Így mérik a kreativitást
Divatos az álláshirdetések elvárásai között megjelölni a kreativitást, de miként mérik ezt a cégek és hol fontos igazán?
Webgrafikust próbamunkával tesztelnek
Referenciával és próbamunkával méri a kreativitást az Armadillo Design grafikai stúdió. "Egy webgrafikus állásnál például a jelöltet leültetjük egy számítógép elé, és megkérjük: tervezzen egy weboldal layout-ot. Tapasztalataink szerint ez a legegyszerűbb, és leghatékonyabb módja a kreativitás mérésének" - mondja el Bartha Péter, az Armadillo Design grafikai stúdió ügyvezető igazgatója.
A referencia és próbamunka azonban szinte kizárólag csak a kreatív pozíciók esetében alkalmazható: egy gépészmérnöktől vagy egy kontrollertől elég nehéz olyan referenciát kérni, amely a kreativitását bizonyítaná.
Könyvelőknél inkább hátrány
A cégek nagy része arról számolt be: a nem kifejezetten kreatív munkaköröknél nem mérik a kreativitást hanem az egyéb kompetenciákra helyezik a hangsúlyt -, és nem is tudják, hogyan lehetne feltérképezni azt.
Persze vannak kivételek, ilyen a Next Consulting is. Villányi Ágnes, a cég HR tanácsadója elmondta: amennyiben ilyen igény merül fel a megbízó részéről, először is megvizsgálják, valóban szükség van-e kreativitásra. "Előfordul például, hogy egy könyvelői pozíciónál is elvárásként szerepel. A munkáltatóval történő beszélgetés során azonban sokszor kiderül: inkább gátolná, mint elősegítené a munkát, ha a jelölt túl kreatív lenne" - avatott be.
Tapogatózó kérdések a mérésre
"Amennyiben viszont valóban szükséges, akkor az interjún feltett kérdésekkel járjuk körbe, rendelkezik-e a jelölt ezen képességgel: vannak-e saját ötletei feladatai megoldása során, vagy jobban szereti, ha pontos iránymutatást kap a munka elvégzésének módjára. Emellett a gondolkodásmódjából, múltbeli illetve jelenlegi feladataiból, valamint a leendő munkakörrel kapcsolatos elvárásaiból is lehet következtetni a kreativitás meglétére/hiányára. A felmérésben a különböző személyiségtesztek és Assessment Centerek is segítségünkre vannak" - tájékoztatott Villányi Ágnes.
Kreativitást mérő tesztek
A tesztek közül azonban kevés az olyan, ami kifejezetten e képességre fókuszál. A Lullenstyd kutatócsoport által kifejlesztett CQ-teszt viszont ezt a hajlamot méri: a szokatlan feladatok iránti érdeklődést, a váratlan, különös helyzetek iránti nyitottságot, a feladatérzékenységet és a gondolkodás rugalmasságát.
A teszt segítségével a vizsgálat elvégzőinek CQ (Creativity Quotient - kreativitáshányados) értéke határozható meg. Az eredmény egyetlen számérték, melynek nagysága arányos a kreativitás mértékével.
A vizsgálat a Brain Pattern Sevice (BPS) workshop keretein belül történik, hogy minél inkább felszínre kerüljenek a rejtett kreatív képességek. A teszt legfontosabb része egy ábrasorozatra való gondolat ráhangolódás - aminek során a vizsgálat jelentkezőinek egymást követő rajzokra kell koncentrálniuk, abban minél inkább elmélyedniük -, illetve az ábrák tetszetősségének megítélése.
5 ezer forintba kerül
"A teszt csoportos, általában 8-20 fő vesz részt rajta. A feladatokat ugyanis nem egyénileg, hanem közösen kell megoldani. A teszt során ugyanis nemcsak az adott válaszokat vizsgáljuk, hanem azt is: ki mennyire dinamikus, kezdeményező, domináns" - mondta el Tallér József, a tesztet kifejlesztő cég főmunkatársa. A vizsgálat egyébként 5 000 forintba kerül.
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Nemhogy nőne, hanem csökkent az elmúlt évtizedben az informatikai területen tanuló nők aránya. Ezért fontos a jó gyakorlatok és törekvések... Teljes cikk
A tavaly Magyarország legjobb vörösbora címet is bezsebelő Bodor Bence borásszal beszélgettünk a borászat szépségeiről és aktuális... Teljes cikk
Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül összesen alig 2-3 közösséghez tartozik életében. Ezért rendkívül fontos, hogy... Teljes cikk
- Hogyan tudunk pontosabb 360 fokos mérést készíteni kevesebb erőforrással? 6 hónapja
- Mit gondolnak egymásról és a munkáról a különböző generációk Magyarországon? 6 hónapja
- Miért érdemes teljesen új irányból ránézni a 360 fokos felmérésekre? 6 hónapja
- Nincs kreativitás tudás, kíváncsiság és kritikai gondolkodás nélkül 8 hónapja
- Kompetenciamérés: 2023-ban alacsonyabb átlageredmények születtek mint egy évvel korábban 9 hónapja
- Új cég csatlakozott a mentorprogramhoz - a cél, hogy ne a szociális háttér számítson 9 hónapja
- Mitől jobb egy munkatárs, mint a másik: egy értékelési rendszer 13 hónapja
- A technológiai innovációt, a műszaki és mérnöki kutatómunka terén kiemelkedő teljesítményeket díjazták 1 éve
- A megtartás kulcsa: a szervezet állapotának folyamatos mérése 1 éve
- Aki okos, az jobban teljesít? 1 éve
- Íme, az ország 10 legjobb alapítványi és magániskolája! 2 éve