kapubanner for mobile
Megjelent: 4 hónapja

A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Bertalan Imre, az OTP Csoport HR igazgatója

Harmadszor szerepel a HR Portal legbefolyásosabb HR vezetőket összesítő listáján Bertalan Imre. Magyarországon 10 800, a kelet-közép-európai régióval együtt több mint 40 ezer munkavállaló tartozik az OTP Csoport HR igazgatójának felelősségi körébe. Közgazdász végzettségű, a bankszakmából váltott a HR-re. Elmondta, hogy tavaly az OTP megalkotta a munkatársi életút kulcspillanatait támogató keretrendszert, amelynek bevezetése az idei év fókusza, ennek segítségével eszközöket kínálnak a vezetőknek az egyes életút-szakaszok munkatársi élményének támogatáshoz. A bank elindította digitális képességfejlesztési programját, és kiemelt hangsúlyt fektettek a nemzetközi vezetői közösség fejlesztésére is. Ő válaszolt kérdéseinkre.

Bertalan Imre OTP Bank-

A HR Portál június 5-én közölte listáját A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezetőről. Ez 2022 óta a harmadik ilyen összeállításunk. A nyitócikk után a HR vezetőket interjúkban is bemutatjuk. Harmadszor került fel a listánkra Bertalan Imre.

Milyen eredményre a legbüszkébb az utóbbi egy évben HR vezetői munkájából?

Az elmúlt évben számos projektünk érkezett jelentős mérföldkőhöz csoportszinten kiemelt fókuszban volt a munkatársakkal folytatott párbeszéd erősítése, amelyet az elkötelezettség felmérés mellett olyan kiemelt témák mentén bővítettünk, mint az együttműködés fejlesztése, vagy az onboarding. Megalkottuk a munkatársi életút kulcspillanatait támogató keretrendszert, ennek segítségével eszközöket kínálunk a vezetők számára az egyes életútszakaszok munkatársi élményének támogatáshoz. Több folyamatfejlesztési projektet zártunk, amelyek fókuszában a belső hatékonyságunk fejlesztése állt. A képességek építését erősítettük egyrészt a munkaköri rendszer nemzetközi kiterjesztésével, valamint a szakmai kulcsképességek fejlesztésével, ennek keretében elindítottuk digitális képességfejlesztési programunkat. Kiemelt hangsúlyt fektettünk a nemzetközi vezetői közösség fejlesztésére is.

Milyen kritikus tulajdonságokkal vagy készségekkel kell rendelkezniük a HR vezetőknek a mai, gyorsan változó üzleti környezetben?

A mindenkori humán stratégiánkat az OTP Bank vezetői mellett a nemzetközi leánybankok vezérigazgatóinak és az – immáron többszáz fős – csoportszintű HR közösségnek a bevonásával építjük fel. Valódi stratégiai partnere vagyunk az üzleti területeknek, hatékony támogatást nyújtunk a legfontosabb döntések meghozatalában. Ez az országhatárokon átívelő partnerség egyre fontosabbá válik a mindennapi működésben, és büszke vagyok rá, hogy nálunk a HR vezetői team az egyik erős motorja ennek a folyamatnak. 

Fontos szem előtt tartani, hogy nem engedhetjük meg magunknak, hogy az OTP Csoport jelenlegi sikereiben elkényelmesedjünk, a ma eredményei nem jelentenek biztosítékot a holnapra. Éppen ezért elengedhetetlen, hogy folyamatosan nyitottak maradjunk az új lehetőségekre és a változásokra. Ezt a szemléletmódot tudatosan erősítenünk kell vezetőinkben is. A HR vezetőknek ugyanis kulcsszerepük van. Én nemcsak támogatóként, hanem változásformálóként (change agent) is tekintek magunkra, hiszen felelősek vagyunk a szervezeti megújulás előmozdításáért. Ehhez fontos vezetői tulajdonságnak tartom a kíváncsiságot, a nyitottságot az újra és a folyamatos fejlődés iránti igényt, hogy keressük a legjobb gyakorlatokat és merjünk új dolgokat kipróbálni és bevezetni. Magam is sokat kísérletezem most a mesterséges intelligenciával és napi szinten foglalkoztat az AI és az automatizálás lehetősége a humán területeken. A mindennapokban millió adat áll rendelkezésünkre, ezek hatékony felhasználása és folyamatokba építése biztosítja a vezetők számára, hogy a megfelelő innovatív lépéseket megtegyék. 

Bertalan Imre 2010-ben évben csatlakozott az OTP-hez. Hét éven át volt a szerbiai leányvállalat vezetője, majd 2017-ben vette át az OTP Csoport HR divíziójának vezetését. Felhatalmazó vezetőnek tartja magát, aki a mindennapokban igyekszik fair és empatikus lenni.

Hogyan reagál cégük a munkavállalói igényekre például munkaszervezésben, juttatásokban?

Azokban a munkakörökben, ahol a munka jellege megengedi – hibrid munkavégzés zajlik, amelyet a munkaszervezés, a technológia és az irodai környezet is segít. Emellett az OTP Bank a családokat rugalmas munkaidővel, valamint atipikus foglalkoztatási formákkal is támogatja. 

Több mint 30 féle jólléti juttatásunk van, törekszünk arra, hogy ezek a különböző élethelyzetben lévő munkatársak igényeire reflektáljanak, tehát mindenki megtalálja a számára megfelelőt. Széleskörű családtámogatási megoldásokat kínálunk és fokozottan figyelünk munkatársaink fizikai és mentális egészségére is. 

A visszajelzésekre építve folyamatosan fejlesztjük, bővítjük ezeknek a jólléti szolgáltatásoknak a körét, emellett az általunk nyújtott szolgáltatások jelentős része kiterjeszthető a munkatársak családtagjaira is. Ilyenek az egészségbiztosítás, a jutalomüdülés és a különféle családi programok.

Miben szeretne fejlődni a következő időszakban és fejleszteni a HR szervezetét?

Egyre nagyobb szerepet kap az adat alapú megközelítés, amely lehetővé teszi, hogy objektív adatok mentén fejleszthessünk folyamatokat, új megoldásokat. Ilyenek példáula döntéshozatali folyamatok támogatása, a hatékonyságnövelés – pl. munkaügyi folyamatok, toborzás -, a munkatársi életút kulcspillanatainak mérése, amelynek alapja bankunkban az évenkénti elkötelezettség mérés és a rendszeres célzott felmérések, az onboarding kérdőív, vagy éppen az exit felmérés. 

Használja-e Ön vagy HR szervezete az AI-t? Miben, milyen eredménnyel? Hol lát ebben esélyt vagy kihívást? 

Az elmúlt évben zárult egy nagyon fontos projektünk, amelynek keretében több száz banki folyamat feltérképezésével és modellezésével, azok egyszerűsítésével, és a folyamatalapú szabályozás bevezetésével foglalkoztunk. Ennek eredményeképpen tovább erősödött a folyamat alapú szemlélet, amely megkönnyíti a mindennapi munkavégzést és hatékonyabbá teszi a szervezet működését. Ezekre alapozva tudjuk a megfelelő adatokra, mintázatokra építve alkalmazni a mesterséges intelligencia nyújtotta előnyöket. 

Én az idei évet a tanulás évének tartom szervezeti és egyéni szinten is: széles körben képezzük magunkat és munkatársainkat a Data, AI, Low-NoCode, Cloud területén, valamint a UX & Service Design mentén is. Persze nem kell mindenkinek data scientist-té válnia, de az a célunk, hogy az alapokat mindenki értse és adott esetben alkalmazza is az AI nyújtotta előnyöket. Kifejezett célként fogalmaztam meg, hogy a Humán- és Szervezetfejlesztési Igazgatóságon legyenek olyan munkatársaim, akik magas szinten értenek a mesterséges intelligenciához. Szintén ehhez kapcsolódóan folyamatosan azon dolgozunk, hogy az általunk használt rendszerek teljes funkcionalitását használjuk, emellett dolgozunk a csoportszintű adatpiac és a részletes humán riporting rendszer fejlesztésén is. 

Az OTP Banknál a fluktuáció 13 százalék volt 2024-ben az éves jelentés szerint. A munkahelyi elkötelezettség jelentős mértékben, 4 százalékponttal nőtt 2024-ben (76%-ról 80%-ra), ezzel meghaladva a pénzügyi szektor benchmark értékét. Az összes elkötelezettségi kérdésben pozitív elmozdulás történt.

Mit tesz azért, hogy a vállalata jövőálló szervezet legyen? 

Azt gondoljuk, azok a szervezetek maradnak versenyképesek, amelyek felismerik: a tehetség a legnagyobb stratégiai érték. Ezért kiemelt figyelmet fordítunk arra, hogy tudatosan, a stratégiai célok mentén fejlesszük, támogassuk és motiváljuk munkatársainkat, hogy a stratégiával összhangban lehetőséget teremtsünk arra, hogy a legjobbat hozzák ki magukból. Fókuszban van a képességek tudatos fejlesztése, a megújuló teljesítmény és karriermenedzsment és a nemzetközi szinergiák minél hatékonyabb kihasználása. Úton vagyunk a skill alapú szervezet felé.

Egyre fontosabb a digitális affinitás és tudás, kiegészülve a tanulás iránti nyitottsággal és a jó kommunikációval. Folyamatosan új munkakörök jönnek létre, emiatt az adott szerepkörben/munkakörben dolgozók sikeres működéséhez is folyamatos fejlődés szükséges. 

Folytatjuk és tovább erősítjük a kulcsképességek fejlesztését, továbbra is erős fókusszal a digitális képesség fejlesztésben, hogy felvértezzünk munkatársainkat és ezáltal a bankot, jövőtálló képességekkel, erősítsük az innovációt és a hatékonyságunkat egyaránt.

Több éve dolgozunk a nemzetközi OTP közösség erősítésén, hazai és nemzetközi csoport szintű programokat is indítunk annak érdekében, hogy a kihívásokra a vezetők és a munkatársak közös tudás és tapasztalatmegosztási lehetőséget kapjanak. Ilyenek például a nemzetközi vezetésfejlesztési programok, a különféle szakmai akadémiák és utánpótlás programok. Ezek fő célja, hogy fejlesszük a stratégiai gondolkodást, globális perspektívát, önismeretet, változásvezetést, együttműködést és kommunikációt.

A nyitóképen Bertalan Imre

Sorozatunk korábbi interjúi (időrendben):

Dobi Kitti, MBH Bank

Szijjné Kállai Ildikó, Spar

Szalavics Mariann, NAV

Németh Kinga, Audi Hungaria

Bán Zoltán, MOL Magyarország

Horváth Andrea, McDonald's

Zahari József, E.ON Hungária Csoport

Erdei Katalin, Richter Gedeon Nyrt.

Varga Zoltán, Magyar Suzuki Zrt.

Tóth Zsuzsa, Magyar Telekom

Varga Csaba, Danubius Hotels

Belley Éva, DT-ITS

Somogyi András, Bosch Csoport

András Klára, Egis Gyógyszergyár

Gazdag András, Schaeffler Csoport

Simon Csilla, Magyar Posta 

Csoknyainé Horváth Gertrud, dm

Kalmár Ákos, Continental Csoport

 

Nyitóképen Bertalan Imre

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
HR tehetségek 2025: Varga Vilmos

„Tíz évvel ezelőtt rám bízták egy háromezer fős vállalatcsoport munkaköri és kompenzációs rendszerének a kidolgozását majd a szakmai terület... Teljes cikk

Itt a lista, ezek a kritikus tulajdonságok HR vezetőként

Stratégiai gondolkodás - rendszerszemlélet, digitális írástudás – adatelemzési képesség, inspirációs – motivációs készség,... Teljes cikk

Így építs jövőálló céget! - tanácsok a legbefolyásosabb magyar HR vezetőktől

A jövőálló szervezet kialakításáról kérdeztük a 20 legbefolyásosabb magyar HR vezetőt. A minden eddiginél gyorsabban változó környezet és... Teljes cikk