kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 9 éve

Nem tesz jót az érzelmi intelligenciának a vezetői pozíció

A héten tettük fel a kérdést a HR Portál szavazásán, hogyha egy dolgot megváltoztathatna a munkájával kapcsolatban, mi lenne az. Aligha meglepő, hogy legtöbben több fizetést szeretnének, de vannak olyanok is, akik lecserélnék a főnököt egy jobbra, ha tehetnék. Vajon még mindig „divat” az érzelmi intelligencia deficittel küzdő, basáskodó, mindent tudó vezető, aki elnyomja a beosztottait?

A Forbes cikkének tanúsága szerint a helyzet sajnos nem túl rózsás, ugyanis az érzelmi intelligenciahányados a magasabb beosztásokhoz közelítve egy igen meredek csúszdán indul el lefelé, méghozzá exponenciálisan, és a görbe legalján szerepelnek a cégvezetők, vállalatok elnökei. Míg középvezetői, szupervízori szintig kifejezetten jellemző a magas érzelmi intelligencia, hiszen fontos az emberekkel való bánásmód, az együttműködés képessége, a magasabb vezetői pozíciókban mintha ez már kevésbé lenne szempont.

Az érzelmi intelligencia és a pozíció összefüggése



Az teljesít jobban, akinek magas az EQ-ja

Ami érdekes, hogy ugyanakkor minden pozícióban azok teljesítenek a legjobban, akik magas érzelmi intelligenciával rendelkeznek. Úgy tűnik a kiválasztásnál a magasabb szinteken egyértelműen a számok jelentik a legerősebb előrejelző faktort, persze fontos még a tudás és a szakmában szerzett tapasztalat is, de azt már kevésbé veszik tekintetbe, hogy az illető mennyire képes inspirálni másokat arra, hogy minél kiemelkedőbben teljesítsenek.

Daniel Goleman pszichológus professzor, az érzelmi intelligencia elismert szakértője szerint pedig minél magasabban van valaki a vállalati hierarchiában, annál fontosabb lenne, hogy milyen szintű EQ-val, empátiás készséggel rendelkezik. A vállalatokra legkárosabb hatással a parancsoló-kontrolláló vezetői stílus van, illetve az olyan, tulajdonképpen magányos, maximalista vezető, aki mindenkit a saját tökéletességet elváró szűrőjén keresztül néz, és azt várja el, hogy mindenki kövesse a példáját. A fenti példák az empátia hiányát jelzik, mely esetekben a munkavállalók gyakran meg nem értettnek, elkeseredettnek érzik magukat, akiket nem becsülnek meg.

A vezetői pozíció rombolja a kapcsolatokat

Furcsa módon, maga a vezetői pozíció is rombolja a személyközi interakciós képességeket, ugyanis a legfelsőbb vezetők sokkal kevesebb időt töltenek valódi beszélgetésekkel az alkalmazottaik körében, éppen ezért kevésbé érzékelik, hogy az ő érzelmi hullámzásaik milyen hatással vannak a körülöttük lévőkre, így könnyen elveszítik a kapcsolatot az őket körülvevő közvetlen realitással. Mindez csökkenti az EQ-t.

Ugyanakkor ez nem kell, hogy feltétlen következmény legyen. A „hangulatmenedzsment” ugyanis nagyon fontos része a mindennapi működésnek a munkahelyen is, így érdemes tudatosan odafigyelni az EQ szint fejlesztésére és karbantartására. Hiszen egy vezető attól lesz jó főnök, ha ki tudja fejezni munkatársai felé, hogy elégedett a munkájukkal, elismeri őket, motivál. A hangulat, a viselkedés kontrollálása kifejezetten fontos a stresszes szituációkban, amelyben egy vezetőnek nem kevés része van.

Elismerni, kibeszélni

A legalapvetőbb dolgok, amelyekre fontos figyelni: odafigyelni, felismerni mások érzelmeit, ugyanis a „levegőben lógó” kibeszéletlen, feldolgozatlan erős érzések a hatékony munkavégzést gátolhatják. A vezető, ha ilyen erőteljes emóciókkal szembesül, legjobb, ha meghallgatja a kollégát, majd összefoglalja a mondandóját, mintegy elismerve az érzéseit, mindettől az alkalmazott úgy érezheti, figyelnek rá és megértik.

Ha valaki elismerésre alkalmas munkát végez, jó ha a vezető nem csak konstatálja azt, hanem hangot is ad neki. A pozitív visszacsatolás mindenkinek jól esik, hogy értékelik, észreveszik a munkáját. Ez javítja a lojalitást és még jobb teljesítményre sarkall.

Ismerni magunkat

Az előbbiek megvalósításához azonban elengedhetetlen, hogy valaki tisztában legyen saját érzelmeivel illetve azzal, hogy milyen hatással van másokra, esetleg milyen szituációt teremtett éppen az ő viselkedése. Így nem árt, ha valaki „kívülről nézve” vizsgálni tudja magát az egyes szituációkban. Ez a készség úgy fejleszthető, hogy akár érdemes leírni az érzéseket, amelyeket az illető abban a pillanatban érez, így érthetőbbé válnak számára saját reakciói, például hogy hogyan befolyásolja egy erős érzelem a helyzetértékelését. Ezzel együtt pedig tudatosabbá is tud válni ezek irányításában.

Ugyanezt a módszert lehet alkalmazni a negatív gondolatokkal kapcsolatban. Ha leírjuk őket, tisztábban látjuk, hogy racionális-e egy adott dologtól való félelem vagy túlreagálunk valamit.

Valamint bármilyen furcsa az érzelmi intelligencia szempontjából, a személyes kapcsolatokban az alvásnak kiemelkedő szerepe van. Kialvatlanság következtében az agy nem tud megpihenni, feltöltődni, ami rossz hatással van az önuralomra, a figyelemre és a memóriára is. Arról nem is beszélve, hogy megnöveli a stresszhormon szintjét, akkor is, ha az illető nincsen stresszhelyzetben.

Az igazán jó csúcsvezetőknek az érzelmi intelligenciája és a kognitív képességei is kiemelkedőek. Minél összetettebb a feladat, annál fontosabb az érzelmi intelligencia szintje, ugyanis ennek hiánya veszélyeztetheti az egyéb készségek, képességek kihasználásának a lehetőségét. Daniel Goleman szerint a kontrollálatlan érzelmek az okos emberekből hülyét csinálnak.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk