Megtanulnának önéletrajzot írni a diákok
Tíz iskola tesztelte a Liga Szakszervezetek által kidolgozott Munkavállalói ismeretek című tananyagot, amely később bekerül a szakoktatás rendszerébe. A diákok szerették és hasznosnak találták a tréningeket, ezeknek mennyiségét növelnék is az elméletibb részek rovására - tájékoztatta az érdekvédelmi szervezet a HR Portált.
A közlemény szerint a kipróbáló tanárok munkanaplókat töltöttek ki a leckékhez kapcsolódóan, illetve a tesztelésben részt vett diákok kérdőívet töltöttek ki a tanév végén. A munkanapló elemzés és a kérdőíves kutatás alapján megadott szakmai ajánlásokat figyelembe véve zajlik jelenleg a tananyag továbbfejlesztése, kiegészítése, a fókuszpontok áthelyezése - áll a közleményben.
A kutatásból kiderül, a tanárokhoz hasonlóan az órákon részt vett diákok is élvezték a tanórákat, a tananyag minőségével, tartalmával, mennyiségével, fogalomhasználatával elégedettek, jónak tartották azokat.
A kutatás legfontosabb eredményének azt tekinthető az érdekképviselet szerint, hogy a diákok a gyakorlatorientált, készségfejlesztő témákat részesítik előnyben, szemben az elméletibb, hagyományos tanulásszervező formában tanult leckékkel. Szerették és hasznosnak találták a tréningeket, ezeknek mennyiségét növelnék is az elméletibb részek rovására. Újszerűnek tartották az órákon használt pedagógiai módszereket, a csoport és páros munkákat, a kooperatív módszereket és a tréningszerű feldolgozásmódot.
"A tantárgy bevezetése hasznos lehet a velem egykorú emberek számára, hogy tisztában legyenek a munkavállalás feltételeivel, képességeikkel és lehetőségeikkel. " - írta az egyik diák.

A válaszadók 54,7 százaléka tartotta hasznosnak a munkavállalói ismeretek tananyagot, 24,7 százaléka pedig teljesen hasznosnak, a két kategória összesen 79,1 százalék, ami azt jelenti, hogy a válaszadók nagy többsége szerint nagyon fontosak és szükségesek az órán megszerzett ismeretek - áll a kutatási összefoglalóban.

A tréningek közül a diákok a leghasznosabbnak az önéletrajzírás és a motivációs levél készítése című tréninget tartották. Ez az adat a magyar közoktatási rendszer sokszor kritizált kevésbé gyakorlatorientált, inkább a lexikális tudás megszerzését preferáló voltára is felhívja a figyelmet.

Arra, hogy a mai diákok szívesebben tanulnának kevesebb elméleti vonatkozású témáról, és több időt szeretnének olyan készségek elsajátításával tölteni, amelyek a munkaerőpiacon történő elhelyezkedés során jobb pozícióba tudja őket helyezni.
A Liga a tananyagot "A munkáért!" című projekt keretében dolgozta ki, amelyhez összesen 1,6 milliárd forint európai uniós támogatást nyert el az Új Széchenyi Terv keretében. A projekt négy pillérre épül: az új munka törvénykönyve munkaadói és munkavállalói hatásvizsgálata, a kollektív szerződések kötésének elősegítése tanácsadással, a vállalkozók képzése, illetve a munka világát érintő témákban a fiatalok felkészítése tananyaggal - olvasható a közleményben.