azokat a HR tech vállalkozásokat, amelyek megoldásaikban releváns tudományos háttérrel és a lehető legnagyobb profitabilitási rátával rendelkeznek.

A legtöbb tőkéhez jutott külföldi cégek zöme a 8 kulcskritérium közül legalább 6-nak megfelel. (A magyarok 92%-a legfeljebb háromnak.)

50 magyar cég összesen 10 milliárd forintot kapott

Az Impact HRTech Hub elemzése kimutatta, hogy a közel 500 nemzetközi HR Tech startup összesen 6,5 milliárd dollár befektetést kapott, míg a közel 50 magyar HR Tech startup összesen 28 millió euró befektetésben részesült. Az öt meghatározó HR Tech befektető (Y Combinator, 500 startups, Techstars, Index Ventures, Lightspeed Venture Partners) a piacon található összes vállalkozás 13 százalékával,, összesen 60 db céget támogat. Miközben a globális HR tech terület nagyrészt HR menedzsment rendszert kínáló cégek által dominált, a magyar piacon csak a hagyományos IT szolgáltatók kínálnak ilyen megoldásokat a HR tech szektorban. A legnagyobb befektetők, meghatározó üzleti szereplők széles aktivitással, de a legtöbb cég különböző forrásokból kapott tőkebefektetést, legtöbben a magvető szinten.

HR Tech startup-

Amint látható, globálisan a legtöbb HR Tech cég munkavállalói elköteleződés-fejlesztésre fókuszál, a toborzás a második helyen, az értékelés a harmadikon. Magyarországon a HR startupok fele a toborzási piacot célozza.

8 szempont az üzleti megoldás vizsgálatára

Az Impact HRTech Hub a Hogan Assesments 2017-es HR mérőrendszer értékelési modelljének megfelelően nyolc szempontot javasol annak vizsgálatára, hogy egy HR Tech startup milyen mértékben nyújt valós megoldást az ügyfeleinek. A kritériumok az alábbiak:  Képes-e az eszköz fókuszálni a legjobb megoldásokra, a megoldás készítői rendelkeznek professzionális képesítéssel és/vagy tudományos, akadémikus intézményekkel való együttműködéssel, rendelkezik a megoldás szakértői értékeléssel, vagy elfogulatlan harmadik fél általi értékeléssel, a megoldás szolgáltatói megfelelnek az egyes releváns munkapiaci szabályoknak, elérhető a megoldáshoz tartozó technikai elemzés, validációs vagy beruházások megtérüléséről szóló tanulmány, a megoldás megfelel az adott munkaköröknek, mérhető az eszközök teljesítménye, elérhető a megoldás különböző kultúrák számára és támogatják-e helyileg.

A magyar HR tech cégek a toborzásban versenyeznek

A vizsgálat érdekessége, hogy a HR startup tőkebefektetések 17%-a nem felel meg egyetlen fenti validációs szempontnak sem, így kimondható, hogy a befektetők is érzékenyítésre szorulnak a hatékony befektetések szempontrendszerének elsajátítása terén. A legmagasabb tőkebefektetéssel rendelkező cégek viszont magasan megfelelnek ezeknek a szakmai szempontoknak.  Magyarországon a cégek 92%-a csak három, vagy ennél kevesebb szakmai kritériumnak felel meg, így megállapítható, hogy a hazai HR Tech cégek esetén jelentős fejlődésre van szükség a szakmaiság, tudományosság, üzleti validáció terén. További érdekessége a magyar piacnak, hogy a startupok 51 %-a a toborzási területen tevékenykedik, és a jelenleg aktív, nagy szereplőket (pl. Profession.hu) próbálják versenyre hívni, ám ebben eddig nem értek el jelentős sikereket.

Fehér Zsolt a Impact HrTech Hub nemzetközi HR szakértője szerint a hazai HR tech vállalkozások nagyobb befektetéseihez további szakmai és módszertani fejlesztés szükséges, viszont a jelölt szakmai szempontok mentén történő támogatása mellett a hazai HR tech fókuszú vállalkozások is jelentős nemzetközi sikereket érhetnek el, így elképzelhető, hogy pár éven belül a szektor kiemelkedő figyelmet kap majd a hazai és nemzetközi befektetők portfóliójában.

  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Továbbra is nagy az igény a hagyományos call centerekre

A hagyományos call center továbbra is a legnépszerűbb ügyfélszolgálati csatorna – derül ki az EY digitális szokásokat feltérképező, 18.000... Teljes cikk

Intenzív informatikai fejlesztési hullám várható a HR területén

Cégmérettől, iparágtól és digitális HR érettségtől függetlenül intenzív informatikai fejlesztési hullámra lehet számítani a HR területén –... Teljes cikk

Beköszöntött az adatvezérelt HR kora

A távmunka, az otthoni munkavégzés, az online toborzás és betanítás, a munkaerő-gazdálkodással kapcsolatos tendenciák figyelése, előrejelzése, a... Teljes cikk