Szociálterápiás szerepjáték a coachingban
Pszichodráma, szociodráma, családállítás, szervezetállítás. A dramatikus módszerek a segítő szakmákban manapság reneszánszukat élik, és felhasználási területük egyre színesebb. A közös elméleti alap vagy a dramatikus forma átütő erejének taglalása helyett egy kevésbé ismert terápiás eszközt, a szociálterápiás szerepjátékot mutatjuk be, illetve, hogy miként lehet ezt a coachingban alkalmazni.
A játék a szociális munka és a szociálpedagógia önálló módszere. Alapvetően csoportos műfaj, a háború utáni Németország szociális munkásainak a körében kristályosodott ki. Alkohol- és drogfüggő betegek és más hátrányos helyzetű ügyfelek kezelésére találták ki, majd egyéb személyiségfejlesztő csoportokban is hatékonyan alkalmazták.
A "szerepjáték" elnevezés mára már csak a játékok egyik változatára érvényes, a szociálterápiás szerepjáték ugyanis azóta levédett módszere időközben több hasonló szemléletű és felépítésű, de nem szerepjátszáson alapuló játékkal bővült. A "szociálterápiás" jelző pedig arra utal, hogy a középpontban a rászoruló ember áll a maga szociális feltételrendszerével, az egyes ember és a csoportok közti kapcsolatok nehézségeivel. A szociálterápia a szociális munka egyik munkaformája.
A játékok egy bizonyos struktúrát követnek, szigorú szabályokhoz igazodnak és egy sajátos játékvezetői magatartást feltételeznek. Alapvetően az ügyfelek képességeit, erősségeit, lehetőségeit tartják szem előtt, az ügyfelek önsegítő erőit igyekeznek mozgósítani annak érdekében, hogy sikeresen változtassanak a számukra kedvezőtlen beállítódásaikon. A magatartásformák megváltoztathatóságának képességét helyezik a középpontba (nem pedig egy optimális magatartásformát gyakoroltatnak be).
Teszik ezt úgy, hogy az ügyfél közben addig ismeretlen viselkedésmódokat próbálhat ki, beszélgetéseket szimulálhat a csoport védett környezetében a csoporttagok tapasztalatára, viselkedésmintáira támaszkodva. Az ügyfél így kockázatmentesen megtanulhatja felmérni viselkedésének várható következményeit, és növelheti önbizalmát.
A játékvezető is csoporttag, neki modellszerepe van. Ő is beviszi a játékba a saját élményeit. Attitűdje egyáltalán nem leleplező, hanem teljes mértékben védő, támogató.
A csoporttagoknak nem megengedett, hogy az egyik csoporttag feltárulkozását - például amikor egy emlékei között megtalált képet bemutat - értelmezzék vagy minősítsék. Csak az érintett csoporttag találhatja meg "előhívott képének" a jelentését. Ezt hívják az illetékesség, a kompetencia megtapasztalásának - amit az érintett tag képvisel, és senki el nem vitathat tőle. Amikor a játék során a mások képéhez való kapcsolódási pontokat keresi a játékos, tapasztalatot szerezhet arról, hogy miként látják az ő viselkedését a többiek, és megtanulja, hogy az önmagáról alkotott képet szembesítse a többiek róla alkotott képével. A játék szerkezete rákényszeríti a résztvevőket arra, hogy megtanulják egymást empátiával figyelni, hiszen csak így tudnak majd egymáshoz kapcsolódni.
Szociálterápiás szerepjáték a gyakorlatban
A játékgyűjteménybe, ahogy már szó volt róla, nem csupán és nem túlnyomórészt szerepjátékok tartoznak. A szerepjáték elsősorban az úgynevezett problémacentrikus játékokra jellemző, amikor is különböző cselekvési stratégiákat próbálnak ki a résztvevők a fennálló stresszhelyzet leküzdésére.
A játékok másik csoportját a csoportcentrikus játékok alkotják. Ezekben a csoport tagjai különböző fantáziaszerepekbe bújva (állat, fa, hétköznapi tárgy) mutatják meg konfliktusaikat, például káros személyközi konfliktusok (pártos viselkedés, bűnbakkeresés) esetén.
A harmadik csoportba, az észlelésközpontú játékok körébe pedig azok a főként imaginációval dolgozó játékok tartoznak, amelyek valamilyen élményt dolgoznak fel, olyat, amelyben saját személyünk és történetünk áll a középpontban.
A többféle kifejezőeszközzel dolgozó játéktípusok alkalmat adnak arra, hogy az a résztvevő is megtalálja a legsikeresebb megnyilvánulási lehetőséget, aki a beszéd, a képzelőerő vagy éppen a cselekvés által tudja magát leginkább kifejezni. A játékok alapszerkezete úgy épül fel, hogy az élmények világának strukturálása után világít rá a problémákra és dolgoz ki megoldási utakat, először csoportos majd egyéni szinten.
A szociálterápiás szerepjáték és a coaching
Mikor ne nyúljon a coach semmiképp a szociálterápiás szerepjáték eszközkészletéhez?
Akkor, ha
- az ügyfél kemény konfrontációt igényel
- értelmező magyarázatra van szükség
- gyors eredményre van szükség
- az ügyfél nem nyitott a játékra.
Mikor építse be bátran a coaching folyamatba a szociális szerepjáték elemeit?
Akkor, ha
- team coaching esetén: a csoporttagoknak közös a problémájuk, illetve ha nehézséget okoz a közös cél egyénekre szabása
- karriercoaching esetén: az észlelésközpontú játékkal segíthetünk a veszteségeket meggyászolni, az új lehetőségeket kialakítani
- olyan új válsághelyzetekben, amelyekhez nincs az ügyfélnek megoldási kulcsa, vagy elégtelenek az addigi eszközei (ilyenkor célszerű problémacentrikus játékkal modellezni, hogy a coach hasonló helyzetben hogyan viselkedne)
- státuszváltás, szerepváltás esetén vagy ha az ügyfél szerepei egymással konfliktusban állnak - új viselkedésformák begyakorlása
- önbizalom-növelés és saját kompetencia megtapasztalása a cél
- az ügyfél nehezen önti szavakba érzelmeit vagy konfliktusait, viszont képekkel, szimbólumokkal könnyebben dolgozik
- jól jön a coach modell szerepe, például elmondja, ő hogyan viselkedett egy hasonló helyzetben
- az ügyfél vevő a játékra, ha nem veszi véresen komolyan a dolgokat, ha mer hibázni, ha tud saját magán nevetni - vagy ha minderre vágyik!
Balla Edit business coach
Nőifőnök.hu
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk
Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk
Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk
- Hogyan érvényesíthető a coaching szemléletű vezetés multinacionális környezetben? 1 éve
- Mesterséges intelligencia a coachingban? Működhet egyáltalán? 1 éve
- Mi az az imposztor szindróma és hogyan hat a munkahelyre? 1 éve
- Hogyan kezeljünk egy fiatal beosztottat, aki rombolja a vezetői tekintélyünket? 1 éve
- A konfliktuskerülés megöli a mikroinnovációt és ezzel csökkenti a termelékenységet 1 éve
- Mindenki coach, aki coachol? - avagy a life coaching sötét oldala 2 éve
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 2 éve
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 2 éve
- Milyen kihívás vár a vezetőkre az MI korában? 2 éve
- A mentor szerep 5 csapdája 3 éve
- A kiemelkedő mentorok négy jellemzője 3 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?