Így lesz több lányból informatikus
Nagy a hiány természettudományos területen az utánpótlásból. Tartalékot jelenthet, ha több lány számára tesszük vonzóvá a szaknyelvben STEM-nek hívott területeket. Már csak azért is, mert ezek nemcsak hiányszakmák, hanem jól is fizetnek. Mi ebben a tanár, a szülő és a vállalat szerepe, felelőssége? Az Egyenlítő Alapítvány „Kódolt probléma?” című konferenciáján kerestük a válaszokat.

Mi is az a STEM? Egy betűszó, amely Science (tudomány), Technology (technológia), Engineering (mérnöki terület) és a Mathematics (matematika) szavakból tevődik össze. Bár ez a konferencia kifejezetten a nőkről szólt, valójában mind hölgyekből, mind pedig férfiakból kevés van ezeken a területeken.
A konferencián elhangzott, hogy keveset tud egy középiskolai informatikatanár az IT szakma aktuális helyzetéről. Mi lehet ennek hátterében? Olyan ütemben fejlődik ez a terület, hogy nemhogy az átlagember vagy épp egy szülő, de még a szakma alapjait oktatók sem tudnak lépést tartani vele és követni azt. Ami teljesen természetes, és egy pillanatig sem hibáztatjuk ezért ezeket a pedagógusokat. Ha viszont nincs reális képük róla, nem is tudnak hitelesen beszélni erről sem a szülőnek, sem a gyermeknek.
Na de egyáltalán miért fontos, hogy akár egy középiskolai tanár, akár egy szülő képben legyen?
Ássunk egy kicsit mélyebbre. Az, hogy nincs elég szakember az informatikában, és úgy általában véve a STEM szakmákban, egy „mindenki tudja” dolog. Viszont azt talán nem tudja mindenki, hogy ez honnan ered, és pontosan hol tudnánk/kellene hatékonyan belépni ebbe a folyamatba. Ahogyan azt a konferencia „Hogyan lehet a piaci igényekhez alkalmazkodni?” című kerekasztal beszélgetésén megtudhattuk, a STEM szakmákra való előkészítés, vagy picit divatosabb szóval élve érzékenyítés már egészen kis korban el kellene, hogy kezdődjön.
A kis kor az konkrétan az óvodás kort jelenti, de természetesen az általános és a középiskola sem késő. Sőt, valójában a felnőttként történő átképzés sem az, de itt hatványozottan igaz, hogy minél előbb, annál jobb.
Az óvodás/kisiskolás kor egy igen értékes időszak ebből a szempontból, mert egy kisgyerekben nagy eséllyel még nincs benne az, hogy ő mire képes és mire nem, nincsenek előítéletei, és nem gondolkodik abban sem, hogy melyek a hagyományosan lányos és fiús dolgok. Ebben a korban a gyerekekben még nem alakultak ki a férfi-női témák – egy kislány ugyanolyan könnyen nyúl adott esetben a kisautóhoz vagy a programozható kis robothoz, mint a Barbie babához vagy a plüss nyuszihoz. Saját tapasztalat, hogy kislányok ugyanúgy lelkesen építenek programozható LEGO robotot, mint a kisfiúk, és nagyon tudják élvezni ezeket a dolgokat.
Itt fontos közbevetni a lányok STEM szakmák iránti érzékenyítéséről: senki sem szeretné semelyik nőt „elférfiasítani”, vagy olyan szakmák felé kényszeríteni, amihez személyiségileg semmi közük sincs. Egyszerűen egy lehetőséget, egy alternatívát szeretnénk mutatni a számukra.
Mivel ilyen fiatal korban már előkészítjük a terepet, ezért az általános és a középiskola még inkább hangsúlyossá válik. Akik pedig segíthetnek ebben: az általános iskolai és középiskolai szaktanárok (esetünkben az informatika, matematika, egyéb STEM szakmáknál a fizika, kémia stb.), a pályaválasztásban illetékes tanárok, az osztályfőnökök és természetesen a szülők. Ha ezen személyek, akik ismerik a gyermeket, az ő erősségeit, képességeit és azt, hogy milyen dolgok iránt érdeklődik, tisztában vannak azzal, hogy mely szakterületek illenének az illető lányhoz (vagy ugye fiúhoz, mert ez mindkét nemre érvényes), akkor tudják őt afelé terelni. Természetesen a végső döntést a diáknak kell majd meghoznia, de mindenképp szükséges, hogy megmutassuk számára az összes lehetséges alternatívát.
Visszakanyarodva az informatikatanárhoz: ha benne az a kép él, hogy a programozók introvertált, kapucnis kockák egy sötét helyiségben, és természetesen férfiak, akkor nem fogja ajánlani ezt vagy ehhez kapcsolódó szakmákat egy kedves, nyílt, nőies lánynak (sőt, akár le is fogja beszélni róluk), mert ez a munka így – jogosan – nem fog illeni hozzá. De ha tudja, hogy a programozók nagy általánosságban már szép, világos irodákban ülnek, és az egész cégben egyetlen kapucnis felsős dolgozó sincs (ahogyan ezt humorosan megjegyezte az egyik előadóhölgy), akkor bátran ajánlja majd ezt a szakterületet a szóban forgó diáklánynak, ha egyéb tekintetben is passzolna hozzá.
Egyébként a konferencia legelső előadója egy 18 éves lány, aki maximálisan ellentéte ennek a sztereotípiának, és etikus hekkerként dolgozik a Cambridge Mobile Telematics-nál.
Mit tudunk tenni mint cég a jövőért?
Nyilván ez nem fog azonnali eredményt hozni, de nyitnunk kell mind a szülők, mind pedig az oktatásban szereplők felé: az általános iskolai és középiskolai tanárok felé. Keressük fel az iskolákat, informatikatanárokat, mutassuk be nekik a jelenlegi piacot. És nem csak mint szakmai vezető, szakértő tartsunk neki előadást, hanem kérjünk fel friss, néhány éve végzett kolléganőket, hogy lássanak egy élő, lélegző példát, vagy ha éppen sztereotípiákban gondolkodnak, ellenpéldát.
Fontos, hogy a szülőkkel is megismertessük ezeket a lehetőségeket, mert a konferencián felvázolt friss kutatás (Egyenlítő Alapítvány-IVSZ kutatás, 2023) szerint a lányok divergensebben döntenek, mint a fiúk, tehát megkérdezik a szülőket és a közvetlen családot arról, mi a véleményük a döntésével kapcsolatban. És itt, ezen a ponton a család adott esetben egy „lebeszélő” tényező lehet – a legjobb szándékuk ellenére.
Kicsit mindannyiunk hibája lehet, hogy nincs elég nő a STEM szakmákban
Valójában ez nem csak a cégvezetők, szakmai vezetők, HR-esek stb. feladata, hanem mindenkié, aki szeretné, hogy ezek a szakterületek fejlődjenek, és mindannyian élvezhessük az előnyeit az újabb és újabb tudományos és technikai fejlesztéseknek.
Szülőként pedig kiemelten fontos, hogy hagyjuk a gyermeket kibontakozni, ha például sokat ül a gép előtt és neki ez teljesen természetes, akkor vegyük észre, hogy mi zajlik a szemünk előtt. Ne próbáljuk a mi elképzelésünket ráerőltetni, hanem ügyesen tereljük afelé, ami felé menni szeretne.
Miért kell a nőket is bevonni a STEM területekre?
Több okból. Először is egész egyszerűen – nyers szóval élve – „darabra” sincs elég szakember ezeken a területen, és ha tevőlegesen nyitunk a hölgyek felé is, akkor eleve bővebb forrásból választhatunk.
Másodszorra, sok nő bár szívesen próbálná ki magát ezekben a szakmákban, eleve elzárkózik előle a saját, a környezete, a tanárai, a munkahelye vagy épp a társadalom előítéletei miatt. Tehát mindannyiunknak fel kell vennie azt a nézőpontot, hogy igenis van helye a nőknek a STEM területeken, és ugyanannyi „joguk” van hozzá, mint férfitársainak.
És ezzel el is érkeztünk a harmadik okhoz: a nők (és ezt több előadó is megerősítette egymástól függetlenül, más-más területről jőve) egy másfajta nézőpontot és egy másfajta hozzáállást képviselnek, ami nemhogy hátrányára, hanem kifejezetten előnyére válik egy-egy projektnek. Ha az informatikai területet nézzük: az egyes szoftverek, alkalmazások vagy épp informatikai eszközök hölgy felhasználókhoz is ki fognak kerülni, és a női nézőpont ez esetben akár egy tényleges innovációt is hozhat magával. Emellett – ahogyan azt a második kerekasztal beszélgetés alkalmával megemlítették – akár egyfajta egészséges versenyszellemet, felfrissülést hozhatnak a csapatba bekerült női kollégák.
Nyitóképen Heal Edina, az Egyenlítő Alalpítvány vezetője (Forrás: Egyenlítő Alapí
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Kódolás népszerűsítése több generáció körében, étterem és cukrászda működtetése a szakképzésben, társadalmilag hasznos innovációk... Teljes cikk
Kényes helyezetekhez, feszültséghez, széthúzáshoz vezethetnek sokak szerint a generációs különbségek, főleg a munka világában. Szükségszerű-e,... Teljes cikk
- Így néz ki a munkahelyek jövője 2025-ben: kikre lesz a legkevésbé és leginkább szükség? 5 hónapja
- Elvállaltam egy irodai állást, délutánonként a varrodában dolgoztam, éjszaka pedig az albérletben varrtam 5 hónapja
- A lányok jobbak matekból - akkor miért nem mennek mérnöknek? 7 hónapja
- Ezek lehetnek 2025 trendjei HR informatikában 7 hónapja
- Megéri a bérszámfejtést kiszervezni? Öt érv az IGEN mellett 7 hónapja
- Több László, mint nő az Akadémián 7 hónapja
- A szüret nem a munka vége, hanem a kezdete: így dolgozik a borász 8 hónapja
- Edzettek vagyunk: így dolgozik egy telefonos ügyfélszolgálatos 8 hónapja
- Mire figyelj, ha játékfejlesztő szakembert keresel? 8 hónapja
- "Kemény főnöke vagyok saját magamnak" - Katkics Tamás építész egy napja 8 hónapja
- "Hídember szerepkörben" - Dévényi Edit AI konzulens 9 hónapja