Padlón feküdni leverve - ez is kell egy felsővezetőnek
Mi kell ahhoz, hogy valakiből első számú vezető váljon, és pozícióját 22 éven át képes legyen megtartani egy nagyvállalat élén dacára gazdasági vagy személyes válságoknak? Mit jelent jól élni a hatalommal? A tulajdonost váltó Sanoma Media Budapest Zrt. éléről 2014-ben „vastapssal leköszönő” Szabó György őszintén beszélt vezetői pályafutásáról a Restart és a HR Portal által rendezett novemberi HR Pikniken.

A volt vezérigazgató bemutatott egy általa HR-piramisnak nevezett megközelítést arról, hogy milyen fontossági sorrendben választaná ki a legalkalmasabb vezetőt:
1. tehetség
2. érett személyiség
3. intellektualitás
4. szuverenitás
5. sokoldalúság
6. együttműködési képesség
7. felsőfokú angol nyelvtudás
8. master végzettség
Nincs lágyabb, mint a víz,
mégis a köveket kivájja:
nincs különb nála.
A gyenge legyőzi az erőset,
a lágy a keményet:
az ég alatt mindenki tudja,
még sincs, aki valóban felfogja.
Ezért a bölcs azt mondja:
"Aki az ország szégyenét veszi magára,
az lesz az ország királya;
aki az ország nyomorát veszi magára,
az lesz a világ királya."
Az igaz szó: mint önmaga fonákja.
Ha a nép nem fél a hatalomtól,
a hatalom akkor tökéletes.
Ne szorítsátok ki hajlékaiból,
ne rontsátok meg az életet.
Ha nem nyomjátok el a népet,
nem fog megvetni titeket.
Ezért a bölcs
ismeri magát, de nem ismerteti,
szereti magát, de nem szeretteti,
neki nem a távoli kell, hanem a közeli.
Miként kell viszonyulni a hatalomhoz?
A hatalom gyakorlása ugyanakkor szerves része a vezetésnek. A vezető minta, akinek pozitív, teremtő erőnek kell lennie. Szabó György egyre személyesebb vizekre evezve azt is kihangsúlyozta, hogy az erős ambíciók elengedhetetlen jellemvonásai egy vezérigazgatónak. „Mindig is első számú vezető akartam lenni, szerintem ez egy állatfaj. Az ilyen ambíciókra nem kell furcsán nézni, ez egy helyén való dolog.”
Szabó György 1992-ben lett a Sanoma egyik jogelődjének (VNU Budapest Lapkiadó Rt.) gazdasági igazgatója, majd ügyvezető igazgatója, 1998-ban pedig egyedüli vezérigazgatója. A 2014-es tulajdonosváltásig vezette a céget. 22 éves vezetői pályafutásának egyik legérdekesebb kihívásaként beszélt arról, miként kellett a kezdetben holland, majd finn tulajdonosok szemléletének megfelelő, nyugati kultúrájú szervezetet létrehoznia a rendszerváltásból még alig eszmélő Magyarországon. A holland kultúrát progresszív üzleti hozzáállás, nyitott és brutálisan őszinte légkör, egyszerű kommunikáció és letisztultság jellemzi.

Ennek szöges ellentétét képezte a szocializmusban szocializálódott munkaerő gárda. Paradox módon Szabó György mégis azt sejtette, talán pont a korábbi rendszer által belénk nevelt megfelelési kényszer segítette abban, hogy alkalmazkodni tudjon a tulajdonosi szemlélethez. „Eldöntöttem, hogy megcsinálom Hollandiát Magyarországon” – az eredmények, és egykori beosztottjai is ennek sikerességét igazolják. A válság előtti években a Sanoma Media Budapest Zrt. 27 milliárd forintos árbevétellel és 600 alkalmazottal a második legnagyobb médiavállalat volt Magyarországon. A munkatársak pedig a mai napig azt mondják: „Európában éreztük magunkat”. A holland tulajdonos ugyanakkor megkövetelte, hogy kontroll alatt legyen a cég működése: „a hatalom és a tulajdonosi elvárások viszonylatában azért azt tudatosítanom kellett, hogy a rám ruházott hatalmammal élnem kell.”
A hatalmi helyzet létrehozása
Szabó György felsorolta azokat az általa legfontosabbnak tartott mechanizmusokat, melyek számára nélkülözhetetlenek voltak hatalmi helyzetének kialakításában. Nyomatékosította, hogy ebben az értelemben a jó célokat szolgáló hatalomról van szó. Ehhez a vezetőnek a céget, és önmagát is szükséges definiálnia, mint hatalmi tényezőt: „élni kell a dolgok definiálásának és egyértelművé tételének módszerével”. Ő maga nem csak a cég karakterét határozta meg, hanem minden évnek is adott egy-egy tételből álló karaktert. Emellett a legelső naptól tudatosan próbálta felépíteni saját vezetői imázsát, melyet szerinte sokan elmulasztanak megtenni, pedig egy vezető csak ennek fejében tud önazonos maradni. Továbbá egy vezetőnek tisztában kell lennie az erősségeivel és komolyan számba venni, majd fejleszteni a gyengeségeit. „A hatalom egy ideig nyilván adott, megerősíteni csak a saját erősségeink kiaknázásával lehet” – emelte ki.

A hatalom fenntartása
Vezető és vezetettek között mindig távolság van, illetve kell, hogy legyen. A kérdés csak az, hogy mi az optimális distancia – fejtette ki Szabó György distanciaelméletnek nevezett megközelítését. A tömegvonzás törvényével szemléltette elképzelését: ha a vezető beleolvad a vezetettek tömegébe, akkor nem tudja őket húzni, ez esetben pedig nincs dinamika és haladás. Ha viszont a vezető túl távol van, akkor a vonzás nem működik, elmarad a ráhatás. A hatalom arra való, hogy a vezető megoldja általa az ebből a távolságból adódó különbségeket és feszültségeket, és mozdítani tudja a tömeget. Ennek a distanciának a keresése szerinte mindennapos feladat.
A perfekcionizmust nem szabad negatívan megítélni – folytatta az egykori vezérigazgató. Erre azért van szükség, hogy a vezető szakmai normákat tudjon felállítani. „Nekem volt egy perfekcionista időszakom, három-négy évig tartott és senki sem szeretett, de olyan normákat állítottam fel a szervezetben, melyek 10-20 évig is tovább élnek” – vallotta. Kiemelte még: adekvátnak és relevánsnak kell tudni maradni, csak így lehetséges hosszú távon élni a hatalommal és parancsokat osztogatni. Számára ebben sokat segítettek a tréningek és a coachingok.
Coacha ajánlására egy harcművészetbe is belekóstolt, melyet hat évig művelt, és úgy érzi, elengedhetetlenül szüksége volt rá a személyiségfejlődéshez. „Rájöttem, hogy abban a tipikus betegségben szenvedek, mint sok vezető: felül minden, alul semmi.” Azaz hiába tud intellektuálisan mindent megoldani, hiányoznak az intuíciók. „És akkor elmentem verekedni. Iszonyúan kellett. Padlón feküdni leverve, fekete öves harcművészek által.” Rájött milyen fontos, hogy a vezetők kiszedjék magukat a hatalmi helyzetből, különben képtelenek lesznek más nézőpontba helyezkedni. „Eljutottam én is oda, hogy már otthon is vezető voltam. Erre érdemes minden vezetőt figyelmeztetni” – hívta fel a figyelmet Szabó György, aki azt sem titkolta el, hogy 2007-ben egy tipikus kiégési helyzettel is szembe kellett néznie. „Persze nem hittem el, hogy ez az.” Ilyen szempontból számára szerencsés időzítéssel érkezett a válság. Az új kihívások felpörgették. Büszkén számolt be róla, hogy a Sanoma 2009-ben üzemi szinten nyereséggel zárt, ami nagyon ritka eredmény.
Harmadik fázis: a rutin
Vezetői pályafutásának utolsó szakaszában már eljutott oda, hogy közvetlen beosztottjaival évente csak pár alkalommal találkozott. A nagyobb horderejű kérdésekről kollektív döntéshozatali fórumokon egyeztettek. Szabó György úgy fogalmazott, elindult egy szintetikus, generikus, „felülről ránéző”, stratégiai vezetés irányába. Kiemelte még, hogy valószínűleg erős kompromisszumteremtő képességének is köszönhette megbecsültségét, illetve annak, hogy diverzifikált működésmódot és portfóliót teremtett. Hisz abban, hogy ma a világ annak áll, aki képes sokrétű rendszerekkel foglalkozni.
Ebben a szakaszban azonban létrejött egy új szituáció is, melyben több kisebb komponens együttesen vezetett a Sanománál betöltött vezetői pozíciójának végéhez. A technológiai fejlődés felgyorsult, és bár ő maga hozta be az internetet és a televíziót a cégbe, ezek a területek olyan speciális üzleti logikákat követeltek, melyekre nem volt már energiája. „Amikor nem tudod már jó kérdésekkel sem kontrollálni a beosztottaidat, az egy új helyzet” – mondta el őszintén Szabó György. Az elszakadást erősítette, hogy életkori különbségekből fakadó elkülönültség is létrejött: „tíz évvel voltam idősebb az utánam jövő kollégánál és elkezdtük másképpen látni a világot.” Hozzátette, ez nem jelent meg személyes szinten, egyszerűen csak érezte az eltávolodást. Mindez egybeesett a vállalat értékesítésének folyamatával is.„E tekintetben pontosan időben jött el az, hogy elváltam a cégtől, ez nem egy kikényszerített történet volt, hanem az élet kisodorta” – fogalmazott.
A vezető örökre vezető marad
Szabó György zárógondolatként elmondta, mindig hiányozni fog neki az, hogy vezethet, nem a hatalom, hanem a vezetés élményének hiánya miatt. A kettőt nem szabad összekeverni. Olyan vezető nincs, aki hatalom nélkül tudna vezetni, azzal visszaélni azonban nem szabad. Saját szóalkotásával adott nyomatékot annak, miként látja megoldani a Magyarországon eluralkodott hatalommániát: „dehatalomizációra”, azaz a hatalom leépítésére lenne szükség. Csak így látja lehetségesnek, hogy az ország üzleti teljesítménye és egyben humán potenciálja javuljon.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Idén a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatóját választották meg 2024 Év Menedzserének. Teljes cikk
Az első önéletrajz, az első motivációs levél, és a bizonytalanság: mit írjak, hova küldjem, mit is akarok egyáltalán? Ha úgy érzed, vakon... Teljes cikk
Egyre gyakrabban merül fel az igény, és néhol már történtek is lépések a készségalapú szervezet vagyis a skill based organization kialakítására.... Teljes cikk
- Teljesítménybér: a legfontosabb tudnivalók 6 napja
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szalavics Mariann, Nemzeti Adó- és Vámhivatal 1 hete
- Új felsővezetők csatlakoztak a Rossmannhoz 1 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Szijjné Kállai Ildikó, SPAR 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Dobi Kitti, MBH Bank 2 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben 3 hete
- Visszaszoruló HR, előretörő technológia: íme a női vezetők új prioritásai 1 hónapja
- Pszichológiai biztonság: ez lehet a legjobb munkahelyek sikerreceptje 1 hónapja
- Cselekvőképtelen a munkavállaló? Ezt mindenképp tudni kell 1 hónapja
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 2 hónapja
- Mitől válik valaki vezetővé? A vezetett teszi azzá? 2 hónapja