Megjelent: 13 éve

Így mérik a kreativitást

Divatos az álláshirdetések elvárásai között megjelölni a kreativitást, de miként mérik ezt a cégek és hol fontos igazán?

A kreativitás mérésére kevés módszer létezik. Épp ezért a személyzeti tanácsadó cégek a vállalatokhoz hasonlóan a legtöbb esetben a pályázók referenciamunkáira illetve az úgynevezett próbamunkára támaszkodnak.

Webgrafikust próbamunkával tesztelnek

Referenciával és próbamunkával méri a kreativitást az Armadillo Design grafikai stúdió. "Egy webgrafikus állásnál például a jelöltet leültetjük egy számítógép elé, és megkérjük: tervezzen egy weboldal layout-ot. Tapasztalataink szerint ez a legegyszerűbb, és leghatékonyabb módja a kreativitás mérésének" - mondja el Bartha Péter, az Armadillo Design grafikai stúdió ügyvezető igazgatója.

A referencia és próbamunka azonban szinte kizárólag csak a kreatív pozíciók esetében alkalmazható: egy gépészmérnöktől vagy egy kontrollertől elég nehéz olyan referenciát kérni, amely a kreativitását bizonyítaná.

Könyvelőknél inkább hátrány

A cégek nagy része arról számolt be: a nem kifejezetten kreatív munkaköröknél nem mérik a kreativitást hanem az egyéb kompetenciákra helyezik a hangsúlyt -, és nem is tudják, hogyan lehetne feltérképezni azt.

Persze vannak kivételek, ilyen a Next Consulting is. Villányi Ágnes, a cég HR tanácsadója elmondta: amennyiben ilyen igény merül fel a megbízó részéről, először is megvizsgálják, valóban szükség van-e kreativitásra. "Előfordul például, hogy egy könyvelői pozíciónál is elvárásként szerepel. A munkáltatóval történő beszélgetés során azonban sokszor kiderül: inkább gátolná, mint elősegítené a munkát, ha a jelölt túl kreatív lenne" - avatott be.

Tapogatózó kérdések a mérésre

"Amennyiben viszont valóban szükséges, akkor az interjún feltett kérdésekkel járjuk körbe, rendelkezik-e a jelölt ezen képességgel: vannak-e saját ötletei feladatai megoldása során, vagy jobban szereti, ha pontos iránymutatást kap a munka elvégzésének módjára. Emellett a gondolkodásmódjából, múltbeli illetve jelenlegi feladataiból, valamint a leendő munkakörrel kapcsolatos elvárásaiból is lehet következtetni a kreativitás meglétére/hiányára. A felmérésben a különböző személyiségtesztek és Assessment Centerek is segítségünkre vannak" - tájékoztatott Villányi Ágnes.

Kreativitást mérő tesztek

A tesztek közül azonban kevés az olyan, ami kifejezetten e képességre fókuszál. A Lullenstyd kutatócsoport által kifejlesztett CQ-teszt viszont ezt a hajlamot méri: a szokatlan feladatok iránti érdeklődést, a váratlan, különös helyzetek iránti nyitottságot, a feladatérzékenységet és a gondolkodás rugalmasságát.

A teszt segítségével a vizsgálat elvégzőinek CQ (Creativity Quotient - kreativitáshányados) értéke határozható meg. Az eredmény egyetlen számérték, melynek nagysága arányos a kreativitás mértékével.

A vizsgálat a Brain Pattern Sevice (BPS) workshop keretein belül történik, hogy minél inkább felszínre kerüljenek a rejtett kreatív képességek. A teszt legfontosabb része egy ábrasorozatra való gondolat ráhangolódás - aminek során a vizsgálat jelentkezőinek egymást követő rajzokra kell koncentrálniuk, abban minél inkább elmélyedniük -, illetve az ábrák tetszetősségének megítélése.

5 ezer forintba kerül

"A teszt csoportos, általában 8-20 fő vesz részt rajta. A feladatokat ugyanis nem egyénileg, hanem közösen kell megoldani. A teszt során ugyanis nemcsak az adott válaszokat vizsgáljuk, hanem azt is: ki mennyire dinamikus, kezdeményező, domináns" - mondta el Tallér József, a tesztet kifejlesztő cég főmunkatársa. A vizsgálat egyébként 5 000 forintba kerül.
  • 2019.11.21Transzformatív Team Coaching Lab A Transzformatív Team Coaching Lab alkalmat ad arra, hogy konkrét eseteken keresztül ismerkedj a módszertan erejével. Egy ügyféleset, amelyben a team coaching folyamat során transzformáltuk valódi kapcsolattá a csapatban élő projekciókat. Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Aki ügyes, az ma is sok jelöltet talál - aktuális trendek a munkaerő-kiválasztásban

A jó döntés öröme és a felelősség is legyen a vezetőé, miközben a gyorsaság és a pozitív kiválasztás szerepe felértékelődött. A cégeknek... Teljes cikk

"Hülye vagy fiam, a fa nem kék" - a megfojtott kreativitást nem könnyű visszakapni

Röviddel ezelőtt érkezett a hír, hogy 84 éves korában elhunyt Vekerdy Tamás pszichológus, író. A HR Portalnak három éve interjút adott, amikor... Teljes cikk

Keresik Magyarország legszebb férfi és női call centeres hangját

A Direkt és Interaktív Marketing Szövetség (DIMSZ) Contact Center tagozata idén nyolcadik alkalommal rendezi meg Call Center Hangszépségversenyét. A... Teljes cikk