Szerző: Schlemmer Éva
Megjelent: 1 hónapja

Mérnöknek lenni nagyon menő!

Mi viszi a lányokat a műszaki és természettudományos pályára? A családi hagyományok, a jó munkalehetőségek, vagy éppen az, hogy geológiát csak a fiúk tanulhattak? Műszaki Egyetemen végzett nők mondják el, mi volt a személyes motiváció és azt is, jól döntöttek-e, amikor fizikusnak, informatikusnak, építő- vagy gépészmérnöknek, vagy éppen matematikusnak álltak.

Az ország legnagyobb, lányoknak szánt pályaválasztást segítő rendezvénysorozatán, amelyet a Nők a Tudományban Egyesület kezdeményezett, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) is kerekasztalbeszélgetést szervezett a közelmúltban. A beszélgetést Héder-Nádasi Eszter vezette, melyen jelenlegi és végzett hallgatók, illetve egy egyetemi tanár vitatták meg, miért is érdemes lányként a műszaki vagy a természettudományos pályát és a Műegyetemet választani.

A Lányok Napján az érdeklődő felső tagozatos általános- és középiskolás diáklányok betekintést nyerhetnek a tudomány, a technológia és az informatika színes és kihívásokkal teli világába gyakorló szakemberek tolmácsolásában, emellett megismerkedhetnek a műszaki és a természettudományos karrier nyújtotta lehetőségekkel, sőt kipróbálhatják magukat a különféle szakmákban. A programokra olyan lányokat várnak, akik még nem biztosak a továbbtanulásukat illetően, de szívesen belesnének egy tekintélyes egyetem műhelytitkaiba, meghallgatnának kutatókat, mérnököket, informatikusokat a munkájukról, mindennapjaikról és arról, hogy mire lehet számítani a munkaerőpiacon.


1. Hogyan választottad ki a műszaki vagy a természettudományos szakot?

Általában felszínes benyomások alapján választanak a diákok szakokat, de nem úgy Kis Enikő: „Én egy vidéki gimnáziumba jártam. Elmentem a nyíltnapra, mert már eleve a villamos- és gépészkar érdekelt. A gépészkari beszélgetés nem győzött meg, ám a fizika szakos hallgatók hatalmas lelkesedéssel meséltek a tanulmányaikról, és ezért én is kedvet kaptam és jelentkeztem oda.” - mondta Kis Enikő.

Kisbán Zsófiát az IT iránti érdeklődése és családtagjai inspirálták a pályaválasztásban: „Példaképem az építőmérnök édesapám és vegyészmérnök nővérem is a Műegyetemen szerezett diplomát. Úgy vélem, magától értetődő volt, hogy a Műegyetemre felvételizek én is, ahol magabiztos tudást szerezhetek … A gimiben szerettem a matekot és az informatikát is, végül ez utóbbi mellett döntöttem. Az egyetem szellemisége és a tanrendje is nagyon tetszett. Napi két edzésem van, és az informatikát helytől függetlenül tudom végezni, ezért választottam, hogy jó munkalehetőségeim legyenek, miután végeztem. Szeretek lányként itt lenni a karon. Mindig mindenki segítőkész volt velem.” - emlékezik vissza Kisbán Zsófia.

1986-ban érettségiztem az Árpád Gimnáziumban. Ott a természettudományok irányában terelődtem, bár eredetileg nyelvszakos voltam. A pályaválasztás idején otthon leültünk és megbeszéltük, hogy geológus leszek. Ám miután beadtam a felvételit, lehívtak az igazgatói irodába, hogy probléma van a felvételimmel. 1986. szeptemberben csak fiú lehetett geológus. Így 2. helyen a BME építőmérnöki karra jelentkeztem, és ott is végeztem 1991-ben.” - meséli el Dr. Kiss Rita.

Én 4 éve végeztem el az alkalmazott matematikát. Az általános iskolában is és a gimnáziumban is a matek volt a kedvencem, és a családban sok a természettudományos érdeklődésű ember. Beszéltem nyíltnapokon felsőbb évesekkel is, vonzott, hogy kisebb évfolyamon tanulhatok.” - teszi hozzá Kőnig Erika.

Szagri Dóra is műszaki érdeklődésű családból származik, a fiatal kutatót kezdetben a fizika érdekelte, így a BME Természettudományi Karára felvételizett, ahol azonban nem találta meg a számításait. Egy évvel később már építőmérnökként próbált szerencsét és rájött, ez a neki való terület, majd diplomát szerzett.

2. Hogyan formálódott a szakmai érdeklődésedet?

Természettudományi kar nagyon családias, baráti és támogatói közösség, az oktatók is rögtön tudták a nevünket. Szakdolgozat témám az optika volt. Az alkalmazott fizika érdekelt, kevésbé az alapkutatás, sokkal inkább a vállalati vonal, így a Boschnál lettem gyakornok. Az egyetem szerencsére sok gyakornoki programot kínál. A Boschnál csináltam meg a mester diplomamunkámat. Tehát szakmai környezetben tudtam fejlődni, s ez kiváló lehetőség volt.” - emlékszik vissza Kis Enikő.

Tankör rendszerben voltunk régen, minden gyakorlatot együtt töltöttünk. 12 lány volt az évfolyamon, akkor kivételezett helyzetünk is volt. A tanszéken már voltak női oktatók előttem, így jól toleráltak később engem is, de sosem volt még női tanszékvezető előttem ezen a karon. Érdekes, én mindig másként láttam a kérdéseket, mert nő vagyok, bennem az érzelmesebb dolgok jobban előjönnek. Tanszékvezetőként is más a szemléletem. Tudományos karrieremben nem láttam a különbséget lányok és fiúk között, mindig a minőség volt a fontos.” - Dr. Kiss Rita

A kutatás és TDK erősen meghatározta Szagri Dóra szakmai előéletét: „Sok alapozótárgyam is volt, ami segített kialakítani a szakmai irányt. Gyakorlatra sikerült egy jó építőipari céget találnom, és BSC után visszamentem oda dolgozni. Változatos témákban kutathattam.

3. Milyen munkakörben dolgozol jelenleg, milyen napi feladataid vannak?

Optikai tervező vagyok két éve a Semilab-ban. Félvezető iparnak adunk el műszereket, a mi csoportunk optikai fejlesztéseket végez egyes mérőműszereken. Először szoftveres tervezés történik, amit aztán gépészmérnökök segítenek megvalósítani. Izgalmas, hogy több terület együtt dolgozik és külön csodálatos, amikor kézbe vehetem, amit terveztem. Ez után tesztelnem kell, folyamatosan a laborban vagyok. Majd a vevőhöz kerül a műszer, de ott is meg kell oldani a felmerülő problémákat. Nagyon változatos és izgalmas a munkám.” - Kis Enikő

Én tanszékvezető vagyok, aki egyfajta szolgálatot végez. A tanszék, mint egy nagy, 40 fős család működik, az ő mindennapi életüket kell koordinálnom. Van két helyettesem is, akikkel naponta átbeszéljük a feladatokat. Emellett oktató is vagyok, órákat is tartok, konzultálok diplomázókkal, a PhD hallgatóimmal is naponta beszélek.” - Dr. Kiss Rita

Diákként is már itt dolgoztam gyakornokként, nagyon sok modellel dolgozunk, előbb kockázati modellel, meg árazó modellekkel. Nagyon izgalmas friss szemmel átvizsgálni a modelleket, amiket a fejlesztők megcsináltak.” - Kőnig Erika

A PhD képzés hasonlít a graduális képzéshez, de itt már tanítok is, ami szintén sok időt igényel. Haladok a kutatásaimmal is különböző interdiszciplináris területeken. Egyetemistaként sokféle projektben dolgozhattam, ami szintén nagy segítség volt az előrehaladásomban. Jelenleg a budapesti intézmények nyári túlmelegedésével összefüggésben végzek tudományos vizsgálatokat.” - Szagri Dóra

4. Milyen tanácsokat adnál azoknak, akik a műszaki, vagy a természettudományos területen szeretnének tanulni?

Lányok, higgyétek el, ti is ugyanolyan jók vagytok, mint a fiúk, ne pozícionáljátok alul magatokat!” - Kis Enikő
A mérnöki pályán nincs nemi megkülönböztetés. Mérnöknek lenni nagyon menő!” - Kisbán Zsófia
Jó pálya ez a lányoknak, teljesen más szemlélettel találkoznak itt a Műegyetemen. Sőt, a lányokat el is kényeztetik, mert kevesebben vannak. Várunk minden lányt a nyíltnapokra, szakkörökre!” - Dr. Kiss Rita

A Műegyetem felvételi adatai: A 2020. szeptemberében induló képzésekre a BME-re összesen 9945-en jelentkeztek, ez az országos jelentkezői létszám csaknem 11%-a. A Műegyetemre júliusban összesen felvettek száma közel annyi, mint a tavalyi: idén szeptemberben 4626-an kezdhetik meg tanulmányaikat (2019-ben 4774-en). Csak nagyon jó felvételi pontszámmal lehetett bekerülni, az alapképzésekre állami ösztöndíjasként felvettek átlagpontszáma 422.


A nyitóképen balról jobbra: Héder-Nádasi Eszter, Kisbán Zsófia, Dr. Kiss Rita, Kis Enikő, Szagri Dóra, Kőnig Erika

A teljes beszélgetés videó változata ITT érhető el.

  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Hogyan változik a céges rendezvények száma a következő hónapokban?

Az UNICEO Nemzetközi közösség reprezentatív kutatást végzett a céges rendezvények jövőjéről. Teljes cikk

Feltenné a szolgáltatószektort a pályaválasztási térképre az AmCham és a HIPA

A Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) is támogatja a BSS Hungary (Business Services Sector Hungary) elnevezésű kezdeményezést, amelyet az Amerikai... Teljes cikk

Kincsvadászok az álláspiacon - Employer Branding Award 2019

Megoldásszállítók és kincsvadászok. Ötödik alkalommal adta át a Magyar Public Relations Szövetség az Employer Branding Award nevet viselő... Teljes cikk