Megjelent: 6 hónapja

Szürreális a HR szakma automatizációja? - business as usual (3.)

Vajon hogy néz ki a HR jövőképe az automatizáció szemponjából? Mikor és mely folyamatok válnak önkiszolgálóvá? Hogyan változik ezzel a HR-es szerepe, feladata? - gondolkodik el Rátkai Balázs, a Delta Csoport HR vezetője a szakma helyzetéről szóló sorozatában.

A HR szaktudás iránti munkaerő-piaci kereslet kérdése vezetett a robotizáció gondolata felé. Több éve halljuk, hogy a HR-nek fel kell készülnie a robotizációra. Szerintem ezt a kérdést nem csak olyan szempontból kell komolyan vennünk és megvizsgálnunk, amiről a legtöbb konferencián, előadáson elhangzott vízió szól. Nem csak a termelés robotizációjára kell gondolnunk, hanem értelemszerűen a HR szakma „automatizálásával” is számolnunk kell. Hogy ez szürreális? Szerintem nem, és mint minden fejlődésnek, bőven lehet jó oldala is.

A robotizáció kapcsán a legtöbben a Tesla önvezető autóira gondolnak, és némi sajnálat támad bennük a projekciók szerint munkájukat vesztő sofőrők iránt. Lám-lám, milyen jó, hogy mi szellemi munkakörben dolgozunk, ráadásul a technológiai fejlődés egyre értékesebb, drágább munkaerőt igényel, így a velük foglalkozó HR szakma is egyre jobban felértékelődik - gondolhatnánk. Az utóbbi éveket tekintve én nem csak ezt látom. A robotizáció nem egy komplett gépnél kezdődik, és nem is feltétlenül manifesztálódik olyan látványos fizikai egységgé, mint egy Tesla autó.

Nem kell ahhoz humanoid, vagy teljesen gépesített tevékenység, hogy egy szakmában elinduljon a robotizáció. Az MI/AI korában már senki nem keresse a „robotot”, sokkal inkább a szoftverre figyeljünk. A szoftver pedig algoritmusokból áll, az algoritmus pedig tulajdonképpen egy folyamat.

Az elmúlt években egyértelműen erősödött a HR-ben a folyamatszabályozás és szoftveres folyamat-támogatás szerepe, amit leglátványosabban a vállalatirányítási rendszerek HR moduljai testesítenek meg. A versenyző vállalatok között a módszerek is a hasonlóság, globális minták irányába haladnak.

Hogy mi a jövőkép? Nem hiszem, hogy több évtizedre lesz szükség ahhoz, hogy a munkaügyi műveletek, képzések, és számos egyéb HR tevékenység teljes mértékben önkiszolgáló applikáción keresztül valósuljon meg. Ennek technológiai feltételei már most bőven adottak. Ha figyelünk, ma már egyre gyakrabban láthatunk olyan HR-es munkaköröket, ahol a feladatkör lényegét adott szoftver-modul magas szintű felhasználói ismerete adja. Megjelennek a HR tech-specialisták, akiknek szaktudása egybefüggővé válik adott szoftver, vagy szoftverek funkcionális szolgáltatásával. Ez egyáltalán nem pejoratív szakmailag. Ki mondaná az adott programnyelvet ismerő, az adott nyelvet funkcionálisan alkalmazó fejlesztőre, hogy a szaktudása nem értékes?

Hogy ez több, vagy kevesebb munkaerőigényt jelent-e a szakmánkban? Egyértelműen kevesebbet, ha csak a jelenleg létező HR funkciókat nézzük. Az érem másik oldalán én új HR feladatokat, illetve feladatok aránybővülését látom. A technológiai fejlődés együtt jár a társadalmi izoláció erősödésével (nem egymást szolgáljuk ki, hanem algoritmusokkal kommunikálunk). Ez részben kezelhető pszichológiai oldalról, ugyanakkor az emberi psziché kevésbé adaptív, mint amilyen gyors a technológiai és társadalmi változás. A cégeknek és az államnak is érdeke lesz, hogy a rohamos változásokban segítse az emberek mentális és pszichés alkalmazkodását, amiben a HR-nek már most nagy tapasztalata van. Ez valószínűleg új HR funkció életre hívását jelenti, amit első benyomásra Social Support névvel illetnék.

A változás, mint mindig, most is izgalmas. Remélem, tudunk tenni azért, hogy ezek a változások a HR szakmát előre vigyék és a saját sorsunkat is kedvezően befolyásolják.
  • 2021.08.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Telefonjukon követhetik munkahelyük mindennapjait a dolgozók

Saját mobilalkalmazást fejlesztett a Körber pécsi telephelye. A gépgyár több mint ezer munkavállalója bármikor küldhet be innovációs ötletet,... Teljes cikk

A fenntarthatóságban is stílust teremtenek a textilnyomtatók

Sose volt annyira egyszerű ruhatervekből kézzelfogható divatcikkeket létrehozni, mint a festékszublimációs textilnyomtatók korában. A rendkívül... Teljes cikk

Budapesten alakítja ki új Automatizációs Tudásközpontját a Morgan Stanley

A Morgan Stanley úgy döntött, hogy Budapesten alakítja ki azt a tudásközpontot, amelynek célja az automatizáció felgyorsítása a banknál a... Teljes cikk