Megjelent: 12 hónapja

Szürreális a HR szakma automatizációja? - business as usual (3.)

Vajon hogy néz ki a HR jövőképe az automatizáció szemponjából? Mikor és mely folyamatok válnak önkiszolgálóvá? Hogyan változik ezzel a HR-es szerepe, feladata? - gondolkodik el Rátkai Balázs, a Delta Csoport HR vezetője a szakma helyzetéről szóló sorozatában.

A HR szaktudás iránti munkaerő-piaci kereslet kérdése vezetett a robotizáció gondolata felé. Több éve halljuk, hogy a HR-nek fel kell készülnie a robotizációra. Szerintem ezt a kérdést nem csak olyan szempontból kell komolyan vennünk és megvizsgálnunk, amiről a legtöbb konferencián, előadáson elhangzott vízió szól. Nem csak a termelés robotizációjára kell gondolnunk, hanem értelemszerűen a HR szakma „automatizálásával” is számolnunk kell. Hogy ez szürreális? Szerintem nem, és mint minden fejlődésnek, bőven lehet jó oldala is.

A robotizáció kapcsán a legtöbben a Tesla önvezető autóira gondolnak, és némi sajnálat támad bennük a projekciók szerint munkájukat vesztő sofőrők iránt. Lám-lám, milyen jó, hogy mi szellemi munkakörben dolgozunk, ráadásul a technológiai fejlődés egyre értékesebb, drágább munkaerőt igényel, így a velük foglalkozó HR szakma is egyre jobban felértékelődik - gondolhatnánk. Az utóbbi éveket tekintve én nem csak ezt látom. A robotizáció nem egy komplett gépnél kezdődik, és nem is feltétlenül manifesztálódik olyan látványos fizikai egységgé, mint egy Tesla autó.

Nem kell ahhoz humanoid, vagy teljesen gépesített tevékenység, hogy egy szakmában elinduljon a robotizáció. Az MI/AI korában már senki nem keresse a „robotot”, sokkal inkább a szoftverre figyeljünk. A szoftver pedig algoritmusokból áll, az algoritmus pedig tulajdonképpen egy folyamat.

Az elmúlt években egyértelműen erősödött a HR-ben a folyamatszabályozás és szoftveres folyamat-támogatás szerepe, amit leglátványosabban a vállalatirányítási rendszerek HR moduljai testesítenek meg. A versenyző vállalatok között a módszerek is a hasonlóság, globális minták irányába haladnak.

Hogy mi a jövőkép? Nem hiszem, hogy több évtizedre lesz szükség ahhoz, hogy a munkaügyi műveletek, képzések, és számos egyéb HR tevékenység teljes mértékben önkiszolgáló applikáción keresztül valósuljon meg. Ennek technológiai feltételei már most bőven adottak. Ha figyelünk, ma már egyre gyakrabban láthatunk olyan HR-es munkaköröket, ahol a feladatkör lényegét adott szoftver-modul magas szintű felhasználói ismerete adja. Megjelennek a HR tech-specialisták, akiknek szaktudása egybefüggővé válik adott szoftver, vagy szoftverek funkcionális szolgáltatásával. Ez egyáltalán nem pejoratív szakmailag. Ki mondaná az adott programnyelvet ismerő, az adott nyelvet funkcionálisan alkalmazó fejlesztőre, hogy a szaktudása nem értékes?

Hogy ez több, vagy kevesebb munkaerőigényt jelent-e a szakmánkban? Egyértelműen kevesebbet, ha csak a jelenleg létező HR funkciókat nézzük. Az érem másik oldalán én új HR feladatokat, illetve feladatok aránybővülését látom. A technológiai fejlődés együtt jár a társadalmi izoláció erősödésével (nem egymást szolgáljuk ki, hanem algoritmusokkal kommunikálunk). Ez részben kezelhető pszichológiai oldalról, ugyanakkor az emberi psziché kevésbé adaptív, mint amilyen gyors a technológiai és társadalmi változás. A cégeknek és az államnak is érdeke lesz, hogy a rohamos változásokban segítse az emberek mentális és pszichés alkalmazkodását, amiben a HR-nek már most nagy tapasztalata van. Ez valószínűleg új HR funkció életre hívását jelenti, amit első benyomásra Social Support névvel illetnék.

A változás, mint mindig, most is izgalmas. Remélem, tudunk tenni azért, hogy ezek a változások a HR szakmát előre vigyék és a saját sorsunkat is kedvezően befolyásolják.
  • 2022.02.01Munkaügyi adatvédelem (GDPR HR-eseknek) Blended képzésünk során a tananyag általános elméleti részét, mely tartalmazza az alapfogalmak, jogalapok és törvények összefoglalását először e-learning videó formában sajátíthatja el. A videó megtekintése után egy fél napos konzultáció keretein belül, feldolgozásra kerül a tananyag további része, melyet online vagy tantermi formában hirdetünk meg. Részletek Jegyek
  • 2022.02.11X. Vezetői Best Practice Fórum A HR és a vezetés szerepe és kihívásai a jelenlegi piaci helyzetben. A jelenlegi munkaerő piaci helyzetben hogyan lehet megtalálni és kiválasztani a megfelelő mennyiségű és minőségű munkaerőt? – Hogyan lehet a tehetséges munkaerőt a céghez vonzani és megtartani? Employer Branding. A toborzás csatornái, jó gyakorlatai. Munkatárs ajánló program. Részletek Jegyek
  • 2022.03.04Szemléletváltás a toborzásban Alapítsa meg új modern HR kultúráját! 1. nap - Hatékony toborzás 2. nap - Employer Branding 3. nap - Célcsoportok meghatározása a toborzásban 4. nap - Social Media a toborzásban 5. nap - Folyamatkontroll és Projektmenedzsment a toborzásban Részletek Jegyek
  • 2022.04.22BEMUTATKOZIK A teamwork2022 Képzelj el egy olyan kétnapos csapatépítő képzést, amely minden részletében a Te vállalati csapatodról szól. Jelentkezzetek az ország első csapatépítő eseményére, amelyre háromfős vállalati csapatokat várunk! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Mi sülhet ki a start-up működés és a multinacionális nagyvállalati kultúra (véletlen) találkozásából?

Olyan cég, ahol nagy érték a fejlesztői szaktudás egy, vagy több konkrét területen egyre több van a magyar piacon, akár nemzetközi... Teljes cikk

Önkiszolgáló HR: a munkavállalók kezében az ügyintézés

A hibrid munkavégzés adminisztrációja nem kis kihívást jelent a vállalatoknak, vállalkozásoknak, különösen, ahol nincs meg erre egy már... Teljes cikk

Magántulajdonként kezeli a vállalati adatokat a munkatársak többsége

Miközben egyetlen vállalat sem engedheti meg, hogy adatai illetéktelen kezekbe kerüljenek, egy felmérés, illetve a becslések szerint az irodai dolgozók... Teljes cikk