Tízből négyen felmondanak a próbaidő alatt: nincs tudatos beléptetési folyamat a cégek zöménél
Az onboarding nem csak az új munkatárs napi munkára való betanítása, hanem ennél sokkal több. A profi beléptetési folyamat része a csapatba illesztés, a cég értékeinek átadása, a kötődés kialakítása, folyamatos kommunikáció, visszajelzés. A tét nagy: egy “szupermotivált” munkatársat is gyorsan el tudunk veszíteni, ha rosszul csináljuk. Az Ipsos felmérése szerint összességében a munkavállalók 62% nem részesült még beillesztési tapasztalatban - hangzott el a piac- és közvéleménykutató cég webinárján.
Az onboardingban számos lehetőség rejlik, amit úgy tűnik, a cégek még mindig nem használnak ki kellőképpen, vagy éppenséggel nem mérték fel az első napok, hetek élményének jelentőségét. Pedig az ismerkedés időszaka jelentősen meghatározhatja a munkavállaló és a munkáltató viszonyát vagy akár „együttmaradását”. A munkavállalói életciklus kulcstapasztalata az új munkahellyel való találkozás első időszaka, amire azonban úgy tűnik, sok helyen még mindig nem fordítanak kellő figyelmet. Pedig ebben a szakaszban fontos lenne a céges értékek, a működés megismerése szempontjából, hogy kialakuljon a kötődés a szervezethez, a lojalitás a márkához. Ez az időszak, amikor az új munkavállaló a szervezet részévé válik, a szervezeti kultúra pedig beleépül ideális esetben, mondta el Földes Annamária, az Ipsos CX vezetője.
Tízből négy munkavállalónál volt onboarding
Kollégája, Nyéki Andrea, a cég CX szakértője számolt be egy az Ipsos által februárban végzett kutatás eredményeiről, amely a magyar társadalom onboarding tapasztalatait kutatta. A felmérésből kiderült, hogy átlagosan 10-ből négy ember részesült tréningben, onboardingban belépése során. A 30 év alattiak esetében jelentősen jobb az arány, 10-ből 6 (61%), míg a negyven felettiek körében viszont átlag alatti, vagyis az elmúlt 10 évben kezd igazából terjedni ez a törekvés, illetve tudatos felkészítés. A közszféra kifejezetten alulteljesít, a válaszadók mindössze 15%-a kapott onboardingot, a magyar tulajdonú cégek átlagosan (37%), míg a multinacionális vállalatok teljesítenek legjobban (55%) ezen a területen. Úgy tűnik, iparági bontásban a kereskedelem vezet (52%), míg a szolgáltató szektor (40%) le van maradva.
20 százaléknál van a próbaidőt lezáró beszélgetés
Legtöbb esetben a napi feladatokra készítik fel a munkavállalókat, tulajdonképpen betanítás zajlik 62%-ban, és az egyéb képzések, tréningek, a cég értékeinek, szabályrendszereinek megismertetése mind 40% alatt maradt. Próbaidőt lezáró, értékelő beszélgetés mindössze a cégek ötödénél van, és még ennek is nagyjából fele (12%), ahol a munkáltató részére is van lehetőség visszajelezni erről az időszakról. Szintén nagyjából a cégek ötöde foglalkozik azzal, hogy az új munkavállaló a csapatban is otthon érezze magát, informálisan is kapcsolódjon a kollégáihoz. Csak 22% szervez csapatépítőt vagy welcome partit. Mentor vagy buddy pedig csak cégek 17%-ánál jár az új kollégák mellé.

Ráadásul mindeközben az új belépők döntő többségének az onboarding alatt is érdemi munkát kell végezni (10-ből 9-nek), míg 66%-nak pedig valódi döntéseket is meghozni. Legjobban éppen a közszférában dobják mélyvízbe a dolgozókat, ők érzékelték a legerősebb bevonódást azonnal a munkába, miközben ezen a területen jellemző legkevésbé az onboarding. Pedig a folyamat lényege éppen az lenne, hogy megszüntesse az új helyzettel kapcsolatos bizonytalanságot, kialakítsa a hosszabb távú elköteleződés és céges perspektíva alapjait.
10-ből 4-en felmondanak a próbaidő alatt
Amennyiben nem sikeres a megismerkedés a munkakörnyezettel, -körülményekkel, a munkakörrel, munkatársakkal, és nem sikerül beilleszkedni a közösségbe, akkor sokkal nagyobb eséllyel mond fel az új kolléga. A válaszadók harmada folytatja próbaidő alatt az álláskeresést, tízből négyen fel is mondanak a próbaidő alatt. A nők és a pályakezdők körében az átlagnál is rosszabb az arány, esetükben 50% körüli a felmondás.

Pedig a szakemberek szerint érdemes lenne sokkal jobban kihasználni ezt a szupermotivált időszakot, amikor egy új helyen kezd a munkavállaló. Az onboarding minősége a munkáltatói márka építése szempontjából egyáltalán nem mindegy, hiszen a beléptetési folyamatban a munkáltatóval kapcsolatos attitűd akár 35%-ban pozitívan módosulhat, ha jól működik a folyamat.
Tudatosan felépített folyamat: a buddy program
Jó gyakorlatok pedig vannak, erről mesélt a webinaron Borsodi Petra, a dm HR csoportvezetője. Elmondta, hogy az onboarding egy tudatosan felépített rendszer része, ami a vállalat minden egységében (központ, üzlethálózat, raktár) jelen van, az adott körülményekre szabva. Ennek egyik alapja a mentoring, vagyis az új belépők beilleszkedését mentor vagy buddy segíti a kezdetektől.
Borsodi Petra hangsúlyozta, az első benyomást nem lehet megismételni, a beillesztési program pedig növeli a biztonságérzetet, ami a tudásátadást is segíti, de egyben a hosszú távú lojalitást is fokozza. A bizalom kialakítása a cél. A mentor támogatja a vállalati működés és filozófia megismerését, a szakmai ismereteket, a szükséges rendszerek, módszerek átlátását, és segít a beilleszkedésben az írott és íratlan szabályok megosztásával.
A dm-nél a jó mentor gyakorlott, elismert és lojális munkavállaló, aki nincs alá-fölé rendeltségi viszonyban az új belépővel, jól ismeri a szervezet működését, kultúráját, képes arról jól kommunikálni, átadni a tapasztalatokat. Éppen ezért fel is készítik a mentorokat erre a feladatra, hogy tisztában legyenek a határokkal, ne akarják saját képükre formálni az új munkavállalót, lehessen beszélni arról, ha egy kapcsolat nem működik, váltásra is van lehetőség. A vezető szerepét azonban nem helyettesíti a mentor, az ő feladatait nem veszi át. A megtartás a csapat minden tagjának feladata.
Mindezek mellé pedig elengedhetetlen egy transzparens betanulási terv, egy keretrendszer, valamint a kölcsönös visszajelzések rendszerének kialakítása. Ez a próbaidő alatt havonta megtörténik, informális és formális értékelések formájában egyaránt.
A szakemberek összefoglalásként elmondták, hogy az ígéret és az élmény közötti távolságot mindenképpen csökkenteni kell, mert egy tavalyi magyarországi felmérés azt mutatta, hogy mindössze a munkavállalók 20% érzi úgy, hogy bízhat a vezetőjében, és csak minden második boldog a munkahelyén, márpedig ehhez az összetartozás érzése, a pozitív visszajelzések illetve ezek hiánya, döntően hozzájárulnak.
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk
- Mennyi kell a jó megélhetéshez? A legszegényebb magyarok döbbenetes választ adtak 2 hónapja
- Létszámnövelésre készülnek a magyar cégek - Itt várható a legnagyobb bővítés 3 hónapja
- Tömeges kirúgások a CATL-nél – mit lép a kormány? 5 hónapja
- Rekordszinten a cégvezetők elköteleződése a fenntarthatóság iránt 5 hónapja
- Jó fizetés vagy valami más? Ez a legfontosabb a magyar munkavállalóknak 7 hónapja
- Íme a hat legnagyobb ügyvezetői kihívás: a munkaerő az élen 8 hónapja
- Az új munkatársak kritikus első 90 napja 8 hónapja
- 53 napot kell várni egy építőipari szakemberre - már "csak" a jó szakemberben van hiány 8 hónapja
- Íme pár fontos jó tanács munkahelyváltáshoz 9 hónapja
- A magyar vállalatvezetők jóval optimistábbak globális társaiknál, de ettől nagyon tartanak 10 hónapja
- Az AI inkább növeli, mint csökkenti a dolgozói létszámot? Így látják a jövőt a világ vezérigazgatói 11 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?