Megjelent: 6 éve

Szív is kell a sikeres cégépítéshez

Komoly összefüggés van a spirituális intelligencia és a sikeres vállalat között. Magyarországon még a legtöbben az ész vezérelte irányításban hisznek, tőlünk nyugatabbra viszont már kevésbé tabu, hogy a szívnek is szerepe van az üzleti sikerekben.

Zsákutcába került a vállalatunk. A mondat mostanság egyre gyakrabban hangzik el a vállalatvezetők szájából, ha cégük nem az elvárt úton halad. A helyzetre a válasz sokféle lehet, kezdve a piac hibáztatásától az alkalmazottak lecserélésén át a termékfejlesztésig. A spirituális tőkénkről azonban hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Sőt, egyenesen tabu az üzleti világban a kreativitást, a szeretetet, az érzéseket forintosítani. Holott jobb szívvel érteni és aggyal érezni - mondja Carla Galli vezetési tanácsadó, aki szerint ahhoz, hogy egy cég valóban sikeres legyen, a vállalatvezető és a munkatársak kreativitásért felelős jobb agyféltekéjéről sem szabad megfeledkezni. Tévedés azt gondolni, hogy csak a művészetekhez kell kreativitás. Az élethez és a cégvezetéshez is kell.

- A sikereket nemcsak racionálisan érjük el, a spirituális intelligencia éppoly fontos. Nemcsak az agyunk dönt, a szívértéket is fejleszteni kell ahhoz, hogy a cégünk hosszú távon erős maradjon, és dinamikusan fejlődjön. A spirituális tőke mindenkiben jelen van, de elő kell hívni. A menedzsment felelőssége, hogy a vezetőkből és a beosztottakból egyaránt kihozza a kreatív tudatosságot. Ez a kreativitás hozza magával az intuíciót, amely minden döntésünkben jelen van. A Dalai Láma Zürichben egy bankároknak tartott előadásában azt mondta, a pénzvilágban működőknek szert kell tenniük a spirituális tőkére, mert ez generálja majd a bevételek növekedését. Ez nem más, mint az intuíció fejlesztése. Mindenféle túléléshez szükségünk van az intuícióra. Vannak ugyanis helyzetek, amikor a racionális tudás nem elég ahhoz, hogy jó választ adjunk.

A kreativitás és a spiritualitás fejlesztése azonban tabu, különösen az üzleti világban. Hogyan működik egy egészséges szervezet?

A vállalat emberekből áll. A vezető gondolkodásán múlik, hogy hogyan látja a cég jelenét, múltját, jövőjét. Ő dönti el, hogy milyen módon építi a szervezetet, azaz milyen módon fejleszti az embereket. Ösztönözheti a kreativitást például oktatással, de dönthet úgy is, hogy kizsigereli a munkatársait, majd amikor a cég döcögni kezd, lecseréli őket. A kreativitás fejlesztése hosszú távú gondolkodást jelent. Először az egyes egységeket kell felépíteni a cégen belül, majd az azokat alkotó embereket. Minden embernek megvan a saját világa. A cégvezető dolga az, hogy a dolgozó céljait a cég céljaiba integrálja, és az egységet fenntartsa. Ha a két út egymástól távolodni kezd, csökken, majd megszűnik a motiváció, és a végeredmény, hogy nem működik a cég. Így senki - sem az egyén, sem a szervezet - nem éri el a céljait.

Például a növekvő fluktuáció, legyen szó akár nagyvállalatról vagy kisebb cégről. Az elvándorlásból eredő problémákat ugyan sokáig el lehet hessegetni - nagyon sokan keresnek állást, a HR irodákon folyamatosan jelentkeznek a nyitott pozíciókra -, csakhogy a baj előbb-utóbb a cég bevételeiben is megmutatkozik. Amikor megnő az elvándorlás, érdemes a vezetők hatékonyságát megvizsgálni. Meg kell nézni, hogy miért nem tudják az embereket összefogni, és miért nem tudnak együtt dolgozni a célért. Az egyik ok lehet, hogy a munkatársak nem érzik, hogy ők fontosak, és azért nem motiváltak. Vagyis számukra nem jelennek meg a cégértékek. A cég mindig az értéket keresi - a bevételt például -, de az értéket csak az embereken keresztül lehet megszerezni. Egyre több cég zár be, olyanok is, amelyek eddig látszólag jól működtek. Könnyű a jelenséget a válságra fogni, de én úgy gondolom, hogy a bennünk lévő krízis felelős mindenért. A cég azért kerül válságba, mert az azt alkotó emberek nem fejlődnek tovább, nem reagálnak megfelelően a változásokra, nem fejlesztik spirituális énjüket. A cég az emberi működés végterméke. Ha a magánemberek tudatossági szintje lezuhan, a cég is zuhanni kezd.

Hogyan fordítható vissza a folyamat?

A vezetői hatékonyságot kell fejleszteni, hogy a világ változásával cégvezetőként és magánemberként is lépést tartsunk. A nagyobb bevételek érdekében eldöntött fejlesztések nem irányulhatnak csupán az eszközök fejlesztésére. A vezetőknek önmagukat, illetve a munkatársaikat éppúgy fejleszteniük kell, máskülönben a legnagyobb beruházások ellenére is lassan elkezd romlani a vállalat jövedelemtermelő képessége. A siker titka szerintem a személyiségfejlesztés. Ahogyan a vállalatvezető építi önmagát és a csapatát, úgy nő az esélye a vállalatnak a sikerre. A cég célja, hogy profitot termeljen, a magánszemélyé - legyen az a beosztott vagy főnök -, hogy boldog legyen. De az úton együtt haladnak, és maga az út a lényeg, nem a cél. A személyiségfejlesztés - ma divatos szóval a coaching - tulajdonképpen nem más, mint tanulás, amely a gyorsan változó, stresszel teli világunkban elengedhetetlen. A külső tanácsadók abban segítenek, hogy felfedik a céget alkotók működési elveit és működési szintjeit. Ha valaki tartósan alacsony energiaszinten működik, előbb-utóbb már csak vegetálni fog, és a munkáját is ezen a szinten végzi majd. Ez nem azt jelenti, hogy nem jó, vagy alkalmatlan a feladatra, csak épp nem tud magasabb szinten működni. A vezetőnek kreatív emberekre van szüksége: legyen önálló, kreatív, oldja meg a feladatát. Ez stresszes helyzetben nem fog működni. A lelkileg, testileg, érzelmileg alacsony szinten lévők a munkájukat is azon a szinten végzik.

Oldható a stressz?

Igen, ha sikerül megváltoztatnunk a viszonyunkat a nehézségekhez. A coach - az életvezetési tanácsadó - külső szemlélőként segít ebben. Az élet folyamatosan változik, és ezen keresztül tanít. A sikerhez a paradoxonok megértésére, kreativitásra, humorra van szükség. Ezek repítenek bennünket a magasabb energiaszintekre. A stresszkezelés nem más, mint a dolog megfordítása, negatívból pozitívra kódolása. Az hat ránk negatívan, amivel nem tudunk szembenézni, nem tudjuk feldolgozni. Fogadjuk el, hogy minden, ami velünk történik, pozitív szándékú. Olyan szavak segítenek a stresszt pozitívvá tenni, mint a hála, a szeretet, a köszönet, az elfogadás. Banálisnak tűnnek, de ezek az érzések óriási energiával bírnak. Az intuíció nagyon fontos a döntésekben. Egyre többen felismerik azt is, hogy a spirituális intelligencia, azaz a lélek fejlesztése elengedhetetlen. Az ember több, mint test. Gondolat, szó, energia, fény. A siker titka pedig az egyensúly. Egyensúly a vállalatvezető és a munkatársak viszonyában, egyensúly a cégen belül, és egyensúly az egyes emberekben. Az élet változások sora, Danah Zohar a Spiritual Capital című könyvében azt írja, hogy "a szellemi tőke az a gazdagság, amiben élni tudunk, vagyon, amely mélyebb szempontból gazdagítja az életünk. Ez a tőke, amely tükrözi a közös értékeinket, a közös víziókat, és alapvető céljainkat az életben."
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Igaz mese egy kultúraváltásról

Igaz mese egy kultúraváltásról, avagy mitől lesz sikeres a szervezeti kultúra átalakítása. Andó Ildikó, a Vezetői Mesterműhely blog szerzőjének... Teljes cikk

Visszaesett a vállalatok beruházási szándéka

Jelenleg a cégek kevesebb mint fele tervez valamilyen fejlesztést a következő egy év során. Emellett a cégek többsége a beruházásokra szánt... Teljes cikk

IT és gépberuházások várhatók a cégeknél

Továbbra is erős beruházási szándék jellemzi a hazai kkv szektort, jelenleg a cégek 76%-a készül valamilyen fejlesztésre a következő egy év... Teljes cikk