Miként boldogul ma egy startup ötvös?
Visy Dóri szakképző iskolában tanult ötvös szakon, majd egy évet Firenzében töltött, ahol az ötvösség művészi oldalát sajátíthatta el mestereitől. A 26 éves lány ezzel nem érzi úgy, hogy kitanulta volna a szakma minden fortélyát, hiszen tanulni mindig lehet. A művészet közelebb áll hozzá, mint a vállalkozói lét. Pedig a kettő együtt jár: a pályája elején álló művész széles körben ismertté kívánja tenni különleges ékszereit.
- Nem volt senki a családban, aki bármi ilyesmivel foglalkozott volna, én sem tudtam sokáig, hogy mi is akarok lenni, csupán nagyon szerettem machinálni, alkotni. Szerettem, ha örülnek a barátok, a családtagok az ajándékoknak, amiket én csináltam. Aztán tulajdonképpen véletlenül lettem ötvös. Azt imádom a legjobban, amikor látom valakin, hogy felcsillan a szeme, mikor megkapja a megrendelt darabot.
- Milyen stílusú ékszereket készítesz? Kik a célközönséged?
A hétköznapitól eltérő, inkább alkalmibb, de azért hordható darabokat készítek. Nemcsak a kifutóra, vitrinbe valókat, hanem olyanokat, melyekből egy darab önmagában is elég, hogy kiegészítse a ruhát. Nem szeretem halmozni az ékszereket, ezért ha kollekciót készítek, biztos, hogy kisebb és nagyobb darabokból fog állni, így minden darab megfelelően tud érvényesülni. A célközönségem az érett nők, ha életkor szerint kellene meghatároznom, akkor nagyjából 30 és 90 év közöttiek. Azok az emberek, akiknek már van igénye az egyediségre, olyan darabokat keresnek, melyek nem sétálnak szembe az utcán. Szerencsére a "mindenből egy darab van" ideológiámmal ki tudom ezt elégíteni.
- Szerinted milyen helyzetben van ma egy fiatal művész, hogyan tud elindulni, vállalkozó válni?
- Szerintem nem egyszerű elindulni, pláne, ha nem egy ötvös klánba csöppen az ember. Anyagilag is nagyon nehéz egy műhelyt összerakni. Ha ez megvan, akkor utána pedig muszáj elkezdeni vásárokra járni, azért, hogy az emberek megismerjék a munkánkat. És persze a vállalkozás elindulásához nem árt kikérni egy könyvelő tanácsait sem, aki a jogi vonzatokról tud olyan valakinek beszámolni, akitől mindez igen távol áll.
- Vannak-e pályázatok, támogatások, melyekkel tudsz élni?
- Támogatásokról nem nagyon tudok, legalábbis az én szakmámban még nem találkoztam ilyesmivel. Pályázatok vannak, de azok inkább kiállítási lehetőséget adnak - ami azért szintén nagyon jó, nagy szó egy fiatalnak, ha ki tud állítani valahol. Nekem jelenleg két kiállításom van tervben, az egyik Kóti Réka fotóssal, a másik pedig egy festő lánnyal közösen. Elvileg meg ebben az évben mind a kettő létrejön. Másrészt pedig én lettem a WAMP novemberi Hónap Designere, ami szinten kiemelt megjelenést biztosít.
- Meg tud ma élni a művész a művészetből?
- Én úgy látom, hogy csupán a művészetből nem. Legalábbis én nem. Legszívesebben csak ötvösködéssel foglalkoznék, de sajnos ez nem megy: szükség van kommerciálisabb darabokra is, hogy pénzt is lehessen keresni Ezért olcsóbb darabokat is kell készítenem, melyeket könnyebben vesznek meg az emberek. Például ilyen volt a summer bracelet kollekcióm, ami kis ezüstből kifűrészelt figurákat jelentett, színes madzagra felfűzve. Nagyon nagy sikere volt és van ma is, ezért télre is készülök egy hasonló jellegű dologgal.
- Milyen pr-ra, reklámra van szüksége egy ékszerekkel foglalkozó startup vállalkozásnak?
- Alapvetően megfelelő arculat kell a megjelenéshez. Ebben a grafikusom Berecz András nagyon sokat segített. Az arculatnak meg kell jelennie a weboldalon, a névjegykártyán, a szórólapon. Ezenkívül online marketing felületnek a Facebookot használom - ide töltök fel képeket a munkáimról, híreket, médiás megjelenéseket, vásárokat és persze válaszolok kérdésekre. Egyre több a velem készülő interjú, tévés szereplés, sokszor kérnek ékszerképeket az egyes újságok - ezek mind-mind kellenek a brand építéséhez.
- Kell-e a közösségi médiát használni, hogy sikeres, ismert lehess?
- Határozottan igen, kell használni a közösségi médiát ahhoz, hogy ismert legyen az ember, nekem is van oldalam, gyűjtöm a rajongókat. De például az én célcsoportom nem a Facebook átlag korosztálya, így nekem más eszközökhöz is kell nyúlnom. Ám a marketinghez sajnos nem értek, ezen a téren segítségre lenne szükségem. Ez még csak tervben van egyelőre, egy apró kis egyszemélyes most induló vállalkozás vagyok még csak. Én csinálok mindent az anyagbeszerzéstől minden darab eladásáig.
- Hogyan látod magadat 20 év múlva, mit szeretnél elérni?
- 20 év nagy idő, addigra remélem többgyerekes anya leszek. Munkaügyben pedig abban bízom, hogy lesz egy "showroomom" és külföldön is meg lehet majd találni az ékszereimet.
- 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása.
Részletek
Jegyek
- 2023.09.01I Land gamifikált készségfejlesztés Gamifikált készségfejlesztő e-learning programunk játszva tanít: 30 napon keresztül, napi 20-30 percben egy izgalmas virtuális küldetésen vezetjük végig a résztvevőket.
Részletek
Jegyek
- 2023.10.10MŰEGYETEMI ÁLLÁSBÖRZE 150+ KIÁLLÍTÓ, TÖBB SZÁZ ÁLLÁS ÉS SZAKMAI GYAKORLAT VÁR! Kiállítóink hallgatókat, frissdiplomásokat és tapasztalt munkavállalókat is várnak állásajánlataikkal.
Részletek
Jegyek
Milliós kedvezményeket kaphatnak a cégek megváltozott munkaképességűek alkalmazásáért, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) speciális... Teljes cikk
A „munkában mindenki pótolható” felfogás akkor látszik igazán megdőlni, ha egy mentőtisztet faggatunk a szakmájáról. Székely Benke László... Teljes cikk
Ma már nagyon el kell tudni varázsolni a gyerekeket, hogy ne csússzon ki az irányítás a pedagógus kezei közül. Ehhez naprakésznek kell lenni,... Teljes cikk
- Diákmunkásokkal csökkenthetik költségeiket a cégek 2 hete
- Szokatlan vagy menő ékszer a bokalánc? 3 hete
- A négynapos munkahét sem csodaszer 3 hete
- EU-szerte visszaesett tavaly a pályakezdők száma 3 hete
- Ekkora a magyar fiatalok átlagos jövedelme 1 hónapja
- Ez a négy marketinges taktika nyugodtan alkalmazható a HR-stratégiában is 1 hónapja
- Közel egy millió fiatalnak adott már munkát a Meló-Diák 1 hónapja
- 74 tehetséges friss diplomásnak kínál állást a MOL-csoport, hogy fenntartható megoldásokat biztosítson a régió számára 2 hónapja
- Vezetői álláskeresés 2. – karrierskálák mentén 2 hónapja
- Itt a trendforduló! A fiatalok már optimisták a jövőt illetően 2 hónapja
- Felmérés: a magyar fiatalok 79 százaléka fél, hogy nem keres majd eleget céljai megvalósításához 2 hónapja