kapubanner for mobile
Megjelent: 6 éve

Továbbra is az ember a legfontosabb

A gyorsan változó vásárlói igények és az egyre élesebb verseny miatt az olaj és gázipari cégek stratégiaváltásra kényszerültek. A piaci trendek folyamatos elemzése által a MOL HR csapata innovatív ötleteket és új szolgáltatásokat kínál csoport szinten, a szervezet hosszú távú stratégiai célkitűzésének elérése érdekében. A globális Freshhh verseny és a Growww program hatékony eszköznek tűnnek a tehetségek bevonzása és megtartása terén. Hiszen előbbin 2016-ban több mint 2000 csapat mérkőzött meg, több mint 50 országból. A Growww programban pedig több, mint 10 országból 188 frissdiplomást vettek fel. A HR szervezet célja a kollégák folytonos fejlesztése, mely a cég fenntartható növekedését biztosítja. Interjú Zdravka Demeter Bubaloval, a MOL csoport HR igazgatójával.

Milyen stratégiai célja van a HR-nek a MOL-nál?

A MOL-csoportban a HR stratégia az üzleti stratégiára épül; a kiválasztástól a munkavállalói képzési programokon keresztül az üzleti igényeket veszi figyelembe. Az energiaszektor egyik jelentős szereplőjeként fontos, hogy kollégáink tudását folyamatosan magas szinten, naprakészen tartsuk. Három kontinensen kínálunk karrier utakat mind technológiai, mind üzleti területeken a különböző üzletágainkban. Új lehetőségeket kutatunk és ajánlunk az alapüzletágak és a szolgáltatások tekintetében egyaránt, az olajon túlmutatóan. Az innovatív üzleti megoldások megjelenése újdonságot jelent nekünk is.

Hogyan tekintenek a generációk munkahelyi együttélésére?



Világszerte probléma a különböző generációk együttes munkája. A fiatalok szerencsére feltartóztathatatlanul érkeznek hozzánk is. Ám a középgeneráció gyakran hiányzik, amikor megtorpan a gazdasági növekedés. Ez most globális kihívása az olajiparnak. Általános trend, hogy a fiatalok kevésbé választják a természettudományi karokat a továbbtanuláskor. Ezek közül is a földtan, az olajipar (kutatás-kitermelés) igazán kevesek választása. Hiányoznak ezek az emberek a munkaerőpiacról, különösen a negyvenes középgeneráció - űr tátong a pályakezdők és a hatalmas tapasztalattal dolgozó, de a nyugdíjhoz közelítő munkaerő között. Számos cég keres hasonló profilú kollégákat, ám az elérhető jelöltek száma nagyon korlátozott, így a mi lehetőségeink is behatároltak.

Mi a MOL HR mostani fő kihívása?



Három éve, a gazdasági válságot kísérően a természettudományok iránti érdeklődés esett, még a reál beállítottságúaknak is inkább az IT vagy más, „szexibb” matematikai pálya lett a vonzóbb. Ezért is kötelezzük el magunkat a startupok világa felé: szolgáltatásokban, nem csak az alaptermékünkben gondolkodva.

Mit jelent Önöknek a sharing economy?



A MOL stratégiájában kijelöltük, hogy jóval nagyobb hangsúlyt fektetünk majd a kiskereskedelemre, és vizsgáljuk az új lehetőségeket. Minden olyan szolgáltatást megvizsgálunk, ami a közlekedők, az úton lévők kényelmét szolgálja, így például a car sharing szolgáltatást is. De már korábban is kiálltunk a sharing economy mellett, amikor 2013-ban támogatni kezdtük a budapesti közösségi kerékpárt, a MOL Bubit.

Néhány év múlva egy MOL autó bérelhető lehet, amely már be is vásárolt, mielőtt megérkezik?



Azt látjuk, hogy egyre többen vannak olyanok, akik használni, és nem megvásárolni akarják az autót, csak különböző célokra bevetni alkalomadtán. Mindenki időhiánnyal küzd - ha az emberek életét egyszerűbbé tudjuk tenni, nyert ügyünk van. A MOL csoport több mint 2000 töltőállomást üzemeltet, hatalmas hálózatunk van tehát. Ma nem tudjuk még pontosan megmondani az öt évvel későbbi jövő ajánlatait; de ez az irány, amit felfedezünk.

Saját maga vezette autóban gondolkodnak?



A MOL a mobilitásról szól. Minden olyan innovatív szolgáltatást megvizsgálunk, figyelünk, ami az úton lévők kényelmét szolgálja.

A startupok felé miként nyitnak?



Nemrég jelentettünk be egy programot, ami azokat a startupokat szólítja meg, melyek szolgáltatása illeszkedik a MOL-csoport 2030 stratégiájában megfogalmazott célkitűzéshez, miszerint a MOL a jövőben sokkal nagyobb fókuszt helyez a mobilitásra, és az úton lévők első számú választásává kíván válni. A MOL-csoport a programra azoknak a startupoknak a jelentkezését várja, akik már fejlett inkubációs szakaszba eljutott megoldásokkal rendelkeznek. A kezdeményezés szakmai felelősének a MOL a budapesti székhelyű Design Terminált kérte fel, amely már jelentős tapasztalatokra tett szert, és kiváló referenciákkal rendelkezik a startupokkal folytatott munka terén.

Lehetséges a cégen belül nem csak a klasszikus karrier, de a horizontális váltás is?



A 26 000 fős nemzetközi munkavállalói bázisunknak és az iparág komplexitásának köszönhetően napi szinten 500 nyitott pozíciónk van, és ez lehetővé teszi munkatársaink számára, hogy különböző szakterületeken megmérettessék magukat. Központi fogalommá vált ugyanakkor a munkavállalói élmény: a tehetségek megszerzése, majd megtartása, a digitalizáció fellendítése a MOL-nál kulcsfontosságú. A két fő üzletágunkra másfél évvel ezelőtt kezdtük el kialakítani a speciális, szakmai karrierutakat, amelyek nem csak előmentelt, hanem komoly fejlesztést is biztosítanak a kollégáinknak.

Hogyan látja a munkavállalói élményt a MOL-nál?



A mindennapi munkakörnyezet, a céges kultúra; az elismerés előtérbe helyezése, és az átláthatóság a céljaink. A munkavállalói élmény egyre nagyobb figyelmet kap; az irodai kollégák, akik digitális eszközöket használnak munkájuk során, sokkal felhasználóbarátabb eszközökkel és rendszerekkel fognak találkozni. Amellett, hogy nemrég bejelentettük új, korszerű irodaépületünket, rengeteget fejlődtünk az IT eszközök terén is. Az e-recruitment például jóval egyszerűbb jelentkezést biztosít a belülről jelentkező kollégáknak is.

Hagyományosan több generáció együttműködése jellemezte a MOL munkavállalóit. Továbbra is tartja magát ez a hagyomány?



Sok családban a férfiak, az apjuk után, a MOL-nál dolgoznak. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy mindegyik generáció képviselteti magát, köztük olyan nagy szaktudású és rendkívül tapasztalt szakértők, akik kulcsfontosságúak a tudásmegosztásban. Az új generációknál azonban kevéssé számíthatunk arra, hogy 25 évig velünk dolgozzanak. Az a fontos, hogy a helyes időre, projektre megtaláljuk a jó embereket. Sokuknak ehhez speciális, technikai képesítés is szükséges. Hogyan lesznek megtarthatók? Megvalósítható, rugalmas időt és munkahelyet ajánlunk az irodai munkákban, hangsúlyt fektetve a munkaidő-magánélet egyensúlyára.

Milyen CSR-kezdeményezésekre büszkék?



Büszkék vagyunk arra, hogy idén megkezdtük a Diversity & Inclusion (Sokszínűség és Befogadás) stratégiánk második ciklusát, melynek három fő pillére a különböző generációk, a női és a családos kollégák támogatása, illetve a wellbeing. Emellett továbbra is nagy hangsúlyt fektetünk a fiatal tehetségekre, és folyamatosan erősítjük egyetemi kapcsolatainkat a közép-kelet-európai régióban. A csoportos önkéntes munkának is nagy hagyománya van helyi közösségekben: időt, anyagi támogatást biztosítunk az alulról jövő kezdeményezések megvalósításához. Emellett kutatjuk, hogy hogyan tudjuk a szaktudásunkat még inkább kamatoztatni ezen a területen is.

Csete Bori
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk