Kommunikáció kényes helyzetekben
Azt mindenki tudja, hogy "jobb megbeszélni a dolgokat", mégis amikor kényes témáról van szó legtöbben mindent megteszünk azért, hogy elkerüljük, vagy halogatjuk ameddig csak lehet. Mégis, hogyan lehet sikeresen megbirkózni az ilyen beszélgetésekkel, legyen szó akár alacsony teljesítményről, munkaviszony megszüntetésről, munkakör illetve felelősségbeli változásokról vagy személyes, egyének közötti konfliktusokról?
Ha fellép egy konfliktusos szituáció, akkor ne halogassuk a megbeszélést! Idővel az érzelmi beállítódás minden fél részéről csak erősödik és a visszajelzés halogatásával egyébként is csak azt érjük el, hogy a dolgok mennek tovább a maguk nemkívánatos útján.
A beszélgetés előtt döntsük el magunkban, és folyamatosan emlékeztessük magunkat arra, hogy a problémát akarjuk megoldani, és nem minden áron nyerni!
Gyűjtsünk információt, koncentráljunk a tényekre! Vigyázat azonban a tények interpretációjával, ugyanazt a dolgot nagyon sokféleképpen lehet értelmezni. Jobb, ha erre magunk is felkészülünk. Több szempontból is vizsgáljuk meg a helyzetet. Kérjünk másoktól visszajelzést, segíteni fog abban, hogy elkerüljük a meglepetéseket.
Ha van előre legyártott elméletünk arról, hogy miért nem az elvártként működnek a dolgok, akkor a begyűjtött tények és információk meglepő módon mind a mi elméletünket fogják alátámasztani. Ezért felejtsük el, hogy mi a mi koncepciónk és próbáljuk meg a tényeket, történéseket kívülről nézve elemezni.
A beszélgetés nagy valószínűséggel heves érzelmeket fog kiváltani, gondoljuk végig, hogy mit fogunk tenni, ha a partner dührohamot kap, sírógörcsben tör ki vagy esetleg apátiába esik.
A beszélgetés alatt
Ne kerteljünk, az elején vágjunk bele a közepébe, mondjuk meg, mi az, amiről beszélgetni szeretnénk. Aztán magyarázzuk el, hogy miért tartjuk fontosnak megbeszélni azt.
Ne várjuk, hogy a beszélgetőpartnerünk egyetértsen velünk. Tiszteljük a véleményét, ne szóljuk le, még akkor sem, ha azt teljesen irreálisnak tartjuk (nem jelenti azt, hogy miénket meg kell változtatnunk!).
Legyünk empatikusak, gondoljunk bele, mit tennénk, ha a másik helyében lennénk. Hagyjuk, hogy kimutassa az érzelmeit.
Vállaljuk a felelősséget, ismerjük el, ha valamit mi döntöttünk el vagy mi hibáztunk. Ha azt akarjuk, hogy a másik változzon, akkor nekünk is változtatnunk kell.
Próbáljuk meg a biztonság érzetét megteremteni, segítsük, hogy kifejtse a saját álláspontját. Ne hagyjuk, hogy elragadjanak az érzelmek. Mindig arra koncentráljunk, amit valóban szeretnénk elérni, ne változtassunk célt csakhogy megőrizhessük a büszkeséget, mi nyerjünk vagy hogy a másikat büntessük.
Amikor úgy érezzük, a beszélgetőpartnerünk érzelmi ellentámadásba lendül, vagy éppen bezárkózik, akkor próbáljuk ki az alábbi technikákat, hogy konstruktív megoldás felé tereljük a beszélgetést:
Kérdések - Egyszerű: ne megmondjuk és magyarázzuk, hanem kérdezzük és beszéltessük a másikat.
"Tükrözés" - Egyszerűen mondjuk el, amit éppen a másik viselkedésében tapasztalunk. Pl. "Úgy látom, nagyon szíven ütött, amit mondtam, mintha meglepetésként ért volna."
Újrafogalmazás - Ismételjük meg más szavakkal, foglaljuk össze, amit a beszélgetőpartnerünk elmondott. Segíti a megértést és a partnerünk is érezni fogja, hogy figyelünk rá.
Spekuláció - Passzív, hallgatag partner esetén hatásos trükk. Megpróbálunk a szájába adni, egy gondolatot, amire általában a legpasszívabb ember is reagál valamit. (Ha egyetért vele azért, ha nem, akkor azért fog megszólalni) Pl. "Azt gondolod, hogy nem tartalak képesnek ellátni a munkádat?"
Hallgatás - Egyszerű hallgatással adjuk tudtára a társunknak, hogy várjuk a véleményét. Előbb-utóbb valaki megtöri a csendet, csak arra ügyeljünk, hogy ez a beszélgetőpartnerünk legyen.
Mielőtt mindenki menne a maga útjára, állapodjunk meg, hogy mi a következő lépés, vagy mi fog ezentúl esetleg másként működni.
A beszélgetés után
Hagyjuk, hogy megbeszélje a dolgot másokkal. Ha vannak részletek, amit nem szeretnénk, ha megosztana másokkal, akkor arra a beszélgetés alatt hívjuk fel a figyelmet. Hiba azt gondolni, hogy egy beszélgetés mindent megold, vagy hogy elég arra, hogy valaki tökéletesen megértse, amit szeretnénk. Érdemes visszatérni a témára később, sőt a legjobb megegyezni, hogy mikor beszélünk újra.
Soha ne éljünk vissza a beszélgetésen elhangzottakkal és sose csináljunk abból viccet (még akkor se, ha úgy érezzük is, hogy a partnerünk viszonylag könnyedén vette a dolgot).
Ambrózy Katalin
http://16tonna.blog.hu/
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk
- A legtöbb cég nem tudja megszólítani a saját kollégáit 1 hónapja
- Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel 1 hónapja
- Politizálás a munkahelyen? Így állnak hozzá a dolgozók 1 hónapja
- Csökken az újságírószakma vonzereje - avagy mit üzennek a média szakos diákok? 2 hónapja
- Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható 2 hónapja
- Így csökkenthetők a dolgozók munkahelyi biztonsággal kapcsolatos aggodalmai 2 hónapja
- Mentsük meg a meetingeket - 5 tipp 2 hónapja
- Otthon hervad, az irodában "virágzik" a dolgozó – ezért szigorít a világcég 2 hónapja
- 5 tipp, hogy egészséges legyen a munkahelyi légkör 3 hónapja
- Csak a dolgozók ötöde állítja, hogy munkaadója figyeli az AI használatát 3 hónapja
- A modern laptopok forradalma: mélyreható elemzés a 2025-ös trendekről és a Black Friday stratégiai jelentőségéről 3 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?