Megjelent: 1 éve

Sprint után, maraton előtt?

A négy napos ünnep mindenkinek adott egy kis szusszanást az elmúlt hetek őrült rohanásából, kiemelni a fejünket a bravúros és egyben idegőrlő folyamatos problémamegoldásból, alkalmazkodásból. Mély levegőt veszünk az új menet előtt. A hangsúly az „új” szón van, ugyanis úgy tűnik, mintha éppen egy átváltási időszakhoz értünk volna. Ezt a váltó pontot próbálom megragadni most. Bokor Attila, szervezetfejlesztő írása.

Ügyfeleink többségénél a Home Office-ra való átállás első fázisában a stressz reakció pozitív hatásai domináltak a vezetőknél:


  • Felpörgetettség, adrenalin, magasabb aktivitás szint megélése.
  • Nyitottság a változásra, kísérletezésre: előbb megoldom, aztán kérdezek, dilemmázok.
  • A vezetői szerep és felelősség kézzelfoghatóbbá és hangsúlyosabbá vált: a csapatuk és vezetőik is mást vártak tőlük, mint hogy a legokosabb szakértők legyenek a csapatban. Sokan talán most fedezték fel magukban először a „leader-t”, aki előregondolkodik, utat keres a bizonytalanban, összefogja és képviseli a csapatot, jelen van a szervezet tágabb erőterében is.
  • Összességében a vezetőknél egyfajta „engagement” injekcióként szolgált a krízishelyzet, erősebbé vált a pozitív viszonyulás a céghez: „egy hajóban evezünk, én is húzok ahogy belefér”.

Veszélyes lenne azonban csak a pozitív hatásokra figyelni. A stressz reakciók ugyan megmentenek minket, de a tartós stresszállapot könnyen megbetegít. A legtöbb szervezetben és vezetőnél hamarosan várható a „kockázatok és mellékhatások” felerősödése is:

  • Jól láthatóan kezdenek elfogyni a fizikai és érzelmi tartalékok, és megérkeznek a félretett rossz érzések, feszültségek, bizonytalanságok. A vezetők könnyen élhetnek át egyfajta áldozati üzemmódot, ahol azt érzik meg, hogy ők erő felett húznak az embereikért és másokért a szervezetben, hogy nem mondhatnak nem-et, ugyanakkor kevés figyelmet, elismerést kapnak.
  • A figyelmet saját maguknak is nehéz megadni. Interjúinkon beszéltünk olyan vezetővel, aki szégyell levédeni egy olyan órát a naptárában, ahol kicsit lenyugodna, gondolkodna, nem pedig meetingelne. „Nem lenne korrekt másokkal szemben.” Mások kívülről fújják a egészséges étkezés és testmozgás fontosságát a home office-ban, aztán bevallják, hogy ilyenekre most nincs idő. Pedig aki nem figyel saját - fizikai, érzelmi, lelki - szükségleteire, az nem lesz képes másokéra sem figyelni egy idő múlva
  • Sok feltételezéssel, fantáziával is találkoztunk a beosztottak munkavégzésére, hangulatára, hozzáállására vonatkozóan. Alig volt idő személyes kapcsolatban lenni, jellemzők az egymásba érő a csoportos meetingek. A legtöbb helyen kevés az egyéni figyelem, egyes vezetők arról a küzdelmükről számoltak be, hogyan ne rontsanak rá a beosztottra a nyomasztó kérdéssel: „hogy állsz az x feladattal?” A krízis reakciókra adott válaszok hamis képet alakíthattak ki a beosztottak teljesítményéről, potenciáljáról
  • A rohanó gyaloggalopp üzemmódban eddig háttérbe szorultak a hatékonysági, fenntarthatósági kérdések: oldjuk meg gyorsan, kerül, amibe kerül - például vezetői munkaidőben - szemlélet dominált.

Ezek a mellékhatások először várhatóan személyes, belső, majd pedig kapcsolati, együttműködési feszültségekben jelentkeznek, végül pedig a munkavégzés minőségére is vissza fognak ütni.

A legtöbb cég és vezető méltán büszke arra, hogy az elmúlt hetekben milyen gyorsan, milyen sok, előtte szinte elképzeltetlennek gondolt változtatási döntést hoztak meg, átállítva a szervezetük működését az új realitáshoz.

Mondhatjuk, sikeres volt az első stressz reakció („fight or flight”): a vezetők nem menekültek, hanem megharcoltak a kihívásokkal. A harc azonban sok áldozatot követelő üzemmód. Egy békésebb metaforára váltva: az egyéni és szervezeti szintű fenntarthatóság érdekében eljött az idő a sprintből a hosszútávú futás üzemmódjára való átváltásra:

  • A jelen váltó pontban a szervezetek és a vezetőik számára a kihívást az jelenti, hogyan sikerül átlépni a krízismenedzsmentből az új BAU-ba.
  • A tartalékok feltöltése érdekében fontos megünnepelni és elismerni az elmúlt hetek sikereit, és egyben tudatosan megkezdeni a lassítást, figyelmet adni az eddig félretett kérdéseknek.
  • Érdemes lesz az új helyzethez igazítani a működései keretek részleteit is: az elvárásokat, célkitűzéseket, meetingrendet, kontrollrendszereket és együttműködési technológiákat.
  • Az elmúlt hetek krízis helyzetében a figyelmet jellemzően a környezeti változások és a technológia váltások által folyamatosan feldobált problémák vitték el, míg a következő időszakban várhatóan egyre inkább a belső, személyes és együttműködési nehézségek kerülnek előtérbe.
  • Mindezekkel ráadásul „megharcolt”, sok belső energiát elemésztett vezetői csapatok néznek szembe, akik hajlamosak lehetnek a reflexé vált „fight or flight” üzemmódot alkalmazni olyan kérdések esetében is, amelyek inkább figyelmet, meghallgatást, kapcsolódást, a bizonytalanság, a különbözőségek elfogadását, fenntartását igénylik.

Remélem, az elmúlt ünnepi napokban sikerült elég tartalékot, türelmet építeni magunkban ehhez!

A cikk eredetileg a LinkedIn-en jelent meg.
  • 2021.08.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter