Továbbra is az ember a legfontosabb
A gyorsan változó vásárlói igények és az egyre élesebb verseny miatt az olaj és gázipari cégek stratégiaváltásra kényszerültek. A piaci trendek folyamatos elemzése által a MOL HR csapata innovatív ötleteket és új szolgáltatásokat kínál csoport szinten, a szervezet hosszú távú stratégiai célkitűzésének elérése érdekében. A globális Freshhh verseny és a Growww program hatékony eszköznek tűnnek a tehetségek bevonzása és megtartása terén. Hiszen előbbin 2016-ban több mint 2000 csapat mérkőzött meg, több mint 50 országból. A Growww programban pedig több, mint 10 országból 188 frissdiplomást vettek fel. A HR szervezet célja a kollégák folytonos fejlesztése, mely a cég fenntartható növekedését biztosítja. Interjú Zdravka Demeter Bubaloval, a MOL csoport HR igazgatójával.
A MOL-csoportban a HR stratégia az üzleti stratégiára épül; a kiválasztástól a munkavállalói képzési programokon keresztül az üzleti igényeket veszi figyelembe. Az energiaszektor egyik jelentős szereplőjeként fontos, hogy kollégáink tudását folyamatosan magas szinten, naprakészen tartsuk. Három kontinensen kínálunk karrier utakat mind technológiai, mind üzleti területeken a különböző üzletágainkban. Új lehetőségeket kutatunk és ajánlunk az alapüzletágak és a szolgáltatások tekintetében egyaránt, az olajon túlmutatóan. Az innovatív üzleti megoldások megjelenése újdonságot jelent nekünk is.
Hogyan tekintenek a generációk munkahelyi együttélésére?
Világszerte probléma a különböző generációk együttes munkája. A fiatalok szerencsére feltartóztathatatlanul érkeznek hozzánk is. Ám a középgeneráció gyakran hiányzik, amikor megtorpan a gazdasági növekedés. Ez most globális kihívása az olajiparnak. Általános trend, hogy a fiatalok kevésbé választják a természettudományi karokat a továbbtanuláskor. Ezek közül is a földtan, az olajipar (kutatás-kitermelés) igazán kevesek választása. Hiányoznak ezek az emberek a munkaerőpiacról, különösen a negyvenes középgeneráció - űr tátong a pályakezdők és a hatalmas tapasztalattal dolgozó, de a nyugdíjhoz közelítő munkaerő között. Számos cég keres hasonló profilú kollégákat, ám az elérhető jelöltek száma nagyon korlátozott, így a mi lehetőségeink is behatároltak.
Mi a MOL HR mostani fő kihívása?
Három éve, a gazdasági válságot kísérően a természettudományok iránti érdeklődés esett, még a reál beállítottságúaknak is inkább az IT vagy más, „szexibb” matematikai pálya lett a vonzóbb. Ezért is kötelezzük el magunkat a startupok világa felé: szolgáltatásokban, nem csak az alaptermékünkben gondolkodva.
Mit jelent Önöknek a sharing economy?
A MOL stratégiájában kijelöltük, hogy jóval nagyobb hangsúlyt fektetünk majd a kiskereskedelemre, és vizsgáljuk az új lehetőségeket. Minden olyan szolgáltatást megvizsgálunk, ami a közlekedők, az úton lévők kényelmét szolgálja, így például a car sharing szolgáltatást is. De már korábban is kiálltunk a sharing economy mellett, amikor 2013-ban támogatni kezdtük a budapesti közösségi kerékpárt, a MOL Bubit.
Néhány év múlva egy MOL autó bérelhető lehet, amely már be is vásárolt, mielőtt megérkezik?
Azt látjuk, hogy egyre többen vannak olyanok, akik használni, és nem megvásárolni akarják az autót, csak különböző célokra bevetni alkalomadtán. Mindenki időhiánnyal küzd - ha az emberek életét egyszerűbbé tudjuk tenni, nyert ügyünk van. A MOL csoport több mint 2000 töltőállomást üzemeltet, hatalmas hálózatunk van tehát. Ma nem tudjuk még pontosan megmondani az öt évvel későbbi jövő ajánlatait; de ez az irány, amit felfedezünk.
Saját maga vezette autóban gondolkodnak?
A MOL a mobilitásról szól. Minden olyan innovatív szolgáltatást megvizsgálunk, figyelünk, ami az úton lévők kényelmét szolgálja.
A startupok felé miként nyitnak?
Nemrég jelentettünk be egy programot, ami azokat a startupokat szólítja meg, melyek szolgáltatása illeszkedik a MOL-csoport 2030 stratégiájában megfogalmazott célkitűzéshez, miszerint a MOL a jövőben sokkal nagyobb fókuszt helyez a mobilitásra, és az úton lévők első számú választásává kíván válni. A MOL-csoport a programra azoknak a startupoknak a jelentkezését várja, akik már fejlett inkubációs szakaszba eljutott megoldásokkal rendelkeznek. A kezdeményezés szakmai felelősének a MOL a budapesti székhelyű Design Terminált kérte fel, amely már jelentős tapasztalatokra tett szert, és kiváló referenciákkal rendelkezik a startupokkal folytatott munka terén.
Lehetséges a cégen belül nem csak a klasszikus karrier, de a horizontális váltás is?
A 26 000 fős nemzetközi munkavállalói bázisunknak és az iparág komplexitásának köszönhetően napi szinten 500 nyitott pozíciónk van, és ez lehetővé teszi munkatársaink számára, hogy különböző szakterületeken megmérettessék magukat. Központi fogalommá vált ugyanakkor a munkavállalói élmény: a tehetségek megszerzése, majd megtartása, a digitalizáció fellendítése a MOL-nál kulcsfontosságú. A két fő üzletágunkra másfél évvel ezelőtt kezdtük el kialakítani a speciális, szakmai karrierutakat, amelyek nem csak előmentelt, hanem komoly fejlesztést is biztosítanak a kollégáinknak.
Hogyan látja a munkavállalói élményt a MOL-nál?
A mindennapi munkakörnyezet, a céges kultúra; az elismerés előtérbe helyezése, és az átláthatóság a céljaink. A munkavállalói élmény egyre nagyobb figyelmet kap; az irodai kollégák, akik digitális eszközöket használnak munkájuk során, sokkal felhasználóbarátabb eszközökkel és rendszerekkel fognak találkozni. Amellett, hogy nemrég bejelentettük új, korszerű irodaépületünket, rengeteget fejlődtünk az IT eszközök terén is. Az e-recruitment például jóval egyszerűbb jelentkezést biztosít a belülről jelentkező kollégáknak is.
Hagyományosan több generáció együttműködése jellemezte a MOL munkavállalóit. Továbbra is tartja magát ez a hagyomány?
Sok családban a férfiak, az apjuk után, a MOL-nál dolgoznak. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy mindegyik generáció képviselteti magát, köztük olyan nagy szaktudású és rendkívül tapasztalt szakértők, akik kulcsfontosságúak a tudásmegosztásban. Az új generációknál azonban kevéssé számíthatunk arra, hogy 25 évig velünk dolgozzanak. Az a fontos, hogy a helyes időre, projektre megtaláljuk a jó embereket. Sokuknak ehhez speciális, technikai képesítés is szükséges. Hogyan lesznek megtarthatók? Megvalósítható, rugalmas időt és munkahelyet ajánlunk az irodai munkákban, hangsúlyt fektetve a munkaidő-magánélet egyensúlyára.
Milyen CSR-kezdeményezésekre büszkék?
Büszkék vagyunk arra, hogy idén megkezdtük a Diversity & Inclusion (Sokszínűség és Befogadás) stratégiánk második ciklusát, melynek három fő pillére a különböző generációk, a női és a családos kollégák támogatása, illetve a wellbeing. Emellett továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk a fiatal tehetségekre, és folyamatosan erősítjük egyetemi kapcsolatainkat a közép-kelet-európai régióban. A csoportos önkéntes munkának is nagy hagyománya van helyi közösségekben: időt, anyagi támogatást biztosítunk az alulról jövő kezdeményezések megvalósításához. Emellett kutatjuk, hogy hogyan tudjuk a szaktudásunkat még inkább kamatoztatni ezen a területen is.
Csete Bori
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Két tűz között áll a HR: a dolgozók gyakran nem bíznak benne, a vezetők pedig kételkednek a szavaiban. Pilita Clark, a Financial Times újságírója... Teljes cikk
Közös megegyezéssel, december elsejei hatállyal távozik az RTL Magyarországtól Endrei-Kiss Judit, a szervezetért felelős vezérigazgató-helyettes... Teljes cikk
A HR vezető feladata lassítani a túl sok szervezeti változáson, meghallgatni, a miértről kérdezni, hosszú távon gondolkodni. De hány szerepet is... Teljes cikk
- Magyar HR igazgatója van szeptembertől az Európai Űrügynökségnek (ESA) 3 hónapja
- 10 új igazgató a PwC Magyarország vezetői között 3 hónapja
- Új HR igazgató a Work Force-nál 4 hónapja
- Új operatív igazgató a Work Force élén 4 hónapja
- Tíz új igazgatói kinevezéssel indítja azt őszt a PwC Magyarország 1 éve
- Új HR és Brand igazgató az idén 20 éves euJobs HR-Groupnál 2 éve
- Szeptembertől a tanárok és az igazgatók is kapnak értékelést az alapján, hogy milyen munkát végeztek 2 éve
- Márkus Gergely a Mastercard új magyarországi és szlovéniai igazgatója 2 éve
- Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel 2 éve
- Új HR vezető a MOL Magyarországnál 2 éve
- Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével 2 éve

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?