Recesszió: lehetőség vagy veszély a HR számára?
A falklandi háború során megkérdeztek egy vadászrepülőgép-pilótát arról, hogy mire gondolt, amikor 19 társával együtt szembeszállt a 450 repülőből álló ellenséges flottával. A válasza meglepően optimista volt, hiszen mint mondta, egy percig sem mérlegelte az esélyeket, csak azt nézte, milyen gazdag célpontban a légtér. Ugyanezt a hozzáállást elsajátítva a globális recessziót sem kell mindenképpen válságként kezelnünk, épp ellenkezőleg, akár lehetőségként is értelmezhetjük.
A HR-funkciók három típusa:
1. HR a szervezet sűrűjében
Az üzleti menedzsment a működéshez szükséges rosszként kezeli a HR osztályt, különösen, mivel csak olyan régről maradt személyzetisekből áll, akik amennyire emberközpontúak, annyira hasztalanok a szervezet számára. Kizárólag akkor merészkednek elő csigaházukból, ha kifejezetten valami olyan HR-es ügyet kell megoldani, amihez a vezetőség egyáltalán nem ért.
2. A HR mint egy sziget
A személyügyi osztály nagyon magas színvonalon valósítja meg a különböző HR-intézkedéseket, de mindig csak a legújabb HR-es vívmányokat próbálja meghonosítani a szervezetben. Ebből kifolyólag hiába példamutató HR-politikát tudhat magáénak a vállalat, semmi kapcsolata nincs a folyton változó üzleti folyamatokkal.
3. HR a hídon
Itt is magas színvonalon valósulnak meg a HR-intézkedések, de ezek már kizárólag az üzleti megfontolások alapján történnek, ténylegesen hozzájárulva a cég felelősségteljes vezetéséhez. Mindennek köszönhetően már nemcsak a személyügyi osztály, hanem az egész vezetőség elkötelezett híve a HR-nek. Gazdasági dekonjunktúrák idején ez az egyetlen típusú HR-funkció, amelyik biztosítja a túlélést.
Mit jelent ez a gyakorlatban?
De mit tegyünk, ha nem növelhetjük a bevételeinket és nem is csökkenthetjük a költségeinket? A válságban a pénz hatalom, vagyis ha nem merünk pénzt fektetni a dolgokba, keresztet vethetünk a bővülésre, növekedésre. Ebből kifolyólag ne állítsuk le teljesen a korábban jól megtervezett HR-intézkedéseinket, csak tegyük parkolópályára egyiket-másikat. Gondolkodjunk el, vajon valóban itt az ideje egy új munkaszervezési módszer bevezetésének, egy tehetségmenedzsment program elindításának, vagy az egyetemi végzősök istápolásának? Nem feltétlenül nemleges a válasz mindegyik kérdésre, hiszen ezt mindenkinek magának kell eldöntenie, az azonban biztos, hogy nem szabad egy jól hangzó racionalizálási projektbe fogni csak azért, mert a piacvezető is ezzel próbál kilábalni a válságból. Helyette inkább nézzünk önmagunkba, és fókuszáljunk azon erősségeinkre, amelyek közvetlenebbül szolgálják a cég üzleti érdekeit. Például ha nagyon valószínű, hogy visszaesés mutatkozik majd az eredményeinkben, ne várjuk meg, hogy bekövetkezzen, hanem kezdjünk válságtervet készíteni - de ne csak magának a folyamatnak a menedzseléséről, hanem az azt követő talpra állás időszakáról is.
A magatartáson is változtatni kell
Néhány HR-szakembernek mindezt nehéz véghezvinnie, ugyanis pont olyan dolgokon kell változtatniuk, amelyek éppen a munka örömét adják számukra. Rövid távon azonban ez nem lehet szempont, ezért vezetőként segítenünk kell munkatársainkat abban, hogy a kellő műveletre tudjanak fókuszálni - akkor is, ha nem közvetlenül hozzánk tartoznak. Ebből is látszik, hogy a válságkezelésnek nem csak a költségekről kell szólnia, hanem a dolgozók kompetenciájáról, viselkedéséről. Ebben nagy segítségre lehetnek az idősebb vezetők, akik már megéltek egy recessziót (legalábbis nyugaton, hiszen Magyarországon nem engedték, hogy közvetlenül érintse a szocialista tervgazdaságot - a szerk.), így meg tudják osztani tapasztalataikat a fiatalabb beosztottakkal. Fontos továbbá, hogy a hosszú távú projektek helyett (cafeteria, vezetői készségfejlesztő programok stb.) az azonnali eredménnyel járó intézkedésekre koncentráljunk; egyszerűsítsük és rangsoroljuk feladatainkat ahelyett, hogy a tökéletes - de komplexitása révén soha meg nem valósuló - megoldást keresnénk.
Mindezen tanácsokat betartani természetesen nem könnyű, de mindenképpen érdemes, hiszen a helyes HR-attitűd megtalálásával az üzleti folyamatok megerősítésén túl hitelessé is válunk úgy a vezetőség, mint a munkatársak szemében.
Nick Holley
Oxygen Business Perspectives Ltd.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk
- Ilyen trendek mentén alakul át az üzleti utazások jellege 7 hónapja
- Üzleti titoknak minősül-e a munkabér? 7 hónapja
- Ezek a cégek kaptak Üzleti Etikai Díjat 7 hónapja
- Mit tehetnek a cégek a munkahelyi jóllétért? 7 hónapja
- Egységes budapesti diákváros épülne új kollégiumi férőhelyekkel 8 hónapja
- Új üzletágvezetők a KPMG-nél 8 hónapja
- Utánfutó vagy Úttörő a HR az Ön cégében? Hallja az idők szavát? 9 hónapja
- "Gondoskodási válság van" - jelentősen emelni kellene a családi pótlékot 10 hónapja
- Hogyan találhatják meg és tarthatják meg a legjobb dolgozókat a cégek? 1 éve
- Mennyit keresnek az üzleti szolgáltatóközpontok dolgozói? 1 éve
- Milyen szerepe van a sportnak a vezetői készségek kialakulásában? 1 éve