kapubanner for mobile
Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 12 éve

Mi a közös a legsikeresebb cégek humán gyakorlatában?

A leghatékonyabb magyar vállalatok jelentős része valódi teljesítmény-orientált kultúrát alakított ki -– tartalmazza a Profiles International idei felmérése, amelyből kiderül, melyek Magyarország leghatékonyabb vállalatai. Meglepő eredmények is születtek: az energiával foglalkozó vállalatok, valamint a mezőgazdasági ágazatban működő cégek például kiemelkedően jó eredményeket értek el.

Számos tényezőre oda kell figyelnie egy cégnek, ha valóban hatékony szeretne lenni. A Profiles International ezeket próbálta feltérképezni Magyarország leghatékonyabb vállalatai - 2011 című kutatásában, amelynek eredményei a napokban jelentek meg. A kutatás alapján azonosították azokat a legjobbnak bizonyuló megoldásokat, amelyek véleményük szerint magyarázatul szolgálnak a kiemelkedő hatékonyságra. A tíz leggyakoribb megoldást kétfelé osztották: öt "emberekkel kapcsolatos", valamint öt "stratégiával és a vállalat működésével kapcsolatos" jellemzőre.

Az emberekkel kapcsolatos tényezők a következők: teljesítmény-orientált vállalati kultúra, hatékony vezetők, alkalmazottak képességeinek maximális hasznosítása, alkalmazottak hatékonysága, az innováció ösztönzése. A stratégiával és a működéssel kapcsolatos legfontosabb jellemzők pedig: fejlett technológia alkalmazása, pénzügyek megfelelő kezelése, hatékony vállalati folyamatok, hatékony terjesztési csatornák illetve hatékony marketing és márka-menedzsment.

A kutatásban résztvevő legsikeresebb tíz vállalat a következő lett: Fibria Trading International Kft., Sanyo Hungary Kft., MOL Energiakereskedő Zrt., EMFESZ Kft., MVM Trade Zrt., SE-CEE Schneider Electric Kft., E.On Földgáz Storage Földgáztároló Zrt., OTF Fővállalkozó Zrt., E.On Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt., Crown Magyarország Csomagolóipari Kft.

"A célunk az volt a kutatással, hogy megismerjük, mi a közös a leghatékonyabb munkáltatók humán gyakorlatában. Abból a tényből indultunk ki, hogy ma Magyarországon - de másutt sem - olcsó a munkaerőt foglalkoztatni, és a cégeknek ezen a téren jó stratégiákkal és gyakorlattal kell rendelkezniük, mert akkor működhetnek csak gazdaságosan. Tanácsadóként nap mint nap elmondjuk a vezetőknek, milyen fontos, hogy elkötelezettekké tegyék a munkatársakat. Ezzel a kutatással ez számokban is igazolódott. Nem titkolt célunk volt, hogy ügyfeleinknek olyan értékes "best practice"-t tudjunk javasolni, ami bizonyítottan kiemelkedő gazdasági eredményekhez vezet. Elmondhatom, hogy sikerült ezt a célt elérnünk. Rendszeresen bebizonyosodik, amikor megtérülés-számításokat végzünk egy-egy ügyfelünknek a saját mutatószámai alapján, hogy bőségesen megtérül a human tőkére (objektív felmérések alapján megtervezett, személyre szabott) fordított beruházás: legyen az kiválasztás, fejlesztés, tréning vagy coaching, esetleg teljesítményértékelés" - mondta el a HR Portálnak Trizna Júlia, a Profiles International ügyvezető partnere.


Teljesítmény-orientált kultúra



A leghatékonyabb magyar vállalatok jelentős része valódi teljesítmény-orientált kultúrát alakított ki - derült ki a kutatásból. Ebben minden munkatárs törekszik arra, hogy elérje a szervezet számára legfontosabb célokat. A vezetők általában bátorítják az egyéni kezdeményezőkészséget és a magas szintű csapatmunkát, hiszen az eredményességhez mindkettő nélkülözhetetlen.
A vezetők sikerességéhez többek között az alábbi tulajdonságok járulnak hozzá:
  • Kommunikáció: odafigyelés másokra; információk értelmezése; hatékony kommunikáció
  • Vezetés: bizalomkeltés; irányítás; felelősség átruházása
  • Alkalmazkodóképesség: a körülményekhez való alkalmazkodás; kreatív gondolkodás
  • Emberi kapcsolatok: jó kapcsolatépítés; a csapat sikerének elősegítése
  • Feladatvezérlés: hatékony munkavégzés; szakmai hozzáértés
  • Teljesítmény: szakmai hozzáértés; eredményesség
  • Mások fejlesztése: egyéni tehetség kibontakoztatása; mások sikeres motiválása
  • Személyes fejlődés: elkötelezettség kimutatása; fejlődésre való törekvés


  • A hatékony vezetők megléte elengedhetetlen. A hatékony vezető nem csupán ellenőriz és felügyel, hanem feladatának tartja, hogy munkatársai egyéni sikereket érjenek el, és hogy a csapat az elvárt eredményt hozza. A leghatékonyabb vállalatok általában a versenytársaiknál aktívabban kutatják fel és fejlesztik a hatékony vezetőket.


    Kisebb létszám is elég lehet



    Nem mindegy az sem, hogy az alkalmazottak képességeit miként hasznosítják, hiszen átlátható működés esetén kisebb létszám is elegendő. Ehhez a vezetésnek átlátható stratégiával kell rendelkeznie; ebből következik a vállalat megfelelő szervezeti struktúrája, valamint az azt alkotó, a stratégia hatékony megvalósulását biztosító munkakörök létrehozása. Minden munkakörhöz egyértelmű leírás és célok tartoznak, így mindenki pontosan tudja, kinek mi a feladata.

    A leghatékonyabb magyar vállalatok nagy figyelmet fordítanak a személyzeti költségekre. Egészséges szkepticizmussal és óvatossággal vizsgálnak meg minden létszámnövelésre vonatkozó kérést. Elvárják, hogy mindenki egy kicsit előbb érkezzen a munkába, és egy kicsit később távozzon onnan. A prioritások rendszeres vizsgálatával pedig meghatározzák a legfontosabb feladatokat, valamint azokat is, amelyek - mivel nem termelnek elegendő hozzáadott értéket-, elhagyhatók. Általában szívesen fektetnek be technológiai megoldásokba és képzésbe, ha ezzel csökkenthetik a létszámot és/vagy mérsékelhetik a létszám növekedését.

    "A kutatás során azt tapasztaltuk, hogy a dolgozók, az alkalmazottak szívesen válaszolnak a kérdéseinkre" - mondta Trizna Júlia. Hozzátette: nehézség néha adódott, amikor egy-egy szervezeti vezető úgy vélte, jobb, ha nem vizsgálódnak az ő munkatársai között, mert ők erre nem érnek rá. A vállalatvezetők azonban támogatták ezeket a kutatásokat, mert nekik fontos volt a visszajelzés az eredményről. Minden vállalatnak előny egy ilyen kutatásban szerepelni, nemcsak PR szempontból, bár ez sem elhanyagolható, hiszen felfigyel rá a sajtó, hanem azért is, mert olyan ez, mintha tükörbe nézhetne a szervezet: "milyen is nálunk a vállalati kultúra? Főképpen: milyen a legjobbakéhoz képest? A versenytársainkhoz képest? A mi ágazatunk más szereplőihez képest? Mit tehetnénk mi azért, hogy eredményesebbek legyünk? Mi az, amit mások megtesznek, de mi még nem tettünk meg ezért a célért?"


    Hatékonyabb alkalmazottak



    Fontos kérdés az alkalmazottak hatékonysága is, így a világos célok kitűzése és az elvárt eredmények ellenőrzése. A leghatékonyabb vállalatok a szervezet minden szintjét érintő, világosan megfogalmazott stratégiai célokkal rendelkeznek, és a teljesítmény mérése is ehhez a stratégiához igazodik. Ennek következtében az alkalmazottak a szervezet számára legfontosabb feladataikra összpontosítanak.

    A leghatékonyabb vállalatoknak mindig van egy ideális képük arról a dolgozóról, aki a legsikeresebb lehet az adott munkakörben. Szem előtt tartják, hogy a dolgozó mennyire illik bele a munkakörbe, a csapatba, és mennyire tud együttműködni a menedzserrel. Ilyenkor a kiemelkedően teljesítő dolgozók tulajdonságait állítják modellként a leendő munkatársak elé.

    A Profiles ügyvezetője hangsúlyozta, az nem volt meglepő számukra, hogy milyen az igazán követendő human gyakorlat: teljesítményorientált vállalati kultúra, vezetők hatékonysága, humán kompetenciák maximális hasznosítása, innováció ösztönzése és a többi. Ami őket is meglepte, az a vállalatok sorrendje volt egyes ágazatokon belül, és összesítésben is: például az energiával foglalkozó vállalatok kiemelkedően jó eredményei, vagy a mezőgazdasági ágazatban működő cégek eredményei.


    Innováció



    Hogy egy adott vállalat számára áttörő újítások vagy fokozatos tökéletesítés a megoldás a hatékonyság növeléséhez? Az innováció szóról gyakran titkos laboratóriumok, áttörő újdonságok jutnak eszünkbe. A hatékonyság növelése azonban a legtöbb esetben a meglévő üzleti eljárások fokozatos tökéletesítésének, finom módosításának az eredménye. Az újságok címlapjaira általában a nagy áttörések kerülnek, de az idők során megtett apró lépések révén sokkal kisebb befektetéssel érhető el számottevő eredmény.

    A leghatékonyabb vállalatok általában arra biztatják az alkalmazottakat és a vezetőket, hogy osszák meg egymással az elképzeléseiket, ezzel is segítsék a versenyképesség növelését. A munkavállalók és a vezetők között kialakuló nyílt párbeszéd hatására az alkalmazottak számára is egyre fontosabbá válik a szervezet sikere.

    Idén változás volt a kutatásban, hogy tavaly főként a vezetők megkérdezéséből gyűlt össze a anyag, idén pedig a munkavállalókat kérdezték - emelte ki Trizna Júlia. Tervezik, hogy jövőre is elvégzik ezt a munkát, hiszen komoly információ értéke lesz annak, hogy a körülmények változásával változik-e és ha igen, milyen módon változik az eredményes humán stratégia. Reményeik szerint jövőre még több hazai céget bekapcsolnak majd a kutatásba - fűzte hozzá a szakember.

    A tanulságok összefoglalása
    A leghatékonyabb magyar vállalatok emberekkel kapcsolatos jellemzői
  • Teljesítmény-orientált vállalati kultúra, ahol egy tett többet mond száz szónál.
  • Pontos kép arról, hogy milyen emberek illenek a vállalati kultúrához, és ennek figyelembe vétele az új munkatársak kiválasztása során.
  • A hatékony vezetők aktív keresése és fejlesztése.
  • Befektetés információ, tudás megszerzésébe és eszközökbe, melyek révén a vezetők jobban megismerhetik munkatársaikat, és eredményesebbek lehetnek a gyakorlatban.
  • A feladatkörök egyértelmű hozzárendelése a stratégiához, a célokhoz és az ezekhez szükséges struktúrákhoz.
  • Egészséges szkepticizmus a létszámnövelésre irányuló kérésekkel szemben; megfelelő alternatív megoldások előnyben részesítése.
  • Az alkalmazottakat egyértelműen megfogalmazott célok segítik abban, hogy a szervezet számára legfontosabb eredményekre összpontosítsanak.
  • Az egyes feladatokat az arra alkalmas munkatársak töltik be, akik rendelkeznek a megfelelő tapasztalattal, tudással és eszközökkel.
  • Innováció a stratégia és az eljárások fokozatos tökéletesítése, valamint finom módosítása során.
  • A hibázás megengedett; a nyílt kommunikáció, csapatmunka és a kockázatvállalás elősegíti a jelentős újításokat.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

    A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

    Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

    Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

    Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

    HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk

    Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár