kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Meghalt a HR, éljenek a dolgozók

A HR annak biztosításáért felelős, hogy a munkatársak munkájukat megfelelő színvonalon végezhessék, tevékenysége pedig főként operatív feladatokkal jár. A mai tudás és szolgáltatás alapú gazdaságban azonban ez a HR tevékenység már nem elég. A versenyelőnyt az elkötelezett munkatársak jelentik, melynek eléréséhez arra van szükség, hogy a HR Dolgozói Élménnyé (Employee Experience, EE) alakuljon.

Az élen járó vállalatok megértették, hogy a mai üzleti világban az elkötelezett munkavállalók kétségkívül fontosak az üzleti sikerhez, és hogy az EE kritikus a vállalati stratégia megalkotásához, mivel az EE szakemberek felelősek a dolgozói teljesítményért. Az üzleti tevékenység humán oldalát tekintve tehát úgy tűnik, a HR szakembereknek a legjobb stratégiai gondolkodókká kell válniuk a szervezetben.

Lássuk, melyek a legfőbb különbségek a HR és az EE között, és hogy mi segíti az átalakulást!

1. A technológia használata az alacsony értékű tevékenységek minimalizálására

A HR fókuszában az operatív tevékenységek és az adminisztráció áll, az EE fókuszában azonban a tehetségmenedzsment, a munkaerő inspirálása, motiválása és elkötelezése. Az EE szakemberek célja, hogy stratégiai döntéshozók legyenek, de ha nem tudják lecsökkenteni az adminisztrációt a munkaidejük kis százalékára, nincs lehetőségük a tervezésre. Azoknak a HR szakembereknek, akik EE szakemberré szeretnének válni, maximalizálniuk kell a technológiai lehetőségek alkalmazását, hogy időt takaríthassanak meg a karrierfejlesztéssel, teljesítmény- vagy tehetségmenedzsmenttel kapcsolatos teendőkre.

2. A vezetők bátorítása rendszeres visszajelzések adására

A HR jellemzően éves teljesítményértékeléseket végez, az EE viszont valós időben értékel. A munkatársaknak valós idejű visszajelzésekre van szükségük. Egy csapat nem attól lesz nyertes, hogy egy feladat vagy projekt végén kapnak egy összefoglaló visszajelzést, hanem attól, hogy időről időre kapják a visszajelzéseket, hogy tudjanak javítani a teljesítményükön. Támogató vagy coacholó vezetők nélkül a munkatársak nem tudnak fejlődni és felnőni a feladatokhoz.

3. A munkavállalók bátorítása kompenzálásuk kiválasztására

A HR hagyományosan kompenzál, az EE teljesítmény alapon. A hagyományos kompenzációt a menedzserek mindössze 17 százaléka találja hatékonynak, miközben a vállalatok több mint 90 százaléka ezt használja. Fontos, hogy ne a jelenlétet díjazzák, hanem a teljesítményt. A munkavállalóknak emellett olyan juttatásokat kell ajánlani, amelyek fontosak a számukra. Ez egy olyan stratégiai lépés, amihez nincs szükség több pénzre, csak egy kezdeményezésre.

4. Az értékek felhasználása a munkatársak viselkedésének formálására

A HR-t a kézikönyvek és az irányelvek határozzák meg, az EE-t azonban a szervezeti értékek és a kultúra. A munkavállalói kézikönyv, ami jellemzően egy kontrolláló tónusú dokumentum, nem biztos, hogy jó kezdése a munkáltató-munkavállaló kapcsolatnak. Lehet, hogy hasznos információkat tartalmaz, de a célja, hogy megértesse a munkavállalóval a felelősségét, a rá vonatkozó szabályokat, és a folyamatokat a vállalatban. Az EE-t gyakorló vállalatok a szervezeti kultúrát hangsúlyozzák. A kézikönyv terjedelmét megpróbálják minimalizálni, és az irányelvek, folyamatok menetének megértetése helyett a fókuszban az áll, hogy a munkavállaló a szervezeti értékeket sajátítsa el. A szervezeti kultúra és a szervezet küldetésének komolyan vétele jobb teljesítményre ösztönzi a munkatársakat, mint a szabályok.

A tehetség támogatásának és motiválásának előnyei világosak. Számos vállalat példája igazolta, hogy az EE olyan motivált és elkötelezett emberek munkahelyét teremti meg, ahol a munkatársak minden nap legjobb tudásuk szerint igyekeznek dolgozni, ahonnan minimális arányban lépnek ki, és amely szervezetekhez az ügyfelek is lojálisak.

Forrás: Suleman, R., Dunn, K. (2011). HR is Dead: Long Live Employee Experience. www.iloverewards.com

Kazi Sarolta
Captain Hungary
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Már kiváltott munkaköröket az AI - nem lehet kérdés, ad-e átképzést a cég

Az IT munkapiacról, az átképzések lehetőségéről, a mesterséges intelligenciával összefüggésben a pályakezdők helyzetéről, bérekről és a... Teljes cikk

Generációs különbségek

Másként állnak a munkavégzéshez, a munka világához, a vezetéshez, az állásváltáshoz vagy éppen a munka-magánélet egyensúlyához a különböző... Teljes cikk

Hőség az irodában? Így olvad el a csapat teljesítménye és a profit

Vezetőként vagy HR-szakemberként bizonyára tapasztalta már a jelenséget: a nyári kánikula beköszöntével a délutáni meetingek belassulnak, a... Teljes cikk