Megjelent: 9 hónapja

Szürreális a HR szakma automatizációja? - business as usual (3.)

Vajon hogy néz ki a HR jövőképe az automatizáció szemponjából? Mikor és mely folyamatok válnak önkiszolgálóvá? Hogyan változik ezzel a HR-es szerepe, feladata? - gondolkodik el Rátkai Balázs, a Delta Csoport HR vezetője a szakma helyzetéről szóló sorozatában.

A HR szaktudás iránti munkaerő-piaci kereslet kérdése vezetett a robotizáció gondolata felé. Több éve halljuk, hogy a HR-nek fel kell készülnie a robotizációra. Szerintem ezt a kérdést nem csak olyan szempontból kell komolyan vennünk és megvizsgálnunk, amiről a legtöbb konferencián, előadáson elhangzott vízió szól. Nem csak a termelés robotizációjára kell gondolnunk, hanem értelemszerűen a HR szakma „automatizálásával” is számolnunk kell. Hogy ez szürreális? Szerintem nem, és mint minden fejlődésnek, bőven lehet jó oldala is.

A robotizáció kapcsán a legtöbben a Tesla önvezető autóira gondolnak, és némi sajnálat támad bennük a projekciók szerint munkájukat vesztő sofőrők iránt. Lám-lám, milyen jó, hogy mi szellemi munkakörben dolgozunk, ráadásul a technológiai fejlődés egyre értékesebb, drágább munkaerőt igényel, így a velük foglalkozó HR szakma is egyre jobban felértékelődik - gondolhatnánk. Az utóbbi éveket tekintve én nem csak ezt látom. A robotizáció nem egy komplett gépnél kezdődik, és nem is feltétlenül manifesztálódik olyan látványos fizikai egységgé, mint egy Tesla autó.

Nem kell ahhoz humanoid, vagy teljesen gépesített tevékenység, hogy egy szakmában elinduljon a robotizáció. Az MI/AI korában már senki nem keresse a „robotot”, sokkal inkább a szoftverre figyeljünk. A szoftver pedig algoritmusokból áll, az algoritmus pedig tulajdonképpen egy folyamat.

Az elmúlt években egyértelműen erősödött a HR-ben a folyamatszabályozás és szoftveres folyamat-támogatás szerepe, amit leglátványosabban a vállalatirányítási rendszerek HR moduljai testesítenek meg. A versenyző vállalatok között a módszerek is a hasonlóság, globális minták irányába haladnak.

Hogy mi a jövőkép? Nem hiszem, hogy több évtizedre lesz szükség ahhoz, hogy a munkaügyi műveletek, képzések, és számos egyéb HR tevékenység teljes mértékben önkiszolgáló applikáción keresztül valósuljon meg. Ennek technológiai feltételei már most bőven adottak. Ha figyelünk, ma már egyre gyakrabban láthatunk olyan HR-es munkaköröket, ahol a feladatkör lényegét adott szoftver-modul magas szintű felhasználói ismerete adja. Megjelennek a HR tech-specialisták, akiknek szaktudása egybefüggővé válik adott szoftver, vagy szoftverek funkcionális szolgáltatásával. Ez egyáltalán nem pejoratív szakmailag. Ki mondaná az adott programnyelvet ismerő, az adott nyelvet funkcionálisan alkalmazó fejlesztőre, hogy a szaktudása nem értékes?

Hogy ez több, vagy kevesebb munkaerőigényt jelent-e a szakmánkban? Egyértelműen kevesebbet, ha csak a jelenleg létező HR funkciókat nézzük. Az érem másik oldalán én új HR feladatokat, illetve feladatok aránybővülését látom. A technológiai fejlődés együtt jár a társadalmi izoláció erősödésével (nem egymást szolgáljuk ki, hanem algoritmusokkal kommunikálunk). Ez részben kezelhető pszichológiai oldalról, ugyanakkor az emberi psziché kevésbé adaptív, mint amilyen gyors a technológiai és társadalmi változás. A cégeknek és az államnak is érdeke lesz, hogy a rohamos változásokban segítse az emberek mentális és pszichés alkalmazkodását, amiben a HR-nek már most nagy tapasztalata van. Ez valószínűleg új HR funkció életre hívását jelenti, amit első benyomásra Social Support névvel illetnék.

A változás, mint mindig, most is izgalmas. Remélem, tudunk tenni azért, hogy ezek a változások a HR szakmát előre vigyék és a saját sorsunkat is kedvezően befolyásolják.
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
  • 2021.10.23Folyamatmenedzsment képzés A képzés célja a folyamatfejlesztés lépéseinek és módszereinek áttekintése, az alapvető folyamatelemzési és folyamatfejlesztési technikák megismerése és konkrét feladatokon, esettanulmányokon keresztül történő begyakorlása. A folyamatmenedzsment képzési program 3 modulból áll: Folyamatmenedzsment alapképzés (Business Process Management), Folyamat teljesítménymérés, folyamatcontrolling (Business Process Control) és Folyamatfejlesztés (Business Process Improvement). A képzések egymásra épülnek, a képzések alapját a BPM képzés adja meg, erre épül rá a BPC, majd végül a BPI képzés. Részletek Jegyek
  • 2021.11.03A transzformatív tanulás-fejlesztés mestere – november 3-10-17. Építse fel korszerű L&D folyamatát és generáljon valódi változásokat a szervezete életében, képzésünk segítségével! Részletek Jegyek
  • 2021.11.10W°RK RE/CONNECTION Másfél év alatt jóval többet változott a munka világa, mint az elmúlt három évtizedben. Milyen igények és elképzelések formálják az új kereteket? Milyen adaptációs elvárásokat támasztanak az új generációk? Hogyan lehet hasznosabbá, élvezetesebbé, értékesebbé tenni a munkát? Gyűjtsd be a válaszokat az év legjobban várt menedzsmentkonferenciáján, a W°RK-ön! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Kiberbiztonsági kisokos emailes támadások ellen

Egy sikeres emailes támadás akár sokmilliós kárt is okozhat egy vállalkozásnak. A Kaspersky szakértői összegyűjtöttek néhány jótanácsot. Teljes cikk

Továbbra is nagy az igény a hagyományos call centerekre

A hagyományos call center továbbra is a legnépszerűbb ügyfélszolgálati csatorna – derül ki az EY digitális szokásokat feltérképező, 18.000... Teljes cikk

Intenzív informatikai fejlesztési hullám várható a HR területén

Cégmérettől, iparágtól és digitális HR érettségtől függetlenül intenzív informatikai fejlesztési hullámra lehet számítani a HR területén –... Teljes cikk