kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Van-e a HR szakembereknek respektusa?

Számos cégnél a HR terület és a HR szakemberek megbecsülésének hiánya vagy alacsony szintje tapasztalható. Ennek okait érdemes végiggondolni, mert ebből rajzolódnak ki azok az irányok, amelyek a tanulás, fejlődés céljait és lépéseit jelölik ki a HR szakemberek számára. Ez az írás elsősorban azokhoz szól, akik tenni akarnak saját szakmai területük és személyük respektusának megszerzéséért.

Tanácsadói és tréneri munkám során számos olyan véleményt hallottam és viselkedést tapasztaltam, ami a HR szakterülettel, illetve a HR szakemberekkel kapcsolatos megbecsülés részleges vagy teljes hiányát mutatta. Erről számolt be számos HR-es is. Nagyon érdekelt, vajon mi állhat a respektus elégtelen szintjének a hátterében, ezért több interjút készítettem HR szakemberekkel. Ez a cikk azt foglalja rendszerbe, amit mindezek alapján elgondolkoztatónak tartok a respektus kialakulásának akadályairól.


A respektus:

megbecsülést és tiszteletet jelent. Rendszerint egy hivatással vagy egy személlyel kapcsolatban használjuk. A respektus elérése egyrészt vonzó, hiszen legtöbben örülünk, ha elismerik tudásunkat, figyelembe veszik véleményünket. Másrészt teher, mert sok tanulással, önfejlesztéssel jár a respektus megszerzéséig vezető út, ráadásul onnantól nagyobb súlya és felelőssége van a cselekedeteinknek.
A respektus számos összetevő - rendszerint egyidejű és tartós jelenléte - következményeként alakul ki. Ezeknek az összetevőknek a vizsgálata rámutat azokra a tényezőkre, amelyeknek alakítására, fejlesztésére komoly ráhatása van a HR szakembereknek.

Az összetevők közül először a megismerést érdemes vizsgálni. Nem alakulhat ki megbecsülés sem egy szakterület, sem egy személy vonatkozásában, ha nem ismerjük, hiszen nem tudunk viszonyulni hozzá.

A tapasztalat az, hogy a társaságoknál sok vezető és beosztott munkatárs nincs, vagy csak részben van csak tisztában azzal, mi a HR terület feladata és felelőssége. Ennek számos egyszerű oka lehet.
  • A HR terület feladatai komplexek, külső szemlélőnek nehezen átláthatók.
  • Az idősebb korosztályban a személyzeti, bérügy, munkaügy hármas él, így HR feladatként is ezeket jelölik meg. (Felvétel, elbocsátás, munkaszerződések, bérgazdálkodás, személyi nyilvántartás.) Ezt a meggyőződést adják tovább a fiatalabb korosztálynak is, megtetézve a régi személyzetisekkel kapcsolatos félelmekkel és fenntartásokkal.
  • Emellett a HR szakemberek képzése, és maga a HR terület is viszonylag "fiatal".

    A HR terület megismerésének hiányáért legtöbbször maguk a HR szakemberek a felelősek. Többféle ok is elképzelhető, miért nem mondják el a többi szakterületnek, mik a feladataik, felelősségük, másokkal való együttműködési igényük.
  • Természetesnek veszik, hogy ha ők maguk tudják, mi a dolguk, akkor ezt mindenki más is tudja.
  • A HR feladatok komplexek, ezért ezeket nehéz egyszerűen, átláthatóan ismertetni.
  • A prezentációs helyzet önmagában is szorongáskeltő lehet.
  • Visszatarthatja a HR szakembereket az is, hogy tartanak attól, feladataik ismertetése során szemtől szemben nyílt kritikát kaphatnak a hallgatóságtól, és ezt nem tudják majd jól kezelni.
  • A "ködös" munkakörnek van előnye is. Elbújtat. (Ha ugyanis tudom, hogy mit csinál a másik, akkor könnyebben kritizálhatom, ellenőrizhetem, számon kérhetem.)

    Ha a HR szakemberek bármilyen okból is úgy döntenek, hogy nem ismertetik feladataikat, a másokkal szükséges együttműködési folyamatokat, annak az a következménye, hogy a nem HR munkatársak csak találgatnak, mivel töltik a HR-esek a napjukat. (Egész nap beszélgetnek? Feleslegesek, és csak eltartják őket? Ráérő, ezért mindenfélére megkérhető emberek?) Hamis képet alakítanak ki, vagy részigazságokat gondolnak, melyek tartalmukban inkább negatívak, és legtöbbször - függetlenül a realitástól - nehezen változnak a későbbiekben. A hamis kép miatt a leértékelés szinte elkerülhetetlen. A leértékelődés az önbizalom megingásával jár együtt, így viszont még nehezebb kiállniuk a HR szakembereknek azzal, hogy mi a feladatuk.

    Az elmondottak miatt, a respektus megszerzése érdekében alapvetően fontos, hogy legalább a vezetők előtt ismertek és átláthatóak legyenek a HR terület céljai, feladatai és felelőssége.

    A respektus következő összetevője a hasznosság. Nem valószínű, hogy respektus alakul ki azokkal a személyekkel(szakterületekkel) kapcsolatban, akik (amelyek) tevékenységének hasznosságát nem érzékeljük magunk vagy környezetünk számára. Az a tapasztalatom, hogy nagyon sokan vagy nem érzik a HR hasznosságát, vagy csak részterületeken ismerik el. A vezetők - ha egyáltalán látják hasznosságát - elsősorban nem a saját maguk számára, hanem a cég számára érzik hasznosnak a HR-t.

    Több oka is lehet, hogy a cégekben kevéssé érzik hasznosnak a HR tevékenységet.
  • Meggyőződés: eddig is működött a cég HR nélkül.
  • Nem abban látják a HR hasznosságát, ami a HR valódi célja és haszna. A vezetők a HR szakembereket gyakran "személyi asszisztensként" igyekeznek használni.
  • A HR-től a cég munkatársai felé irányuló feladatok, kérések gyakran nincsenek jól megindokolva, vagy néha tényleg feleslegesek.
  • Ellenállás alakulhat ki a HR területtel szemben. Sok vezető nehezen tűri az általa vezetett területbe a beleavatkozást, ezért nem akar együttműködést kialakítani a HR szakemberekkel. Emellett a cég vezetői és beosztott munkatársai sokszor tartanak a képzésektől, fejlesztésektől. Azzal, hogy leszólják, leértékelik a HR hasznosságát, rögtön magyarázatot (és felmentést) is adnak arra, hogy miért nem akarnak együttműködni, illetve a képzéseken részt venni.

    Mindenki szeret hasznos, fontos, értékes lenni, így érzelmileg megterhelő mások közönye, vagy a feleslegesség, értéktelenség ítélete. A HR szakemberek igyekeznek is kialakítani másokban a hasznosság, a fontosság érzését. Ahogy az interjúkból kiderült, gyakran
    - önként jelentkeznek olyan feladatokra, ami nem, vagy nem elsősorban a HR feladata.
    - elvégzik a vezetők által kért, nem HR munkakörbe tartozó feladatokat.
    - (néha kizárólag) azokat a HR feladatokat végzik el, amelyeknek hasznosságát a cég munkatársai egyenként vagy többségükben elfogadják. (Például egyéni problémák megoldásának segítése, toborzás és kiválasztás.)
    - megbántódnak a leértékelés miatt. Sok esetben ez vezet a HR részéről a felesleges vagy magyarázat nélküli feladatok kiadásához. A feladatok kiadása - akár feleslegesek azok, akár nem - mutatja ugyanis, hogy a HR igenis dolgozik. A harag, az eltávolodás, illetve az együttműködés kölcsönös nehézségei miatt viszont elmarad a feladathoz tartozó, a végrehajtó partner szerepbe emelő indoklás.

    Ezeknek a megoldásoknak az a következménye, hogy megerősítik a cég nem HR-es munkatársait abban, hogy valóban sok a HR szakemberek szabadideje, illetve az általuk végzett tevékenység nem igazán hasznos. Ezzel a kör bezárul, mert ezekkel a megoldásokkal maguk a HR szakemberek tartósítják azt a képet, ami meg is terheli őket.

    Nem lehet respektusa a HR szakterületnek, ha nincs kellő szaktudás valamennyi feladat sikeres elvégzéséhez. Ahhoz, hogy szakértőnek fogadjunk el valakit, szükség van közvetlen vagy hiteles közvetett tapasztalatra.

    A HR szakembernek több szempontból is nehezített a szükséges szakértelem megszerzése:
  • Több területen is szakértőnek kell lennie (munkajog, közgazdaságtan, pszichológia, speciális HR ismeretek stb.).
  • Gyakran nem HR végzettségű emberek dolgoznak HR-es munkakörben.
  • Nappali HR képzésre járó fiataloknak nincs munkatapasztalatuk (céget belülről nem is láttak), így az elméleti tudás nem (vagy alig) töltődik fel valós tartalommal.
  • HR szakemberképzésben az elméleti tudás megszerzése van a központban, a gyakorlatban történő alkalmazás oktatására nincs a képzés alatt lehetőség.
  • A képzésben alacsony a pszichológiai ismeretek aránya, holott az egyéni és csoportos lélektani folyamatok ismerete nélkül igen nehéz felismerni és megérteni a szervezeti, csoportos és egyéni - emberi működésekkel összefüggő - problémák okát.


    Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
    1. oldal - Van-e a HR szakembereknek respektusa?
    2. oldal - A HR szakemberek is felelősek
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

    A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

    Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

    Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

    Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

    HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk