Megjelent: 18 éve

Így mérik a kreativitást

Divatos az álláshirdetések elvárásai között megjelölni a kreativitást, de miként mérik ezt a cégek és hol fontos igazán?

A kreativitás mérésére kevés módszer létezik. Épp ezért a személyzeti tanácsadó cégek a vállalatokhoz hasonlóan a legtöbb esetben a pályázók referenciamunkáira illetve az úgynevezett próbamunkára támaszkodnak.

Webgrafikust próbamunkával tesztelnek

Referenciával és próbamunkával méri a kreativitást az Armadillo Design grafikai stúdió. "Egy webgrafikus állásnál például a jelöltet leültetjük egy számítógép elé, és megkérjük: tervezzen egy weboldal layout-ot. Tapasztalataink szerint ez a legegyszerűbb, és leghatékonyabb módja a kreativitás mérésének" - mondja el Bartha Péter, az Armadillo Design grafikai stúdió ügyvezető igazgatója.

A referencia és próbamunka azonban szinte kizárólag csak a kreatív pozíciók esetében alkalmazható: egy gépészmérnöktől vagy egy kontrollertől elég nehéz olyan referenciát kérni, amely a kreativitását bizonyítaná.

Könyvelőknél inkább hátrány

A cégek nagy része arról számolt be: a nem kifejezetten kreatív munkaköröknél nem mérik a kreativitást hanem az egyéb kompetenciákra helyezik a hangsúlyt -, és nem is tudják, hogyan lehetne feltérképezni azt.

Persze vannak kivételek, ilyen a Next Consulting is. Villányi Ágnes, a cég HR tanácsadója elmondta: amennyiben ilyen igény merül fel a megbízó részéről, először is megvizsgálják, valóban szükség van-e kreativitásra. "Előfordul például, hogy egy könyvelői pozíciónál is elvárásként szerepel. A munkáltatóval történő beszélgetés során azonban sokszor kiderül: inkább gátolná, mint elősegítené a munkát, ha a jelölt túl kreatív lenne" - avatott be.

Tapogatózó kérdések a mérésre

"Amennyiben viszont valóban szükséges, akkor az interjún feltett kérdésekkel járjuk körbe, rendelkezik-e a jelölt ezen képességgel: vannak-e saját ötletei feladatai megoldása során, vagy jobban szereti, ha pontos iránymutatást kap a munka elvégzésének módjára. Emellett a gondolkodásmódjából, múltbeli illetve jelenlegi feladataiból, valamint a leendő munkakörrel kapcsolatos elvárásaiból is lehet következtetni a kreativitás meglétére/hiányára. A felmérésben a különböző személyiségtesztek és Assessment Centerek is segítségünkre vannak" - tájékoztatott Villányi Ágnes.

Kreativitást mérő tesztek

A tesztek közül azonban kevés az olyan, ami kifejezetten e képességre fókuszál. A Lullenstyd kutatócsoport által kifejlesztett CQ-teszt viszont ezt a hajlamot méri: a szokatlan feladatok iránti érdeklődést, a váratlan, különös helyzetek iránti nyitottságot, a feladatérzékenységet és a gondolkodás rugalmasságát.

A teszt segítségével a vizsgálat elvégzőinek CQ (Creativity Quotient - kreativitáshányados) értéke határozható meg. Az eredmény egyetlen számérték, melynek nagysága arányos a kreativitás mértékével.

A vizsgálat a Brain Pattern Sevice (BPS) workshop keretein belül történik, hogy minél inkább felszínre kerüljenek a rejtett kreatív képességek. A teszt legfontosabb része egy ábrasorozatra való gondolat ráhangolódás - aminek során a vizsgálat jelentkezőinek egymást követő rajzokra kell koncentrálniuk, abban minél inkább elmélyedniük -, illetve az ábrák tetszetősségének megítélése.

5 ezer forintba kerül

"A teszt csoportos, általában 8-20 fő vesz részt rajta. A feladatokat ugyanis nem egyénileg, hanem közösen kell megoldani. A teszt során ugyanis nemcsak az adott válaszokat vizsgáljuk, hanem azt is: ki mennyire dinamikus, kezdeményező, domináns" - mondta el Tallér József, a tesztet kifejlesztő cég főmunkatársa. A vizsgálat egyébként 5 000 forintba kerül.
  • 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BMEinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Várandósan felelős pozíció és gyerek mellől az igazgatói székbe

Nemhogy nőne, hanem csökkent az elmúlt évtizedben az informatikai területen tanuló nők aránya. Ezért fontos a jó gyakorlatok és törekvések... Teljes cikk

A szüret nem a munka vége, hanem a kezdete: így dolgozik a borász

A tavaly Magyarország legjobb vörösbora címet is bezsebelő Bodor Bence borásszal beszélgettünk a borászat szépségeiről és aktuális... Teljes cikk

A fiatal dolgozókat zavarja leginkább, ha kollégájuk panaszkodik

Egy átlagos magyar felnőtt a családján és a munkahelyén kívül összesen alig 2-3 közösséghez tartozik életében. Ezért rendkívül fontos, hogy... Teljes cikk