Van-e a HR szakembereknek respektusa?
Számos cégnél a HR terület és a HR szakemberek megbecsülésének hiánya vagy alacsony szintje tapasztalható. Ennek okait érdemes végiggondolni, mert ebből rajzolódnak ki azok az irányok, amelyek a tanulás, fejlődés céljait és lépéseit jelölik ki a HR szakemberek számára. Ez az írás elsősorban azokhoz szól, akik tenni akarnak saját szakmai területük és személyük respektusának megszerzéséért.
A respektus:
megbecsülést és tiszteletet jelent. Rendszerint egy hivatással vagy egy személlyel kapcsolatban használjuk. A respektus elérése egyrészt vonzó, hiszen legtöbben örülünk, ha elismerik tudásunkat, figyelembe veszik véleményünket. Másrészt teher, mert sok tanulással, önfejlesztéssel jár a respektus megszerzéséig vezető út, ráadásul onnantól nagyobb súlya és felelőssége van a cselekedeteinknek.A respektus számos összetevő - rendszerint egyidejű és tartós jelenléte - következményeként alakul ki. Ezeknek az összetevőknek a vizsgálata rámutat azokra a tényezőkre, amelyeknek alakítására, fejlesztésére komoly ráhatása van a HR szakembereknek.
Az összetevők közül először a megismerést érdemes vizsgálni. Nem alakulhat ki megbecsülés sem egy szakterület, sem egy személy vonatkozásában, ha nem ismerjük, hiszen nem tudunk viszonyulni hozzá.
A tapasztalat az, hogy a társaságoknál sok vezető és beosztott munkatárs nincs, vagy csak részben van csak tisztában azzal, mi a HR terület feladata és felelőssége. Ennek számos egyszerű oka lehet.
A HR terület megismerésének hiányáért legtöbbször maguk a HR szakemberek a felelősek. Többféle ok is elképzelhető, miért nem mondják el a többi szakterületnek, mik a feladataik, felelősségük, másokkal való együttműködési igényük.
Ha a HR szakemberek bármilyen okból is úgy döntenek, hogy nem ismertetik feladataikat, a másokkal szükséges együttműködési folyamatokat, annak az a következménye, hogy a nem HR munkatársak csak találgatnak, mivel töltik a HR-esek a napjukat. (Egész nap beszélgetnek? Feleslegesek, és csak eltartják őket? Ráérő, ezért mindenfélére megkérhető emberek?) Hamis képet alakítanak ki, vagy részigazságokat gondolnak, melyek tartalmukban inkább negatívak, és legtöbbször - függetlenül a realitástól - nehezen változnak a későbbiekben. A hamis kép miatt a leértékelés szinte elkerülhetetlen. A leértékelődés az önbizalom megingásával jár együtt, így viszont még nehezebb kiállniuk a HR szakembereknek azzal, hogy mi a feladatuk.
Az elmondottak miatt, a respektus megszerzése érdekében alapvetően fontos, hogy legalább a vezetők előtt ismertek és átláthatóak legyenek a HR terület céljai, feladatai és felelőssége.
A respektus következő összetevője a hasznosság. Nem valószínű, hogy respektus alakul ki azokkal a személyekkel(szakterületekkel) kapcsolatban, akik (amelyek) tevékenységének hasznosságát nem érzékeljük magunk vagy környezetünk számára. Az a tapasztalatom, hogy nagyon sokan vagy nem érzik a HR hasznosságát, vagy csak részterületeken ismerik el. A vezetők - ha egyáltalán látják hasznosságát - elsősorban nem a saját maguk számára, hanem a cég számára érzik hasznosnak a HR-t.
Több oka is lehet, hogy a cégekben kevéssé érzik hasznosnak a HR tevékenységet.
Mindenki szeret hasznos, fontos, értékes lenni, így érzelmileg megterhelő mások közönye, vagy a feleslegesség, értéktelenség ítélete. A HR szakemberek igyekeznek is kialakítani másokban a hasznosság, a fontosság érzését. Ahogy az interjúkból kiderült, gyakran
- önként jelentkeznek olyan feladatokra, ami nem, vagy nem elsősorban a HR feladata.
- elvégzik a vezetők által kért, nem HR munkakörbe tartozó feladatokat.
- (néha kizárólag) azokat a HR feladatokat végzik el, amelyeknek hasznosságát a cég munkatársai egyenként vagy többségükben elfogadják. (Például egyéni problémák megoldásának segítése, toborzás és kiválasztás.)
- megbántódnak a leértékelés miatt. Sok esetben ez vezet a HR részéről a felesleges vagy magyarázat nélküli feladatok kiadásához. A feladatok kiadása - akár feleslegesek azok, akár nem - mutatja ugyanis, hogy a HR igenis dolgozik. A harag, az eltávolodás, illetve az együttműködés kölcsönös nehézségei miatt viszont elmarad a feladathoz tartozó, a végrehajtó partner szerepbe emelő indoklás.
Ezeknek a megoldásoknak az a következménye, hogy megerősítik a cég nem HR-es munkatársait abban, hogy valóban sok a HR szakemberek szabadideje, illetve az általuk végzett tevékenység nem igazán hasznos. Ezzel a kör bezárul, mert ezekkel a megoldásokkal maguk a HR szakemberek tartósítják azt a képet, ami meg is terheli őket.
Nem lehet respektusa a HR szakterületnek, ha nincs kellő szaktudás valamennyi feladat sikeres elvégzéséhez. Ahhoz, hogy szakértőnek fogadjunk el valakit, szükség van közvetlen vagy hiteles közvetett tapasztalatra.
A HR szakembernek több szempontból is nehezített a szükséges szakértelem megszerzése:
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Van-e a HR szakembereknek respektusa?
2. oldal - A HR szakemberek is felelősek