kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Kommunikáció kényes helyzetekben

Azt mindenki tudja, hogy "jobb megbeszélni a dolgokat", mégis amikor kényes témáról van szó legtöbben mindent megteszünk azért, hogy elkerüljük, vagy halogatjuk ameddig csak lehet. Mégis, hogyan lehet sikeresen megbirkózni az ilyen beszélgetésekkel, legyen szó akár alacsony teljesítményről, munkaviszony megszüntetésről, munkakör illetve felelősségbeli változásokról vagy személyes, egyének közötti konfliktusokról?

A beszélgetés előtt

Ha fellép egy konfliktusos szituáció, akkor ne halogassuk a megbeszélést! Idővel az érzelmi beállítódás minden fél részéről csak erősödik és a visszajelzés halogatásával egyébként is csak azt érjük el, hogy a dolgok mennek tovább a maguk nemkívánatos útján.

A beszélgetés előtt döntsük el magunkban, és folyamatosan emlékeztessük magunkat arra, hogy a problémát akarjuk megoldani, és nem minden áron nyerni!

Gyűjtsünk információt, koncentráljunk a tényekre! Vigyázat azonban a tények interpretációjával, ugyanazt a dolgot nagyon sokféleképpen lehet értelmezni. Jobb, ha erre magunk is felkészülünk. Több szempontból is vizsgáljuk meg a helyzetet. Kérjünk másoktól visszajelzést, segíteni fog abban, hogy elkerüljük a meglepetéseket.

Ha van előre legyártott elméletünk arról, hogy miért nem az elvártként működnek a dolgok, akkor a begyűjtött tények és információk meglepő módon mind a mi elméletünket fogják alátámasztani. Ezért felejtsük el, hogy mi a mi koncepciónk és próbáljuk meg a tényeket, történéseket kívülről nézve elemezni.
A beszélgetés nagy valószínűséggel heves érzelmeket fog kiváltani, gondoljuk végig, hogy mit fogunk tenni, ha a partner dührohamot kap, sírógörcsben tör ki vagy esetleg apátiába esik.


A beszélgetés alatt



Ne kerteljünk, az elején vágjunk bele a közepébe, mondjuk meg, mi az, amiről beszélgetni szeretnénk. Aztán magyarázzuk el, hogy miért tartjuk fontosnak megbeszélni azt.

Ne várjuk, hogy a beszélgetőpartnerünk egyetértsen velünk. Tiszteljük a véleményét, ne szóljuk le, még akkor sem, ha azt teljesen irreálisnak tartjuk (nem jelenti azt, hogy miénket meg kell változtatnunk!).

Legyünk empatikusak, gondoljunk bele, mit tennénk, ha a másik helyében lennénk. Hagyjuk, hogy kimutassa az érzelmeit.
Vállaljuk a felelősséget, ismerjük el, ha valamit mi döntöttünk el vagy mi hibáztunk. Ha azt akarjuk, hogy a másik változzon, akkor nekünk is változtatnunk kell.

Próbáljuk meg a biztonság érzetét megteremteni, segítsük, hogy kifejtse a saját álláspontját. Ne hagyjuk, hogy elragadjanak az érzelmek. Mindig arra koncentráljunk, amit valóban szeretnénk elérni, ne változtassunk célt csakhogy megőrizhessük a büszkeséget, mi nyerjünk vagy hogy a másikat büntessük.

Amikor úgy érezzük, a beszélgetőpartnerünk érzelmi ellentámadásba lendül, vagy éppen bezárkózik, akkor próbáljuk ki az alábbi technikákat, hogy konstruktív megoldás felé tereljük a beszélgetést:

Kérdések - Egyszerű: ne megmondjuk és magyarázzuk, hanem kérdezzük és beszéltessük a másikat.
"Tükrözés" - Egyszerűen mondjuk el, amit éppen a másik viselkedésében tapasztalunk. Pl. "Úgy látom, nagyon szíven ütött, amit mondtam, mintha meglepetésként ért volna."
Újrafogalmazás - Ismételjük meg más szavakkal, foglaljuk össze, amit a beszélgetőpartnerünk elmondott. Segíti a megértést és a partnerünk is érezni fogja, hogy figyelünk rá.
Spekuláció - Passzív, hallgatag partner esetén hatásos trükk. Megpróbálunk a szájába adni, egy gondolatot, amire általában a legpasszívabb ember is reagál valamit. (Ha egyetért vele azért, ha nem, akkor azért fog megszólalni) Pl. „"Azt gondolod, hogy nem tartalak képesnek ellátni a munkádat?"
Hallgatás - Egyszerű hallgatással adjuk tudtára a társunknak, hogy várjuk a véleményét. Előbb-utóbb valaki megtöri a csendet, csak arra ügyeljünk, hogy ez a beszélgetőpartnerünk legyen.
Mielőtt mindenki menne a maga útjára, állapodjunk meg, hogy mi a következő lépés, vagy mi fog ezentúl esetleg másként működni.


A beszélgetés után



Hagyjuk, hogy megbeszélje a dolgot másokkal. Ha vannak részletek, amit nem szeretnénk, ha megosztana másokkal, akkor arra a beszélgetés alatt hívjuk fel a figyelmet. Hiba azt gondolni, hogy egy beszélgetés mindent megold, vagy hogy elég arra, hogy valaki tökéletesen megértse, amit szeretnénk. Érdemes visszatérni a témára később, sőt a legjobb megegyezni, hogy mikor beszélünk újra.

Soha ne éljünk vissza a beszélgetésen elhangzottakkal és sose csináljunk abból viccet (még akkor se, ha úgy érezzük is, hogy a partnerünk viszonylag könnyedén vette a dolgot).

Ambrózy Katalin
http://16tonna.blog.hu/
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk