kapubanner for mobile
Szerző: Végh Brigitta
Megjelent: 6 hónapja

Így lesz több lányból informatikus

Nagy a hiány természettudományos területen az utánpótlásból. Tartalékot jelenthet, ha több lány számára tesszük vonzóvá a szaknyelvben STEM-nek hívott területeket. Már csak azért is, mert ezek nemcsak hiányszakmák, hanem jól is fizetnek. Mi ebben a tanár, a szülő és a vállalat szerepe, felelőssége? Az Egyenlítő Alapítvány „Kódolt probléma?” című konferenciáján kerestük a válaszokat.

Heal Edina, Egyenlítő Alapítvány-

Mi is az a STEM? Egy betűszó, amely Science (tudomány), Technology (technológia), Engineering (mérnöki terület) és a Mathematics (matematika) szavakból tevődik össze. Bár ez a konferencia kifejezetten a nőkről szólt, valójában mind hölgyekből, mind pedig férfiakból kevés van ezeken a területeken.

A konferencián elhangzott, hogy keveset tud egy középiskolai informatikatanár az IT szakma aktuális helyzetéről. Mi lehet ennek hátterében? Olyan ütemben fejlődik ez a terület, hogy nemhogy az átlagember vagy épp egy szülő, de még a szakma alapjait oktatók sem tudnak lépést tartani vele és követni azt. Ami teljesen természetes, és egy pillanatig sem hibáztatjuk ezért ezeket a pedagógusokat. Ha viszont nincs reális képük róla, nem is tudnak hitelesen beszélni erről sem a szülőnek, sem a gyermeknek.

Na de egyáltalán miért fontos, hogy akár egy középiskolai tanár, akár egy szülő képben legyen?

Ássunk egy kicsit mélyebbre. Az, hogy nincs elég szakember az informatikában, és úgy általában véve a STEM szakmákban, egy „mindenki tudja” dolog. Viszont azt talán nem tudja mindenki, hogy ez honnan ered, és pontosan hol tudnánk/kellene hatékonyan belépni ebbe a folyamatba. Ahogyan azt a konferencia „Hogyan lehet a piaci igényekhez alkalmazkodni?” című kerekasztal beszélgetésén megtudhattuk, a STEM szakmákra való előkészítés, vagy picit divatosabb szóval élve érzékenyítés már egészen kis korban el kellene, hogy kezdődjön.

A kis kor az konkrétan az óvodás kort jelenti, de természetesen az általános és a középiskola sem késő. Sőt, valójában a felnőttként történő átképzés sem az, de itt hatványozottan igaz, hogy minél előbb, annál jobb.

Az óvodás/kisiskolás kor egy igen értékes időszak ebből a szempontból, mert egy kisgyerekben nagy eséllyel még nincs benne az, hogy ő mire képes és mire nem, nincsenek előítéletei, és nem gondolkodik abban sem, hogy melyek a hagyományosan lányos és fiús dolgok. Ebben a korban a gyerekekben még nem alakultak ki a férfi-női témák – egy kislány ugyanolyan könnyen nyúl adott esetben a kisautóhoz vagy a programozható kis robothoz, mint a Barbie babához vagy a plüss nyuszihoz. Saját tapasztalat, hogy kislányok ugyanúgy lelkesen építenek programozható LEGO robotot, mint a kisfiúk, és nagyon tudják élvezni ezeket a dolgokat.

Itt fontos közbevetni a lányok STEM szakmák iránti érzékenyítéséről: senki sem szeretné semelyik nőt „elférfiasítani”, vagy olyan szakmák felé kényszeríteni, amihez személyiségileg semmi közük sincs. Egyszerűen egy lehetőséget, egy alternatívát szeretnénk mutatni a számukra. 

Mivel ilyen fiatal korban már előkészítjük a terepet, ezért az általános és a középiskola még inkább hangsúlyossá válik. Akik pedig segíthetnek ebben: az általános iskolai és középiskolai szaktanárok (esetünkben az informatika, matematika, egyéb STEM szakmáknál a fizika, kémia stb.), a pályaválasztásban illetékes tanárok, az osztályfőnökök és természetesen a szülők. Ha ezen személyek, akik ismerik a gyermeket, az ő erősségeit, képességeit és azt, hogy milyen dolgok iránt érdeklődik, tisztában vannak azzal, hogy mely szakterületek illenének az illető lányhoz (vagy ugye fiúhoz, mert ez mindkét nemre érvényes), akkor tudják őt afelé terelni. Természetesen a végső döntést a diáknak kell majd meghoznia, de mindenképp szükséges, hogy megmutassuk számára az összes lehetséges alternatívát.

Visszakanyarodva az informatikatanárhoz: ha benne az a kép él, hogy a programozók introvertált, kapucnis kockák egy sötét helyiségben, és természetesen férfiak, akkor nem fogja ajánlani ezt vagy ehhez kapcsolódó szakmákat egy kedves, nyílt, nőies lánynak (sőt, akár le is fogja beszélni róluk), mert ez a munka így – jogosan – nem fog illeni hozzá. De ha tudja, hogy a programozók nagy általánosságban már szép, világos irodákban ülnek, és az egész cégben egyetlen kapucnis felsős dolgozó sincs (ahogyan ezt humorosan megjegyezte az egyik előadóhölgy), akkor bátran ajánlja majd ezt a szakterületet a szóban forgó diáklánynak, ha egyéb tekintetben is passzolna hozzá. 

Egyébként a konferencia legelső előadója egy 18 éves lány, aki maximálisan ellentéte ennek a sztereotípiának, és etikus hekkerként dolgozik a Cambridge Mobile Telematics-nál.

Mit tudunk tenni mint cég a jövőért?

Nyilván ez nem fog azonnali eredményt hozni, de nyitnunk kell mind a szülők, mind pedig az oktatásban szereplők felé: az általános iskolai és középiskolai tanárok felé. Keressük fel az iskolákat, informatikatanárokat, mutassuk be nekik a jelenlegi piacot. És nem csak mint szakmai vezető, szakértő tartsunk neki előadást, hanem kérjünk fel friss, néhány éve végzett kolléganőket, hogy lássanak egy élő, lélegző példát, vagy ha éppen sztereotípiákban gondolkodnak, ellenpéldát. 

Fontos, hogy a szülőkkel is megismertessük ezeket a lehetőségeket, mert a konferencián felvázolt friss kutatás (Egyenlítő Alapítvány-IVSZ kutatás, 2023) szerint a lányok divergensebben döntenek, mint a fiúk, tehát megkérdezik a szülőket és a közvetlen családot arról, mi a véleményük a döntésével kapcsolatban. És itt, ezen a ponton a család adott esetben egy „lebeszélő” tényező lehet – a legjobb szándékuk ellenére.

Kicsit mindannyiunk hibája lehet, hogy nincs elég nő a STEM szakmákban

Valójában ez nem csak a cégvezetők, szakmai vezetők, HR-esek stb. feladata, hanem mindenkié, aki szeretné, hogy ezek a szakterületek fejlődjenek, és mindannyian élvezhessük az előnyeit az újabb és újabb tudományos és technikai fejlesztéseknek.

Szülőként pedig kiemelten fontos, hogy hagyjuk a gyermeket kibontakozni, ha például sokat ül a gép előtt és neki ez teljesen természetes, akkor vegyük észre, hogy mi zajlik a szemünk előtt. Ne próbáljuk a mi elképzelésünket ráerőltetni, hanem ügyesen tereljük afelé, ami felé menni szeretne. 

Miért kell a nőket is bevonni a STEM területekre?

Több okból. Először is egész egyszerűen – nyers szóval élve – „darabra” sincs elég szakember ezeken a területen, és ha tevőlegesen nyitunk a hölgyek felé is, akkor eleve bővebb forrásból választhatunk.

Másodszorra, sok nő bár szívesen próbálná ki magát ezekben a szakmákban, eleve elzárkózik előle a saját, a környezete, a tanárai, a munkahelye vagy épp a társadalom előítéletei miatt. Tehát mindannyiunknak fel kell vennie azt a nézőpontot, hogy igenis van helye a nőknek a STEM területeken, és ugyanannyi „joguk” van hozzá, mint férfitársainak.

És ezzel el is érkeztünk a harmadik okhoz: a nők (és ezt több előadó is megerősítette egymástól függetlenül, más-más területről jőve) egy másfajta nézőpontot és egy másfajta hozzáállást képviselnek, ami nemhogy hátrányára, hanem kifejezetten előnyére válik egy-egy projektnek. Ha az informatikai területet nézzük: az egyes szoftverek, alkalmazások vagy épp informatikai eszközök hölgy felhasználókhoz is ki fognak kerülni, és a női nézőpont ez esetben akár egy tényleges innovációt is hozhat magával. Emellett – ahogyan azt a második kerekasztal beszélgetés alkalmával megemlítették – akár egyfajta egészséges versenyszellemet, felfrissülést hozhatnak a csapatba bekerült női kollégák.

Nyitóképen Heal Edina, az Egyenlítő Alalpítvány vezetője (Forrás: Egyenlítő Alapí
 

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mire figyeljünk a külföldi vendégmunkások beillesztésénél?

A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk

Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben

Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk

Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH

Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk