Törékeny hírnév - avagy egy hibás elbocsátás tanulságai
Akár egy fő elbocsátása is rossz hangulatot, bizonytalanságot és instabilitást okoz a szervezetben. Főleg akkor, ha minden részlet és érzelem kikerül a közösségi online térbe. Egy cég sem engedheti meg magának, hogy egy elbocsátás miatt volt dolgozója rossz hírnevét keltse, főleg ha tehet is ez ellen. Ugyanis ezzel nemcsak a jövőbeli munkavállalóinak számát veszélyezteti, hanem a bent dolgozók, az ott maradt állomány motivációját, elköteleződését is. Mindez komoly gazdasági károkat, vagyis forintosítható veszteséget okozhat a szervezetnek. Ha mérlegre tesszük egy gondoskodó leépítés költségeivel, elég hamar kiderül, hogy melyikkel jár jobban mindenki.
Napokon keresztül jöttek a válaszok már nem csak barátoktól, hanem volt munkatársaktól és a céges ügyfelektől is. Mindenki együttérzett a munkavállalóval és bírálta a céget, egy perc alatt aláásva a cég hírnevét. A HR-es kolléga beszámolt arról is, hogy a munkatársak között is elindult a negatív hangulat, mert többen a közösségi médiából értesültek a saját cégükben történtekről.
Így most a vezetőséget aggasztja, hogy egy nem megfelelő elbocsátás által az ügyfélkörben, a meglévő dolgozói állományban tűzként terjedő eset milyen hatást fejt ki. Szolgáltatóként törékeny a piaci hírnév, és könnyen teret nyerhet a konkurencia. Az ilyen negatív kommunikáció az online térben több évnyi üzleti munkát tehet tönkre.
Hogyan lehet ezt helyrehozni? Mit lehet ilyen esetben tenni?
Sajnos most, az eset után sokkal több munkába, pénzbe és energiába kerül a cég hírnevét helyreállítani, de még most sem késő felvenni a kapcsolatot az elbocsátott munkavállalóval és támogatást biztosítani részére, korrigálni a hibát.
Igen, el kell ismerni, fel kell vállalni a vezetőségnek a munkavállaló, az ügyfelek, és a meglévő állomány felé is, hogy hibáztak. Ezt követően érdemes egy megfelelő kommunikációval korrekt támogató megoldást felajánlani az elbocsátott munkavállalónak a tovább lépéséhez. Jelen esetben először az elbocsátott munkavállaló sértettségét szükséges feldolgozni érzelmileg és csak utána van lehetőség az újra-elhelyezkedésben támogatni őt.
Hogyan lehetett volna ezt megelőzni? Nézzük ezt az adott esetre:
1. A döntéshozók célja az outplacement programmal kapcsolatban – tisztázni és pontosítani kell a munkáltató és az érintett/ek célját (érdekképviseleteken keresztül, outplacement szolgáltató és munkajogász bevonásával).
2. Vezetők felkészítése a közlés előtt – érzékenyíteni a vezetőket a helyzet pszichológiai folyamataira, hogyan érinti ez a munkavállalót és őket is.
3. Belső kommunikáció az ott maradó állomány felé a vezetőség részéről – tiszta kommunikáció, felsorolva a szervezeti átalakítás okait és megnyugtatva őket, hogy mi a jövőkép.
4. Változás kezelése – munkafeladatok átszervezése, összevonás, átalakítás folyamatainak strukturálása. Ennek kommunikációja az érintettek felé még az első lépések előtt.
5. A gondoskodó leépítő program nyomon követése és eredményeinek kommunikálása - a bent maradó állomány számára is feldolgozási lehetőséget nyújt, pozitív üzenetet képvisel.
Nem véletlen, hogy az érintett dolgozó(k) érzelmi állapotának kezelésére nagy figyelmet szánnak a gondoskodó leépítés programban a szakemberek. Itt ugyanis lehetőség van arra, hogy a benne lévő érzelmeket, tanácsadó, ha szükséges pszichológus segítségével feldolgozza és tovább tudjon lépni. Ezáltal minimálisra csökken a lehetősége annak, hogy az érintett más fórumokon, az online térben fejezze ki érzelmi állapotát.
Emellett fontos, hogy a munkáltatói oldal is lássa, hogy egy outplacement programnak milyen eredményei vannak: elhelyezkedési adatok, sikersztorik és maga a tény, hogy az adott cég megbecsüli volt dolgozóját. Ez a hozzáállás és egy profi gondoskodó elbocsátó program növeli a belső elégedettséget, és a cégmárka építésének is kulcseleme lehet.
Mit tegyünk tehát akár egy fő elbocsátása esetén is? A legkevesebb, hogy gondoljuk át előre, milyen következményei lehetnek az esetnek!? Hogy lehet egy mindkét fél számára nyertes pozícióval végződnie az elbocsátásnak!?
Hadas Hajdu Helga – outplacement szakértő
JOB Evolution Nonprofit Kft. szakmai vezető
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
A magyar munkavállalók bizalmi attitűdje 2023-ban kiegyensúlyozott és stabil volt, emellett bizakodásra adhat okot, hogy idén akár már javuló... Teljes cikk
Egy hónap alatt 160, egy év alatt több mint ezer fővel növelte létszámát a dél-koreai akkugyártó, a Shinheung Sec EU Kft. Monoron. A MÁV Csoport... Teljes cikk
Több mint 60 ezer állás szűnt meg az idén a globális befektetési banki szektorban a Financial Times szerdán ismertetett ágazati felmérése szerint. Teljes cikk
- Új vezető a Nestlé Professional hazai üzletágának élén 2 hete
- Jelentős leépítésbe kezd a Citigroup 3 hete
- A brit munkavállalók harmada már dolgozott mérgező vezetővel 4 hete
- Tömeges elbocsátások jönnek az Unilevernél 1 hónapja
- Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben 2 hónapja
- Végre egy jó hír: meglepően gyorsan alkalmazkodtak a polikrízishez a női felsővezetők 2 hónapja
- Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés 2 hónapja
- Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág! 2 hónapja
- 19 vezérigazgató halt meg tavaly munka közben - jobb "vállalati atlétává" kell válni 2 hónapja
- Majdnem ezer dolgozójától válik meg a Sony 2 hónapja
- Ön tudja, hogy kinek hasznos a tengelysúlymérő platform? 2 hónapja