kapubanner for mobile
Megjelent: 16 éve

Van-e a HR szakembereknek respektusa?

Számos cégnél a HR terület és a HR szakemberek megbecsülésének hiánya vagy alacsony szintje tapasztalható. Ennek okait érdemes végiggondolni, mert ebből rajzolódnak ki azok az irányok, amelyek a tanulás, fejlődés céljait és lépéseit jelölik ki a HR szakemberek számára. Ez az írás elsősorban azokhoz szól, akik tenni akarnak saját szakmai területük és személyük respektusának megszerzéséért.

Tanácsadói és tréneri munkám során számos olyan véleményt hallottam és viselkedést tapasztaltam, ami a HR szakterülettel, illetve a HR szakemberekkel kapcsolatos megbecsülés részleges vagy teljes hiányát mutatta. Erről számolt be számos HR-es is. Nagyon érdekelt, vajon mi állhat a respektus elégtelen szintjének a hátterében, ezért több interjút készítettem HR szakemberekkel. Ez a cikk azt foglalja rendszerbe, amit mindezek alapján elgondolkoztatónak tartok a respektus kialakulásának akadályairól.


A respektus:

megbecsülést és tiszteletet jelent. Rendszerint egy hivatással vagy egy személlyel kapcsolatban használjuk. A respektus elérése egyrészt vonzó, hiszen legtöbben örülünk, ha elismerik tudásunkat, figyelembe veszik véleményünket. Másrészt teher, mert sok tanulással, önfejlesztéssel jár a respektus megszerzéséig vezető út, ráadásul onnantól nagyobb súlya és felelőssége van a cselekedeteinknek.
A respektus számos összetevő - rendszerint egyidejű és tartós jelenléte - következményeként alakul ki. Ezeknek az összetevőknek a vizsgálata rámutat azokra a tényezőkre, amelyeknek alakítására, fejlesztésére komoly ráhatása van a HR szakembereknek.

Az összetevők közül először a megismerést érdemes vizsgálni. Nem alakulhat ki megbecsülés sem egy szakterület, sem egy személy vonatkozásában, ha nem ismerjük, hiszen nem tudunk viszonyulni hozzá.

A tapasztalat az, hogy a társaságoknál sok vezető és beosztott munkatárs nincs, vagy csak részben van csak tisztában azzal, mi a HR terület feladata és felelőssége. Ennek számos egyszerű oka lehet.
  • A HR terület feladatai komplexek, külső szemlélőnek nehezen átláthatók.
  • Az idősebb korosztályban a személyzeti, bérügy, munkaügy hármas él, így HR feladatként is ezeket jelölik meg. (Felvétel, elbocsátás, munkaszerződések, bérgazdálkodás, személyi nyilvántartás.) Ezt a meggyőződést adják tovább a fiatalabb korosztálynak is, megtetézve a régi személyzetisekkel kapcsolatos félelmekkel és fenntartásokkal.
  • Emellett a HR szakemberek képzése, és maga a HR terület is viszonylag "fiatal".

    A HR terület megismerésének hiányáért legtöbbször maguk a HR szakemberek a felelősek. Többféle ok is elképzelhető, miért nem mondják el a többi szakterületnek, mik a feladataik, felelősségük, másokkal való együttműködési igényük.
  • Természetesnek veszik, hogy ha ők maguk tudják, mi a dolguk, akkor ezt mindenki más is tudja.
  • A HR feladatok komplexek, ezért ezeket nehéz egyszerűen, átláthatóan ismertetni.
  • A prezentációs helyzet önmagában is szorongáskeltő lehet.
  • Visszatarthatja a HR szakembereket az is, hogy tartanak attól, feladataik ismertetése során szemtől szemben nyílt kritikát kaphatnak a hallgatóságtól, és ezt nem tudják majd jól kezelni.
  • A "ködös" munkakörnek van előnye is. Elbújtat. (Ha ugyanis tudom, hogy mit csinál a másik, akkor könnyebben kritizálhatom, ellenőrizhetem, számon kérhetem.)

    Ha a HR szakemberek bármilyen okból is úgy döntenek, hogy nem ismertetik feladataikat, a másokkal szükséges együttműködési folyamatokat, annak az a következménye, hogy a nem HR munkatársak csak találgatnak, mivel töltik a HR-esek a napjukat. (Egész nap beszélgetnek? Feleslegesek, és csak eltartják őket? Ráérő, ezért mindenfélére megkérhető emberek?) Hamis képet alakítanak ki, vagy részigazságokat gondolnak, melyek tartalmukban inkább negatívak, és legtöbbször - függetlenül a realitástól - nehezen változnak a későbbiekben. A hamis kép miatt a leértékelés szinte elkerülhetetlen. A leértékelődés az önbizalom megingásával jár együtt, így viszont még nehezebb kiállniuk a HR szakembereknek azzal, hogy mi a feladatuk.

    Az elmondottak miatt, a respektus megszerzése érdekében alapvetően fontos, hogy legalább a vezetők előtt ismertek és átláthatóak legyenek a HR terület céljai, feladatai és felelőssége.

    A respektus következő összetevője a hasznosság. Nem valószínű, hogy respektus alakul ki azokkal a személyekkel(szakterületekkel) kapcsolatban, akik (amelyek) tevékenységének hasznosságát nem érzékeljük magunk vagy környezetünk számára. Az a tapasztalatom, hogy nagyon sokan vagy nem érzik a HR hasznosságát, vagy csak részterületeken ismerik el. A vezetők - ha egyáltalán látják hasznosságát - elsősorban nem a saját maguk számára, hanem a cég számára érzik hasznosnak a HR-t.

    Több oka is lehet, hogy a cégekben kevéssé érzik hasznosnak a HR tevékenységet.
  • Meggyőződés: eddig is működött a cég HR nélkül.
  • Nem abban látják a HR hasznosságát, ami a HR valódi célja és haszna. A vezetők a HR szakembereket gyakran "személyi asszisztensként" igyekeznek használni.
  • A HR-től a cég munkatársai felé irányuló feladatok, kérések gyakran nincsenek jól megindokolva, vagy néha tényleg feleslegesek.
  • Ellenállás alakulhat ki a HR területtel szemben. Sok vezető nehezen tűri az általa vezetett területbe a beleavatkozást, ezért nem akar együttműködést kialakítani a HR szakemberekkel. Emellett a cég vezetői és beosztott munkatársai sokszor tartanak a képzésektől, fejlesztésektől. Azzal, hogy leszólják, leértékelik a HR hasznosságát, rögtön magyarázatot (és felmentést) is adnak arra, hogy miért nem akarnak együttműködni, illetve a képzéseken részt venni.

    Mindenki szeret hasznos, fontos, értékes lenni, így érzelmileg megterhelő mások közönye, vagy a feleslegesség, értéktelenség ítélete. A HR szakemberek igyekeznek is kialakítani másokban a hasznosság, a fontosság érzését. Ahogy az interjúkból kiderült, gyakran
    - önként jelentkeznek olyan feladatokra, ami nem, vagy nem elsősorban a HR feladata.
    - elvégzik a vezetők által kért, nem HR munkakörbe tartozó feladatokat.
    - (néha kizárólag) azokat a HR feladatokat végzik el, amelyeknek hasznosságát a cég munkatársai egyenként vagy többségükben elfogadják. (Például egyéni problémák megoldásának segítése, toborzás és kiválasztás.)
    - megbántódnak a leértékelés miatt. Sok esetben ez vezet a HR részéről a felesleges vagy magyarázat nélküli feladatok kiadásához. A feladatok kiadása - akár feleslegesek azok, akár nem - mutatja ugyanis, hogy a HR igenis dolgozik. A harag, az eltávolodás, illetve az együttműködés kölcsönös nehézségei miatt viszont elmarad a feladathoz tartozó, a végrehajtó partner szerepbe emelő indoklás.

    Ezeknek a megoldásoknak az a következménye, hogy megerősítik a cég nem HR-es munkatársait abban, hogy valóban sok a HR szakemberek szabadideje, illetve az általuk végzett tevékenység nem igazán hasznos. Ezzel a kör bezárul, mert ezekkel a megoldásokkal maguk a HR szakemberek tartósítják azt a képet, ami meg is terheli őket.

    Nem lehet respektusa a HR szakterületnek, ha nincs kellő szaktudás valamennyi feladat sikeres elvégzéséhez. Ahhoz, hogy szakértőnek fogadjunk el valakit, szükség van közvetlen vagy hiteles közvetett tapasztalatra.

    A HR szakembernek több szempontból is nehezített a szükséges szakértelem megszerzése:
  • Több területen is szakértőnek kell lennie (munkajog, közgazdaságtan, pszichológia, speciális HR ismeretek stb.).
  • Gyakran nem HR végzettségű emberek dolgoznak HR-es munkakörben.
  • Nappali HR képzésre járó fiataloknak nincs munkatapasztalatuk (céget belülről nem is láttak), így az elméleti tudás nem (vagy alig) töltődik fel valós tartalommal.
  • HR szakemberképzésben az elméleti tudás megszerzése van a központban, a gyakorlatban történő alkalmazás oktatására nincs a képzés alatt lehetőség.
  • A képzésben alacsony a pszichológiai ismeretek aránya, holott az egyéni és csoportos lélektani folyamatok ismerete nélkül igen nehéz felismerni és megérteni a szervezeti, csoportos és egyéni - emberi működésekkel összefüggő - problémák okát.


    Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
    1. oldal - Van-e a HR szakembereknek respektusa?
    2. oldal - A HR szakemberek is felelősek
    • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Minden pályázónak adunk visszajelzést, még tanácsokat is: interjú Nyeste Ágival, a JYSK regionális HR igazgatójával

    Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk

    A túlélés záloga a rugalmasság kialakítása - Endrei-Kiss Judit, az RTL Magyarország Chief People Officere

    A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk

    Generációkra szabott megoldások: egymás után harmadszor lett Top Employer az MBH Bank

    Ahogy a bank toborzási szlogenje is mondja: „a te karriered a mi utunk”, és ezt komolyan is gondolják: elég csak a 400 fős gyakornoki programból 100... Teljes cikk