Nyílt kommunikációval a manipuláció ellen
A visszajelzésnek alapvető szerepe van az önértékelés alakulásában, általa válik világossá cselekedeteinknek súlya, következménye, és ebből érzékeljük azt is, hogy a többiek miként viszonyulnak hozzánk. Visszajelzések nélkül viszont könnyen félrecsúszhat a kommunikáció, hiszen kénytelenek vagyunk képzelőerőnkre hagyatkozni - mondta el lapunknak Dr. Szirmay Ágnes. A munkapszichológus úgy tapasztalja, a vezetők szeretnek elzárkózni a visszajelzéstől, amely mintha azt feltételezné, hogy csak az ő véleményük számít.
Meghatározza a kommunikációs stílust a szervezeti kultúra
Munkahelyünkön rengeteg jelzést adunk egymásnak, egyrészt az együttélés szokásairól, másrészt a munkáról. Itt is interakcióról van szó: az egyik embernek a másik viselkedésre adott reakciójáról, amire azután ez a második személy viszont valamilyen módon reagál. Lényeges, hogy ez az úgynevezett interakció-mozzanat egy láncolat része, hiszen nagyon nehezen értelmezhető egy adott jelzés anélkül, hogy a viselkedést kiváltó jelzéseket ne értsük. Mivel az együttműködés a közös munka alapja, ezért a munkahelyen is alapvető fontosságú, hogy érdemben reagáljunk egymásra, valamint egymás munkájára. "Fontos megérteniük a vezetőknek, hogy a beosztottakkal való együttműködésben is nélkülözhetetlen a kölcsönös visszajelzés. A menedzserek sokszor nem figyelnek oda, hogy mondandójuk eljutott-e a többiekhez, megértették-e azt. Adottnak veszi azt, amit ő válaszreakcióként feltételez. Ha ez a kölcsönös kommunikációs láncolat elakad, akkor hátráltatja a teljesítményt." - figyelmeztet Szirmay Ágnes.
Tudattalan a metakommunikácó
Egy közlés lehet nyílt, direkt, vagy indirekt, illetve ráutaló. Egy nem szóbeli jelzés, utalás lehet például egy grimasz, egy nem tetsző arckifejezés és a konkrét szavakon túl sok minden függ a hangsúlytól is. Ezek az úgynevezett metakommunikatív jelzések. Szintén visszajelzésként fogható fel mások érzelmi kisugárzása, hangulati változása, mint ránk adott reakció, csak ezek rejtettebb jelzések. A metakommunikáció a legősibb jelzés, amely mindig hat a befogadóra, még akkor is, ha nem tud róla. Ha egy dolgozó bejelenti, hogy elhagyja a munkahelyét, amire a főnökének rándul a szája, kitágul vagy éppen összeszűkül a pupillája, akkor ezeket az árnyalt, nem szóbeli jelzéseket is veszi az illető. A nem szóbeli gesztusaink nagy része önkéntelen és a tudattalan közléseink is azok. "Tudattalan közlésnek minősül például az, amikor nem észleljük, hogy milyen elutasítóan nézünk valakire, illetve amikor az érzelmi állapotunk kihat a környezetünkre." - definiálja Szirmay.
Hitelesnek mondjuk a viselkedést, amennyiben a szóbeli és nem szóbeli viselkedés fedi egymást, párhuzamban van. Ekkor ezek egymást erősítik, hitelesítik. Amikor a szóbeli megnyilvánulás ellentmond a gesztusainknak, egyéb kifejezéseinknek, akkor a szavaink hiteltelenné válnak. Az érzelmi megnyilvánulásaink mindig hitelesebbek - mondja a munkapszichológus.
Mitől függ, hogy magunkra veszünk-e egy megjegyzést?
A visszajelzés hiányának következményei
Egy embernek azzal teszünk jót, ha a saját viselkedését korrekt módon visszajelezzük. Csak így tudja ugyanis megtanulni cselekedeteinek súlyát, következményeit és ebből érzékeli, hogy a többiek hogyan viszonyulnak hozzá. Visszajelzések nélkül nem boldogulunk: információk hiányában könnyen félrecsúszhat a kommunikáció, hiszen kénytelenek vagyunk képzelőerőnkre hagyatkozni. "Ha nem adunk visszajelzést munkatársainknak, akkor csorbul, torzul az önismeretük." - nyomatékosítja a pszichológus, hozzátéve: a visszajelzés teljes megtagadása egyébként azt jelenti, hogy az illető kényelmes pozíciójából nem kíván előbújni és kerüli a felelősségvállalást. Hiszen könnyebb teljes bizonytalanságban hagyni valakit, mint nyíltan vállalni az esetleges konfrontációt, konfliktust és annak következményeit.
Szirmay Ágnes elmondta, hogy a jelzések és visszajelzések hiánya azt jelenti, hogy a szóban forgó egyén nem veszi tudomásul, hogy a viselkedésének következményei vannak másokra nézve is, mivel nem szempont számára. A szakember kihangsúlyozta: egy felnőtt embertől elvárható, hogy feleljen magáért. Ami azt is magában foglalja, hogy állást foglal és jelzi, hogy neki valami tetszik, vagy nem tetszik. Ezzel egyrészt viszonyítási alapot ad a többieknek, másrészt ezzel lehetőséget ad arra, hogy valaki ezen támpontok alapján változtasson valamin, amennyiben ezt szeretné tenni.
De nemcsak negatív, hanem pozitív visszajelzéseket sem adnak szívesen az emberek. Pedig a teljesítményértékelés és a munkakapcsolatok alakulása jórészt ezen múlik. Ezek a jelzések beépülnek az egyén énképébe és nem utolsósorban serkenteni fogják munkáját a reális tervezésen keresztül - mutat rá a szakember.
Egyedül egy emberekkel teli munkahelyen
A nemtörődöm vezető nem is vezető?
A félreértések egyik tipikus formája, amikor a kimondatlan elvárást a beosztott nem érzékeli - magyarázza Szirmay, hozzátéve: ha egy főnök nem foglalkozik azzal, amit a munkatársak próbálnak neki visszajelezni, akkor érdemes vele tisztázni, hogy jobban oda kellene figyelnie rájuk. A csapat szociális perifériájára szorult vezető ugyanis minden fontos jelzéstől elesik, ami azt vonja maga után, hogy egyrészt az ő közlései nem érnek célt, másrészt hiedelmekben él majd: azt "hiszi", tudja, mi történik alatta, de ez nagy területeken nem fedi a valóságot. Mindez visszahat a teljesítmény alakulására. A munkapszichológus szerint a főnök nemtörődömsége csökkenti a dolgozók lojalitását és a csapat hatékonyságát, aminek elősegítése egyébként a vezető elsődleges feladata volna, így az ő munkája kérdőjelezhető meg.
Kiközösítés
Ha egy ember semmiféle visszajelzést nem kap a körülötte levő munkatársaktól és nem szánnak neki semmiféle szerepet a csoporton belül, akkor perifériára kerül. - Ez a legnagyobb büntetés: az embernek ugyanis ősi szükséglete a valahová való tartozás. Ha ez nincs, akkor a lojalitása nullára csökken: úgy érzi, hogy nincs helye azon a munkahelyen. A motiváltsága csökken, és előbb-utóbb elmegy onnan.
Félreérthető az írásban történő visszajelzés
Nyílt kommunikációval a manipuláció ellen
A nyílt kommunikáció a bizalomteli kapcsolat jele. - Ha a valós helyzetnek megfelelően reagálnak ránk munkahelyünkön, akkor azzal tiszteletüket fejezik ki felénk - közli a szakember. Az adekvát, nyílt visszajelzés arra is lehetőséget biztosít, hogy ne lépjünk bele mások csapdáiba, azokba a "meccsekbe", amikor valaki indirekt módon szeretne kikényszeríteni valamit. A nyílt kommunikáció a manipuláció ellentéte.
Az is gyakori, hogy az emberek feltételezésekre építenek ahelyett, hogy egyszerűen feltennének egy egyszerű kérdést a mellettük ülőnek. Az is gyakori hiba, hogy az illető magából indul ki egy másik ember megítélésekor. "Ez is arra példa, amikor a kapcsolatfelvétel, a kölcsönös kommunikáció és visszajelzések helyett magunkban gondolkodunk, a többi résztvevő helyett is. Ilyen helyzetben a döntést hozó, vagy vezető munkatárs kizárólag a saját gondolatában forog. Kihagyva ezzel azt a sokféle egyéb lehetőséget, amit a többiek látnak. Így elsikkad a többi erőforrás." - nyomatékosítja Szirmay.
Ezért is fontos a nyílt visszajelzés. A hangos beszéd ugyanis segít végiggondolni az adott témát, másrészt kaput nyit mások számára, ezen keresztül lehet hozzánk kapcsolódni. A hallgatás viszont gúzsba köti gondolatainkat, ellehetetleníti helyzetünket. A visszajelzés utat nyit az egyén fejlődéséhez.
Forrás: HVG Karrier Plusz 2008
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
Egyre-másra jelentik be a cégek az idei béremelési megállapodásaikat, de mi van azokon a helyeken, ahol nincs automatikus emelés, vagy szakszervezet,... Teljes cikk
Heti négy munkanap otthonról. Évi 20 nap a munka és a nyaralás kombinációjával (workation) bárhonnan Európából nem a szabadság terhére. Íme két... Teljes cikk
A tudós nők helyzete sem könnyebb, mint más területeken dolgozó nőtársaiké. A nemi alapú előítéletek a tudományos életben is működnek, bár a... Teljes cikk
- A dicséret mint hiánycikk 4 hete
- Új HR igazgató Magyarország legnagyobb flottakezelőjénél, az Ayvensnél 1 hónapja
- Gyakornokból lett szállodaigazgató - Hegedüs Hajnalka, a Hilton Budapest első női igazgatója 2 hónapja
- Kulcs a szakértőkhöz: így vegyél fel nagy tudású munkatársakat 2 hónapja
- Új HR vezető a MediaMarkt Magyarországnál 2 hónapja
- Ezt tegyük, ha toxikus vezető van a cégünknél 2 hónapja
- Felmérés: a vezetők és a frontvonalban dolgozók magas pszichoszociális kockázattal szembesülnek 3 hónapja
- Új HR-vezető a Neuron Software-nél 3 hónapja
- Tömeges vezetőváltást hozhat 2025 3 hónapja
- Felsővezetők toplistája: őket követik a legtöbben 3 hónapja
- Várandósan felelős pozíció és gyerek mellől az igazgatói székbe 3 hónapja