kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

HR a Magyarországon működő multinacionális cégek leányvállalatainál

A nemzetközi CEEIRT kutatás módszertanát alkalmazva a közelmúltban Magyarországon elvégzett felmérés eredményei alapján megállapíthatjuk, hogy a multinacionális cégek helyi leányvállalatainál működő HR-osztályok megőrizték, illetve újradefiniálták korábbi pozícióikat. Ez is kiderül a Szent István Egyetem Menedzsment és HR Kutató Központja és a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kara kutatóinak legutóbbi közös felméréséből, amelyről összefoglalójukat lapunknak is eljuttatták.

A projekt keretében immáron harmadik alkalommal (2004; 2008-2009 és 2011-13) elkészített felmérésükben a kutatók arra keresték a választ, hogy a gazdasági és pénzügyi válságból való kilábalás legutóbbi periódusában végbement változások hogyan hatottak a Magyarországon működő nemzetközi vállalatok helyi leányvállalatainak a HR-gyakorlatára.

A kérdőíves felmérés e fordulójában Magyarországon összesen 118 külföldi tulajdonú, jogilag önálló leányvállalat vett részt. A vizsgálatban szereplő cégeknél foglalkoztatottak összlétszáma 157.792 fő volt, ami a hazánkban a külföldiek által foglalkoztatott munkaerő közel 30 százalékát jelenti.

A vizsgálati mintában szereplő cégek nagyobb hányada (63 százalék) több mint 250 főt foglalkoztatott. A magyarországi válaszadók többsége (55,6 százalék) a növekedést és portfólió bővítést jelölte a legfontosabb stratégiai orientációnak. Miközben a stabilitás megőrzése a megkérdezett cégek mintegy 40 százalékának stratégiai irányát jellemezte, a létszámcsökkentést jelentő zsugorítást csupán a válaszadók 3,4 százaléka alkalmazta.

Dr. Poór József egyetemi tanár (SZIE), a kutatás vezetője az érdekesebb sajátosságok közül kiemeli, hogy a megkérdezett cégeknél az egy HR-munkatárs által kiszolgált átlagos foglalkoztatotti létszám a vizsgált időszakban 68 fő volt. Ez a HR-munka hatékonyságát és szervezeten belüli fontosságát egyaránt jelző mutatószám miközben a korábbi (2008/9) felmérésben 74 fő volt, a hagyományosan vezetett nagyobb méretű cégeknél inkább 100-200 fő között található. Sőt a kisebb (100-200 főt foglalkoztató) szervezeteknél lehet, hogy egyáltalán nincs is ilyen szakember.

Szabó Katalin kutató (SZIE) hangsúlyozza, hogy a szakirodalom a korszerű és eredményes HR-munka egyik fontos mutatószámaként tekint a képzési költségek relatív (a teljes éves bérköltséghez viszonyított) súlyának alakulására. Az e kérdésre válaszadó cégek jellemzően (40 százalékuk) a 1-3 százalék közötti sávba helyezték a képzési költségkeret súlyát. Mellettük a válaszadók mintegy egyötöde 3-5 százalék között, míg 10 százalékuk a bérköltségek legalább 5-10 százalékát költi tréningre és személyzetfejlesztésre.

Karoliny Mártonné dr. egyetemi docens (PTE) arra mutat rá, hogy válaszadók megítélése szerint a multinacionális cégek magyarországi leányvállalatainál a HR-részleg szakemberei munkájukat elég nagy önállósággal alakítják, végzik. Ugyanis a válaszadók több, mint felénél (54 százalék) érvényesül az a megoldás, hogy a vállalati központ HR-részlege csupán általános irányelveket fogalmaz meg és egységes keretrendszert biztosít a leányvállalatoknál tevékenykedő HR-részlegek munkájához. Emellett a cégek egyötöde azt válaszolta, hogy a központ csupán auditori szerepet betöltve információkat, riportokat vár, illetve, hogy a központtól szinte teljesen szabad kezet kap HR-munkája végzésekor. A válaszadók majdnem egynegyede viszont azt a válaszlehetőséget jelölte meg, miszerint a részletes HR-modell kidolgozása is a központ feladata, és itt a személyzeti irányelveken túl az eljárásmódok, folyamatok szabályainak elkészítése is centralizáltan történik, illetve hogy náluk gyakorlatilag teljes a centralizáció.

A kutatás kitért annak vizsgálatára is, hogy milyen kompetenciákat várnak el a multinacionális cégek a HR-részlegek vezetőitől. Dr. Dobrai Katalin egyetemi docens (PTE) szerint a sikert hozó HR-vezetői kompetenciák közé fontossági sorrendben a személyes hitelesség, az idegen nyelvtudás és a HR-szolgáltatások ismerete tartoznak.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk