Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 1 éve

Van, amikor a hűség csak kényelmességet takar

Ha valaki igazán ismeri az elkötelezettség fogalmát, az az interim menedzser. Amikor megkezdi munkáját egy vállalatnál, azonnal elköteleződik: a feladathoz, a helyzethez, az ügyfélhez. Ez az elkötelezettség azonban elsősorban "business understandinget" jelent, és nem feltétlenül a piacon oly gyakran félreértelmezett hűségről szól.

"Mi sem voltunk a beosztottakhoz hűségesek 2008 után, a válság időszakában, akkor meg milyen alapon várhatnánk el most tőlük, hogy hűségesek legyenek hozzánk?" - tette fel a kérdést nemrégiben egy felsővezető egy rendezvényen: talán a körülötte levőknek, talán még inkább magának. Hiszen nem árt őszintén szembenézni azzal a helyzettel, hogy a beosztottak, az alkalmazottak, de még a fogyasztók hűsége is jelentősen megváltozott az elmúlt évek során.

Vagy talán soha nem volt olyan, amilyennek azt a munkáltatók, a szolgáltatók képzelték?

A hűségen persze nemcsak a válság, hanem az is változtat, hogy a munkavállalónak több eszköze van tájékozódni, több forrás is áll a rendelkezésére ehhez, és jóval hamarabb ráébredhet arra, hogy nem minden munkahelyek legjobbikában tölti a napjait. Döbbenten olvashatja, hogy a hírek vagy az internetes portálok egészen más színben festik le a munkáltatóját, mint ahogy a belső, vállalati információk mutatják. És ekkor dönthet úgy, hogy "gombház, ha leszakad, lesz más" - megkezdi a tudatos keresést az újabb lehetőségek után.

Hogy ezt a döntést minek alapján hozza meg, az természetesen sok mindentől, elsősorban az egyéni igényektől, az élethelyzetektől, a személyiségtől is függ.

Az ember sok mindenhez lehet hű: a pénztárcájához, az érzéseihez, vagy akár önmagához is. A munkahelyéhez, a szolgáltatójához vagy a kölcsönkapott vállalati elvekhez hűnek maradni már nem ennyire egyszerű. Ha a munkáltató által elvárt lojalitás csupán formális fogalmazás, érzések nélkül, akkor a kötődés is lazább, felszínesebb.

Csányi Vilmos etológus az egyén és a csoport közötti viszony szempontjából tekintve az evolúciós folyamat végén megjelent új biológiai tulajdonságokat, öt döntő változást ír le. Az első a közös eszmék, melyekkel az egyén elfogadja a csoportjának az identitását. Ezekkel az eszmékkel, az általuk meghatározott keretekben aztán az egyén a többiekkel kooperálni fog, közös akcióik lesznek.

A harmadik ilyen rendszerszervező képesség a közös konstrukció - az eszmék és az akciók elemzésének visszacsatolódása -, a negyedik pedig maga a hűség. Mégpedig annak kimondottan érdekes megjelenése, mellyel csak az embernél találkozhatunk: az egyén hűséges a csoportjához. Hiszen az ötödik is humán sajátosság: a transzformációval kialakuló csoportorganizmus csak az emberre jellemző.

Csányi ezt az öt tulajdonságot rendszerszervező képességnek tekinti, melyek a párkapcsolatok, a barátságok, a család, sőt az államok, a politikai szervezetek és a vállalatok szerveződésében is megjelennek.

Vagyis lehet hűség a cégben, a céghez, csak nem szabad összetéveszteni mással - és tudni kell élni vele. Azonban magától nem alakul ki: eszmék és akciók nélkül csak üres szó marad, sőt rosszabb esetben irónia, élcelődés tárgya lesz a vállalaton belül.

Ám az a vezető, aki rálát a vállalati csoportokra, a motivációikra, és felismeri ezek kifejeződéseit - magyarán: beszélget velük vagy más módon, de rendszeresen monitorozza a szervezetet - képes arra, hogy mélyebb kötődést hozzon létre beosztottjaiban a vállalat iránt. Nem véletlenül mondta Rockefeller annak idején: "... azért a képességért, hogy valaki megfelelően tud bánni az emberekkel, többet fizetek, mint bármi másért a világon."

Kristóf Györgyi, a Hammel and Hochreiter ügyvezetője szerint a menedzserek számára a váltás - cégek, cégkultúrák vagy akár iparágak között - szükséges velejárója az üzleti életnek, ami dinamikát és frissességet hozhat mindkét oldal számára. Aki nem vált, hajlamos arra, hogy hűséges munkatársként tekintsen magára - holott lehet, hogy csak kényelmes.

Kristóf Györgyi
Hammel & Hochreiter
Business & Management

Follow hrportal_hu on Twitter

A szeretet ünnepe - az elég jó karácsony

Ismert kifejezés az üzleti életből is a „good enough” fogalma. Az elég jó szülő, az elég jó anya mára a szélesebb rétegekben is közismert kifejezéssé vált: vastag könyvek szólnak arról, miért nem érdemes a tökéletességre törekedni. Sőt, arról is, hogy miért lehet akár veszélyes is maximalista és perfekcionista módon állni hozzá életünknek minden szerepéhez és funkciójához. tovább..

További cikkek
Futárként dolgozott egy hétéves Kínában

Az árva gyermek nem bánta, hogy dolgoznia kell, nem is akart a hatóságokkal menni, mikor rátaláltak - írja a 24.hu oldal. Teljes cikk

A Telenor évi 40 óra tanulásra ösztönzi a munkavállalóit

A Telenor Csoport vezérigazgatója, Sigve Brekke kihívást hirdetett a vállalatcsoport 12 tagvállalatának több mint 30 ezer dolgozója körében. A... Teljes cikk

A színészek eladományozzák a fizetést, amit Woody Allen filmjéért kaptak

Woody Allen most fejezte legújabb, A Rainy Day in New York című filmjét, ami egy egy 44 éves férfi és egy tinilány szexuális viszonyáról szól. A... Teljes cikk

Ezekben az országokban leghosszabb a munkaidő

Egy felmérés szerint a mexikóiak dolgoznak a legtöbbet, míg a németeknél a legrövidebb a munkanap - írja a World Economic Forum. Teljes cikk

Nyílik a jövedelmi olló Németországban

Tágabbra nyílt a jövedelmi olló Németországban az újraegyesítés óta a DIW Berlin gazdaságkutató intézet kedden közzétett tanulmánya szerint - írja az MTI. Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár