Nyílt kommunikációval a manipuláció ellen
A visszajelzésnek alapvető szerepe van az önértékelés alakulásában, általa válik világossá cselekedeteinknek súlya, következménye, és ebből érzékeljük azt is, hogy a többiek miként viszonyulnak hozzánk. Visszajelzések nélkül viszont könnyen félrecsúszhat a kommunikáció, hiszen kénytelenek vagyunk képzelőerőnkre hagyatkozni - mondta el lapunknak Dr. Szirmay Ágnes. A munkapszichológus úgy tapasztalja, a vezetők szeretnek elzárkózni a visszajelzéstől, amely mintha azt feltételezné, hogy csak az ő véleményük számít.
Meghatározza a kommunikációs stílust a szervezeti kultúra
Munkahelyünkön rengeteg jelzést adunk egymásnak, egyrészt az együttélés szokásairól, másrészt a munkáról. Itt is interakcióról van szó: az egyik embernek a másik viselkedésre adott reakciójáról, amire azután ez a második személy viszont valamilyen módon reagál. Lényeges, hogy ez az úgynevezett interakció-mozzanat egy láncolat része, hiszen nagyon nehezen értelmezhető egy adott jelzés anélkül, hogy a viselkedést kiváltó jelzéseket ne értsük. Mivel az együttműködés a közös munka alapja, ezért a munkahelyen is alapvető fontosságú, hogy érdemben reagáljunk egymásra, valamint egymás munkájára. "Fontos megérteniük a vezetőknek, hogy a beosztottakkal való együttműködésben is nélkülözhetetlen a kölcsönös visszajelzés. A menedzserek sokszor nem figyelnek oda, hogy mondandójuk eljutott-e a többiekhez, megértették-e azt. Adottnak veszi azt, amit ő válaszreakcióként feltételez. Ha ez a kölcsönös kommunikációs láncolat elakad, akkor hátráltatja a teljesítményt." - figyelmeztet Szirmay Ágnes.
Tudattalan a metakommunikácó
Egy közlés lehet nyílt, direkt, vagy indirekt, illetve ráutaló. Egy nem szóbeli jelzés, utalás lehet például egy grimasz, egy nem tetsző arckifejezés és a konkrét szavakon túl sok minden függ a hangsúlytól is. Ezek az úgynevezett metakommunikatív jelzések. Szintén visszajelzésként fogható fel mások érzelmi kisugárzása, hangulati változása, mint ránk adott reakció, csak ezek rejtettebb jelzések. A metakommunikáció a legősibb jelzés, amely mindig hat a befogadóra, még akkor is, ha nem tud róla. Ha egy dolgozó bejelenti, hogy elhagyja a munkahelyét, amire a főnökének rándul a szája, kitágul vagy éppen összeszűkül a pupillája, akkor ezeket az árnyalt, nem szóbeli jelzéseket is veszi az illető. A nem szóbeli gesztusaink nagy része önkéntelen és a tudattalan közléseink is azok. "Tudattalan közlésnek minősül például az, amikor nem észleljük, hogy milyen elutasítóan nézünk valakire, illetve amikor az érzelmi állapotunk kihat a környezetünkre." - definiálja Szirmay.
Hitelesnek mondjuk a viselkedést, amennyiben a szóbeli és nem szóbeli viselkedés fedi egymást, párhuzamban van. Ekkor ezek egymást erősítik, hitelesítik. Amikor a szóbeli megnyilvánulás ellentmond a gesztusainknak, egyéb kifejezéseinknek, akkor a szavaink hiteltelenné válnak. Az érzelmi megnyilvánulásaink mindig hitelesebbek - mondja a munkapszichológus.
Mitől függ, hogy magunkra veszünk-e egy megjegyzést?
A visszajelzés hiányának következményei
Egy embernek azzal teszünk jót, ha a saját viselkedését korrekt módon visszajelezzük. Csak így tudja ugyanis megtanulni cselekedeteinek súlyát, következményeit és ebből érzékeli, hogy a többiek hogyan viszonyulnak hozzá. Visszajelzések nélkül nem boldogulunk: információk hiányában könnyen félrecsúszhat a kommunikáció, hiszen kénytelenek vagyunk képzelőerőnkre hagyatkozni. "Ha nem adunk visszajelzést munkatársainknak, akkor csorbul, torzul az önismeretük." - nyomatékosítja a pszichológus, hozzátéve: a visszajelzés teljes megtagadása egyébként azt jelenti, hogy az illető kényelmes pozíciójából nem kíván előbújni és kerüli a felelősségvállalást. Hiszen könnyebb teljes bizonytalanságban hagyni valakit, mint nyíltan vállalni az esetleges konfrontációt, konfliktust és annak következményeit.
Szirmay Ágnes elmondta, hogy a jelzések és visszajelzések hiánya azt jelenti, hogy a szóban forgó egyén nem veszi tudomásul, hogy a viselkedésének következményei vannak másokra nézve is, mivel nem szempont számára. A szakember kihangsúlyozta: egy felnőtt embertől elvárható, hogy feleljen magáért. Ami azt is magában foglalja, hogy állást foglal és jelzi, hogy neki valami tetszik, vagy nem tetszik. Ezzel egyrészt viszonyítási alapot ad a többieknek, másrészt ezzel lehetőséget ad arra, hogy valaki ezen támpontok alapján változtasson valamin, amennyiben ezt szeretné tenni.
De nemcsak negatív, hanem pozitív visszajelzéseket sem adnak szívesen az emberek. Pedig a teljesítményértékelés és a munkakapcsolatok alakulása jórészt ezen múlik. Ezek a jelzések beépülnek az egyén énképébe és nem utolsósorban serkenteni fogják munkáját a reális tervezésen keresztül - mutat rá a szakember.
Egyedül egy emberekkel teli munkahelyen
A nemtörődöm vezető nem is vezető?
A félreértések egyik tipikus formája, amikor a kimondatlan elvárást a beosztott nem érzékeli - magyarázza Szirmay, hozzátéve: ha egy főnök nem foglalkozik azzal, amit a munkatársak próbálnak neki visszajelezni, akkor érdemes vele tisztázni, hogy jobban oda kellene figyelnie rájuk. A csapat szociális perifériájára szorult vezető ugyanis minden fontos jelzéstől elesik, ami azt vonja maga után, hogy egyrészt az ő közlései nem érnek célt, másrészt hiedelmekben él majd: azt "hiszi", tudja, mi történik alatta, de ez nagy területeken nem fedi a valóságot. Mindez visszahat a teljesítmény alakulására. A munkapszichológus szerint a főnök nemtörődömsége csökkenti a dolgozók lojalitását és a csapat hatékonyságát, aminek elősegítése egyébként a vezető elsődleges feladata volna, így az ő munkája kérdőjelezhető meg.
Kiközösítés
Ha egy ember semmiféle visszajelzést nem kap a körülötte levő munkatársaktól és nem szánnak neki semmiféle szerepet a csoporton belül, akkor perifériára kerül. - Ez a legnagyobb büntetés: az embernek ugyanis ősi szükséglete a valahová való tartozás. Ha ez nincs, akkor a lojalitása nullára csökken: úgy érzi, hogy nincs helye azon a munkahelyen. A motiváltsága csökken, és előbb-utóbb elmegy onnan.
Félreérthető az írásban történő visszajelzés
Nyílt kommunikációval a manipuláció ellen
A nyílt kommunikáció a bizalomteli kapcsolat jele. - Ha a valós helyzetnek megfelelően reagálnak ránk munkahelyünkön, akkor azzal tiszteletüket fejezik ki felénk - közli a szakember. Az adekvát, nyílt visszajelzés arra is lehetőséget biztosít, hogy ne lépjünk bele mások csapdáiba, azokba a "meccsekbe", amikor valaki indirekt módon szeretne kikényszeríteni valamit. A nyílt kommunikáció a manipuláció ellentéte.
Az is gyakori, hogy az emberek feltételezésekre építenek ahelyett, hogy egyszerűen feltennének egy egyszerű kérdést a mellettük ülőnek. Az is gyakori hiba, hogy az illető magából indul ki egy másik ember megítélésekor. "Ez is arra példa, amikor a kapcsolatfelvétel, a kölcsönös kommunikáció és visszajelzések helyett magunkban gondolkodunk, a többi résztvevő helyett is. Ilyen helyzetben a döntést hozó, vagy vezető munkatárs kizárólag a saját gondolatában forog. Kihagyva ezzel azt a sokféle egyéb lehetőséget, amit a többiek látnak. Így elsikkad a többi erőforrás." - nyomatékosítja Szirmay.
Ezért is fontos a nyílt visszajelzés. A hangos beszéd ugyanis segít végiggondolni az adott témát, másrészt kaput nyit mások számára, ezen keresztül lehet hozzánk kapcsolódni. A hallgatás viszont gúzsba köti gondolatainkat, ellehetetleníti helyzetünket. A visszajelzés utat nyit az egyén fejlődéséhez.
Forrás: HVG Karrier Plusz 2008
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk
Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk
Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk
- A dolgozók kétharmada heti 1-2 meetinget időpocsékolásnak tart 3 hete
- Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere 3 hete
- Új vezető a Nestlé Professional hazai üzletágának élén 3 hete
- A brit munkavállalók harmada már dolgozott mérgező vezetővel 1 hónapja
- Új vezérigazgató Magyarország legnagyobb HR-szolgáltatójánál 1 hónapja
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 1 hónapja
- PREXA 2024: elindult a nevezés 1 hónapja
- Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben 2 hónapja
- Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők 2 hónapja
- Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés 2 hónapja
- Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág! 2 hónapja