Mi a közös a legsikeresebb cégek humán gyakorlatában?
A leghatékonyabb magyar vállalatok jelentős része valódi teljesítmény-orientált kultúrát alakított ki - tartalmazza a Profiles International idei felmérése, amelyből kiderül, melyek Magyarország leghatékonyabb vállalatai. Meglepő eredmények is születtek: az energiával foglalkozó vállalatok, valamint a mezőgazdasági ágazatban működő cégek például kiemelkedően jó eredményeket értek el.
Az emberekkel kapcsolatos tényezők a következők: teljesítmény-orientált vállalati kultúra, hatékony vezetők, alkalmazottak képességeinek maximális hasznosítása, alkalmazottak hatékonysága, az innováció ösztönzése. A stratégiával és a működéssel kapcsolatos legfontosabb jellemzők pedig: fejlett technológia alkalmazása, pénzügyek megfelelő kezelése, hatékony vállalati folyamatok, hatékony terjesztési csatornák illetve hatékony marketing és márka-menedzsment.
A kutatásban résztvevő legsikeresebb tíz vállalat a következő lett: Fibria Trading International Kft., Sanyo Hungary Kft., MOL Energiakereskedő Zrt., EMFESZ Kft., MVM Trade Zrt., SE-CEE Schneider Electric Kft., E.On Földgáz Storage Földgáztároló Zrt., OTF Fővállalkozó Zrt., E.On Dél-dunántúli Áramhálózati Zrt., Crown Magyarország Csomagolóipari Kft.
"A célunk az volt a kutatással, hogy megismerjük, mi a közös a leghatékonyabb munkáltatók humán gyakorlatában. Abból a tényből indultunk ki, hogy ma Magyarországon - de másutt sem - olcsó a munkaerőt foglalkoztatni, és a cégeknek ezen a téren jó stratégiákkal és gyakorlattal kell rendelkezniük, mert akkor működhetnek csak gazdaságosan. Tanácsadóként nap mint nap elmondjuk a vezetőknek, milyen fontos, hogy elkötelezettekké tegyék a munkatársakat. Ezzel a kutatással ez számokban is igazolódott. Nem titkolt célunk volt, hogy ügyfeleinknek olyan értékes "best practice"-t tudjunk javasolni, ami bizonyítottan kiemelkedő gazdasági eredményekhez vezet. Elmondhatom, hogy sikerült ezt a célt elérnünk. Rendszeresen bebizonyosodik, amikor megtérülés-számításokat végzünk egy-egy ügyfelünknek a saját mutatószámai alapján, hogy bőségesen megtérül a human tőkére (objektív felmérések alapján megtervezett, személyre szabott) fordított beruházás: legyen az kiválasztás, fejlesztés, tréning vagy coaching, esetleg teljesítményértékelés" - mondta el a HR Portálnak Trizna Júlia, a Profiles International ügyvezető partnere.
Teljesítmény-orientált kultúra
A leghatékonyabb magyar vállalatok jelentős része valódi teljesítmény-orientált kultúrát alakított ki - derült ki a kutatásból. Ebben minden munkatárs törekszik arra, hogy elérje a szervezet számára legfontosabb célokat. A vezetők általában bátorítják az egyéni kezdeményezőkészséget és a magas szintű csapatmunkát, hiszen az eredményességhez mindkettő nélkülözhetetlen.
A hatékony vezetők megléte elengedhetetlen. A hatékony vezető nem csupán ellenőriz és felügyel, hanem feladatának tartja, hogy munkatársai egyéni sikereket érjenek el, és hogy a csapat az elvárt eredményt hozza. A leghatékonyabb vállalatok általában a versenytársaiknál aktívabban kutatják fel és fejlesztik a hatékony vezetőket.
Kisebb létszám is elég lehet
Nem mindegy az sem, hogy az alkalmazottak képességeit miként hasznosítják, hiszen átlátható működés esetén kisebb létszám is elegendő. Ehhez a vezetésnek átlátható stratégiával kell rendelkeznie; ebből következik a vállalat megfelelő szervezeti struktúrája, valamint az azt alkotó, a stratégia hatékony megvalósulását biztosító munkakörök létrehozása. Minden munkakörhöz egyértelmű leírás és célok tartoznak, így mindenki pontosan tudja, kinek mi a feladata.
A leghatékonyabb magyar vállalatok nagy figyelmet fordítanak a személyzeti költségekre. Egészséges szkepticizmussal és óvatossággal vizsgálnak meg minden létszámnövelésre vonatkozó kérést. Elvárják, hogy mindenki egy kicsit előbb érkezzen a munkába, és egy kicsit később távozzon onnan. A prioritások rendszeres vizsgálatával pedig meghatározzák a legfontosabb feladatokat, valamint azokat is, amelyek - mivel nem termelnek elegendő hozzáadott értéket-, elhagyhatók. Általában szívesen fektetnek be technológiai megoldásokba és képzésbe, ha ezzel csökkenthetik a létszámot és/vagy mérsékelhetik a létszám növekedését.
"A kutatás során azt tapasztaltuk, hogy a dolgozók, az alkalmazottak szívesen válaszolnak a kérdéseinkre" - mondta Trizna Júlia. Hozzátette: nehézség néha adódott, amikor egy-egy szervezeti vezető úgy vélte, jobb, ha nem vizsgálódnak az ő munkatársai között, mert ők erre nem érnek rá. A vállalatvezetők azonban támogatták ezeket a kutatásokat, mert nekik fontos volt a visszajelzés az eredményről. Minden vállalatnak előny egy ilyen kutatásban szerepelni, nemcsak PR szempontból, bár ez sem elhanyagolható, hiszen felfigyel rá a sajtó, hanem azért is, mert olyan ez, mintha tükörbe nézhetne a szervezet: "milyen is nálunk a vállalati kultúra? Főképpen: milyen a legjobbakéhoz képest? A versenytársainkhoz képest? A mi ágazatunk más szereplőihez képest? Mit tehetnénk mi azért, hogy eredményesebbek legyünk? Mi az, amit mások megtesznek, de mi még nem tettünk meg ezért a célért?"
Hatékonyabb alkalmazottak
Fontos kérdés az alkalmazottak hatékonysága is, így a világos célok kitűzése és az elvárt eredmények ellenőrzése. A leghatékonyabb vállalatok a szervezet minden szintjét érintő, világosan megfogalmazott stratégiai célokkal rendelkeznek, és a teljesítmény mérése is ehhez a stratégiához igazodik. Ennek következtében az alkalmazottak a szervezet számára legfontosabb feladataikra összpontosítanak.
A leghatékonyabb vállalatoknak mindig van egy ideális képük arról a dolgozóról, aki a legsikeresebb lehet az adott munkakörben. Szem előtt tartják, hogy a dolgozó mennyire illik bele a munkakörbe, a csapatba, és mennyire tud együttműködni a menedzserrel. Ilyenkor a kiemelkedően teljesítő dolgozók tulajdonságait állítják modellként a leendő munkatársak elé.
A Profiles ügyvezetője hangsúlyozta, az nem volt meglepő számukra, hogy milyen az igazán követendő human gyakorlat: teljesítményorientált vállalati kultúra, vezetők hatékonysága, humán kompetenciák maximális hasznosítása, innováció ösztönzése és a többi. Ami őket is meglepte, az a vállalatok sorrendje volt egyes ágazatokon belül, és összesítésben is: például az energiával foglalkozó vállalatok kiemelkedően jó eredményei, vagy a mezőgazdasági ágazatban működő cégek eredményei.
Innováció
Hogy egy adott vállalat számára áttörő újítások vagy fokozatos tökéletesítés a megoldás a hatékonyság növeléséhez? Az innováció szóról gyakran titkos laboratóriumok, áttörő újdonságok jutnak eszünkbe. A hatékonyság növelése azonban a legtöbb esetben a meglévő üzleti eljárások fokozatos tökéletesítésének, finom módosításának az eredménye. Az újságok címlapjaira általában a nagy áttörések kerülnek, de az idők során megtett apró lépések révén sokkal kisebb befektetéssel érhető el számottevő eredmény.
A leghatékonyabb vállalatok általában arra biztatják az alkalmazottakat és a vezetőket, hogy osszák meg egymással az elképzeléseiket, ezzel is segítsék a versenyképesség növelését. A munkavállalók és a vezetők között kialakuló nyílt párbeszéd hatására az alkalmazottak számára is egyre fontosabbá válik a szervezet sikere.
Idén változás volt a kutatásban, hogy tavaly főként a vezetők megkérdezéséből gyűlt össze a anyag, idén pedig a munkavállalókat kérdezték - emelte ki Trizna Júlia. Tervezik, hogy jövőre is elvégzik ezt a munkát, hiszen komoly információ értéke lesz annak, hogy a körülmények változásával változik-e és ha igen, milyen módon változik az eredményes humán stratégia. Reményeik szerint jövőre még több hazai céget bekapcsolnak majd a kutatásba - fűzte hozzá a szakember.
A leghatékonyabb magyar vállalatok emberekkel kapcsolatos jellemzői
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk
A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk
Ahogy a bank toborzási szlogenje is mondja: „a te karriered a mi utunk”, és ezt komolyan is gondolják: elég csak a 400 fős gyakornoki programból 100... Teljes cikk
- Visszaszoruló HR, előretörő technológia: íme a női vezetők új prioritásai 3 hete
- Hogyan lehet tökéletesíteni a sportautókat? 4 hete
- Újraírják az MI-stratégiát – már óvodától tanítani kell a mesterséges intelligenciát 1 hónapja
- Új korszak jön: a jövő vezetői nem csak számokban gondolkodnak 1 hónapja
- Óriási gazdasági veszteséget jelent a munkavállalók álmatlansága 2 hónapja
- Felmérés: A DEI programok csökkentése hatással van a nők munkahelyi viselkedésére és karrierterveire 2 hónapja
- Újabb cég vezeti be, hogy fizet a rosszul teljesítő dolgozóinak, ha felmondanak 2 hónapja
- A csendes felmondás után itt a quiet cracking jelensége, de mit is jelent ez? 2 hónapja
- Nem az a fontos, hogy ki mit végzett, hanem hogy mihez ért - milyen a készségalapú HR-stratégia? 3 hónapja
- Arra kérték az amerikai kormányzati dolgozókat, hogy írják meg, mit csináltak a héten, vagy mondjanak fel 4 hónapja
- Mi a különbség az osztrák és a magyar cégek HR struktúrái között? 4 hónapja