kapubanner for mobile
Megjelent: 13 éve

Mit várnak a szolgáltatóktól a HR-esek? - egy felmérésből kiderül

A cégek 16 százaléka egyáltalán nem vesz igénybe HR tanácsadói szolgáltatást - derül ki az OHE irányításával készült felmérésből. A kutatásban arra is keresték a választ, hogy a vállalati HR-esek hogyan látják a tanácsadói oldalt, miben kellene fejlődni ahhoz, hogy a szolgáltatások színvonala emelkedni tudjon és melyek a leggyakrabban igénybe vett szolgáltatások.

Közel nyolcszáz HR-es cég kínálja szolgáltatásait ma az országban, amelyek a munkaerő-közvetítés mellett tanácsadással, tréninggel is foglalkoznak. Az utóbbi években azonban a tanácsadó szakma megbecsültsége csökkent, ennek okán, illetve a válság hatására a vállalatoknál érezhető a kereslet csökkenése a szolgáltatások iránt. A cégek 16 százaléka egyáltalán nem vesz igénybe tanácsadói szolgáltatást - derül ki az Országos Humánmenedzsment Egyesület (OHE) irányításával készült HR tanácsadói felmérésből. A 2012. április-májusban végzett kutatásban arra is keresték a választ, hogy a vállalati HR-esek hogyan látják, miben kellene a tanácsadói oldalnak fejlődnie ahhoz, hogy a szolgáltatások színvonalát emelni tudják, és melyek a leggyakrabban igénybe vett szolgáltatások.

A kérdőívet közel száz HR vezető töltötte ki, akik 50-1000 főig foglalkoztatnak munkavállalókat, jellemezően a szolgáltató és termelő iparágakban tevékenykednek, továbbá egyenlő arányban képviseltetik magukat a hazai és a nemzetközi tulajdonosi háttérrel rendelkezők. Ezeknél a vállalatoknál jellemzően 10 fő körül mozog a HR szervezet létszáma.

A HR súlya, szerepe, tevékenysége a szervezeten belül

A felmérés kiértékelése alapján megállapítható, hogy a HR vállalaton belüli szerepe elsősorban szolgáltatás, ezt szorosan követi a stratégiaalkotó, meghatározó szerep. Ezek az eredmények egyre inkább azt tükrözik, hogy a HR szerepe a vállalaton belül meghatározó, az elmúlt években elindult trend egyre erősödik, melyek annak szerepét a végrehajtó és a szolgáltató szerepkörből stratégiai partnerré emelik. A HR szerepkörét összevetve a HR által végzett főbb tevékenységi körök a klasszikus szolgáltató szerepkörhöz tartoznak, ezek azok a tevékenységek, amelyeket 80 százalékban végeznek a HR szervezetek:

1. HR adminisztráció (munkaügyi nyilvántartások, a nyilvántartások karbantartása
2. TB, bérszámfejtés, létszámtervezés
3. Toborozás, kiválasztás
4. Képzések, tréningek
5. Teljesítményértékelés

A HR szervezett munkáját támogató tevékenységek és szolgáltatások

A HR szervezetek jelenleg a következő szolgáltatásokat veszik igénybe a leggyakrabban külső szolgáltatótól:

1. Képzések, tréningek
2. Toborozás, kiválasztás
3. Coaching
4. Vezetőfejlesztés
5. Tanácsadás

A válaszok alapján megállapíthatjuk, hogy a HR szervezetek a jövőben is ugyanezeket a szolgáltatásokat szeretnék a külső tanácsadóktól igénybe venni. Nem tervezik új szolgáltatások igénybe vetélt a jövőben.

Az igénybe vett szolgáltatásokon kívül a HR vezetők a következő információszerzési fórumokat használják a munkájuk során:

1. Internet/HR Portál/LinkedIn
2. Szakmai konferenciák /Szakmai közösségek/képzések
3. Személyes kapcsolatok/külsős szakértők
4. Szakmai anyagok /Menedzsment fórum/OHE sajtófigyelő/ Munkaügyi szemle

A HR szakmai munkát elsősorban a vállalati (19,8 százalék) és ahhoz szorosan kapcsolódó HR stratégia (18,1 százalék), valamint a vezető igénye (18,1 százalék), munkatársak igénye (13,7 százalék) határozza meg. Ebből arra következtethetünk, hogy a HR szervezetek igyekeznek a különböző igényeket kiegyensúlyozottan figyelembe venni és azok alapján végezni a munkájukat. A vállalatok többsége a HR tevékenységet önálló költségvetésből (60,9 százalék), valamint különböző pályázati forrásokból (21,7 százalék) finanszírozza.

A szükséges döntést túlnyomó részben a helyi HR vezetés javaslatai alapján a menedzsment hozza meg (35,3 százalék). 20 százalékban a HR és az üzleti vezetés közös javaslatai alapján a menedzsment dönt. 18,8 százalékban az anyacég határozza meg az irányelveket és a helyi menedzsment hozza meg a döntést mind a tartalom, mind a költségek tekintetében. Ezek a számok is a HR szerepének erősödését mutatják, mivel ezekkel a költségekkel előre terveznek, és nem ad hoc módon döntenek a finanszírozásról. Fontos tényként azt is megállapíthatjuk, hogy a vállalatok többségénél a működéssel kapcsolatos tevékenységeket mérik.

Főbb mérési szempont a fluktuáció. Ezt a cégek 14,5 százalékánál mérik, a teljesítményt 14,2 százaléknál, a dolgozói elégedettséget 12,4 százalékban, míg a megkérdezettek csupán 1,1 százaléka nem fordít erre plusz erőforrást. A tervszerű és az igények alapján történő működésnek ellentmondani látszik az a tény, hogy a vállalatok többségében ad hoc jelleggel (62 százalék) tárják fel az igényeket, míg 32 százalék éves rendszerességgel végzi az igények összegyűjtését. Az igények elsősorban a tulajdonosoktól/felső vezetőktől (30,3 százalék), illetve munkatársaktól (28,9 százalék) érkeznek.

A válaszadók nagy részben (78 százalék) követnek bizonyos HR trendeket:
  • Social média
  • Tehetségmenedzsment
  • Research
  • Teljesítményértékelés
  • Hatékony szervezet (pl. Lean szemlélet)
  • Atipikus foglalkoztatás
  • Esélyegyenlőség, diverzifikáció
  • Employer branding
  • Gyakornoki programok
  • Juttatások változatossága
  • Munkáltatói márkaépítés - közösségi média
  • Coaching szemléletű vezetés
  • Y generáció (jövő mérnökeinek/szakembereinek keresése

    A HR terület benchmark tevékenység igénye:
  • bérezésben (13 százalék),
  • fejlesztésben (7 százalék),
  • kompenzációban (5 százalék),
  • toborzásban (5 százalék).

    A megkérdezettek 35 százaléka szerint vállalatuknak nincs szüksége benchmarkra.

    A kutatásban résztvevő személyek átlagosan 4-10 napot (63,3 százalék) fordítanak saját szakmai továbbképzésükre, a legtöbben kompetenciafejlesztést (22 százalék), vezetőfejlesztést (21,3 százalék), illetve a HR rendszerek megismerését, használatát (17,3 százalék) választanák továbbképzéseik céljául (évente).

    A HR szervezetek és tanácsadók együttműködésének keretei

    A vállalatok legtöbb esetben projekt alapon (38 százalék), illetve konkrét probléma esetén veszik igénybe a tanácsadók szolgáltatásait, míg a megkérdezetteknek 16 százaléka nem bíz meg tanácsadókat.

    A tanácsadók kiválasztásának szempontjai:

  • széleskörű tapasztalat (81,8 százalék),
  • ár-érték arány (81,8 százalék),
  • rugalmasság (78,6 százalék),
  • referencia (69,8 százalék),
  • személyes ajánlás (60,9 százalék),
  • nemzetközi ismeretek, tapasztalatok (24,4 százalék).

    A kiválasztás egyéb szempontjai:

  • szakmai végzettség (30,3 százalék),
  • akkreditáció (23,7 százalék),
  • nem fontos a minősítés (21,1 százalék).

    A megkérdezett HR vezetők tanácsadóval szemben megfogalmazott elvárásai az alábbi kulcsszavak és kifejezések köré csoportosulnak.

    A kapcsolat minőségét tekintve kulcsfontosságúak:
    - bizalom, őszinte párbeszéd, közös nyelv, korrektség, coaching jellegű tevékenység, proaktivitás, rugalmasság, gyorsaság.

    A szolgáltatás/tevékenység tartalmát tekintve kulcsfontosságúak:
    -cégre szabott, szakmailag megalapozott, megújuló, egyedi, értékteremtő, feladatközpontú, best practice, trendek, stratégiai szemlélet, rendszerszemlélet, utókövetés, megfizethetőség.

    Tehát megállapítható, hogy a HR vezetők elvárása és így megelégedettsége is legalább oly mértékben függ kapcsolati tényezőktől, mint szakmai - tartalmi tényezőktől.

    A tanácsadók munkáját a következő szempontok alapján értékelik a szervezetek:

  • ár-érték arány (11,5 százalék),
  • probléma megoldás adott környezetben (11,1 százalék),
  • alkalmazhatóság (11,1 százalék),
  • hatékonyság (11,1 százalék) és az
  • elégedettség (10,7 százalék).

    Ezen öt kritérium közel azonos fontossággal/súlyozással jelenik meg. Viszont az alábbi két tényezőt nem tekintik kellően fontosnak:

  • újszerűség (3,7 százalék),
  • határidők betartása (5,2 százalék).

    A HR szakemberek véleménye szerint a velük együttműködő tanácsadóknak az alábbi területeken kell fejlődniük:

  • Cégre szabott megoldások (nem konzerv), innovatív ötletek, hasznos információk, többféle megoldás egy feladatra, nemzetközileg is preferált megoldások, több módszertan szerint.
  • Ügyfél - szervezet megértése, odafigyelés az egyedi igényekre, szervezeti korlátok figyelembevétele, visszajelzés adása, utókövetés minősége.
  • Specializáció, iparágismeret, önképzés - tanulás, rugalmasság.
  • Fontos megjegyezni, hogy a megkérdezettek 78,6 százaléka rendelkezik pozitív tapasztalattal a tanácsadókkal kapcsolatban.

    A HR szakemberek többségében az alábbiakat emelték ki, amikor konkrét pozitív tapasztalat felidézése volt a kérdés:

  • Megújuló képzési tartalom
  • Magas színvonalú tréning megtartása
  • Pontosan megérti a tanácsadó, mire van szükség - "egymásra hangolva"
  • Értékteremtő megoldás széleskörű vállalati tapasztalati háttérrel
  • Hatékonyan, eredményesen, egyszerű eszközökkel működő tanácsadó
  • Fejlődés történt a korábbi állapothoz képest
  • Szakmailag felüdítő beszélgetés
  • Emberközpontú, személyes
  • Rugalmasság a működésben

    A HR munkatársak azokról a tanácsadókról őriznek pozitív emléket, akikkel megtapasztalták a személyes és céges szintű egymásra hangolódást (kapcsolati igény), akik megújuló és magas színvonalú megoldásokat hoztak (szakmai - tartalmi igény). A munkatársak egy része nevezte meg csupán, hogy megelégedettségét a fejlődéshez, pozitív irányú változáshoz (is) köti.

    A HR tanácsadói felmérés az OHE Tanácsadói tagozat égisze alatt a Bewise Tanácsadó Kft. és HuCap Tanácsadó Kft. közreműködésével készült.
    • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Bértranszparencia másképp

    Az EU bértranszparencia irányelv bevezetése minőségileg új lépést jelent a fizetések átláthatóságát illetően, de aki akart, eddig is képet... Teljes cikk

    Több mint ezer munkavállaló távozott a MÁV-tól, ide igazolt

    Júniusról júliusra a MÁV-tól eltűnt 1800 munkavállaló, míg a GYSEV-nél megjelent közel 1600 fő. Ez volt a legnagyobb létszámmozgás, aminek... Teljes cikk

    Mennyit keresnek a marketingesek 2025-ben?

    Az automatizáció és a mesterséges intelligencia a marketinges szakmát is jelentősen formálja. Hogyan alakultak a fizetések olyan pozíciókban, mint a... Teljes cikk