kapubanner for mobile
Szerző: Paraszt Imre
Megjelent: 16 éve

Kezdő vezető a pácban

Egyszer egy amerikai kosárlabdaedző (talán Pat Riley) azt mondta, hogy a pályán legjobban teljesítők többnyire nem a legjobb edzők: képtelenek megérteni, miért olyan nehéz ugyanazt elérni, mint amit ők maguk korábban már véghezvittek. Ebből kifolyólag játékosainak utasításai rendre kudarcot is vallanak.

Amikor egy kiemelkedő teljesítménnyel büszkélkedő alkalmazottat hirtelen vezetővé léptetnek elő, nem mindig sikerül megfelelnie az új kihívásoknak. Rövid időn belül kiderülhet, hogy kiváló kvalitásait csak az előző munkakörében tudta kamatoztatni, a munkaszervezéssel, mások koordinációjával már képtelen kellő hatékonysággal megbirkózni. Sanyarú helyzetét ráadásul félelmei még tovább fokozzák, a beosztottjai felől áradó bizalmatlanságáról nem is beszélve, ami csak még több stresszel gazdagítja, végleg elveszejtve őt az alkalmatlanság ördögi körébe.

Éppen ezért fontos, hogy ha valamely munkatársunkat elő kívánjuk léptetni, csak kellő vezetői ismeretek birtokában tegyük ezt, vagy legalább készítsük őt fel valamilyen módon az irányítói feladatokra. Ritka ugyanis az, hogy valaki autodidakta módon tanulja meg koordinálni a csapatot, mivel vezető beosztásban egyszerűen nincs már ilyesmikre idő. Sokszor segítséget sem mernek kérni az újdonsült menedzserek, helyette inkább befelé fordulnak, esélyt sem adva a helyzet tisztázásának. Ennek következtében csapatuk morálja visszavonhatatlanul lecsökken, teljesítményük pedig hektikussá válik.

Hogy a fenti problémákat elkerüljük, a Harvard Business Review összeírta a vezetői tulajdonságokat, amelyek alapvetőek egy kezdő menedzser számára.

1. Delegálás

Nyomás alatt gyakorta magukra vállalják az összes feladatot az ifjonti hévvel megáldott vezetők, félnek ugyanis attól, hogy beosztottaik esetleg rosszul vagy csak késve tudnák elvégezni azokat Az is folyamatosan aggasztja őket, hogy ha kiadják a kezükből a nagyobb horderejű projekteket, nélkülözhetőségükről tesznek tanúbizonyságot, ezért csak a jelentéktelenebb tevékenységeket osztják csapatukra. Ezzel viszont beosztottaik kvalitásait vonják kétségbe, ami már rövid távon is megbosszulja magát. A feladatok megfelelő delegálásának képessége tehát elengedhetetlen egy sikeres vezető számára, mind a morál, mind a termelékenység szempontjából.

2. Támogatás szerzése felülről

Nem egy zöldfülű menedzser él abban a hitben, hogy a felette elhelyezkedő főnök a mindenható vezető, nem pedig partner a munkában. Ebből kifolyólag mindent megtesznek azért, hogy elkerüljék a súrlódást, úgy tesznek, mintha semmi sem aggasztaná őket, sőt, esetenként még a negatív eredményeket is elhallgatják. Csakhogy így az őt irányító vezetőnek esélye sincs megoldást találni a problémákra, ezért mindenképpen el kell magyarázni az újoncnak, hogy konkrétan milyen keretek között zajlik az együttműködés.

3. Magabiztosság

A magabiztosság szinte az élet minden területén a siker záloga, de különösen így van ez menedzserkörökben. Kellő magabiztossággal minden beosztottat munkára lehet bírni, csak arra kell vigyázni, hogy ez át ne csapjon arroganciába, hiszen az rövid időn belül visszatetszést kelt a munkatársak szemében.

4. Az áttekintés képessége

Sok kezdő menedzser a tengernyi feladat láttán vad ámokfutásba kezd, megpróbálja a teendőket minél hamarabb letudni, ahelyett, hogy szelektálna. Az igazi baj, hogy ettől még hatékonynak is érzi magát, holott valójában csak vaktában, mindenféle stratégiai érzék nélkül pipál ki egy-egy feladatot. Csapatát sem használja ki teljes mértékben, ezzel pedig rövid úton megpecsételi saját és cége sorsát. Ezt elkerülendő fel kell hívni a figyelmét arra, hogy megváltoztak a körülmények, s ideje, hogy lássa végre a fától az erdőt.

5. A konstruktív visszajelzés képessége

Nagyon sokan azt hiszik, hogy a vezetői kritika - még ha helyes is - visszaveti a teljesítményt, mondván csak felesleges konfrontációt okoz. Pedig ha a munkatársak minden egyes lehetséges összeütközésnél azt látják, hogy a főnök meghunyászkodik, nem fogják tisztelni őt, úgy emberileg, mint szakmailag, arról nem is beszélve, hogy a munka is kevésbé lesz hatékony.

Paraszt Imre, HR Portal

Forrás: Harvard Business Review
  • 2024.06.03Projektmenedzsment képzés A KÉPZÉS CÉLJA: A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az asztalos szakma is megadhatja az alkotás örömét

Ki gondolná, hogy az egyéni vállalkozó asztalosnál a munka körülbelül 30-40 százalékát nem is a bútor legyártása és beszerelése jelenti, hanem... Teljes cikk

"Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma

Miért szeretek recruiter lenni? – tette fel a kérdést néhány ismert toborzási szakembernek Csatalinácz Adrienn, az euJobs HR-Group HR és BRAND... Teljes cikk

A szexi pozíciónevek csapdája

Tudja mi a különbség a sales manager, a business development manager és account manager munkakörök között? A gyakorlatban nem sok: az... Teljes cikk