Miként boldogul ma egy startup ötvös?
Visy Dóri szakképző iskolában tanult ötvös szakon, majd egy évet Firenzében töltött, ahol az ötvösség művészi oldalát sajátíthatta el mestereitől. A 26 éves lány ezzel nem érzi úgy, hogy kitanulta volna a szakma minden fortélyát, hiszen tanulni mindig lehet. A művészet közelebb áll hozzá, mint a vállalkozói lét. Pedig a kettő együtt jár: a pályája elején álló művész széles körben ismertté kívánja tenni különleges ékszereit.
- Hogyan indultál el a pályádon, miért akartál éppen ötvös lenni?
- Nem volt senki a családban, aki bármi ilyesmivel foglalkozott volna, én sem tudtam sokáig, hogy mi is akarok lenni, csupán nagyon szerettem machinálni, alkotni. Szerettem, ha örülnek a barátok, a családtagok az ajándékoknak, amiket én csináltam. Aztán tulajdonképpen véletlenül lettem ötvös. Azt imádom a legjobban, amikor látom valakin, hogy felcsillan a szeme, mikor megkapja a megrendelt darabot.
- Milyen stílusú ékszereket készítesz? Kik a célközönséged?
A hétköznapitól eltérő, inkább alkalmibb, de azért hordható darabokat készítek. Nemcsak a kifutóra, vitrinbe valókat, hanem olyanokat, melyekből egy darab önmagában is elég, hogy kiegészítse a ruhát. Nem szeretem halmozni az ékszereket, ezért ha kollekciót készítek, biztos, hogy kisebb és nagyobb darabokból fog állni, így minden darab megfelelően tud érvényesülni. A célközönségem az érett nők, ha életkor szerint kellene meghatároznom, akkor nagyjából 30 és 90 év közöttiek. Azok az emberek, akiknek már van igénye az egyediségre, olyan darabokat keresnek, melyek nem sétálnak szembe az utcán. Szerencsére a "mindenből egy darab van" ideológiámmal ki tudom ezt elégíteni.
- Szerinted milyen helyzetben van ma egy fiatal művész, hogyan tud elindulni, vállalkozó válni?
- Szerintem nem egyszerű elindulni, pláne, ha nem egy ötvös klánba csöppen az ember. Anyagilag is nagyon nehéz egy műhelyt összerakni. Ha ez megvan, akkor utána pedig muszáj elkezdeni vásárokra járni, azért, hogy az emberek megismerjék a munkánkat. És persze a vállalkozás elindulásához nem árt kikérni egy könyvelő tanácsait sem, aki a jogi vonzatokról tud olyan valakinek beszámolni, akitől mindez igen távol áll.
- Vannak-e pályázatok, támogatások, melyekkel tudsz élni?
- Támogatásokról nem nagyon tudok, legalábbis az én szakmámban még nem találkoztam ilyesmivel. Pályázatok vannak, de azok inkább kiállítási lehetőséget adnak - ami azért szintén nagyon jó, nagy szó egy fiatalnak, ha ki tud állítani valahol. Nekem jelenleg két kiállításom van tervben, az egyik Kóti Réka fotóssal, a másik pedig egy festő lánnyal közösen. Elvileg meg ebben az évben mind a kettő létrejön. Másrészt pedig én lettem a WAMP novemberi Hónap Designere, ami szinten kiemelt megjelenést biztosít.
- Meg tud ma élni a művész a művészetből?
- Én úgy látom, hogy csupán a művészetből nem. Legalábbis én nem. Legszívesebben csak ötvösködéssel foglalkoznék, de sajnos ez nem megy: szükség van kommerciálisabb darabokra is, hogy pénzt is lehessen keresni Ezért olcsóbb darabokat is kell készítenem, melyeket könnyebben vesznek meg az emberek. Például ilyen volt a summer bracelet kollekcióm, ami kis ezüstből kifűrészelt figurákat jelentett, színes madzagra felfűzve. Nagyon nagy sikere volt és van ma is, ezért télre is készülök egy hasonló jellegű dologgal.
- Milyen pr-ra, reklámra van szüksége egy ékszerekkel foglalkozó startup vállalkozásnak?
- Alapvetően megfelelő arculat kell a megjelenéshez. Ebben a grafikusom Berecz András nagyon sokat segített. Az arculatnak meg kell jelennie a weboldalon, a névjegykártyán, a szórólapon. Ezenkívül online marketing felületnek a Facebookot használom - ide töltök fel képeket a munkáimról, híreket, médiás megjelenéseket, vásárokat és persze válaszolok kérdésekre. Egyre több a velem készülő interjú, tévés szereplés, sokszor kérnek ékszerképeket az egyes újságok - ezek mind-mind kellenek a brand építéséhez.
- Kell-e a közösségi médiát használni, hogy sikeres, ismert lehess?
- Határozottan igen, kell használni a közösségi médiát ahhoz, hogy ismert legyen az ember, nekem is van oldalam, gyűjtöm a rajongókat. De például az én célcsoportom nem a Facebook átlag korosztálya, így nekem más eszközökhöz is kell nyúlnom. Ám a marketinghez sajnos nem értek, ezen a téren segítségre lenne szükségem. Ez még csak tervben van egyelőre, egy apró kis egyszemélyes most induló vállalkozás vagyok még csak. Én csinálok mindent az anyagbeszerzéstől minden darab eladásáig.
- Hogyan látod magadat 20 év múlva, mit szeretnél elérni?
- 20 év nagy idő, addigra remélem többgyerekes anya leszek. Munkaügyben pedig abban bízom, hogy lesz egy "showroomom" és külföldön is meg lehet majd találni az ékszereimet.
- Nem volt senki a családban, aki bármi ilyesmivel foglalkozott volna, én sem tudtam sokáig, hogy mi is akarok lenni, csupán nagyon szerettem machinálni, alkotni. Szerettem, ha örülnek a barátok, a családtagok az ajándékoknak, amiket én csináltam. Aztán tulajdonképpen véletlenül lettem ötvös. Azt imádom a legjobban, amikor látom valakin, hogy felcsillan a szeme, mikor megkapja a megrendelt darabot.
- Milyen stílusú ékszereket készítesz? Kik a célközönséged?
A hétköznapitól eltérő, inkább alkalmibb, de azért hordható darabokat készítek. Nemcsak a kifutóra, vitrinbe valókat, hanem olyanokat, melyekből egy darab önmagában is elég, hogy kiegészítse a ruhát. Nem szeretem halmozni az ékszereket, ezért ha kollekciót készítek, biztos, hogy kisebb és nagyobb darabokból fog állni, így minden darab megfelelően tud érvényesülni. A célközönségem az érett nők, ha életkor szerint kellene meghatároznom, akkor nagyjából 30 és 90 év közöttiek. Azok az emberek, akiknek már van igénye az egyediségre, olyan darabokat keresnek, melyek nem sétálnak szembe az utcán. Szerencsére a "mindenből egy darab van" ideológiámmal ki tudom ezt elégíteni.
- Szerinted milyen helyzetben van ma egy fiatal művész, hogyan tud elindulni, vállalkozó válni?
- Szerintem nem egyszerű elindulni, pláne, ha nem egy ötvös klánba csöppen az ember. Anyagilag is nagyon nehéz egy műhelyt összerakni. Ha ez megvan, akkor utána pedig muszáj elkezdeni vásárokra járni, azért, hogy az emberek megismerjék a munkánkat. És persze a vállalkozás elindulásához nem árt kikérni egy könyvelő tanácsait sem, aki a jogi vonzatokról tud olyan valakinek beszámolni, akitől mindez igen távol áll.
- Vannak-e pályázatok, támogatások, melyekkel tudsz élni?
- Támogatásokról nem nagyon tudok, legalábbis az én szakmámban még nem találkoztam ilyesmivel. Pályázatok vannak, de azok inkább kiállítási lehetőséget adnak - ami azért szintén nagyon jó, nagy szó egy fiatalnak, ha ki tud állítani valahol. Nekem jelenleg két kiállításom van tervben, az egyik Kóti Réka fotóssal, a másik pedig egy festő lánnyal közösen. Elvileg meg ebben az évben mind a kettő létrejön. Másrészt pedig én lettem a WAMP novemberi Hónap Designere, ami szinten kiemelt megjelenést biztosít.
- Meg tud ma élni a művész a művészetből?
- Én úgy látom, hogy csupán a művészetből nem. Legalábbis én nem. Legszívesebben csak ötvösködéssel foglalkoznék, de sajnos ez nem megy: szükség van kommerciálisabb darabokra is, hogy pénzt is lehessen keresni Ezért olcsóbb darabokat is kell készítenem, melyeket könnyebben vesznek meg az emberek. Például ilyen volt a summer bracelet kollekcióm, ami kis ezüstből kifűrészelt figurákat jelentett, színes madzagra felfűzve. Nagyon nagy sikere volt és van ma is, ezért télre is készülök egy hasonló jellegű dologgal.
- Milyen pr-ra, reklámra van szüksége egy ékszerekkel foglalkozó startup vállalkozásnak?
- Alapvetően megfelelő arculat kell a megjelenéshez. Ebben a grafikusom Berecz András nagyon sokat segített. Az arculatnak meg kell jelennie a weboldalon, a névjegykártyán, a szórólapon. Ezenkívül online marketing felületnek a Facebookot használom - ide töltök fel képeket a munkáimról, híreket, médiás megjelenéseket, vásárokat és persze válaszolok kérdésekre. Egyre több a velem készülő interjú, tévés szereplés, sokszor kérnek ékszerképeket az egyes újságok - ezek mind-mind kellenek a brand építéséhez.
- Kell-e a közösségi médiát használni, hogy sikeres, ismert lehess?
- Határozottan igen, kell használni a közösségi médiát ahhoz, hogy ismert legyen az ember, nekem is van oldalam, gyűjtöm a rajongókat. De például az én célcsoportom nem a Facebook átlag korosztálya, így nekem más eszközökhöz is kell nyúlnom. Ám a marketinghez sajnos nem értek, ezen a téren segítségre lenne szükségem. Ez még csak tervben van egyelőre, egy apró kis egyszemélyes most induló vállalkozás vagyok még csak. Én csinálok mindent az anyagbeszerzéstől minden darab eladásáig.
- Hogyan látod magadat 20 év múlva, mit szeretnél elérni?
- 20 év nagy idő, addigra remélem többgyerekes anya leszek. Munkaügyben pedig abban bízom, hogy lesz egy "showroomom" és külföldön is meg lehet majd találni az ékszereimet.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
További cikkek
DNS-be kódolt versenyelőny: fájdalmas generációváltás jöhet az IT-szektorban
Az IT-szektorban fájdalmas generációváltás kezdődhet: az AI térnyerése nemcsak a szenior tudást, de a jelenlegi készségkészleteket is elavulttá... Teljes cikk
"Három állás kell, hogy túléljek!" – hová vezet hosszú távon az új munkahelyi valóság?
Egyre több fiatal felnőtt dolgozik párhuzamosan több állásban – nem luxusból, hanem kényszerből. Az infláció, a stagnáló bérek és a... Teljes cikk
Az ápoló is írhat majd receptet – bővül a szakdolgozók hatásköre
A magasan képzett egészségügyi szakdolgozók a jövőben önállóan, saját jogon is elláthatnak olyan tevékenységeket, amelyeket eddig kizárólag... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Így ne vessz el pályakezdőként az álláspiacon: az első lépések a karrier felé 2 hónapja
- Ennyit számít a jelöltélmény a cég leendő dolgozóinak 2 hónapja
- Bizonytalan jövő, nulla megbecsülés: így érez a dolgozó fiatalok nagy része 2 hónapja
- 5-ből 1 munkavállaló úgy érzi, hogy nem uralja a karrierjét 3 hónapja
- Ezt az 5 tippet érdemes megfogadni, hogy versenyképesek maradjunk a munkaerőpiacon 3 hónapja
- Ezek a munkavállalás fő kritériumai a lengyel fiatalok számára 3 hónapja
- Továbbra is jelentős a szakadék a férfi és női vállalkozások között 3 hónapja
- A kutyás inkább vezető, a macskás keményebben dolgozik? Mit árul el a háziállatunk a munkánkról? 4 hónapja
- Az inspiráció és az alkotás öröme a könyvekben él tovább 4 hónapja
- Munkahelyi hatékonyság növelése szinte ingyen 4 hónapja
- Nők és pénz 4 hónapja