Törékeny hírnév - avagy egy hibás elbocsátás tanulságai
Akár egy fő elbocsátása is rossz hangulatot, bizonytalanságot és instabilitást okoz a szervezetben. Főleg akkor, ha minden részlet és érzelem kikerül a közösségi online térbe. Egy cég sem engedheti meg magának, hogy egy elbocsátás miatt volt dolgozója rossz hírnevét keltse, főleg ha tehet is ez ellen. Ugyanis ezzel nemcsak a jövőbeli munkavállalóinak számát veszélyezteti, hanem a bent dolgozók, az ott maradt állomány motivációját, elköteleződését is. Mindez komoly gazdasági károkat, vagyis forintosítható veszteséget okozhat a szervezetnek. Ha mérlegre tesszük egy gondoskodó leépítés költségeivel, elég hamar kiderül, hogy melyikkel jár jobban mindenki.
Napokon keresztül jöttek a válaszok már nem csak barátoktól, hanem volt munkatársaktól és a céges ügyfelektől is. Mindenki együttérzett a munkavállalóval és bírálta a céget, egy perc alatt aláásva a cég hírnevét. A HR-es kolléga beszámolt arról is, hogy a munkatársak között is elindult a negatív hangulat, mert többen a közösségi médiából értesültek a saját cégükben történtekről.
Így most a vezetőséget aggasztja, hogy egy nem megfelelő elbocsátás által az ügyfélkörben, a meglévő dolgozói állományban tűzként terjedő eset milyen hatást fejt ki. Szolgáltatóként törékeny a piaci hírnév, és könnyen teret nyerhet a konkurencia. Az ilyen negatív kommunikáció az online térben több évnyi üzleti munkát tehet tönkre.
Hogyan lehet ezt helyrehozni? Mit lehet ilyen esetben tenni?
Sajnos most, az eset után sokkal több munkába, pénzbe és energiába kerül a cég hírnevét helyreállítani, de még most sem késő felvenni a kapcsolatot az elbocsátott munkavállalóval és támogatást biztosítani részére, korrigálni a hibát.
Igen, el kell ismerni, fel kell vállalni a vezetőségnek a munkavállaló, az ügyfelek, és a meglévő állomány felé is, hogy hibáztak. Ezt követően érdemes egy megfelelő kommunikációval korrekt támogató megoldást felajánlani az elbocsátott munkavállalónak a tovább lépéséhez. Jelen esetben először az elbocsátott munkavállaló sértettségét szükséges feldolgozni érzelmileg és csak utána van lehetőség az újra-elhelyezkedésben támogatni őt.
Hogyan lehetett volna ezt megelőzni? Nézzük ezt az adott esetre:
1. A döntéshozók célja az outplacement programmal kapcsolatban – tisztázni és pontosítani kell a munkáltató és az érintett/ek célját (érdekképviseleteken keresztül, outplacement szolgáltató és munkajogász bevonásával).
2. Vezetők felkészítése a közlés előtt – érzékenyíteni a vezetőket a helyzet pszichológiai folyamataira, hogyan érinti ez a munkavállalót és őket is.
3. Belső kommunikáció az ott maradó állomány felé a vezetőség részéről – tiszta kommunikáció, felsorolva a szervezeti átalakítás okait és megnyugtatva őket, hogy mi a jövőkép.
4. Változás kezelése – munkafeladatok átszervezése, összevonás, átalakítás folyamatainak strukturálása. Ennek kommunikációja az érintettek felé még az első lépések előtt.
5. A gondoskodó leépítő program nyomon követése és eredményeinek kommunikálása - a bent maradó állomány számára is feldolgozási lehetőséget nyújt, pozitív üzenetet képvisel.
Nem véletlen, hogy az érintett dolgozó(k) érzelmi állapotának kezelésére nagy figyelmet szánnak a gondoskodó leépítés programban a szakemberek. Itt ugyanis lehetőség van arra, hogy a benne lévő érzelmeket, tanácsadó, ha szükséges pszichológus segítségével feldolgozza és tovább tudjon lépni. Ezáltal minimálisra csökken a lehetősége annak, hogy az érintett más fórumokon, az online térben fejezze ki érzelmi állapotát.
Emellett fontos, hogy a munkáltatói oldal is lássa, hogy egy outplacement programnak milyen eredményei vannak: elhelyezkedési adatok, sikersztorik és maga a tény, hogy az adott cég megbecsüli volt dolgozóját. Ez a hozzáállás és egy profi gondoskodó elbocsátó program növeli a belső elégedettséget, és a cégmárka építésének is kulcseleme lehet.
Mit tegyünk tehát akár egy fő elbocsátása esetén is? A legkevesebb, hogy gondoljuk át előre, milyen következményei lehetnek az esetnek!? Hogy lehet egy mindkét fél számára nyertes pozícióval végződnie az elbocsátásnak!?
Hadas Hajdu Helga – outplacement szakértő
JOB Evolution Nonprofit Kft. szakmai vezető
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Elbocsátások, leépítések, bizonytalanság a munkaerőpiacon. A vállalatok ma már nemcsak a profitért, hanem a hírnevükért is küzdenek. A kérdés... Teljes cikk
Egyre több munkavállaló nem csendben távozik munkahelyéről, hanem látványos, sokszor virális akcióval búcsúzik főnökétől: van, aki rezesbandát... Teljes cikk
A kormány minden rendelkezésre álló eszközzel támogatja az elbocsátott Dunaferr dolgozók elhelyezkedését. Az állásbörzék és képzési programok... Teljes cikk
- Így lehetsz jobb vezető nőként 3 napja
- Rég nem látott leépítési hullámot mértek az Egyesült Államokban 2 hete
- Munkaerősokk: ezektől a cégektől küldenek el ezreket az AI miatt 3 hete
- Organizational Development Manager 3 hete
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 4 hete
- Miért nem érti meg a cégvezető a dolgozót? 1 hónapja
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 1 hónapja
- Megújul a Shell Hungary vezetősége - novembertől új HR-vezető is érkezik 1 hónapja
- Tömeges leépítés a Nestlénél: 16 ezer munkahely szűnik meg 1 hónapja
- Outplacement, elbocsátás - divatba jön újra, vagy sosem tűnt el? 1 hónapja
- Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes 1 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?